Combi of Hatchback Octavia II?

E

Ex-lid 2926

De Combi is in NL veel beter verkocht dan de hatchback. Ik heb een hatchback en ben er heel blij mee. Ik vind de daklijn heel mooi en qua effectieve ruimte zit er volgens mij weinig verschil tussen een hatchback en een combi. Ik heb ook meer dan 500 liter bagageruimte en onder de hoedenplank is een combi niet of nauwelijks ruimer. Als ik de achterbank omklap heb ik meer ruimte dan in menig stationcar.
Ik had in eerste instantie ook een voorkeur voor de combi. Ik had tenslotte een Astra stationcar. Een jong gebruikte combi was echter een stuk duurder en deze hatchback kon ik mij veroorloven. En eigenlijk vind ik het nu wel mooi dat ik een hatchback heb. Naar een combi zie je in het verkeer niet meer om. Die rijden er bij bosjes. Bij een hatchback is het toch weer wat anders. Die is dus iets exclusiever. Ik kan bij de hatchback maar één nadeel ontdekken. Dat is het mindere zicht recht naar achteren en schuin naar achteren.

Canon-Eye

Forumguru
en qua effectieve ruimte zit er volgens mij weinig verschil tussen een hatchback en een combi

Nou..... bij een kampeervakantie (met vrij omvangrijke tentuitrusting, zoals wij die gebruiken) en ingeval van een verhuizing merk je echt wel verschil - kan ik je uit ervaring melden!

jurjen

Lid
Ik ben voor de hatchback gegaan omdat ik die persoonlijk mooier vind dan de combi en ik heb de extra ruimte niet echt nodig. Ooit proefgereden in de combi en daarvan de indruk overgehouden dat de hatchback iets stiller is aan de achterkant, dat zou dan moeten komen door het verschil tussen een hoedenplank of een afdekzeil.
Als je de hatchback neemt adviseer ik je wel de achterruitenwisser er bij te bestellen. De achterruit vervuilt niet echt maar de wisser is erg prettig bij manoeuvreren en parkeren in de regen.

een achterruitwisser bij een sedan, dat vind ik los van het nut erg lelijk staan. zo'n ding hoort in mijn ogen achterop een stationauto of hatchback.

MarcoO2

Forumguru
Een achterruitwisser is gewoon heel handig en veilig. Of het mooi is, is dan minder belangrijk (en persoonlijk).

Ik had een hatchback, heb nu een combi, en heb ze ook nog een tijdje allebei gehad. Naast elkaar staand vind ik toch echt de combi een stuk mooier. En ruimer, en die ruimte is ook nog een makkelijker te bereiken en praktischer te vullen dan bij de hatchback. Ik zou het wel weten... ;)

mister9

Actief lid
Persoonlijk vind ik de o2 als combi echt een prachtige wagen en ben er erg blij mee. Als sedan vind ik m zo erg minder mooi dat ik niet voor de o2 gekozen zou hebben. Maar nogmaals, persoonlijk...

jurjen

Lid
Grappig dat de hatchback door meer mensen hier sedan genoemd wordt. Dacht ik bij het uitzoeken van de eerste ook, dat het een sedan was. Niet dus.

mmarechal

Actief lid
Naast het feit dat ik de combi iets mooier vind (kwestie van snaak natuurlijk) was bij mij een belangrijk punt de aflopende daklijn bij de achterportieren. Mijn kinderen zitten nog in kinderzitjes en moest ik bij het maken van een keuze in de stoel tillen. Wanneer je ze dan over de rand van het stoeltje moet tillen is het dak op dat punt bij de combi uitvoering toch behoorlijk hoger en stoten de kinderen hun hoofd niet zo snel. Bij de hatchback loopt de daklijn daar behoorlijk af, waar je overigens zonder kinderzitjes denk ik geen last van zult hebben. Heb het topic niet zover terug gelezen of dit ook hier een mogelijk belangrijk punt kan zijn. Verder tja, laadruimte is ook bij de hatchback groot en de laadvloer is net zo lang, hatchback zal iets stiller zijn denk ik....
Sent from my Radar C110e using Board Express

ertromp

Forumguru
Ook ik heb zowel de hatchback gereden als nu de combi.
De hatchback vind ik betreffende de lijnen van de carrosserie heel mooi.
M'n laatste en voorlaatste Octavia's zijn beide stations en ik herken zoals hier aangegeven wordt dat de station een praktischer instap achterin heeft, een enorme berg ruimte achter de achterbank aangezien we (ouders en 2 dochters van 14 en 17) toch wel een hoop meeslepen op vakantie.
Ook mijn ervaring is dat achterin door de stevige hoedenplank in de hatchback de auto stiller is (of lijkt?)

Sterkte met je keuze!

Rallye

Forumguru
De Combi. De hatch vind ik minder mooi. Net als bij de Passat sedan zit er teveel blik boven het achterwiel. De Combi ziet er gestrekter uit, wat de verhoudingen ten goede komt. Ook is de Combi inderdaad makkelijker te beladen.

