Coming Home (CH) en Leaving Home (LH) werkt niet.

Maurits1982

Actief lid
Zoals als de titel al aangeeft heb ik problemen met de CH en LH functie op mijn O2FL AMBL 2010.

Ik heb een lichtschakelaar met auto functie geïnstalleerd en de CH/LH functie (via mistlampen) laten aanzetten via VCDS.
De paarse draad in de stekker is ook aanwezig op positie 2.

Het probleem is, dat als ik de schakelaar op AUTO zet, de lichten gewoon aangaan, ook overdag :jaja:

Corneringlights werkt wel gewoon bij het insturen van bochten en als ik achteruit rij gaan de beide mistlampen ook aan.

Iemand enig idee wat hier het probleem met de CH/LH kan zijn?

Ook nog even een ander vraagje:
De corneringlights werken niet als ik de richting aangeef naar links of rechts, kan dit niet of is dit ergens aan te passen?

Groeten Maurits
 

hemi24

Forumguru
Heeft Erik iets vergeten aan te zetten?!?

Eerst maar je problemen helder zien te krijgen:

Wat bedoel je met: "als ik de schakelaar op AUTO zet, de lichten gewoon aangaan, ook overdag"? Je automatische verlichting of het gedrag van de CH/LH bij daglicht?

V.w.b. de richtingaanwijzers: deze zouden de corneringlights ook moeten aansturen; bijvoorbeeld: sturen naar links en richting aangeven naar rechts moet resulteren in 2 oplichtende mistlampen...
 

ertromp

Forumguru
Heeft Erik iets vergeten aan te zetten?!?

Eerst maar je problemen helder zien te krijgen:

Wat bedoel je met: "als ik de schakelaar op AUTO zet, de lichten gewoon aangaan, ook overdag"? Je automatische verlichting of het gedrag van de CH/LH bij daglicht?

V.w.b. de richtingaanwijzers: deze zouden de corneringlights ook moeten aansturen; bijvoorbeeld: sturen naar links en richting aangeven naar rechts moet resulteren in 2 oplichtende mistlampen...

Nee alles staat aan.
Voordat er überhaupt gecodeerd is en eerst een scan gemaakt is gelijk foutmelding dat schakelaar niet oké is:


1 Fault Found:
01800 - Light Switch (E1)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 21
Reset counter: 162
Mileage: 126155 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 12.20 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

Mijn vermoeden zit in de bedrading die wellicht verkeerd is aangesloten of een verkeerd type schakelaar. Je moet nl. wel die 1Z0941431J hebben.
Dat al gecontroleerd???
 
Laatst bewerkt:

Maurits1982

Actief lid
Goedemorgen heren,

Ik zal even reageren in tijdsvolgorde van de reacties.

@hemi24, Erik heeft, zoals gezegd, alles aangezet.
V.w.b. de verlichting; ik bedoel dat op de autostand de lichten altijd aangaan (licht of donker).
Als ik de knippers aanzet heeft dit geen effect op de corneringlights, of hangt dat samen met de autostand.
Ze gaan alleen als ik het stuur draai of de auto in de achteruit zet.

@Blackokkie2, als ie al wat gedronken had was het waarschijnlijk gewoon koffie ;)

@ertromp,, dit is de schakelaar met het nummer:
en excuses als ik teveel topics open over hetzelfde onderwerp.

@Beedeewee, nee dat heb ik nog niet geprobeerd, zal ik vanavond eens ff doen.

Misschien moet ik ook eens proberen om de OEM schakelaar terug te plaatsen en draadje 2 en 3 te verwisselen om te zien of het dan wel werkt.
Heeft iemand een goeie tip om de draadje makkelijk los te krijgen??
 

Vanenkelen

Forumguru
Draadje loskrijgen kan met een naald/speld redelijk makkelijk.

Ik kreeg dezelfde foutmelding toen draad 2 nog niet aanwezig was in mijn auto, dus mijn gok is dat er toch iets niet goed zit in de schakelaar of de bedrading...

Ik heb later draad 2 bijgetrokken en sindsdien werkt het prima.
 

Maurits1982

Actief lid
Hallo @Vanenkelen , dank je voor de tip.
Bij mij is draad 2 (paars) gewoon aanwezig in de stekker die achterin de schakelaar gaat, ik mag er dan dus vanuit gaan dat deze is aangesloten, toch?

Ik denk dat het in de schakelaar zit, dat deze toch niet helemaal lekker meer is of misschien wel niet de juiste, zie nu net dat er in het onderdeelnummer een verschil zit.
Het moet zijn 1Z0941431J, maar op de schakelaar staat 120941431J of maakt dit niet uit?
 

ertromp

Forumguru
En de vraag blijft open of de paarse draad op de juiste positie zit van je centrale module en of die überhaupt is aangesloten
 

Kempes

Forumguru
Doe eerst maar een reset naar fabrieksinstelling op je MFD (en daarna niet vergeten je ch/lh en andere zaken weer aan te zetten). Daarna zou ik pas schakelaars en draden gaan wisselen...

Waar woon je? Misschien kun je mijn schakelaar anders even proberen..
 

Maurits1982

Actief lid
@Kempes, dat ga ik inderdaad als 1e doen vanavond, mocht dat geen uitkomst bieden dan is een schakelaar van een ander proberen ook nog een optie.
Ik woon in Zwolle.
 

Maurits1982

Actief lid
Helaas, de factory reset heeft geen verandering gebracht.
Van de week eerst maar eens de Xenons installeren en dan toch maar de draadjes omsteken en de OEM schakelaar weer terug zetten.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Kan het zijn dat de dagrijverlichting bij jou op de optie skandinavisch staat geprogrammeerd?
Dus niet op Tagfahrlicht maar Dauerlicht?!?
 

Antera

Donateur
Volgens mij moet je gewoon je standaard schakelaar laten zitten alleen 2 draadjes omwisselen om CH/LH werkend te maken niks omtrend coderen omdat er geen lichtsensor in zit denkt de auto dat de schakelaar kapot is en zet het licht standaard aan
 

Vanenkelen

Forumguru
Volgens mij moet je gewoon je standaard schakelaar laten zitten alleen 2 draadjes omwisselen om CH/LH werkend te maken niks omtrend coderen omdat er geen lichtsensor in zit denkt de auto dat de schakelaar kapot is en zet het licht standaard aan
Ontbreken van een lichtsensor is inderdaad ook nog een mogelijke oorzaak.

Maar wel snel te bepalen. Heb je een regensensor, oftewel gaan je ruitenwissers automatisch aan en kun je de intervalsnelheid laten variëren op basis van de mate van regen? Zo ja dan heb je normaalgesproken ook een lichtsensor.
 
Bovenaan Onderaan