Mijn ervaring op zeer overzichtelijke 80km-wegen is dat het verstandig is om ook daar toch niet alleen stadslicht te voeren - gewoon omdat dit op wat grotere afstand hoegenaamd geen verschil maakt met géén verlichting.
Door dimlicht te voeren (deed ik sinds eind jaren '60 consequent onder
alle omstandigheden) of DRL indien beschikbaar (voor het eerst op mijn huidige auto) heb ik meerdere keren gezien dat een tegenligger bij nader inzien toch maar afzag van een inhaalpoging.
Wel vond ik het een ernstig gemis dat de achterlichten niet met de DRL meedoen
*), dus heeft de dealer dat voor aflevering van mijn Fabia "in orde" gemaakt. Helaas kon dit alleen door achterlichten plus kentekenverlichting plus stadslichten gezamenlijk in te schakelen. Hierdoor ben ik formeel in overtreding doordat de DRL nu tegelijk met "nadere verlichting aan de voorzijde" branden. Dat moet dan maar; gevaarzetting en/of hinder hiervan voor andere weggebruikers is er niet, dus die discussie met oom agent durf ik wel aan. Er is trouwens nog nooit een opmerking over gemaakt, ook niet bij de eerste APK.
*) is inmiddels op bv. de O3 wel mogelijk, en
moet zelfs mogelijk zijn op nieuwe auto's vanaf 2015 als ik het goed heb begrepen.
Mooi zo! Nu nog verplicht stellen, dan is daar ook de laatste ontwikkelingsfase bereikt...