Stads-/stand-/parkeerlicht heeft als functie (in de regelgeving ook zo omschreven) om een geparkeerde auto
bij nacht zichtbaar te maken. Nergens staat dat dit de enig toegestane toepassing is; er is ook niets geregeld (en zeker niet expliciet verboden) met betrekking tot het gebruik
overdag. Dat komt ook niet voor als feitcode bij de boeteregeling.
Omdat er ook geen gevaar of hinder van te verwachten is, kan het ook niet op grond van het bekende "kapstokartikel" worden beboet. Conclusie - behoudens tegenbewijs - moet zijn dat het een broodje aap betreft...
DRL kán in principe wel met de stadslichten samenvallen, mits ze zodanig geschakeld zijn dat ze automatisch dimmen zodra je dim-, groot- of mistlicht inschakelt. Wel zal - vermoed ik - de lampenglazen van het desbetreffende E-keurmerk voorzien moeten zijn. Anders gezegd, zo'n schakeling is af-fabriek wel denkbaar; aanpassing achteraf is echter problematisch.
@Altos:
De binnenste lampjes zijn dus eigenlijk ook de stadslichten als ik het goed begrijp.
Dat kun je dubbelchecken door:
1) Met het contact uit de lichtschakelaar op "Aan" te zetten en te kijken wat er dan precies brandt.
2) Met het contact uit de richtingaanwijzer in te schakelen - er zal dan aan de betreffende kant zowel voor als achter "iets" branden.
Normaal gesproken zijn dat bij VAG-auto's (en vele andere) aan de voorkant de bolletjes van het "stadslicht" die de parkeerlicht-functie vervullen, conform de Regeling Voertuigen.