Cruisecontrol werkt niet

darkprojectx

Forumguru
even afkloppen, maar volgens mij is met het vervangen van de accu het probleem van mn koelvloeistof lampje ook opgelost....

turboturbo

Forumguru
Ik heb een nog werkende CC, maar huiver bij de verhalen die ik hier zo lees. Ik vind het een van de prettigste features (op airco na, in dit seizoen ;) ) van mijn Fabia.
Ik las ergens elders, dat je de bedieningshendel (naast het stuur) kunt demonteren, en de printplaatjes en contactpunten die erin zitten, kunt behandelen met contact spray. Omdat het nogal gauw kan eroderen enzo. Als dat zo is, zou preventief een spuitje contactspray op z'n tijd problemen in de hendel moeten kunnen voorkomen ?

Cordoba

Forumguru
Ik heb een nog werkende CC, maar huiver bij de verhalen die ik hier zo lees. Ik vind het een van de prettigste features (op airco na, in dit seizoen ;) ) van mijn Fabia.
Ik las ergens elders, dat je de bedieningshendel (naast het stuur) kunt demonteren, en de printplaatjes en contactpunten die erin zitten, kunt behandelen met contact spray. Omdat het nogal gauw kan eroderen enzo. Als dat zo is, zou preventief een spuitje contactspray op z'n tijd problemen in de hendel moeten kunnen voorkomen ?

Over preventief behandelen met contactspray zijn de meningen verdeeld: sommigen zweren erbij, maar er zijn ook monteurs die juist de ervaring hebben dat de kans op storingen dan toeneemt.

turboturbo

Forumguru
Hmm. Dan maar niets doen met contactspray zolang het blijft werken. Ofwel het credo opvolgen: 'Blijf eraf als het (gewoon) werkt'.
Misschien gaat dat hiervoor dan wel op....

e.koomans

Nieuw lid
Ik heb het problemen ook gehad.
Bij aankoop (auto 4,5 jaar oud) viel bij gebruik van ruitenwisser uit. Er bleek een modificatie niet uitgevoerd te zijn. Er is een extra kabelboom toegevoegd door de dealer. Probleem opgelost.

2 jaar later werkte de cruisecontrol bij koude start niet. Na 5 minuten gereden te hebben, auto opnieuw gestart en cruisecontrol werkte weer. Nieuwe accu geplaatst (was slecht) en probleem over. Blijkt de cruisecontrolmodule bij een te lage accuspanning niet in te schakelen.

Skoda fabia 1.4 50 kw 2001

turboturbo

Forumguru
Nou, de Cruise control begint bij mij ook te haperen.
Mogelijk dat het iets met vochtig of koud interieur te maken heeft, want hij weigert de eerste 2 opdrachten dienst, als ik 's ochtends weg rijd en het is goed koud. Of het komt door de op dat moment iets lage accu spanning (vlak na koude start, aanjager aan + verlichting, etc) Ik las dat een zwakke accu ook de CC (tijdelijk?) kan uitschakelen.

Nu las ik elders dat contactspray/alcohol niet het gewenste effect op lange termijn heeft omdat de contactpuntjes zelf ook slijten (buigen steeds iets) waardoor niet zozeer geen contact gemaakt wordt door erosie, maar door teveel speling?
Edit gevonden uit het andere draadje:
Bij de verschillend VAG-auto's zijn in de loop der jaren de hendels voor de CC wat aangepast. Ik heb begrepen dat bepaalde modellen/versies van hendels nog wel eens problemen willen geven. Je kunt dit vaak verhelpen door de hendel (met contacten) te vernieuwen en daarbij eventueel te vervangen door een versie die minder storingsgevoelig is.
Een nieuwe hendel is dan onvermijdelijk. Ik kijk het nog even aan, want het stoort me nog niet mateloos dat ie af en toe weigert.

Een vraagje ik heb sinds kort afgelopen do de 8ste een skoda fabia gekocht, nu zit er wel een hendel op van cruisecontrol maar deze werkt niet. hoe kan ik erachter komen of die nu wel of niet erop zit ?

Tevens heb ik de probleem bij mijn zus haar auto gehad een seat ibiza, ook geen cruisecontrol maar wel de hendel,
hebben ze dit gedaan door een te kort aan normale hendels of zitten hier wel degelijk cruisecontol op?

turboturbo

Forumguru
He Fabia, heb je die toevallig te koop? :tongue: Mijn CC weigert sporadisch dienst (druk me suf, maar pakt niet op), heb gelezen dat vervangen op lange termijn de beste optie is. Heb jij toevallig ervaring met zelf vervangen?

Mijn CC knop doet het sinds een tijdje ook niet meer, ik kan de snelheid nu alleen nog maar vastzetten door met de schuif naar de gewenste snelheid te gaan en dan los te laten. Dan houdt íe de snelheid vast.

Ted

Forumguru
Wie kan mij zeggen hoe je deze CC hendel uit mekaar kan halen in gemonteerde toestand? Van de octavia zij er diverse beschrijvingen, helaas ontbreken deze van de Fabia!

Bovenaan Onderaan