Dagen handbak lijken geteld...

ertromp

Forumguru
Bedoel je bijvoorbeeld de Dualogic van Fiat @Fabia 123? Dat is een "gerobotiseerde" handbak. Waarbij de koppeling bediend wordt door in het kort gezegd een hydraulische plunjer. Tja als je DSG gewend bent dan is zo'n dualogic echt prehistorie en kun je de momenten van overschakelen goed voelen want je voelt het ont en weer koppelen erg sterk
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb eens een proefritje gemaakt in een C4 met wat Citroën toen een "automaat" noemde: een gerobotiseerde handbak. Heel snel klaar mee, vond het helemaal niks.
Daarna de O2 dsg6 proefgereden en binnen 2 minuten "om". Natuurlijk nog wel een uurtje of zo mee gespeeld, maar mijn keuze was toen allang bepaald...
 

0ri0n88

Forumguru
In dit soort bakken is het ook de bedoeling dat je wel schakelt en dan dus ook je gas lift om het schakelmoment minder te voelen.
In vergelijkijking met "echte automaten" is het wel een beetje behelpen en vaak zijn dit soort automaten minder betrouwbaar (voor zover dat t.o.v. een dsg gezegd kan worden :nailbiting:)
 

Fabia 123

Forumguru
@ertromp en @Canon-Eye

Ja die bedoel ik inderdaad. Ik heb er zelf nog nooit mee gereden, maar een gerobotiseerde handbak is dus minder soepel dan een DSG, maar je kunt er wel gewoon mee schakelen?
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
In dit soort bakken is het ook de bedoeling dat je wel schakelt en dan dus ook je gas lift om het schakelmoment minder te voelen.
In vergelijkijking met "echte automaten" is het wel een beetje behelpen en vaak zijn dit soort automaten minder betrouwbaar (voor zover dat t.o.v. een dsg gezegd kan worden :nailbiting:)

Bedoel je dat automaten minder betrouwbaar kunnen zijn als een handbak?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is intussen 10 jaar terug, dus de details staan me niet heel helder meer voor de geest. Gewoon een proefrit maken met zo'n C4, dan merk je het vanzelf. Van de Twingo was er ook zo'n uitvoering, die kun je ook proberen om het gevoel te krijgen.

Overigens kun je met een dsg ook nog manueel schakelen als je dat wilt, met het pookje of met flippers.
 

0ri0n88

Forumguru
Bedoel je dat automaten minder betrouwbaar kunnen zijn als een handbak?
Niet zo zeer, maar semi automaten hebben gewoon geregeld storinkies, maar ach als je op DSG googled wordt je ook niet vrolijk.
Uitval percentages zullen waarschijnlijk redelijk gelijk liggen, ware het niet dat bij een automaat de reparatie kosten vaak een stuk hoger zijn.

Het zelf schakelen bij een dsg of welke andere automaat doen de meeste zoals @dirkie996 zegt in bergachtig gebied en zelf doe ik het ook bij gladheid om meer op de motor te remmen.
Bij een semi automaat is het de bedoeling dat je zelf schakelt en dus eigenlijk niet automaat rijdt. Die automaat standen zijn bedoeld voor files of druk stadsverkeer.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Er zijn steeds meer auto's te koop met automaat die je ook handmatig kunt schakelen vaak zonder koppelen. Een soort tussenvorm. Wie heeft daar ervaring mee?
En hoe is die ervaring?.
Ja, ik. In een Toyota MR2, daar heet het Powershift. Haalt voor mij de fun uit de auto: tráág...
 
Heb er ook één voor de deur staan. Een Citroën C3 sensodrive. Mijn vrouw zweert erbij en objectief bekeken schakelt het bij rustig rijden helemaal niet verkeerd. Alleen als je wat steviger op het gas gaat voelen de schakelpauzes wel als lang (hoewel dit strikt genomen best nog meevalt). Al met al dus gewoon rustig mee rijden (ook al staat er stoer VTR op :deuk:)

Sensodrive kan vwb rijden natuurlijk in de verste verte niet tegen een dsg op. Maar... problemen met de sensodrive staan nog op 0 en dat kan ik van de dsg dan weer niet zeggen...
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik rijd met automaat al héééééél lang (Golf 1 aut; volvo's 340 riempjes; Volvo 440 duwband; Volvo V40 aut; F1C fuzzy logic aut; nu F3C DSG), en nooit technische problemen gehad.
Dus ik vind met zoveel praktijk achter de wieltjes dat automaten betrouwbaar zijn.
Oké, de DSG moet zich nog bewijzen, die is ook wel erg technisch gecompliceerd geworden.
En eerlijk? ik vind de ouderwetse koppelomvormer soepeler en prettiger rijden, en het verbruik van F1C was nou niet bepaald duidelijk slechter.

