Corrosie van dakrailing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ted

Forumguru
De dakrailing begint op verschillende plaatsen te corroderen (van het alumium). Dit is vooral op te merken aan blaasvorming onder de matzwarte coating. Dit probleem begon na 4 jaar op de achterkant van de bevestiging en nu na 5 jaar op de lange zicht-zijde van de railing.
Mijn vraag is:
- Komt dit meer voor bij de fabia Combi?
- en wie dit aan de hand heeft gehad of hij nog garantie kon claimen?
- Heb je na 5 jaar nog kans op garantie?
- Wie heeft suggesties voor dit gebrek?

Bij voorbaat dank!
 

Gieliovd

Forumguru
Als dit niet door gebruikt komt, en het valt onder "carrosserie" dan geldt daar de gewone garantie voor lijkt mij. Even opzoeken en claimen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ja, maar is dit lak of is dit materiaalcorrosie?

Aluminiumcorrosie is een vorm van "roest" waar staal last van heeft.

Als je carrosserie begint te roesten is dit toch ook geen lakgarantie? Nou die dragers zijn deel van de carrosserie (ze zitten notabene vast) en als ze zeggen van niet, laat ze het maar bewijzen.
 

LenK

Forumguru
Moeilijk geval. Leeftijd auto is een factor. Je zult zelf de strijd moeten leveren om je recht te halen want er is geen enkele garantie meer van toepassing.
En om het goed te repararen is nogal een inspanning nodig, want ik heb begrepen dat bij de Fabia de beugels alleen verwijderd kunnen worden na demonteren interieur dakbleding.
Of langdurig herstel mogelijk is zonder demontage weet ik niet. Ligt er ook aan wat jouw eisen zijn.
 

van_der_P

Senior Member
Het was toender tijd een optie, je kon met of zonder dakrails bestellen.
De dakrails zijn origineel Skoda. Skoda schrijft in de brochure:

"Skoda originelen onderdelen garanderen, dankzij de in de serieproductie geteste topkwaliteit, zowel veiligheid als maximaal rijgenot. Het gebruik van hoogwaardige matrialen zorgt voor een lange levensduur, de juiste pasvorm garandeert een eenvoudige montage en optimale functionaliteit Het complete assortiment voor de Skoda Fabia is beschikbaar bij iedere officiele Skoda Service Partner".

Als ik dit lees zou ik zeggen ga eens naar de dealer wijs hem op de roestschade, en laat hem het bovenstaande in de folder lezen.
Skoda heeft het over hoogwaardige matrialen, mogen die hoogwaardige matrialen al binnen 4 jaar roesten. Wat is een lange levensduur ?
Praat daar eens met de dealer over.
Als je in je reclame iets claimt moet je het ook nakomen. Dat is mijn mening
 

EdK

Forumguru
Mijn vraag is hoe zijn de dragers toendertijd gemonteerd ??
Zit er een kunstof / rubber laag tussen de drager en het dak ?
Punt is namelijk dat aluminium en ijzer mekaar niet verdragen met als gevolg corrosie cq roest !
Indien dit het geval is zoals ik boven beschrijf dan is het niet goed gemonteerd en gaat je consumentenrecht eerder spreken dan de verlopen garantie !!
Maw als je het op de spits drijft dan moet je of alles vergoed krijgen of in iedergeval een deel van de kosten !!
Blijft de vraag of je dit gevecht aan wil gaan !!??

Ik heb in mijn bedrijfswagen altijd een potje met kopervet staan ! Dit pas ik vaak genoeg toe als ik RVS bouten heb die in een chassis van aluminium gedraait moeten worden !!
Gebruik ik dit niet dan is in de kortst mogelijke tijd de bout niet meer los te krijgen op de normale manier !! En smeer ik me bout met kopervet in dan draai ik deze over 1 of 2 jaar op redelijk makelijke wijze weer los !!
 

Ted

Forumguru
Ze zaten standaard op mijn creation aanbieding (mei 2003) indertijd. Dus vanuit fabriekswege gemonteerd. Helaas zit het tweede plekje net op in het oogspringende langsdeel aan de buitenzijde. Het eerste zit aan de binnenkant voorkant van de het montage stuk. Deze locatie kon ik nog mee leven, maar de tweede wordt al nijpender!
 

Gieliovd

Forumguru
EdK, hebben we het over een dakdrager op de dakrailing? Ik kan dit namelijk niet ontdekken, vandaar dat ik ervan uitga dat we spreken over dakrails welke van zichzelf schade vertonen. Als het montageschade is van dragers dan is het hele verhaal duidelijk.
 

EdK

Forumguru
EdK, hebben we het over een dakdrager op de dakrailing? Ik kan dit namelijk niet ontdekken, vandaar dat ik ervan uitga dat we spreken over dakrails welke van zichzelf schade vertonen. Als het montageschade is van dragers dan is het hele verhaal duidelijk.


