comboset in O2 RS met SoundSystem

Hallo Bakkertje,

Die laatste link die je suggereerde ga ik zeker even doorsturen naar mijn inbouwer. Ik heb geen idee of dit het probleem zou oplossen, maar hij is de man om dat te beoordelen natuurlijk : ) Zal ook de andere links even bekijken zo, maar tis momenteel heel ff druk, dus daar moet ik straks even voor gaan zitten.

Thanks voor de info joh !

Je hebt een CAN-bus module nodig, deze module schakelt de versterker in als de radio aangaat. Die heb ik zelf ook in mijn O2 met soundsystem zitten.

Kost €100,- maar werkt perfect. Alternatieven van DIETZ via Duitse webwinkels waren stukken duurder. Ik zal je wel ff een PM sturen met het emailadres an de Torsten Wolf, dat is degene die hem gemaakt heeft (zijn mailadres staat ook in het S2 Soundsystem topic hieronder aangehaald)

Hai, thanks voor het mailadres !

Wat ik mij afvraag: ik heb al zo'n hele kabelset om een aftermarket-radio in mijn Octavia te kunnen bouwen, wat zonder het Soundsystem geen probleem zou zijn geweest. Op de Dietz website zie ik 'radiospecifieke' adapterkabeltjes staan (http://www.dietzshop.eu/catalog/pro...pter-ALPINE-fuer-CAN-BUS-Interface-650xx.html). Is het voor zover jij weet niet voldoende om zo'n adapterkabeltje aan te schaffen ?

Laat ik helder zijn: ik heb geen idee wat dat kabeltje exact doet, maar ik kan mij ergens voorstellen dat het de 'missing-link' is als het ware.

Via CCM-tec in Duitsland een Soundmodul voor de Octavia ontvangen en vandaag laten inbouwen !

Tot mijn opluchting werkt deze module uitstekend en kan ik nu weer lekker naar mijn iPod luisteren in de auto. Het normale 12V-signaal waarmee een after-market versterker wordt ingeschakeld wordt door dit kastje 'vertaald' naar een digitaal CAN-bus signaal. Hiermee kan vervolgens de door Skoda aangebrachte Soundsystem versterker van mijn O2 ingeschakeld worden en krijgen de speakers in de auto het signaal wat ze nodig hebben. Ook fijn te merken dat de algehele geluidskwaliteit met m'n Alpine-unit al aanzienlijk omhoog gaat.

Echter... ik had achterin mijn auto mijn 'oude' eindversterker laten inbouwen, speciaal om mijn subwoofer aan te sturen. Deze versterker krijgt zijn signaal van de separate, en op de unit regelbare, sub-out (SW) op mijn Alpine headunit. Dit signaal gaat dus niet door de Soundsystemversterker.

Wat gebeurt er nu ? Mijn Alpine heeft een 4x45W uitgangssignaal en de Skoda Stream unit waarschijnlijk een stuk minder, 2x of 4x 25W, wie weet het ? Het signaal wat van mijn Alpine naar de Soundsystem versterker gaat, is dus een stuk krachtiger dan eerst. Vervolgens wordt dit signaal door de Soundsystem-versterker nòg een keer versterkt. Hierdoor kan ik de volumeknop dus maar half open zetten, want dat zit 't al zo'n beetje aan de max van wat de speakers aankunnen. De standaard woofers in de deuren klinken dan al zeer rommelig, wollig en ongedefinieerd. Echter blijkt het signaal (1,5V) voor de sub, wat direct achterin naar mijn andere eindversterker gaat, té zwak om boven de Soundsystem versterkers uit te kunnen horen. Die overpoweren al het andere geluid. Er is zelfs nauwelijks verschil hoorbaar tussen de minimale en maximale instelling van de sub als ik dat bijregel op de Alpine.

Voor de duidelijkheid: de sub speelt zeker wel, dat weet ik omdat ik het kan voelen, de sub-eindversterker staat op max en de sub-instelling in m'n Alpine staat op max. In mijn oude auto, waar zowel de Alpine als de subwoofer en versterker uitkomen, klonk de sub al bijna te hard als hij op standje 4 (van de 15) op de radio stond en op de middenstand van de eindversterker (die toen ook de overige speakers via de andere kanalen aanstuurde). Met een nummer als 'Let me blow your mind' van Gwen Stefani ft Eve knalden bij wijze van spreken alleen al door de sub de ramen er bijna uit. Niet dat ik dat mooi vind, maar de sub wàs er dus duidelijk wel als het moest.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen ? Is de Soundsystem-versterker wellicht regelbaar als hij geopend wordt ? Aan de buitenzijde was er niets regelbaar begreep ik namelijk.

Ik wil dus dat het signaal wat naar de Soundsystem-versterker gaat in balans is of komt met het signaal wat naar de eindversterker gaat voor de subwoofer, zodat ik deze afzonderlijk en goed/mooi kan afregelen. De bass van de orginele speakerset wil ik dan namelijk ietsje meer wegdraaien en dat compenseren met iets meer sub-laag.

M'n inbouwer gaf aan dat een andere head-unit met een 4V uitgangssignaal voor de sub wellicht een oplossing zou bieden, maar dan heb ik nog steeds té veel vermogen naar de Soundsystem-versterker (dus maar het halve volumebereik wat bruikbaar is) en ik vraag me af of dit het verschil kan compenseren. In mijn oude auto kon het wèl, dus aan de combi Alpine+versterker+sub ligt het niet.