grtsss

p.s.
O ja, in Australië reed ik daarvoor nog met een Holden automaat (GM)
En een Twingo semi-automaat was idd schokkerig, niet prettig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gebruiken de DSG rijders de schakelfunctie of flippers wel eens?
In de 134k km die ik ermee heb gereden (zonder flippers) zeer incidenteel - zoals al genoemd voornamelijk in die gevallen dat er hellingaf op de motor moet worden geremd; op de vlakke weg nooit de behoefte gehad.

Rij nu wekelijks een ritje van ca. 75 km met een Mercedes Sprinter met een 6- of 7-traps automaat - de display heeft geen versnellingsindicator en het schakelen gaat zo verrekte soepel dat ik nog steeds niet met zekerheid heb kunnen vaststellen hoeveel het er nou eigenlijk zijn... Ook hier de mogelijkheid om sequentieel te schakelen, en ook nu nooit de behoefte.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gebruiken de DSG rijders de schakelfunctie of flippers wel eens?
Ja, om zelf de schakelmomenten te bepalen, bijvoorbeeld bij sportief rijden. Of gewoon, als ik vóór een inhaalmanoeuvre in de juiste versnelling wil rijden, in plaats van de bak twee versnellingen te laten terugschakelen als ik vol gas geef.
 

eriktv

Forumguru
Ik gebruikte het vrij vaak, bijv. om voor het invoegen op de snelweg te voorkomen dat ‘ie te snel opschakelt. Na optimalisatie bij TVS is dit minder nodig, als je eenmaal ingespeeld raakt op de schakelmomenten en juiste gasdosering is het zelden echt nodig. Zelfs in de bergen hoef ik amper te schakelen, ‘t is echt een slim systeem. Wellicht door de 2.0TDI, maar bijremmen is zelfs bij >15% afdalingen amper nodig.

Bij stop-and-go in de file geef ik hem wel nog regelmatig een tikkie naar rechts, meer om onnodig gehark tussen 1 en 2 te voorkomen. Laat hem liever lekker rollen in 1.
 

Rallye

Forumguru
In dit soort bakken is het ook de bedoeling dat je wel schakelt en dan dus ook je gas lift om het schakelmoment minder te voelen.

Bij de meeste van deze bakken hoef je juist niet zelf te schakelen (Smart, vorige model Opel Meriva). Het automatisch inleggen van de versnelling kost echter veel tijd en ook het ontkoppelen verloopt vaak niet soepel. Bij de Meriva van mijn pa ging het het best als je een beetje gas terugnam op het moment dat hij naar de volgende versnelling ging.
 

eriktv

Forumguru

Nee, ik heb (soms wel) goed opgelet op school. |< lijkt op een K, als in Kleiner dan. ;)

Bij meer dan 15% schakel ik vaak wel terug, maar ben echt verrast door het remmende vermogen van de motor. Scheelt me een hoop remblokjes, we gaan meerdere keren per jaar naar het niet-platte deel van Europa.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O, ok. Zie nu ook dat er "zelfs" bij staat. Zag ik niet in eerste instantie. Mijn ervaring met een 1.2 tsi is dat je dan best aardig moet bijremmen, zelfs in S. Er van uitgaand dat de afdaling met de nodige bochten gepaard gaat. Maar dat zal idd met een diesel wel beter gaan dan.
 

0ri0n88

Forumguru
Bij de meeste van deze bakken hoef je juist niet zelf te schakelen (Smart, vorige model Opel Meriva). Het automatisch inleggen van de versnelling kost echter veel tijd en ook het ontkoppelen verloopt vaak niet soepel. Bij de Meriva van mijn pa ging het het best als je een beetje gas terugnam op het moment dat hij naar de volgende versnelling ging.
Juist dat is de reden om beter zelf te shiften, immers weet je dan precies wanneer je je gas moet liften.
Ik heb zelf een selespeed van Alfa gehad en in de instructie stond duidelijk dat het beter is om te schakelen en de automatische stand voor file of stadsverkeer te gebruiken. Mijn schoonvader heeft een up met zo een bak en ook bij die vind ik het fijner rijden als je zelf de schakelmomenten kiest. (Rij je ook geen rotondes in zijn 4 enzo) kan wel automatisch uiteraard, maar daar is een SEMI automaat niet voor bedoeld
 
Bovenaan Onderaan