Comfort of Ambition

Guest1

Ex-lid
Hallo Yeti-rijders,

Gisteren heb ik mij aangemeld op dit forum, omdat ik vorige week tijdens een proefrit met een 1.2 TSi met automaat, zeer enthousiast ben geworden voor een Yeti. Wat een fijne auto, die zit als een warme jas die je niet meer uit wil trekken.

Mijn vrouw en ik willen een goede auto die lekker rijdt en onze caravan (Beyerland 430TM 1150kg) makkelijk kan trekken en relatief gezien toch niet al te veel uitgeven voor een auto. Luxe heeft bij ons niet zo'n prioriteit. Airco en elek. buitenspiegels (verwarmd) zien wij als een stuk veiligheid dus willen we er wel in. Hoewel die 1.2 voor ons al een blaasbeest is, willen we toch een 1.4 TSI nemen met een gewone schakelbak. Dan is geen berg te hoog, verzekerde men ons in de garage. Tot op heden gaat onze voorkeur uit naar een Comfort met Style pakket (lm-velgen, elektrisch verwarmde spiegels, alu dakrails en extra getinte achterramen).

Kunnen jullie ons op basis van jullie ervaring melden waarom we toch beter zouden kiezen voor een Ambition? Ja, extra luxe, maar is die luxe ook zinnig? De ESC is een stuk veiligheid, maar ja je kunt ook normaal rijden, zegt de verkoper. Die ons niet eens een duurdere auto wil aansmeren. Ook zou je wel hele rare dingen moeten doen, wil de ESC in werking treden. Hij adviseerde ons de Comfort met Style pakket en je hebt eigenlijk een luxe auto, was zijn idee.

Wat vinden jullie als ervaren Yeti-rijders?
 

Skoody Boo

Actief lid
Wat zijn nou exact de verschilpunten tussen de Ambition en de Comfort met style-pakket? Dat kan iedereen nou op Skoda.nl gaan nazoeken, maar als je het zelf even intypt dan weet iedereen waar we het over hebben, en krijg je waarschijnlijk ook antwoorden die meer to the point zijn.

En wat is nou het uiteindelijke prijsverschil tussen de Comfort met extra opties en de Ambition? Helpt ook om te bepalen of die Ambition-uitvoering het waard is.
 

Guest1

Ex-lid
Scoody boo, ik stel mijn vraag bewust beperkt, want als jij zou moeten zoeken op Scoda.nl, dan ben ik niet uit op jouw ervaring, omdat je die dan niet hebt. Ik vraag alleen naar ervaring van anderen die ook voor die keuze hebben gestaan. Die weten ook de verschillen. Prijsverschil is €2000,- op dit moment. Het verschil in Style pakket heb ik al beschreven. Vanzelfsprekend is dat altijd een toevoeging op de Comfort. Het Style pakket betreft enkele kleine extra's uit Ambition en Elegance. Een hele leuke aanbieding overigens voor 99 euro.
 

Witte Yeti

Actief lid
Beste Gerardus, ik rijd nu 1,5 jaar rond in een Yeti 1.2 Active+ en kan niet anders zeggen dat het een geweldige auto is. Ik trek er ook een caravan mee (Knaus 440HT 1000 kg) en mijn ervaringen hiermee zijn zeer positief. Wat betreft je keuze tussen een Comfort en Ambition, dat is natuurlijk persoonlijk.
Aangezien luxe geen prioriteit heeft zoals je vertelde, zou ik voor een Comfort + style pakket kiezen. Je hebt dan toch een redelijk complete uitvoering. T.a.v. een Ambition mis je de luxe van ESC, Maxidot, mistlampen en nog wat kleinere opties. Je kan ESC en mistlampen ook nog als opties bij een Comfort nemen.
Waar je ook nog even aan moet denken is de keuze van standaard een bandenreparatieset of tegen een kleine meerprijs een noodreservewiel.
Als je besluit om dit reservewiel later te kopen ben je duurder uit. Nadeel van een reservewiel is dat je bagageruimte kleiner wordt.
Waarschijnlijk heb je ook nieuwe caravanspiegels nodig, kijk eens naar het merk Emuk model 100158, deze bevallen me goed.
http://www.kampeerdump.nl/emuk-skoda-yeti.html
 

Ron_2

Senior Member
Wij hebben voor de keuze gestaan, samen met de keuze om zelf te kopen of te leasen.
Bij zelf kopen moet je direct het prijsverschil ophoesten en afwachten wat later de meerwaarde bij verkoop of inruil is, bij lease konden we het gelijk zien.
Het prijsverschil bij lease was per maand gezien gering, wij gaan leasen en hebben dus gekozen voor de ambition.