Of is er misschien iets anders aan de hand wat dit probleem kan veroorzaken ? De tulpstekker van de sub zit wel goed in de unit, dat is al gecontroleerd.

Het zou mooi zijn als iemand met wat technische expertise hierover een idee voor me heeft, want ik zou niet weten waar ik het moet zoeken.

Alvast bedankt !

Bakkertje

Forumguru
Je zou natuurlijk het high-level signaal wat naar je speakers gaat kunnen gebruiken om de sub-versterker aan te sturen. Al dan niet met een hoog naar lijn omvormer (als je versterker geen hoog ingang heeft).
Wat je ook nog kunt proberen (maar wat qua volume niets scheelt) is de fase van de sub omdraaien. Vaak zit hiervoor een schakelaar op de versterker ( 0 - 180 graden)

Ik begrijp het idee met dat high-levelsignaal, maar dan kan ik dus niet afzonderlijk mijn sub-signaal op de Alpine regelen (zoals wanneer ik de sub-out gebruik) en dat is juist waar ik naartoe zou willen: Het totale spectrum qua bass (dus ook de sub) iets omlaag draaien, zodat de (slechte) basweergave via de orginele setup wat minder wordt en dat verlies aan 'laag' dan compenseren met een iets hoger ingestelde subwoofer achterin.

De fase van de sub kan ik op de Alpine omdraaien, maar dat gaf een nauwelijks hoorbaar verschil. De bouwer kon het horen, ik niet. Op zich niet vreemd, omdat de sub zich sowieso niet tot nauwelijks manifesteert in deze setup.

Denk je dat de gedachtengang van mijn bouwer correct is ? Dus dat de veel hoger dan orginele output vanuit de Soundsystem-versterker de sub 'overschreeuwt' ? Ik ga er vanuit dat het kan kloppen, maar ik heb daar de ballen verstand van eigenlijk :(

Bakkertje

Forumguru
Heeft je Alpine geen hoog doorlaat instelling voor je normale kanalen? Bij m'n JVC kan ik instellen dat ie minder laag naar de luidsprekers stuurt. Dat lijkt me de meest eenvoudige oplossing, anders zou je nog een spoel parallel kunnen schakelen aan je luidsprekers (die zul je dan wel moeten (laten) berekenen).

Het niveauverschil tussen de 2 radio's en de impact daarvan op je soundsysteem kan ik moeilijk beoordelen, het klinkt een beetje onwaarschijnlijk. Normaal gesproken heeft een highlevel input een dusdanig hoge impedantie dat je headunit daar weinig van merkt (en dus ook het verschil in vermogen wel mee zal vallen). Bij jou is het echter een ander verhaal omdat je een CAN adapter hebt die voor de aansturing van je soundsysteem zorgt. Is daar niets op te regelen (bedenk ik me nu ineens) ? Het lijkt me eerder dat je die overstuurt dan de ingang van het soundsysteem..

Ik denk dat je een lowpass filter bedoelt ? Helaas zit dat niet op mijn Alpine. Dat zou namelijk ook een goede oplossing zijn, want dan kan ik de frequentie naar de normale speakers wat hoger afkappen en de sub de rest laten weergeven, waar hij ook voor bedoelt is.

Wat je vertelt over die spoel, zal ik even in mijn achterhoofd houden en kijken of ik iemand kan vinden die daar verstand van heeft. Op de CAN-module valt niets te regelen, dat is gewoon een zwart metalen kastje waarin de techneut zijn electronica heeft gestopt. Wel kan ik hem eens benaderen over dit probleem, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik zeker doen. Mocht ik meer info hebben, dan laat ik dat zeker even weten.

Bakkertje

Forumguru
Een lowpass filter (de naam zegt het al, laag doorlaat) heb je juist nodig voor je subwoofer, een highpass filter voor je overige speakers.

In deze presentatie kun je info vinden over hoe je het allemaal kunt berekenen.

Maar ik denk dat als je die toer opgaat dat je wellicht kostentechnisch (niet dat een spoel nu veel kost, maar de tijd van de inbouwer zal ook betaald moeten worden neem ik aan) beter kunt kijken naar een toestel waarmee je het zelf kunt regelen. Ik bedenk me nu trouwens dat ik op mijn JVC (KW-NX7000) het versterker vermogen in kan stellen op hoog en laag. Wellicht dat er dus toch iets inzit in het verhaal van die monteur met het oversturen van de versterker.

Ja inderdaad, ik haalde ze door elkaar. Het zelf berekenen en inbouwen is helaas niet aan mij besteed, dus dat laat ik maar even voor wat het is. M'n inbouwer gaf ook al aan dat ik eventueel voor een andere headunit kon gaan kijken met een high/low filter in het apparaat zelf en voldoende uitgangsvermogen op het subkanaal. Zal eens kijken of ik idd ook het versterkervermogen zou kunnen aanpassen in één van de Alpines die speciaal voor de iPod gemaakt zijn. Ben nl redelijk verknocht aan de wijze van weergeven op deze 1DIN.

Thanks voor de input !

Bovenaan Onderaan