Combi 2.0 Elegance 2004

Jawel hoor, dat is prima gelukt, nu alleen de dag nog doorkomen, kan hem pas rond half vijf ophalen. Vandaag dus mijn laatste ritje met de Punto :cry:.
 
Ha, was het maar waar....helaas een drukke avond, dus dat rondrijden moet even wachten. Morgenochtend naar mijn werk zal het eerste langere ritje worden (30km, hopen op file.....)
 
Nou, geen file, dus het was met een half uurtje weer bekeken..... Altijd wennen, een andere auto, maar ik mis nu al die grote buitenspiegels van de Punto, wat een kleine dingen op de Skoda, zeg. Vooral de rechter spiegel is wel erg klein. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn, net als het gemis van de knoppen op het stuur, de usb-aansluiting voor mp3-jes en de zesde versnelling. En het design van de binnenkant van een Italiaan is toch anders dan van een Germaanse Tsjech.
Klinkt allemaal alsof ik er niet blij mee ben, maar zo erg is het niet, hoor. De Skoda rijdt prima, zeker met die 2.0-motor wil het allemaal best lekker vlot vooruit. En daarnaast natuurlijk de kofferbakruimte, waar het in feite allemaal om begonnen is. Foto's volgen binnnenkort ook nog wel, ff tijd en een mooie lokatie vinden.
 
De Faab bevalt prima! Uiteraard even wennen aan alles, maar dat was te verwachten.
Zaken die ik mis zijn de spiegels van de Punto en de 6-bak. De Faab heeft wel erg kleine spiegels, hoor, vergeleken met de Punto. Zeker dat ding rechts, da's meer een make-up spiegeltje. En op de snelweg heb ik steeds de neiging om door te schakelen naar de 6e versnelling, maar die heb ik niet....
Daarnaast was de Punto gewoon luxer uitgerust: stuurwielbediening van audio, bluetooth aan boord, achteruitrij-piepers, zij-airbags, om maar wat te noemen.

Vwb de audio: de speakers zijn niet al te best meer, dus die moeten toch wel een keer vervangen worden. Dat gaat ook op voor de radio. Die doet wat-ie moet doen, maar ik verder wel erg basic. Ik mis toch wel de mogelijkheid om mp3's af te spelen. In de Fiat kon ik een usb-stick ergens in het dashboardkastje inpluggen en daarvan mijn muziek afspelen, dat is toch wel erg handig. Met de Symphony in de Skoda kan ik alleen gewone cd's afspelen, da's toch wel weer erg onhandig. Ff wachten op het schip met geld (en toestemming van haar...:angel:) en dan komt er toch wat anders in. Word een leuke zoektocht naar een goeie radio en speakers.

Maar goed, dat zijn allemaal geen enorme missers, hoor, het rijden gaat prima, kan ook normaal iemand op de achterbank meenemen (de Punto had daar duidelijk minder beenruimte) en natuurlijk de bagageruimte is een pluspunt. Daarnaast is het ook best geinig rijden met een 2.0 motor. Een Fabia heeft nu eenmaal niet het imago danwel de looks van een scheurijzer, maar met deze motor gaat-ie best geinig van zijn plek :geek: Da's verbruikstechnisch natuurlijk tegenwoordig zeer onverantwoord :greedy: maar wel leuk :D.

Kortom, op wat kleinigheidjes na bevalt-ie prima en hopen we er nog lang plezier van te hebben!
 

turboturbo

Forumguru
op de snelweg heb ik steeds de neiging om door te schakelen naar de 6e versnelling,
Hoezo dan? Ik begrijp dat de handeling van 5 naar 6 een gewenning kan zijn. Of is (al dan niet gevoelsmatig) het toerental te hoog naar je zin?

Ik dacht dat sommige 6 bakken dezelfde eindoverbrenging hebben als een 5 bak, maar dan dus met wat meer tussenstappen (kan je sneller optrekken, denk ik) of had de Punt een echte overdrive als 6e versnelling?
Hoeveel toeren per minuut deed de Punto bij 120 km/u in z'n 6 en de Fabia nu in z'n 5?

