dagrijverlichting in combinatie met stads-, achterlichten?

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een fabia combi 1.2 TDI greenline uit 2010. super auto, alleen viel het mij op dat als de dagrijverlichting aan is dat ook de stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting ook branden. Dit terwijl de lichtschakelaar op 0 staat. Hoe kan ik zorgen dat alleen de dagrijverliching brand? Zoals het hoort denk ik.

Cordoba

Forumguru
Stadslichten zouden volgens mij niet mogen branden. Dat de achterlichten en kentekenverlichting brandt (is toegestaan, alleen andere verlichting aan de vóórzijde van de auto in combinatie met ongedimde DRL is verboden), ligt aan de instelling die dan waarschijnlijk op 'Scandinavisch' staat. Met Vagcom of vergelijkbare software kun je dat laatste weer veranderen, al vraag ik me wel af waarom: bij rijden in tunnels e.d. ben je met de 'Scandinavische' instelling namelijk ook gewoon goed zichtbaar.

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met je Fabia!
Misschien dat 'Scandinavië modus' aan staat in het systeem? Je dealer kan dit aanpassen voor je als je dit niet prettig vind, overigens zijn de nieuwe regels wel zo dat bij dagrijverlichting ook je achterlichten verplicht moeten branden

Edit: @Cordoba, je was me net voor met posten ;)

Stadslichten zouden volgens mij niet mogen branden. Dat de achterlichten en kentekenverlichting brandt (is toegestaan, alleen andere verlichting aan de vóórzijde van de auto in combinatie met ongedimde DRL is verboden), ligt aan de instelling die dan waarschijnlijk op 'Scandinavisch' staat. Met Vagcom of vergelijkbare software kun je dat laatste weer veranderen, al vraag ik me wel af waarom: bij rijden in tunnels e.d. ben je met de 'Scandinavische' instelling namelijk ook gewoon goed zichtbaar.
Bedankt voor de reactie. Zal morgen even langs de dealer. Ik laat het weten...

Gefeliciteerd met je Fabia!
Misschien dat 'Scandinavië modus' aan staat in het systeem? Je dealer kan dit aanpassen voor je als je dit niet prettig vind, overigens zijn de nieuwe regels wel zo dat bij dagrijverlichting ook je achterlichten verplicht moeten branden

Edit: @Cordoba, je was me net voor met posten ;)
Dank je wel. Zal morgen even langs de dealer.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Dan heeft de vorige eigenaar van je auto precies datgene gedaan c.q. laten doen wat ik met mijn auto ook vóór aflevering door de dealer heb laten regelen. Die kan dit namelijk instellen via zijn VAS-kast (zo heet dat ding, geloof ik).

Want dagrijlicht vind ik op zichzelf een prima idee, na sinds begin jaren '70 overdag altijd en overal met (minstens) dimlicht aan te hebben gereden. Echter, ik wens nooit zonder achterlichten te rijden, want zichtbaarheid van achteren vind ik cruciaal - óók als het zonnetje even weg is en er een regenbuitje dreigt zonder dat het echt donker wordt.

Helaas is het bij de Fabia II niet mogelijk om alleen de achterlichten bij te schakelen, dat gaat onafwendbaar gepaard met de stads- en kentekenlichten. En strikt formeel is dat inderdaad niet hoe het hoort, want die stadslichten vormen "andere verlichting aan de voorzijde" en dat mag eigenlijk niet.
Nou, boeiuhh... "gevaarzetting" en overlast van die stadslichtjes zijn beide nihil, dus mocht er ooit een koddebeier aanmerkingen op maken (wat tot heden al zowat 73.000km niet is gebeurd) dan ga ik vrolijk die discussie aan. Die achterlichten blijven áán, wat er ook gebeurt, en als die stadslichies meebranden dan is dat maar zo.
Ik kan desnoods altijd nog (voor een paar minuten!) overschakelen op dimlicht... ;)

En raai-es wat... vanaf 1 januari 2015 moeten nieuwe auto's de mogelijkheid hebben om de achterlichten bij de DRL te schakelen. Dus de wetgever is al iets wijzer geworden. Nu alleen nog even een uitzondering regelen voor de stadslichten bij het verbod op "andere verlichting aan de voorzijde" en ik ben helemaal tevreden...

Canon-Eye

Forumguru
overigens zijn de nieuwe regels wel zo dat bij dagrijverlichting ook je achterlichten verplicht moeten branden
Ik zal het nog eens navlooien, maar volgens mijn informatie is de verplichting (per 1-1-2015?) alleen dat de achterlichten met de DRL samen kunnen branden, niet dat ze ook moeten branden. Die fijne nuance gaan we dus opzoeken...

