Ik denk dat het eerder andersom is: dat de digitale meter een digitale weergave van een analoog gemeten waarde is. Mensen denken vaak dat iets digitaal is, omdat de presentatie zo is, maar dat is vaak niet zo. Overigens is ergonomisch gezien een analoge weergave beter: zonder te weten wat iets voorstelt, en wat normaal is, kun je dat op grond van de wijzerschaal veel beter inschatten bij analoog, en dan heb ik het nog niet eens over wijzerplaten met groene of rode vlakken. De cockpits in de grote luchtvaart, lopen decennia voor bij de auto-industrie en daar is men voor allerlei meters al heel lang terug overgegaan naar een analoog aandoende presentatie(afbeelding van wijzerplaat op beeldscherm) van een digitaal gemeten waarde.is die analoge meter niet gewoon een analoge weergave van de een digitale meter?
Nope, lane assist rules...Dat stuur moet je anders tijdens het rijden wel goed vasthouden hoor!
Tja misschien wel analoog gemeten, geen ide wat voor meter in de tank zit, maar de waarde wordt toch digitaal naar het klokkenhuis gestuurd. Geen idee hoe precies maar kan me zo voorstellen.Ik denk dat het eerder andersom is: dat de digitale meter een digitale weergave van een analoog gemeten waarde is. Mensen denken vaak dat iets digitaal is, omdat de presentatie zo is, maar dat is vaak niet zo. Overigens is ergonomisch gezien een analoge weergave beter: zonder te weten wat iets voorstelt, en wat normaal is, kun je dat op grond van de wijzerschaal veel beter inschatten bij analoog, en dan heb ik het nog niet eens over wijzerplaten met groene of rode vlakken. De cockpits in de grote luchtvaart, lopen decennia voor bij de auto-industrie en daar is men voor allerlei meters al heel lang terug overgegaan naar een analoog aandoende presentatie(afbeelding van wijzerplaat op beeldscherm) van een digitaal gemeten waarde.
Waarom zou digitale waarde minder juist zijn dan analoog, en andersom? Digitale waarde is duidelijke af te lezen, neem de snelheidsmeter, 23 km/u is makkelijker digitaal af te lezen dan analoog, dan kan het net zo goed 22 of 24 zijn daarnaast is het bij een tankinhoud handiger om te zien of 'ie vol/halfvol/leeg is, dan is analoog wel handiger lijkt me , of digitaal moet procenten weergeven, maar dan is een snelle blik op een analoge meter toch misschien wel makkelijker...Daar komt nog bij dat een digitale aanduiding een veel grotere nauwkeurigheid suggereert dan in werkelijkheid wordt geboden: het getal wordt geheel ten onrechte al snel als absoluut juist gezien. Kwestie van perceptie.
Misschien ben ik te simpel maar tankvlotter bovenin is tank vol; tankvlotter op de bodem is tank leeg...
Of dat signaal dan x keer omgezet wordt van analoog naar digitaal of andersom zal mij een worst wezen!
Als je van dit soort simpele logica achter een tankmeter niet meer kunt uitgaan, kan de spreuk simply celver wel geschrapt worden
Of moet de tankmeter bij aflevering eerst gekalibreerd worden en heeft er iemand zitten slapen bij de fabriek/importeur/dealer?
Dat is nou precies wat ik bedoel, en ook schreef trouwens: ook de digitaal aangegeven waarde kan in werkelijkheid net zo makkelijk een paar punten meer of minder zijn.Waarom zou digitale waarde minder juist zijn dan analoog, en andersom? Digitale waarde is duidelijke af te lezen, neem de snelheidsmeter, 23 km/u is makkelijker digitaal af te lezen dan analoog, dan kan het net zo goed 22 of 24 zijn
Ik kan me vergissen, maar dacht jaren terug al eens gelezen te hebben dat er helemaal geen vlotter meer is, (...)