Dat van die rechterbuiten spiegel herken ik wel, trouwens. Ik ben er wel aan gewend inmiddels en dwingt me om ook daadwerkelijk over m'n schouder te kijken bij het zijwaarts verplaatsen. De kleine spiegel laat een behoorlijk dode hoek over. Heb wel eens gelezen dat vervangen met een rechterbuitenspiegel van Fabia's uit de UK / landen waar men links rijdt, niet werkt omdat de vertekening (verkleining?) anders zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Deels inderdaad een stukje gewenning, maar ook qua geluid wil ik doorschakelen naar iets wat ik niet heb. Ik heb eerlijk gezegd nog niet gelet op het toerental in de Fabia, kan best zijn dat daar niet eens zoveel verschil in zit, zal er eens op letten. De Punto zat zo rond de 3000 tpm bij 120.

Die spiegel dwingt je inderdaad om aktiever te kijken, dus in dat opzicht geen verkeerd ding. Maar ik kan niet begrijpen waarom er voor zo'n idee gekozen word, wat is het voordeel voor de fabrikant hierin?? Heeft een Engelse spiegel ook zo'n dode hoek-stuk erin zitten? Als dat zo is, zou dat sowieso al geen vooruitgang zijn. Althans, voor mij dan, doe mij maar gewoon vlakke spiegels zonder vertekening, dat vind ik wel zo prettig.
 
dode hoek-stuk zit er bij mij niet in aan of op. als een auto bij mij uit de binnen spiegel verdweind dan duikt die in de buiten spiegels direct weer op, en ik heb ook zo'n klein ding aan de rechter kant hoor maar heb de ronding van de spiegels op de handvaten van de achter deur afgesteld en zie alles zelf de witte lijnen van de weg.
 

turboturbo

Forumguru
Maar ik kan niet begrijpen waarom er voor zo'n idee gekozen word, wat is het voordeel voor de fabrikant
Ik weet het niet zeker, maar misschien kostenbesparing; de spiegel is iig een stuk kleiner qua onderdeel dus minder materiaal.

Tegenwoordig zou het kunnen passen binnen de strenge CO2 regels in de strijd om er weer een procentje af te krijgen. De kleinere spiegel heeft immers minder luchtweerstand....
 

Joske

Forumguru
je kan ook wat "nauwer" rijden in de stad, althans zo ervaar ik dat altijd als ik met de Faab op stap ben.. ;)

Het is geen zicht, maar het stoort me alleszins niet :)
 
Ik dacht dat sommige 6 bakken dezelfde eindoverbrenging hebben als een 5 bak, maar dan dus met wat meer tussenstappen (kan je sneller optrekken, denk ik) of had de Punt een echte overdrive als 6e versnelling?
Hoeveel toeren per minuut deed de Punto bij 120 km/u in z'n 6 en de Fabia nu in z'n 5?

Inmiddels wel even op de toeren gelet en de Fabia doet bij 120 zo om en nabij de 3200 toeren, niet echt veel meer als de Punto dus. Zal dan vast ook wel te maken hebben met geluidsisolatie.
 

Cordoba

Forumguru
Kleinere rechterspiegel is volgens mij puur uit oogpunt luchtweerstand.

Een rechter buitenspiegel uit bijv. de UK heeft net als 'onze' linkerspiegel zo'n dodehoek-deel. De reden waarom het volgens sommigen niet werkt, is dat je zo'n UK-spiegel niet goed af kunt stellen: het beschikbare stelbereik is gericht om een goed zicht vanaf de rechter voorstoel te hebben en dus niet vanaf de linker, waardoor je de juiste instelling mogelijk niet voor elkaar krijgt.

Wat de radio betreft: je kan ook gewoon een aftermarket radio kopen, enkel DIN of als je dat wil dubbelDIN (dan moet je wel het opbergvakje onder de radio inleveren).
Ik heb er zelf een Alpine ingehangen (enkel DIN) met instelbare displaykleur (waaronder groen), bluetooth, USB-slot in het front en heeft iets meer dan 140 euro gekost.

Wat het geluid betreft: de banden maken veel verschil. Ik kocht mij auto met Bridgestone Turanza, en die maakten veel lawaai, en ook de andere eigenschappen konden me niet bekoren. Na een paar maanden waren de Turanza's op en ben ik geswitched naar Continental Contact Sport 2, en dat was stiller en beter qua rij-eigenschappen. Onlangs geswitched naar Goodyear Efficient Grip Performance, en die zijn nog veel stiller rij-eigenschappen kan ik nog niet goed vergelijken, maar zou volgens de tests ook iets beter moeten zijn. Overigens in een combi hoor je veel afrolgeluid van de achterbanden.
 
Bovenaan Onderaan