• Leuk

CDK

Forumguru
Ik zal het nog eens navlooien, maar volgens mijn informatie is de verplichting (per 1-1-2015?) alleen dat de achterlichten met de DRL samen kunnen branden, niet dat ze ook moeten branden. Die fijne nuance gaan we dus opzoeken...
Misschien heb ik de klok horen luiden zonder exact te weten waar de klepel hangt ;) maar dat ga je me vast nog vertellen :)

Canon-Eye

Forumguru
Wetten.nl vermeldt er in elk geval nog niets over - daar vind je in het RVV / artikel 41 alleen de regeling zoals we die al kennen.
Ga (morgen...) wel eens verder spitten. Ik heb pas ergens iets gelezen over die wijzigingen maar het fijne heb ik even niet meer scherp voor ogen.

floyd2

Forumguru
Het was me trouwens opgevallen dat er op de nieuwe kleine volvo's ook de stadslichten o.i.d. branden samen met de dagrijverlichting!(dagrij onder de bumper en stadslicht naast de koplamp)
Dit ben ik al diverse keren tegengekomen dus vraag ik me al een soort van af hoe die door de typegoedkeuring heen zijn gekomen??(of weten ze daar al meer over de wetgeving?)
Dat de achterlichten mee mogen branden heb ik overigens nog nergens gelezen maar aangezien men daar niemand mee hindert lijkt me het niet meer dan logisch dat daar niet meer op gecontroleerd wordt.

Canon-Eye

Forumguru
Dat de achterlichten mee mogen branden heb ik overigens nog nergens gelezen maar aangezien men daar niemand mee hindert lijkt me het niet meer dan logisch dat daar niet meer op gecontroleerd wordt
Dat de achterlichten mee mogen branden, komt simpelweg doordat het nergens expliciet verboden wordt.
Het "geen hinder" argument geldt natuurlijk evenzeer voor de stadslichten aan de voorzijde... :)

Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Dat de achterlichten mee moge branden, komt simpelweg doordat het nergens expliciet verboden wordt.
Het "geen hinder" argument geldt natuurlijk evenzeer voor de stadslichten aan de voorzijde... :)

Klopt maar ik heb wel de neiging dat wanneer er stadslichten branden en lampen onder de bumper om een seintje te geven!(omdat mijn eerste reactie dan is,mistlampen:stop:)
Dat gebeurt me overigens ook nogal eens met die bochtverlichting.

Net bij mijn dealer geweest en die zei dat je het kunt veranderen met VAGCOM die zij niet hebben. Is er iemand in de buurt van Sneek die VAGCOM heeft? Of anders iemand die weet waar ik dat kan laten doen. Alvast zeer veel dank...

Canon-Eye

Forumguru
Klopt maar ik heb wel de neiging dat wanneer er stadslichten branden en lampen onder de bumper om een seintje te geven!(omdat mijn eerste reactie dan is, mistlampen)
Die neiging zou ik dan maar onderdrukken - is een vrij zinloze bezigheid (én je weet nu beter)... :jaja:

40 jaar of zo geleden was ik zo'n beetje de enige die overdag ook met dimlicht aan reed. Je wilt niet weten hoeveel moeite sommige mensen deden om mij er erop te wijzen dat ik mijn licht was "vergeten" uit te doen... tot uitstappen bij het stoplicht aan toe om het even te komen zeggen (zelfs 's middag om een uur of 3).
En dan die verbijsterde blikken als ik antwoordde dat het expres brandt, althans voor zover ik überhaupt reageer(de) - lichtsignalen
boei(d)en me sowieso niet...

Je kunt er tegenwoordig - althans bij redelijk recente auto's - dan ook beter van uit gaan dat het toch gewoon de DRL is.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Net bij mijn dealer geweest en die zei dat je het kunt veranderen met VAGCOM die zij niet hebben. Is er iemand in de buurt van Sneek die VAGCOM heeft? Of anders iemand die weet waar ik dat kan laten doen. Alvast zeer veel dank...
Bij de Fabia II kan de dealer het wel degelijk met zijn eigen VAS-kast of hoe dat ding heten mag regelen zoals ik eerder aangaf in post #6 hirboven. Heb daar zelf bij gestaan.
Maar je moet natuurlijk wel een monteur treffen die hier een beetje kijk op en zin in heeft... :pardon:

Had ik zeker de verkeerde monteur te pakken... Zal in de buurt effe rondvragen voor zo'n VAGCOM kastje. Ben al blij dat ik nu weet waarom de andere verlichting erbij brandt.

Cordoba

Forumguru
Zoals Canon-Eye ook al aangeeft: het is de vraag of de monteur er zin in had, en het is niet onwaarschijnlijk dat de betreffende monteur geen kennis van zaken heeft.
(dealer en verstand van zaken wat betreft hun eigen merk, is vandaag de dag langzamerhand meer uitzondering dan regel)

Canon-Eye

Forumguru
Ga (morgen...) wel eens verder spitten. Ik heb pas ergens iets gelezen over die wijzigingen maar het fijne heb ik even niet meer scherp voor ogen.
Ik kom momenteel niet verder dan hetgeen in de Kampioen heeft gestaan en ook op de ANWB-site terug te vinden is, namelijk dat "vanaf 1 januari 2015 bij nieuwe auto's de achterlichten ook moeten branden met de DRL".
Maar da's dus nog geen wetstekst, het is ook maar een weergave (met interpretatie-risico) van wat er in de verte aan zit te komen. Laten we dus maar afwachten hoe de regeling er precies uit komt te zien.

Intussen hou ik gewoon wederrechtelijk m'n stadslichies erbij aan. Zonder achterlicht rijden is voor mij geen optie. :nono:

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, als ik dan eenmaal nieuwsgierig geworden ben... :D
Voor 't moment dus enigszins onbevredigend, maar 't is effe niet anders.

• Leuk
Bovenaan Onderaan