Dagverlichting standaard vanaf modeljaar 2009

Op de Oostenrijkse carconfigurator kun de (gratis) de dagverliching UIT laten zetten. In de nieuwe prijslijst (in Oostenrijk dan) staat dagverlichting onder de standaard uitrusting.

Weet iemand of dat in Nederland ook zo is.
Als dat zo is lijkt het mij niet zo moeilijk om dit ook in de bestaande O2's aan te zetten.

Groetjes,

D

Deleted member 1861

Lijkt me een goeie optie, zeker als je ziet hoeveel automobilisten zelfs bij slecht weer of schemering gewoon zonder ingeschakelde verlichting rijden.
Dan heb je alleen in Frankrijk weer het verschijnsel dat ze de hele tijd naar je seinen omdat je verlichting voert.
Maar liever dat dan de boel in de prak omdat ze jou niet zien of jij hun niet.

Ik zie op dit moment best wel veel audi's die dagverlichtion hebben bij (volgens mij) het grootlicht. Volgens mij moet dat ook bij de Octavia wel megelijk zijn.
Lijkt mij een kleine aanpassing...

Je kunt via VAG-COM de mistlichten activeren als dagrijlichten. Je kunt daarbij opgeven hoe fel de lampen moeten branden (bijvoorbeeld 50% of 75% van de normale sterkte). Wanneer je de normale verlichting aan zet gaan ze uit. Je kunt ze uiteraard nog wel als mistlicht inschakelen.

Je kunt dit bij de dealer laten programmeren of, als je de kabel en software zelf hebt, zelf doen. Er zijn al een aantal forummembers die dit gedaan hebben. Zelf twijfel ik nog een beetje omdat ik me afvraag of de strerke arm der wet doorheeft dat je niet gewoon je mistlichten aan hebt.

Ik vind het niks om constant met de mistlampen aan te rijden.
Dan wacht ik liever af op de officiele oplossing. Volgens mij moet dit een andere oplossing zijn omdat niet alle uitvoeringen mistlampen hebben.

Offtopic: Nog zo'n optie waar ik zou op afhaken is die waarbij de mistlampen gaan branden als je aan het stuur draait. Zit ziet er zoooo goedkoop uit.

In Oostenrijk zijn alle uitvoeringen voorzien van mistlampen. De "Tagfahrlicht" functie maakt gebruik van deze mistlampen. Het uitschakelen van deze functie is kwestie van een bitje omzetten in de boordcomputer, vandaar dat dit ook €0,- kost.

Op de Oostenrijkse carconfigurator kun de (gratis) de dagverliching UIT laten zetten. In de nieuwe prijslijst (in Oostenrijk dan) staat dagverlichting onder de standaard uitrusting.

Weet iemand of dat in Nederland ook zo is.
Als dat zo is lijkt het mij niet zo moeilijk om dit ook in de bestaande O2's aan te zetten.

Groetjes,
Wij hebben een octavia combi met bouwjaar 2008.
Op onze vakantie in polen is de daglicht functie op het dimlicht softwarematig geactiveerd.
Naar zeggen van de poolse garage is dit mogelijk bij alle octavia's 2.
Wel even de nota/bewijs opbergen i.v.m. garantie.

Wij hebben een octavia combi met bouwjaar 2008.
Op onze vakantie in polen is de daglicht functie op het dimlicht softwarematig geactiveerd.

Op het dimlicht? Vergis ik me, of is dit een nieuwe - en wat mij betreft de beste - variant? Tot nu toe werd in dit topic alleen gezinspeeld op daglicht-rijverlichting via de mistlampen.

vinshi

Lid
duiker de mistlampen die aan gaan als je aan het stuur draait heet bochtverlichting, en werkt aleen onder de 40 kilometer per uur. en is heel fijn als het mistig is en als je op donkere bochtige wegen rijdt. Aangezien ik landelijk woon in limburg vindt ik het een fijne optie en wil ik het niet meer missen.

Octavia_II

Actief lid
Heren,

"daglicht" kan naar wens software matig aangezet worden op de mistlampen of op het dimlicht (niet op xenon !).

"daglicht" is niet anders dan dat je lampen aan de voorkant (gedimt) aangaan op het moment dat je het contact aan zet.
(gedimt is wettelijk verplicht op normale verlichting, want daglicht mag maar een bepaalde hoeveelheid licht genereren en de standaard dim/mist verlichting geeft teveel licht!)

"daglicht" op de dimlichten is in nederland toegestaan.

"daglicht" via mistlampen is in nederland NIET toegestaan en men bekeurt hier ook voor.

Mistlampen hebben nl. een "lichtprofiel" wat NIET bedoeld/geschikt is om als dagrijverlichting te mogen gebruiken. Mistlampen kun je herkennen aan een F van Fog (engels) of een B van Brouillard (frans) in het lampglas. Hieraan kan de sterke arm van de wet helaas altijd herkennen of het een mistlamp is of niet!!

Heb je geen van deze code's in het lampglas staan, dan is de verlichtingseenheid dus niet te herkennen als mistlamp en kan je hier ook niet voor bekeurd worden.

HELLA levert bv. goedgekeurde dagrijlampen (zie http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/WebSite/MiscContent/Download/Automobilist/styling_light/NL_Katalog_2008_TT_PART2.pdf en zoek op dagrijlicht)
Echter als je LED's wilt zijn ze wel een "beetje" prijzig... :mad:

Ps. op al deze uitspraken zit natuurlijk geen garantie, dus komt niet zeuren als je toch een bekeuring hebt gekregen!! :smirk:

Groeten,

Charlie

"daglicht" via mistlampen is in nederland NIET toegestaan en men bekeurt hier ook voor.

Kijk, het betere uitzoekwerk.
Vandaar dat het in Nederland nog niet standaard wordt aangeboden (denk ik).

Misschien een aanpassing voor de facelift (Dagrijverlichting in de koplamp met LED's waarbij de C terugkomt die ook in de achterlichten is verwerkt?) ;)

Vaak zie je bij andere merken (ook binnen VAG) dat de dagrijverlichting aangeschakeld is via het grootlicht, wel op een gedempte stand. Is dit niet mogelijk voor de O2 om dit softwarematig in te stellen?

Octavia_II

Actief lid
Vaak zie je bij andere merken (ook binnen VAG) dat de dagrijverlichting aangeschakeld is via het grootlicht, wel op een gedempte stand. Is dit niet mogelijk voor de O2 om dit softwarematig in te stellen?

Hoi Mr_vissie,

volgens mij is dit niet mogelijk op de skoda, maar ik duik er nog ff in.........

Ps. wat wel mogelijk is om je knipperlichten als stadslichten te laten branden...(op z'n amerikaans dus) :ahum:

Charlie

Dat vind ik ook erg mooi staan. Ik denk alleen dat de gemiddelde nederlandse weggebruiker dat niet begrijpt en je constant gaat lastigvallen over "je knipperlichten die blijven hangen"....:blush: Om over de mening van de politie nog maar te zwijgen.

Charlie, toch bedankt voor de uitgebreide studie.

Ik weet voor 99% zeker dat het mogelijk is bij Audi. Iig bij de A3, oude model A4 en de A6.

Jammer dat het bij de O2 niet mogelijk is.

Bovenaan Onderaan