Dan heeft de vorige eigenaar van je auto precies datgene gedaan c.q. laten doen wat ik met mijn auto ook vóór aflevering door de dealer heb laten regelen. Die kan dit namelijk instellen via zijn VAS-kast (zo heet dat ding, geloof ik).
Want dagrijlicht vind ik op zichzelf een prima idee, na sinds begin jaren '70 overdag altijd en overal met (minstens) dimlicht aan te hebben gereden. Echter, ik wens
nooit zonder achterlichten te rijden, want zichtbaarheid van achteren vind ik cruciaal - óók als het zonnetje even weg is en er een regenbuitje dreigt zonder dat het echt donker wordt.
Helaas is het bij de Fabia II niet mogelijk om alleen de achterlichten bij te schakelen, dat gaat onafwendbaar gepaard met de stads- en kentekenlichten. En strikt formeel is dat inderdaad niet hoe het hoort, want die stadslichten vormen "andere verlichting aan de voorzijde" en dat mag eigenlijk niet.
Nou, boeiuhh... "gevaarzetting" en overlast van die stadslichtjes zijn beide nihil, dus mocht er ooit een koddebeier aanmerkingen op maken (wat tot heden al zowat 73.000km niet is gebeurd) dan ga ik vrolijk die discussie aan. Die achterlichten blijven áán, wat er ook gebeurt, en als die stadslichies meebranden dan is dat maar zo.
Ik kan desnoods altijd nog
(voor een paar minuten!) overschakelen op dimlicht...
En raai-es wat... vanaf 1 januari 2015
moeten nieuwe auto's de mogelijkheid hebben om de achterlichten bij de DRL te schakelen. Dus de wetgever is al
iets wijzer geworden. Nu alleen nog even een uitzondering regelen voor de stadslichten bij het verbod op "andere verlichting aan de voorzijde" en ik ben helemaal tevreden...