condensvocht in de (xenon) koplampen

skodaboy

Forumguru
beste lezers,

Vandaag is mij na een rit toen ik thuis kwam op gevallen dat er condens vocht in beide koplampen zit..
het is de eerste keer in 4 maanden dat ik dit zie,maar het zint mij toch niet,ik zal maandag toch maar eens de dealer bellen om te horen wat die zegt,ik vind dit niet kunnen bij een auto van nog geen 4 maand oud,
bij deze 02 heb ik xenonlampen,maar maar mijn vorige twee 01's hadden wel 'geen' last van condens vocht in de lampen,nooit gezien of iets van gemerkt in die jaren :crazy:
zijn er nog 02 rijders die dit probleem hebben?
en hoe is dit dan op te lossen,of zit er een constructiefout in de lampen??:crazy:

graag jullie reactie's,gtz

LenK

Forumguru
Ik had in het voorjaar ineens condens in een lamphuis (auto ong 3jr oud).
Ik heb toen de boel drooggeblazen, maar er zitten nu wel doffe plekken op het "glas" en ook op de reflector.
Sindsdien niet meer gehad (gemerkt).
Er zit dus ergens een lek. Auto is al ingeruild dus het zal me verder worst wezen, maar met een auto zo nieuw als de jouwe zou ik beslist teruggaan. Als het vaker voorkomt krijg je uiteindelijk doffe koplampen.

EdK

Forumguru
gewoon terug naar dealer !! Garantiegevalletje !! Doorrijden houdt in doffe reflectors en absortie van licht, dus minder lichtuitstraling !!

Is niet altijd een garantiegevalletje bij VAG en ik spreek uit ervaring. Ik heb bij elke nieuwe VW dit euvel gehad. Telkens vielen de vochtplekken (doffe opgedroogde plekken) binnen de (hun te grote) marge...Het is vervolgens aan de dealer om hier creatief mee om te gaan.

Pendragon

Donateur
Ik heb dit ook gehad met m'n O2. 1 van mijn koplampen is toen vervangen. Toen ik er weer last van kreeg hebben ze nogmaals gekeken en bleek dat er 2 dopjes misten op beide koplampen aan de binnenkant. Het zijn een soort macaroni vormige stopjes (wit/beige). Ik heb zo geen foto van deze dingen, maar zal vanavond of morgen even een foto maken dan weet je misschien beter wat ik bedoel. Nadat deze erop gezet waren was mijn probleem weg. Het vervangen van de koplamp was achteraf dus overbodig.

skodaboy

Forumguru
Ik heb dit ook gehad met m'n O2. 1 van mijn koplampen is toen vervangen. Toen ik er weer last van kreeg hebben ze nogmaals gekeken en bleek dat er 2 dopjes misten op beide koplampen aan de binnenkant. Het zijn een soort macaroni vormige stopjes (wit/beige). Ik heb zo geen foto van deze dingen, maar zal vanavond of morgen even een foto maken dan weet je misschien beter wat ik bedoel. Nadat deze erop gezet waren was mijn probleem weg. Het vervangen van de koplamp was achteraf dus overbodig.

oke,bedankt voor jullie reactie's,
ik ga er maandag toch maar ff mee na dealer en dit melden..
ben juist ook nog even naar de xenonlampen van de 02 gaan kijken,
hij staat buiten,nu blijkt dat het condens vocht al weer op gedroogd is,:crazy:
want nu zie ik weer niks abnormaal aan de lampen,wordt zeker vervolgd,:xyxthumbs:

Pendragon

Donateur
Dat glas ziet er ook aardig dof uit of zit er vuil op?
Volgens mij heb ik geen macaroni aan mijn lampen, zal morgen een checken.

Is viezigheid. Ik was m'n auto niet zo vaak omdat we in deze tijd vervelende luizenpoep hebben vanuit de bomen. Van mij mogen ze die bomen omhakken, want je auto wassen is totaal zinloos. 1 dag wassen, de volgende dag weer onder de luizenpoep :biggthumpdown:

skodaboy

Forumguru
Dat glas ziet er ook aardig dof uit of zit er vuil op?
Volgens mij heb ik geen macaroni aan mijn lampen, zal morgen een checken.

op de lampen van mijn 02 staan zo geen macaroni-boogjes? :crazy:
dus morgen maar even lang de dealer en hem dit voor leggen,
ben eens benieuwd naar zijn reactie, :smiley29:

Pendragon

Donateur
op de lampen van mijn 02 staan zo geen macaroni-boogjes? :crazy:
dus morgen maar even lang de dealer en hem dit voor leggen,
ben eens benieuwd naar zijn reactie, :smiley29:

Zitten er wel 'uitsteeksels' waar die macaroni boogjes op kunnen? Hier zit namelijk een gat in. Misschien dat in nieuwere O2's (die van mij is van 2005) dit niet meer zit. Ik kreeg vooral condens in de lamp nadat ik m'n auto door de wasstraat had gereden.