Ik denk dat je in jouw geval moet kijken naar wat een ambition voor meerwaarde heeft, de esc vind ik best waardevol, ondanks wat de verkoper jou aanraad, je kunt zelf normaal rijden maar evengoed door toedoen van een ander in een hachelijke situatie terecht komen. Climate control of halfautomatisch airco maak ik niet zo'n punt van, Lichtmetalen velgen, alu dakrails en meegespoten spiegels zijn alleen optisch mooier maar niet echt belangrijk (voor ons althans niet)
De armsteun van de ambition is b.v. wel prettig, die had ik bij de comfort b.v. weer wél bijbesteld . Een paar andere zaken zoals de getinte achterramen en verwarmbare spiegels zitten bij de comfort al in het style pakket.

Wat voor jou belangrijk is weet je zelf het beste, zet alle opties op een rijtje, kijk wat je bij de comfort nog bij zou bestellen maar wat op de ambition misschien al standaard is (ik vind dit in de prijslijst duidelijker staan dan op de site), misschien is het prijsverschil dan al kleiner.

Ik heb wel een tip die misschien wat uitmaakt, de klant betaalt namelijk zelf een deel van de aanbieding.
Zo'n actie wordt door de importeur bedacht maar kost de dealer ook geld, zijn marge gaat nl. omlaag en dat kan zich vertalen in een lagere inruilprijs voor je huidige auto. (eigen woorden dealer)
Bij een Ambition zonder actiepakket zouden wij meer inruil krijgen dan bij een comfort mét actiepakket. (voor een korting zonder inruil gold hetzelfde)

Vandaar waarschijnlijk ook dat het verschil bij Lease ook niet zo groot is, de leasemaatschappij krijgt een wat hoger marge, de restwaarde is iets hoger en het prijsverschil over de hele looptijd is nog maar een paar honderd euro.
Wie weet is dit in jouw geval bij zelf kopen ook zo?????

aanvulling: terwijl ik deze reactie aan het typen was heeft Witte Yeti ook gereageerd, vooral de keuze reservewiel/plakset is een belangrijke, ondanks de verminderde laadruimte hebben wij voor het reservewiel gekozen, we leveren wat ruimte in maar die ellende met een niet werende plakset op de Franse autoroute lijkt me ook niets. Dan zitten onze honden maar iets hoger, kunnen ze ook beter naar buiten kijken :-)
 

Skoody Boo

Actief lid
Helder, ik zal me er verder niet meer mee bemoeien. Je wordt inderdaad ook zo verdomd goed wordt geholpen door mensen die toch wel heel veel "verklappen"....
 
Ik heb zelf een ambition. Mijn dealer adviseert normaliter het nemen van ene "kleinere" versie (Active+ of tegenwoordig comfort) en dan pimpen naar het gewenste niveau. Daar is wat voor te zeggen (zoals Pim/ Witte Yeti aangeeft). Toch zitten er in de ambition op electronisch gebied wel een aantal voordelen die ik niet zou willen missen. Climatecontrol. mistlampen en ESC / ESP, armsteun, lichtmetalen velgen bla, bla kun je er bij bestellen, maar de maxidot (het luxere display met achterliggende electronica) weer niet.

Het klinkt een beetje vreemd, maar door die extra prijs in één keer te betalen sta je ook niet voor de keuze of je het wel of niet doet. Dan loop je het risico dingen achterwege te laten waar je later spijt van hebt. Ik heb nog geen spijt van mijn keuze voor de ambition. Achteraf wel twijfels over de motorkeuze, het ontbreken van het pano dak, 4x4 en DSG is natuurlijk ook wel lekker (maar heeft ook weer nadelen). Achteraf weet je alles iets beter.

