Via CCM-tec in Duitsland een Soundmodul voor de Octavia ontvangen en vandaag laten inbouwen !
Tot mijn opluchting werkt deze module uitstekend en kan ik nu weer lekker naar mijn iPod luisteren in de auto. Het normale 12V-signaal waarmee een after-market versterker wordt ingeschakeld wordt door dit kastje 'vertaald' naar een digitaal CAN-bus signaal. Hiermee kan vervolgens de door Skoda aangebrachte Soundsystem versterker van mijn O2 ingeschakeld worden en krijgen de speakers in de auto het signaal wat ze nodig hebben. Ook fijn te merken dat de algehele geluidskwaliteit met m'n Alpine-unit al aanzienlijk omhoog gaat.
Echter... ik had achterin mijn auto mijn 'oude' eindversterker laten inbouwen, speciaal om mijn subwoofer aan te sturen. Deze versterker krijgt zijn signaal van de separate, en op de unit regelbare, sub-out (SW) op mijn Alpine headunit. Dit signaal gaat dus niet door de Soundsystemversterker.
Wat gebeurt er nu ? Mijn Alpine heeft een 4x45W uitgangssignaal en de Skoda Stream unit waarschijnlijk een stuk minder, 2x of 4x 25W, wie weet het ? Het signaal wat van mijn Alpine naar de Soundsystem versterker gaat, is dus een stuk krachtiger dan eerst. Vervolgens wordt dit signaal door de Soundsystem-versterker nòg een keer versterkt. Hierdoor kan ik de volumeknop dus maar half open zetten, want dat zit 't al zo'n beetje aan de max van wat de speakers aankunnen. De standaard woofers in de deuren klinken dan al zeer rommelig, wollig en ongedefinieerd. Echter blijkt het signaal (1,5V) voor de sub, wat direct achterin naar mijn andere eindversterker gaat, té zwak om boven de Soundsystem versterkers uit te kunnen horen. Die overpoweren al het andere geluid. Er is zelfs nauwelijks verschil hoorbaar tussen de minimale en maximale instelling van de sub als ik dat bijregel op de Alpine.
Voor de duidelijkheid: de sub speelt zeker wel, dat weet ik omdat ik het kan voelen, de sub-eindversterker staat op max en de sub-instelling in m'n Alpine staat op max. In mijn oude auto, waar zowel de Alpine als de subwoofer en versterker uitkomen, klonk de sub al bijna te hard als hij op standje 4 (van de 15) op de radio stond en op de middenstand van de eindversterker (die toen ook de overige speakers via de andere kanalen aanstuurde). Met een nummer als 'Let me blow your mind' van Gwen Stefani ft Eve knalden bij wijze van spreken alleen al door de sub de ramen er bijna uit. Niet dat ik dat mooi vind, maar de sub wàs er dus duidelijk wel als het moest.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen ? Is de Soundsystem-versterker wellicht regelbaar als hij geopend wordt ? Aan de buitenzijde was er niets regelbaar begreep ik namelijk.
Ik wil dus dat het signaal wat naar de Soundsystem-versterker gaat in balans is of komt met het signaal wat naar de eindversterker gaat voor de subwoofer, zodat ik deze afzonderlijk en goed/mooi kan afregelen. De bass van de orginele speakerset wil ik dan namelijk ietsje meer wegdraaien en dat compenseren met iets meer sub-laag.
M'n inbouwer gaf aan dat een andere head-unit met een 4V uitgangssignaal voor de sub wellicht een oplossing zou bieden, maar dan heb ik nog steeds té veel vermogen naar de Soundsystem-versterker (dus maar het halve volumebereik wat bruikbaar is) en ik vraag me af of dit het verschil kan compenseren. In mijn oude auto kon het wèl, dus aan de combi Alpine+versterker+sub ligt het niet.
Of is er misschien iets anders aan de hand wat dit probleem kan veroorzaken ? De tulpstekker van de sub zit wel goed in de unit, dat is al gecontroleerd.
Het zou mooi zijn als iemand met wat technische expertise hierover een idee voor me heeft, want ik zou niet weten waar ik het moet zoeken.
Alvast bedankt !