Bakkertje

Forumguru
Ik ben van een O2 combi naar een Superb Hatcback/sedan gegaan en ik vind het wel meevallen hoor. Een hatchback laat zich net zo makkelijk laden als een combi. De kofferbak inhoud is net zo groot, het enige wat je "mist" is de laadruimte tot het dak van de combi, boven de rolafdekking. Daar heb je bij de hatchback de ruimte op de hoedenplank.
Ik ben daarom van mening dat er qua functionele bruikbaarheid maar heel weinig verschil is tussen de 2 carrosserievormen.

Dat de combi een makkelijkere instap achterin heeft kan ik juist niet herkennen. De hatchback heeft een langere achterdeur en is daarmee juist makkelijker naar mijn idee. Ja hij zwaait daardoor verder uit, maar met het vastmaken van ons middelste kind is het toch wel handig die extra ruimte. Plus doordat we nu een hatchback hebben met langere deur passen er 3 kinderstoelen op een rij, dat lukt in een combi niet.

Wat overblijft is wat je dan mooi vind en daarover kunnen we heeeel lang discussiëren. Daar zul je zelf een keuze in moeten maken, persoonlijk heb ik niet echt een voorkeur, ik vind beide smaken iets hebben. De hatchback vind ik op de een of andere manier stijlvoller dan de combi. De combi heeft daarentegen weer iets robuusts. Moeilijk uit te leggen..

Dan is er nog een prijsverschil, de hatchback is iets voordeliger dan de combi. Voor het geld van een ambition combi, rijdt je ook in een elegance hatchback. En in dat perspectief zou ik dan toch de voorkeur geven aan de hatchback.

Combi! Ik sluit me verder aan bij ertromp. Een hatchback is altijd vrij lastig te tekenen. Soms lukt het goed zoals bij een Mazda6 of Mondeo hatchback.

E

Ex-lid 2926

Bij de Superb vond ik de combi in het begin veel mooier dan de sedan/hacthback. Maar zie ik nu een zwarte hatchback rijden, dan vind ik die toch wel erg mooi en stijlvol. En zou ik op dit moment bij de Superb ook voor de HB gaan.

TL@

Forumguru
Ik heb eerste een O2 hatchback gehad, dan de combi en nu terug een hatchback. Ik vind de hatchback veel mooier dan de combi (zolang er geen lelijke ruitenwisser achterop staat, welke totaal niet nodig is want door de wind wordt de achterruit binnen 5 minuten proper gewaaid) en de plaats in de koffer is exact even groot (onder het zeil/hoedenplank), alleen wanneer je echt veel rommel moet meenemen en er dus hoger gestapeld moet worden, is de combi handiger (vooral wanneer er een wasmachine in moet, deze kan in de combi zonder de bank plat te leggen)

mOTiVe

Lid
Ik ben van een O2 combi naar een Superb Hatcback/sedan gegaan en ik vind het wel meevallen hoor.

Dat de combi een makkelijkere instap achterin heeft kan ik juist niet herkennen. De hatchback heeft een langere achterdeur en is daarmee juist makkelijker naar mijn idee..

Het verschil tussen de superb en de octavia is juist die veel grotere achterdeur. Ben je geen appels met peren aan het vergelijken?

Naar mijn mening is ook de superb combi ruimer bij de instap achter als je 'm vergelijkt met de superb hatchback. En wat de estetische kant betreft: in mijn ogen zijn het twee verschillende auto's die dezelfde naam dragen. Ze spreken ook een ander publiek aan denk ik.

Bakkertje

Forumguru
Het verschil tussen de superb en de octavia is juist die veel grotere achterdeur. Ben je geen appels met peren aan het vergelijken?

Die appel heb ik toevallig net op ;)

Nee, ik weet juist heel goed waar ik het over heb. Ik doelde niet op het verschil tussen een Octavia en een Superb, maar het verschil tussen een combi en een hatchback. De deur van een Superb Hatchback is langer dan van een Superb Combi. Dat geldt ook bij een Octavia.
Dat heeft te maken met de C stijl die bij een Combi anders is dan bij een hatchback.
skoda-superb-combi-2.jpg
vs
1zvefra.jpg
Als je goed kijkt kun je ook zien dat je bij een hatchback de hoofdsteunen door het ruitje kunt zien en bij een Combi niet. (nou is het plaatje met verdonkerde ramen wellicht niet zo handig in dit geval..)
Daarom passen er in een Hatchback wel 3 kinderstoelen op een rij en bij een combi niet. Ben zelf met de 3 stoelen onder de arm gaan passen bij de Dealers.
Sterker nog, daarom heb ik vervroegd afscheid genomen van mijn O2 Combi.

Om het verhaal nog verder compleet te maken: In een Superb Combi passen de 3 stoelen het net zo min als in een Octavia combi, volgens mij is het verschil in de breedte echt minimaal / verwaarloosbaar.

Bovenaan Onderaan