De keuze voor het reservewiel nog niet betreurd. In de zomer er gewoon uit gehaald (kan makkelijk), beter mee verlegen dan om verlegen. Los zou die duidelijk meer gekost hebben dan die €60 (inclusief krik en de opbergbakken die je erbij krijgt voor dat geld).

Een style pakket erbij nemen kan natuurlijk een aantal "tekortkomingen" compenseren als je de comfort-versie neemt. Als je trouwens een electrisch verstelbare stoel wilt kun je ook in de ambtion niet je ei kwijt. Uiteindelijk is alles een kwestie van de hoeveel geld je op tafel legt/ kunt leggen.
 

Guest1

Ex-lid
Witte Yete, Ron_2 en Sodela, dank voor jullie meningen en ervaringen. Dat helpt mij een keuze te maken. Vooral ook de tips zijn waardevol. Mooi caravanspiegels in de bijgevoegde link, W Y. Een reserve wiel ga ik zeker doen. ESC blijft voor mij een twijfelgeval, omdat het mij toch een zinnige investering lijkt. Andere extra's van de Ambition zijn zeker leuk, maar ik heb er geen 2000 euro voor over of als ik ESC los neem, dan nog 1500 euro natuurlijk. Ik rij al 40 jaar auto en heb geen mistlampen gemist. Die zitten in de ronde koplampen die zonder mistlampen ook op de auto zitten. Ik vind die ronde koplampen bovenal het front zinnig verfraaien. Zouden die er alleen opzitten met mistlampen, dan zou ik voor mistlampen kiezen puur voor het uiterlijk van de wagen ;)
Een middenarmsteun lijkt mij tijdens vakanties prettig. In de testwagen zat deze ook, maar eigenlijk meer in de weg dan dat ik het prettig vond. Ik had het dus naar boven geklapt.
Ron, goed dat je mij attent maakt op de prijsafspraak. Ik vroeg mij al af hoever ik rederlijkwijs zou kunnen gaan in het onderhandelen. Wat ik al zoekend op internet heb gevonden, zou je bij Scoda tot maximaal 8% korting kunnen bedingen. Dat zal zijn zonder inruil natuurlijk. De verkoper liet al doorschemeren dat we er met de prijs wel uit gaan komen. We zullen zien. Leasen heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Zal ik vandaag eens uitzoeken.
Als ik jullie ervaringen zo lees, dan denk ik dat ik ga voor de Comfort met Style pakket en reserve wiel en dan de ESC als onderhandelings optie.

Skoody Boo, je mag je er best mee bemoeien hoor, zo bot bedoelde ik het nu ook weer niet ;)

Nogmaals dank en ik zal hier laten weten wat het is geworden.

Vr.groet, Gerardus
 

Falcon

Donateur
Het is Skoda he! ;)

Trouwens is een intern navigatiesysteem als de Amundsen niet iets wat je zou willen? Handig voor op vakantie en zeer makkelijk in gebruik.
 

Witte Yeti

Actief lid
Trouwens is een intern navigatiesysteem als de Amundsen niet iets wat je zou willen? Handig voor op vakantie en zeer makkelijk in gebruik.

Op zich ziet een Amundsen of Columbus er heel mooi uit, alleen de diefstalgevoeligheid is erg hoog van deze systemen.
Ook een nadeel is het kaartmateriaal, dat is niet erg uptodate en een nieuwe versie is nogal prijzig.
Een los navigatiesysteem is in aanschaf en updates, velen malen goedkoper dan een vast systeem.

Gerardus, denk ook even aan het uitonderhandelen van een trekhaak, met eventueel verloop 13/7. De ronde koplampen is standaard je dagrijverlichting, bij aanschaf mistlampen zitten deze ook in de ronde koplampen.
 

Guest1

Ex-lid
Leuk al die tips, daar ging het mij om ;)
T.a.v. navigatie, vertrouw ik om m'n ouwe trouwe Garmin. Ze doet al jaren uitstekend en updates pluk van Isohunt.com
Als ik haar vervang dan ga ik weer voor Garmin, maar dan met TMC. Maar deskundigen op navigatiegebied zeggen dat de ingebouwde systemem wel beter zijn. Een mens moet een keer te vreden zijn, vind ik.
De trekhaak staat al op de rekening en kan inderdaad alsnog betrekken in een onderhandeling.
 