LenK

Forumguru
Bij mij wel "macaroni" link én rechts, maar het ziet er erg vergaan uit, dus kan me voorstellen dat het een keer gaat lekken.
Rare constructie. Ene eind van boogje zit op het lamphuis en andere eind is los en daar zit een soort dopje in (ventilatie?)

Pendragon

Donateur
Ja, dat is wat mijn dealer vertelde, voor ventilatie. Mocht er toch wat vocht in de lamp komen dan kan het daar weg. Wanneer het 'macaroni' stopje er niet op zit heb je een te groot gat waar gewoon water/condens naar binnen kan.

skodaboy

Forumguru
Ja, dat is wat mijn dealer vertelde, voor ventilatie. Mocht er toch wat vocht in de lamp komen dan kan het daar weg. Wanneer het 'macaroni' stopje er niet op zit heb je een te groot gat waar gewoon water/condens naar binnen kan.

ben deze namiddag bij de dealer geweest ivm de koplampen,
ja op de zijkanten van de koplampen zitten "uitsteeksels" voor deze "macaroni" boogjes,maar nu blijkt dat bij de "nieuwere" 02's de mijne is van 2008,deze uitsteeksels "dicht" zijn..daar er met de vorige serie problemen waren en het fabriek daarvoor toen een terugroep actie had.
bij mij hebben ze daar straks iets met de rubbers gedaan,daar de dealer al direct wist waarover het ging,hij zei me dat ik het nu maar in het oog moest houden of het nu opgelost is en indien nodig maar even moest terug komen...:D
hoe er de zaterdag condens in de lampen kwam weet ik niet,maar na een wasbeurt is het mij nog niet opgevallen,maar die dag had ik de auto niet gewassen...:crazy:

EdK

Forumguru
hoe er de zaterdag condens in de lampen kwam weet ik niet,maar na een wasbeurt is het mij nog niet opgevallen,maar die dag had ik de auto niet gewassen...:crazy:

Condensvorming kun je al krijgen door temperatuurs verschillen !! Dus in jou geval buiten temp en in de lampbehuizing

Mooi voorbeeld blijft de wc stortbak of de niet geisoleerde waterleiding ( koud ) waar soms de druppels aanhangen !! Denk je zowat dat je lekkage hebt !

TL@

Forumguru
Is niet altijd een garantiegevalletje bij VAG en ik spreek uit ervaring. Ik heb bij elke nieuwe VW dit euvel gehad. Telkens vielen de vochtplekken (doffe opgedroogde plekken) binnen de (hun te grote) marge...Het is vervolgens aan de dealer om hier creatief mee om te gaan.

Heb het ook gehad op onze Golf IV. Er zat zelfs een mug in. Na de vermelding van de mug, hebben ze de koplamp in garantie vervangen, geen probleem. Was wel veel werk naar het schijnt.

Pendragon

Donateur
Heb het ook gehad op onze Golf IV. Er zat zelfs een mug in. Na de vermelding van de mug, hebben ze de koplamp in garantie vervangen, geen probleem. Was wel veel werk naar het schijnt.

Vervangen van een koplamp in de O2 is een werkje van 2 minuten. Stroom naar de lamp eraf, paar keer klikken, koplamp is los, nieuwe erin, stroom eraan en klaar, ik was erbij toen hij die van mij ging vervangen :)

skodaboy

Forumguru
Vervangen van een koplamp in de O2 is een werkje van 2 minuten. Stroom naar de lamp eraf, paar keer klikken, koplamp is los, nieuwe erin, stroom eraan en klaar, ik was erbij toen hij die van mij ging vervangen :)

idd das waar wat pendragon zegt,das een kwestie van een paar minuten.
ik heb het gisteren ook gezien bij de dealer,toen ze naar mijn koplampen gingen kijken voor da condens probleem. :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan