Dagrijverlichting icm achterlichten aan.

Ik heb mijn lampjes in de stadslichten vervangen door led. Die gebruik ik als dagverlichting. Volgens mij mag je met stadslichten aan rijden overdag, of is dat inmiddels verboden?

Noord26

Forumguru
Alleen stadslichten aan tijdens rijden is nog nooit toegestaan geweest. Hoe kom je erbij dat dat zou mogen?

Die zijn alleen bedoeld als parkeerlicht of, wanneer zich het voor doet, aan te geven dat je te maken hebt met auto in het donker (ipv een motorfiets door 1 brandende koplamp te zien) met een kapotte voorlamp.

Canon-Eye

Forumguru
Alleen stadslichten aan tijdens rijden is nog nooit toegestaan geweest. Hoe kom je erbij dat dat zou mogen?
Ik heb naar het expliciete verbod gezocht om overdag (alleen) stadslicht voorzijde i.c.m. achterlichten en kentekenverlichting te voeren. In het RVV 1990, paragraaf 13 (artikelen 32 t/m 36) komt dit verbod niet voor, zoals ik al vermoedde.
Dit mag dus wel - even afgezien van de vraag of het zin heeft. Of heb jij nog een of meer andere bepalingen op het oog?

Noord26

Forumguru
Ik kan het ook niet vinden! Maar ik heb het zo geleerd tijdens de laatste theorie van de motor. Mij is verteld in die lessen dat het alleen icm dimlicht of als parkeerlicht gebruikt mag worden.

Veranderen die regeltjes zo snel?

Noord26

Forumguru
Als je je stadslichten als dagrijverlichting gebruikt zal dat niet gaan. Want dagrijverlichting moet uit gaan als je je dimlicht aan zet. En stadslichtjes blijven juist branden.

CDK

Forumguru
Ik heb idd ook geleerd (17 jaar geleden) dat het verboden is om alleen deze verlichting te voeren tijdens het rijden, de uitleg die ik er bij kreeg.... Iedereen noemt het stadslicht, maar het is standlicht, voor als je stil staat.... Don't shoot the messenger! :)

Altos

Banned
Bij ons is de dagrijverlichting volgens mij de binnenste lampjes in de koplamp (zie foto1)...deze staan altijd aan met de lichtschakelaar op auto tot er meer licht nodig is (zie foto2), of als het regent en de automatische ruitenwissers staan aan, volgens de automatische lichtsensor. De achterlichten gaan pas aan bij dimlicht. De binnenste lampjes zijn dus eigenlijk ook de stadslichten als ik het goed begrijp.
foto (2).JPG foto (1).JPG

Canon-Eye

Forumguru
Stads-/stand-/parkeerlicht heeft als functie (in de regelgeving ook zo omschreven) om een geparkeerde auto bij nacht zichtbaar te maken. Nergens staat dat dit de enig toegestane toepassing is; er is ook niets geregeld (en zeker niet expliciet verboden) met betrekking tot het gebruik overdag. Dat komt ook niet voor als feitcode bij de boeteregeling.
Omdat er ook geen gevaar of hinder van te verwachten is, kan het ook niet op grond van het bekende "kapstokartikel" worden beboet. Conclusie - behoudens tegenbewijs - moet zijn dat het een broodje aap betreft...

DRL kán in principe wel met de stadslichten samenvallen, mits ze zodanig geschakeld zijn dat ze automatisch dimmen zodra je dim-, groot- of mistlicht inschakelt. Wel zal - vermoed ik - de lampenglazen van het desbetreffende E-keurmerk voorzien moeten zijn. Anders gezegd, zo'n schakeling is af-fabriek wel denkbaar; aanpassing achteraf is echter problematisch.

@Altos:
De binnenste lampjes zijn dus eigenlijk ook de stadslichten als ik het goed begrijp.
Dat kun je dubbelchecken door:
1) Met het contact uit de lichtschakelaar op "Aan" te zetten en te kijken wat er dan precies brandt.
2) Met het contact uit de richtingaanwijzer in te schakelen - er zal dan aan de betreffende kant zowel voor als achter "iets" branden.
Normaal gesproken zijn dat bij VAG-auto's (en vele andere) aan de voorkant de bolletjes van het "stadslicht" die de parkeerlicht-functie vervullen, conform de Regeling Voertuigen.

Altos

Banned
Stads-/stand-/parkeerlicht heeft als functie (in de regelgeving ook zo omschreven) om een geparkeerde auto bij nacht zichtbaar te maken. Nergens staat dat dit de enig toegestane toepassing is; er is ook niets geregeld (en zeker niet expliciet verboden) met betrekking tot het gebruik overdag. Dat komt ook niet voor als feitcode bij de boeteregeling.
Omdat er ook geen gevaar of hinder van te verwachten is, kan het ook niet op grond van het bekende "kapstokartikel" worden beboet. Conclusie - behoudens tegenbewijs - moet zijn dat het een broodje aap betreft...

DRL kán in principe wel met de stadslichten samenvallen, mits ze zodanig geschakeld zijn dat ze automatisch dimmen zodra je dim-, groot- of mistlicht inschakelt. Wel zal - vermoed ik - de lampenglazen van het desbetreffende E-keurmerk voorzien moeten zijn. Anders gezegd, zo'n schakeling is af-fabriek wel denkbaar; aanpassing achteraf is echter problematisch.

@Altos:

Dat kun je dubbelchecken door:
1) Met het contact uit de lichtschakelaar op "Aan" te zetten en te kijken wat er dan precies brandt.
2) Met het contact uit de richtingaanwijzer in te schakelen - er zal dan aan de betreffende kant zowel voor als achter "iets" branden.
Normaal gesproken zijn dat bij VAG-auto's (en vele andere) aan de voorkant de bolletjes van het "stadslicht" die de parkeerlicht-functie vervullen, conform de Regeling Voertuigen.

DIt ga ik straks ff testen...later meer.

Joske

Forumguru
Roep hem er dan even bij ;)

Roept heel luid:
@Andyjansen

Weet jij wat er wettelijk toegestaan is, inzake dagrijverlichting? Bedankt! :)

Andyjansen

Nieuw lid
Ik weet dat het in Nederland volgens artikel 41 van het RVV het verboden is om dagrijverlichting te voeren in combinatie met enig ander licht aan de voorzijde.
De vraag met betrekking tot stadslicht, voor zover ik weet is het nergens in de wet genoemd dat het verboden is om deze te voeren, tenzij de omstandigheden zodanig zijn dat dimlicht vereist is.
Wel heb ook ik geleerd dat de stadsverlichting is om de zichtbaarheid bij bijv. Parkeren te vergroten, de minimale verlichting aan de voorzijde bij stadsverlichting is volgens mij ook niet van toegevoegde waarde.

Dus zoals ik het zou beoordelen in de praktijk, als je DRL voert zonder enig ander licht aan de voorzijde, en daarbij brandt je achterverlichting en kentekenplaat verlichting, is er volgens mij niets aan de hand.

Canon-Eye

Forumguru
Precies wat ik al dacht, dus.
Overigens kunnen mijn achterlichten tot dusverre alleen branden tegelijk met de stadslichten voor, hetgeen strikt genomen niet is toegestaan in combinatie met de DRL. Toch doe ik dat, want ik WIL gewoon altijd ook die achterlichten aan. Is veiliger!
De overtreding neem ik voor lief; de gevaarzetting en de hinder voor andere weggebruikers is immers nihil. Ik vind dan ook dat deze configuratie wettelijk mogelijk zou moeten worden.

Mocht een wat dienstklopperig aangelegde collega van Andyjansen hier onverhoopt moeilijk over gaan doen, dan schakel ik wel over op dimlicht (totdat-ie uit zicht is). Zou het ooit zelfs tot een bekeuring komen, dán ga ik die zaak op m'n gemak laten voorkomen en kijken waar dat toe leidt. Beetje herrie erover maken kan dan vast geen kwaad...
Maar voorlopig al 2 jaar en 60000km geen enkel probleem ondervonden, dus ik heb goede hoop...

andrehj

Forumguru
Bij een S2 (pre-facelift, ik weet niet of dit ook voor de facelift geldt) gaat het eenvoudig met de VAS-kast bij de dealer, zie dit topic. Misschien kan dat ook wel bij een O2?

Bovenaan Onderaan