Beste forumleden, tijd voor een
update.
Afgelopen dinsdag naar de sloop getogen en een blowermotor bemachtigd (dankzij de ARN registratie weet ik meer over de donor Skoda: van 2004 met 150.000 km, had waarschijnlijk nog lekker rondgetuft als ie niet frontaal flinke schade had opgelopen). De blower control unit -J126-" was al verdwenen, nou ja, daar hoeft ook niet persé iets mis mee te zijn.
Lekker in het zonnetje, om de hoek van de sloop, de defecte motor uitgebouwd (makkie) en tegelijkertijd ontdekt dat de recirculatieklep op half 11 hing (wat is dat toch met dat tijdstip...
). Gelijk weer terug de sloop op voor een vervangende stappenmotor. Nou... die valt uit en in te bouwen, maar vraag niet hoe en in welke onmogelijke houdingen
...
Werkt allemaal weer perfect
!
@oco1979 De verdampertemperatuursensor is onmogelijk bij te komen helaas. Volgens de Climatronic zelfdiagnose lijkt deze overigens gewoon de juiste temperatuur aan te geven (40 Evaporator Temperature - Actual Value).
Vervolgens de Climatronic zelf diagnose doorlopen, met draaiende motor dit keer.
Het volgende viel mij op:
- 43 Refrigerant Pressure: 0 bar
- 49 Compressor RPM: 0
Mmm... 9 graden buiten, staat op "Auto", dus de airco compressor zou toch echt moeten draaien...
Nog es op "Econ" en weer op "Auto", en het motortoerental nam gek genoeg af en weer toe, zoals gebruikelijk.
Dus maar es onder de motorkap gekeken en zo te zien draaide de compressor inderdaad niet.
Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar voor zover ik weet kun je zien dat de as van de compressor draait en de magnetische koppeling dus actief is (zie bijgevoegde tekening).
Het lijkt er op dat er iets mis is binnen het airco-circuit... Met mogelijke gevolgen voor de aansturing van de radiator fans lijkt mij!
Wat ik in ieder geval nog zelf zal checken is of er spanning op de magnetische koppeling staat.
En van het voorjaar maar es de airco laten nakijken (zit er genoeg vloeistof in/is er lekkage/compressor(koppeling) stuk?).
Vond de laatste tijd al dat het ontwasemen zo lang duurde, die airco werkt gewoon voor geen meter mee (nog buiten het feit dat de blower motor ook niet best meer was).
Wat ik merkwaardig vind is dat het motortoerental reageert op het in- en uitschakelen van de airco, zonder dat de compressor de motor belast... Of werkt het systeem dusdanig dat het toerental bij ingeschakelde airco automatisch wat wordt verhoogd?
Fijne zondagavond ieder!
PS: via eManualOnline.com ElsaWin aangeschaft! Toegang tot alle mogelijke manuals en schema's van VW/Audi/Seat/Skoda modellen t/m 2013. Dik 3 Gig aan data, ik kan voorlopig vooruit
.