Cruise control overleden

Orange860

Senior Member
Tref het deze week niet:

Nu is cruisecontrol weer overleden.

Hoop geleZen, maar toch nog paar vragen:

Hoe controleer je of de remschakelaar in orde is. De remlichten branden bij intrappen.

Idem dito voor koppeling muv remlichten natuurlijk.

In VAGCOM kun je eea testen. Als ik schuifje op CC verzet van on naar off verspringt er een 1 en 0.

En ook gas en rem laat wisselende meerwaarden zien.

Ligt de fout dan aan de schakelaars of in de handel van de CC door bijv. Versleten contacten.

Kortom, wat is de gangbare analyse voor vaststellen probleem voordat ik onderdelen ga vervangen.

CC handel op EBay in Duitsland kost drie tientjes. Nieuw.
 

Orange860

Senior Member
image.jpg Via good old Gerrit beetje op weg geholpen.



Bij de meetwaarde F verandert er niets bij intrappen koppelingspedaal en blijft er een 1 staan. Betekent dit dat de koppelingssensor kapot is?
 

Joske

Forumguru
Je geeft dan eigenlijk zelf een beetje het antwoord? ;)

als ik de tekst van Speek lees en jouw gemeten waardes met VCDS zou ik hetzelfde concluderen.
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt me het meest voor de hand liggend. Je kunt de schakelaar bij het koppelingspedaal even lospluggen, en kijken of je op de schakelaar zelf kunt meten of het pedaal ingetrapt is of niet. Schakelaar voor rem- of koppelingspedaal kost niet zo veel, ik dacht dat ik wel eens een prijs tussen 10 en 20 euro had gezien, en wisselen moet ook een fluitje van een cent zijn.
 

Orange860

Senior Member
Morgen maar even langs de dealer voor zon schakelaar.

Is dat makkelijk te vervangen? Heeft iemand nog een tekening?
En enig idee wat dat kost?
 

Orange860

Senior Member
Ik probeer problemen, met hulp van wat goeroes op dit goddelijke forum, zoveel mogelijk zelf op te lossen.

En cruisecontrol is zon ding. Daar zitten nu mijn tanden in, laat niet los tot het weer werkt. Fingers crossed. Maar een plaatje zou helpen!
 

Cordoba

Forumguru
Schakelaar voor het rempedaal is vervangen, is 5 minuten onder het dashboard duiken, dus ik verwacht dat het voor de koppeling vergelijkbaar is (gelukkig met geen van beiden zelf ervaring).
 

Desperado

Forumguru
Wel even goed quoten hé.
Ik zei volgens de website en dat is voor mij een reden om verder te kijken. Als ze ook Skoda doen moeten ze dat erbij vermelden. Zou beter zijn voor de klandizie.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben wel van het knippen in quotes, men kan zelf wel terug lezen wat je helemaal zei :D

Inderdaad staat het niet duidelijk op hun website, maar die is sowieso eh... laten we zeggen dat dat niet hun specialiteit is zo te zien. Dat is ook niet hun kracht. En daar betaal je dus ook allemaal niet voor. Gewoon hobbyisten die het leuk vinden om dit ook voor anderen te doen. Vergelijkbaar met die deurmodule meneer in Apeldoorn, denk ik dan. Dus gewoon een mailtje sturen of een belletje kan bij deze mensen dus nooit kwaad en je krijgt dan altijd een leuke reactie, want ze vinden wat ze doen, leuk om te doen.

Maar zoals @Orange860 al zei, gaat ie het eerst zelf proberen op te lossen, wat natuurlijk de beste instelling is! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Marja/cruise control specialist heeft een site die ooit door een dankbare klant is gebouwd, en de heren zijn zelf monteurs, ik geloof bij een VW garage en doen dit er in hun eigen tijd bij.
 

Orange860

Senior Member
Zo, schakelaar is binnen. Straks monteren.

Nu lees ik dat de schakelaar wel / niet uitgetrokken moet worden bij de montage. Doe je het echter verkeerd, dan is schakelaar direct kapot.

Wat is wijsheid? Gewoon monteren zoals hij uit verpakking komt? Is het ding zelf stellend?
 

Orange860

Senior Member
Uit de info via Gerrit Speek vermoed ik dat de koppelingsschakelaar de oorzaak is waarom CC het niet doet. Zie tekst bij eerdere post.

Dus heb vanochtend een koppelingsschakelaar gehaald a 20 euro. Dus die zet ik er in. Het betreft dus de schakelaar bij het koppelingspedaal.

Nu wisselende verhalen over de positie van het uitschuifpootje. Niets aan doen en rechtstreeks monteren, of in of uitschuiven. Je schijnt het ding bij verkeerde behandeling direct te slopen.

De stuurhandel (dat pootje) laat ik even voor wat het Is. Kan altijd nog vervangen worden.
 

Joske

Forumguru
Over het vervangen zelf heb ik niet echt iets gevonden, wel over het "controleren" er van plus nog wat aanwijzingen, misschien ben je daar wel iets mee?
 

Bijlagen

  • koppelingspedaalschakelaar controleren.pdf
    67,4 KB · Weergaven: 26

Cordoba

Forumguru
@Orange860 ik zou zeggen of even zorgvuldig kijken hoe het zit/werkt, of even kijken of er iemand de juiste info uit Elsa kan halen. Probleem zal waarschijnlijk zijn, dat bij verkeerde montage de kracht van het intrappen van het koppelingspedaal dermate groot is, dat bij verkeerde montage de schakelaar direct gesloopt wordt, bij voorzichtig controleren kan het meevallen.
 
Bovenaan Onderaan