Ik ben van de dakreling uitgegaan ! Dus de begrafeniswagen reling of de reling die Lenk ook zo afschuwlijk vind !
En wordt dit niet bedoeld dan heb ik het totaal verkeerd gelezen/ geintepreteerd ( schrijf ik dit goed ? )
 

Gieliovd

Forumguru
Een dakdrager op een dakrailing.

36252543_1.jpg


Wellicht niet goed geïnterpreteerd.
 

Roel

Lid
Ik heb met mijn Fabia geen last gehad van corroderen van de dakdreling. Volgens mij is het aluminuim zwart geanodiseerd, wat op zich een goede bescherming moet zijn. Raakt de buitenlaag echter beschadigd en komt het aluminuim bloot dan wordt de kans op corrosie groter. Ook het continu doorrijden met dakdragers op de reling kan corrosie bevorderen doordat vuil en vocht zich gaat ophopen tussen de dakdrager en de dakreling.

Ik hoop dat je dit kunt claimen, maar zoals van der P ook al vermeldde: de dakreling is een optie en hoort niet bij de carrosserie.
 

Gieliovd

Forumguru
Gespoten bumpers is ook een optie want je kunt ze ook krijgen in ongespoten kunststof. Een spoiler is ook een optie want hij kan ook zonder.

Dit is toch allemaal carroserie?

Ik vind dit een discussiepunt bij de dealer.
 

Ted

Forumguru
Nogmaals bij mij was het geen optie maar integreerd in de Creation uitvoering. Mijns inziens bestaat de dakrailing uit aluminium met een zwarte coating. Het probleem is dat vroeger als conversielaag het aluminium met 6-waardig product gechromateerd werd. Helaas is deze voorbehandeling vanwege het kankerverwekkende 6-waardige Chroom vervangen voor een laag die geen corrosiewerende kenmerken heeft. Deze dient alleen voor de lakhechting. Men had dit op moeten vangen met een verbeterde verfsysteem. Vandaar dat de ondercorrosie vrijspel heeft. Mijn plan is om de dealer met dit probleem te confronteren en van mijn kant zal ik diverse verflaagdikte metingen (non-derstructief) verrichten en vergelijken met andere Skoda's. Hiermede kan ik wellicht al het probleem analyseren.

Wordt vervolg en foto's zullen volgen!
 

van_der_P

Senior Member
Gespoten bumpers is ook een optie want je kunt ze ook krijgen in ongespoten kunststof. Een spoiler is ook een optie want hij kan ook zonder.

Zo gemakkelijk is dat niet, het ligt aan de uitvoering die je neemt. B.v. neem je een Classic dan krijg je standaard ongespoten bumpers. Neem je een Elegance dan krijg je standaard gespoten bumpers.
De dakrails zijn of waren op alle uitvoeringen een optie, een extra waar de Fabia niet standaard mee uitgevoerd was.
Het roeste van die dakrails kan ook te maken hebben met het feit dat je korter bij de zee woont en meer last hebt van de zilte lucht.
Voor dat er een antiroest garantie was, voor 1980, roeste auto's die gebruikt werden aan de kuststrook ook veel sneller dan in de rest van het land.
 

Fabia

† In Memoriam
Zo gemakkelijk is dat niet, het ligt aan de uitvoering die je neemt. B.v. neem je een Classic dan krijg je standaard ongespoten bumpers. Neem je een Elegance dan krijg je standaard gespoten bumpers.
De dakrails zijn of waren op alle uitvoeringen een optie, een extra waar de Fabia niet standaard mee uitgevoerd was.

Dat is niet correct. Op mijn Elegance was het standaard. En het is zeker ook een beetje kip ei discussie. Op mijn huidige Equipe+ uitvoering zit een dakrails. Maar of je dat nu kan zien als een optie, het hoort bij die uitvoering. En is dan m.i. standaard.
 

van_der_P

Senior Member
Op onze Elegance was het in ieder geval een extra. En ik meen dat ik er toen (2004) 160 euro voor gegeven heb.
Iedereen besteld die dakrails er natuurlijk bij. Als je ze er niet bij besteld leek het ook als of je nieuwe schoenen zonder veters kocht.
Het is raar als je een aktiemodel koopt zit het standaard op, en als je een 'normale' uitvoering besteld moet je het extra bestellen.
 

Hetzer

Forumguru
Op mijn Fabia Elegance uit okt 2004 zat standaard de dakrails maar dat was NA de Facelift dus ik praat over een F-1 mk2. Ik heb overigens nooit last gehad van corrosie, niet op mijn dakrails en ook niet op mijn dakdragers.
En even .:ot:.,de Fabia Classic is in Nederland nooit geleverd met zwarte bumpers.

In het buitenland is deze wel verkocht. Deze Fabia met zwarte bumpers oftewel Fabia Junior, werd geleverd met 0-opties en een 40-kw motor.
 

Bijlagen

  • 1_1_b.jpg
    1_1_b.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 12
  • 311a.jpg
    311a.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan