Daar sta je dan met je nieuwe wagen

Cordoba

Forumguru
is die analoge meter niet gewoon een analoge weergave van de een digitale meter?
Ik denk dat het eerder andersom is: dat de digitale meter een digitale weergave van een analoog gemeten waarde is. Mensen denken vaak dat iets digitaal is, omdat de presentatie zo is, maar dat is vaak niet zo. Overigens is ergonomisch gezien een analoge weergave beter: zonder te weten wat iets voorstelt, en wat normaal is, kun je dat op grond van de wijzerschaal veel beter inschatten bij analoog, en dan heb ik het nog niet eens over wijzerplaten met groene of rode vlakken. De cockpits in de grote luchtvaart, lopen decennia voor bij de auto-industrie en daar is men voor allerlei meters al heel lang terug overgegaan naar een analoog aandoende presentatie(afbeelding van wijzerplaat op beeldscherm) van een digitaal gemeten waarde.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar komt nog bij dat een digitale aanduiding een veel grotere nauwkeurigheid suggereert dan in werkelijkheid wordt geboden: het getal wordt geheel ten onrechte al snel als absoluut juist gezien. Kwestie van perceptie.
 

DoubleJ

Senior Member
Ik denk dat het eerder andersom is: dat de digitale meter een digitale weergave van een analoog gemeten waarde is. Mensen denken vaak dat iets digitaal is, omdat de presentatie zo is, maar dat is vaak niet zo. Overigens is ergonomisch gezien een analoge weergave beter: zonder te weten wat iets voorstelt, en wat normaal is, kun je dat op grond van de wijzerschaal veel beter inschatten bij analoog, en dan heb ik het nog niet eens over wijzerplaten met groene of rode vlakken. De cockpits in de grote luchtvaart, lopen decennia voor bij de auto-industrie en daar is men voor allerlei meters al heel lang terug overgegaan naar een analoog aandoende presentatie(afbeelding van wijzerplaat op beeldscherm) van een digitaal gemeten waarde.
Tja misschien wel analoog gemeten, geen ide wat voor meter in de tank zit, maar de waarde wordt toch digitaal naar het klokkenhuis gestuurd. Geen idee hoe precies maar kan me zo voorstellen.

Daar komt nog bij dat een digitale aanduiding een veel grotere nauwkeurigheid suggereert dan in werkelijkheid wordt geboden: het getal wordt geheel ten onrechte al snel als absoluut juist gezien. Kwestie van perceptie.
Waarom zou digitale waarde minder juist zijn dan analoog, en andersom? Digitale waarde is duidelijke af te lezen, neem de snelheidsmeter, 23 km/u is makkelijker digitaal af te lezen dan analoog, dan kan het net zo goed 22 of 24 zijn ;) daarnaast is het bij een tankinhoud handiger om te zien of 'ie vol/halfvol/leeg is, dan is analoog wel handiger lijkt me ;), of digitaal moet procenten weergeven, maar dan is een snelle blik op een analoge meter toch misschien wel makkelijker...
 

hemi24

Forumguru
Misschien ben ik te simpel maar tankvlotter bovenin is tank vol; tankvlotter op de bodem is tank leeg...
Of dat signaal dan x keer omgezet wordt van analoog naar digitaal of andersom zal mij een worst wezen!

Als je van dit soort simpele logica achter een tankmeter niet meer kunt uitgaan, kan de spreuk simply celver wel geschrapt worden

Of moet de tankmeter bij aflevering eerst gekalibreerd worden en heeft er iemand zitten slapen bij de fabriek/importeur/dealer?
 

Renkie

Forumguru
Wat ook kan is dat er iets niet klopt met de ontluchting waardoor het lijkt alsof er nog genoeg in de tank zit maar de brandstof niet bij de motor kan komen.

Is er ook gekeken of er wel of niet brandstof in de tank zat?
 

Bael

Forumguru
Ik kan Met mijn O3 2.0tsi gemiddeld rond de 450km rijden, doe ik lange afstanden en snelweg dan kan het bijna naar de 600gaan maar dan mogen er zeker geen korte ritten tussen zitten!
 

Cordoba

Forumguru
Misschien ben ik te simpel maar tankvlotter bovenin is tank vol; tankvlotter op de bodem is tank leeg...
Of dat signaal dan x keer omgezet wordt van analoog naar digitaal of andersom zal mij een worst wezen!

Als je van dit soort simpele logica achter een tankmeter niet meer kunt uitgaan, kan de spreuk simply celver wel geschrapt worden

Of moet de tankmeter bij aflevering eerst gekalibreerd worden en heeft er iemand zitten slapen bij de fabriek/importeur/dealer?

Ik kan me vergissen, maar dacht jaren terug al eens gelezen te hebben dat er helemaal geen vlotter meer is, alleen een soort pijp waar via meting bepaald wordt tot welke hoogte die pijp vloeistof (brandstof) bevat. Ik weet niet meer of die meting nu capaciteitsmeting is, of andere methode, maar vandaar dat ik me voor kan stellen dat ijking/afstelling voor de juiste brandstof (benzine/diesel) nodig is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom zou digitale waarde minder juist zijn dan analoog, en andersom? Digitale waarde is duidelijke af te lezen, neem de snelheidsmeter, 23 km/u is makkelijker digitaal af te lezen dan analoog, dan kan het net zo goed 22 of 24 zijn
Dat is nou precies wat ik bedoel, en ook schreef trouwens: ook de digitaal aangegeven waarde kan in werkelijkheid net zo makkelijk een paar punten meer of minder zijn.
Maar de digitale waarde suggereert een nauwkeurigheid die er in feite niet is. Hij is niet meer of minder correct dan de analoog weergegeven waarde, sowieso niet indien beide door dezelfde sensor worden gevoed, maar bij een wijzertje weet je onbewust al dat het altijd een benadering is, bij een getal ben je eerder geneigd te denken dat het echt waar is.

Ander aspect: digitale waardes moet je daadwerkelijk aflezen en het resultaat verwerken, interpreteren.
Bij de analoge meters kan dat veel intuitiever, zelfs met de meter ergens aan de rand van je blikveld.
Vind ik over het algemeen prettiger.
 

hemi24

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar dacht jaren terug al eens gelezen te hebben dat er helemaal geen vlotter meer is, (...)

L704526A.jpg


Dit zit nog gewoon in een Golf 7...

Lijkt verdacht veel op een vlotter!
 

Haderach

Senior Member
Ik heb over een maand een afspraak en dan gaan ze de hele boel uitmeten.
Ik ga proberen om dan uitsluitsel te vragen over welk type systemen ze nu juist hebben en hoe ze werken in mijn S3.
 

benderke

Actief lid
Mijn benzinemeter ging vandaag omhoog ipv omlaag.... 2 kotjes! uiteindelijk toch maar getankt omdat ik vreesde zonder diesel te vallen... slechts 60L kon erbij - had dus nog wel wat marge!

Ga ook maar eens een afspraak maken met de dealer
(Ik had per ongeluk eens op 'set-knop' gedrukt vandaar wist ik men precieze km-stand niet meer)
 
Bovenaan Onderaan