Guest1

Ex-lid
Ja, Bakkertje, er zijn er nog meer in NL hoor. Maar ja, dan moet je maar net de opties willen die er al opzitten. Voor veel wil ik geen cent betalen. Nee, niet uit zunigheid, maar simpel omdat het mij niet veel doet.
Ik ga overigens voor een witte 1.4
Rij al bijna 30 jaar in blauwe auto's rond dus het wordt tijd voor iets anders. Wit vind ik goed smoelen bij de Yeti, waarbij ik niets afdoe aan de andere kleuren, hoor. Behalve rood, dat is goed voor een Ferrari ;)
 

Witte Yeti

Actief lid
Gerardus, wat betreft de kleur, daar ben ik het helemaal mee eens, vandaar mijn forumnaam:laugh:
Als je goed kijkt in mijn foto, dan zie je hem staan....3e Yeti vanuit het midden.
Ik heb nog meer foto's van mijn Yeti, maar die staan op een site die ik niet mag noemen.
Als ik je nog een tip mag geven, koop er spatlappen bij. Vooral de spatlappen aan de voorkant houden flink wat vuil tegen, wat anders (het meeste) op de zijkant van de auto terecht komt.
Je kan ze ook los kopen en zelf monteren, dat scheelt meer dan de helft van de prijs. Kwestie van 3 torxschroeven per spatlap losdraaien en weer monteren. Bij de achterspatlap zit nog een extra klemmetje.
 

Guest1

Ex-lid
Spatlappen ga ik zeker doen. Het geeft de auto denk ik nog meer body. Overigens ook een onderhandel onderdeel...
 

Ron_2

Senior Member
Spatlappen ga ik zeker doen. Het geeft de auto denk ik nog meer body. Overigens ook een onderhandel onderdeel...
Straks heb je meer onderhandel onderdelen dan de dealer marge heeft :laugh:

Door de opmerking over de spatlappen ben ik nog eens op het forum gaan neuzen en vond een topic uit 2010 daarover met een aantal goeie foto's, naar aanleiding daarvan denk ik dat ik ze ook maar aanschaf.
Zit er op de Yeti nu overigens wel of niet standaard een transparante (steenslag) beschermfolie op de hoeken van de achterportieren? Op de foto's uit dat topic duidelijk niet. Waren die tegenwoordig niet standaard?
 

Skoody Boo

Actief lid
Lees je even goed in of je toch geen maxidot wilt. Dat heb ik namelijk fout gedaan. Ik heb hem nou niet, en ik wil hem nu toch, maar nou is het te laat om de bestelling te veranderen.

(tipje van iemand die nog Fabia-rijder moet worden....:winkie:)
 

Guest1

Ex-lid
Ik kom er niet goed achter wat die MaxiDot meer doet dan de multifunctionele display die in de Comfort zit, want dat staat niet in de brochure.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik kom er niet goed achter wat die MaxiDot meer doet dan de multifunctionele display die in de Comfort zit, want dat staat niet in de brochure.

zonder de pretentie uitputtend te zijn:

- Zonder maxidot kan je geen olietemperatuur aflezen.
- Verder geeft Maxidot meer specifieke feedback als je een storing hebt.
- Tot slot kan je met Maxidot zelf dingen instellen, waarvoor je anders of zelf een kabeltje voor tussen auto en laptop moet aanschaffen, of langs de dealer moet rijden om het te laten doen. Het praktisch nut van dit soort instellingen zal niet door iedereen als even groot worden ervaren, maar ja, je zult altijd zien dat er net een instellinkje van een ditje of datje is die je wel belangrijk vindt.

Ik heb nou een laptop-auto-kabeltje aangeschaft. Maar tijdens de rit olietemperatuur op je laptop aflezen.... is toch niet iets wat je elke dag gaat doen. Maar hangt er ook vanaf hoe boeiend je die olietemperatuur vindt natuurlijk. Maar je hebt mensen die echt niet zonder kunnen leven. :laugh:
 
Bovenaan Onderaan