Dagverlichting standaard vanaf modeljaar 2009

Ik weet voor 99% zeker dat het mogelijk is bij Audi. Iig bij de A3, oude model A4 en de A6.
Jammer dat het bij de O2 niet mogelijk is.

Ik heb ergens geleven dat Audi op dit mement de enige is waarbij dit kan. Volgens mij was dit op de site van Hella.
tis alleen jammer de ze zo duur zijn

Okki

Donateur
"daglicht" via mistlampen is in nederland NIET toegestaan en men bekeurt hier ook voor.

Mistlampen hebben nl. een "lichtprofiel" wat NIET bedoeld/geschikt is om als dagrijverlichting te mogen gebruiken. Mistlampen kun je herkennen aan een F van Fog (engels) of een B van Brouillard (frans) in het lampglas. Hieraan kan de sterke arm van de wet helaas altijd herkennen of het een mistlamp is of niet!!

Heb je geen van deze code's in het lampglas staan, dan is de verlichtingseenheid dus niet te herkennen als mistlamp en kan je hier ook niet voor bekeurd worden.

Bij de facelift staat dat de mistlampen ook fungeren als dagrijverlichting. Dit zou dan niet kunnen gezien het bovenstaande.

Iemand een idee hoe dat dan zit?

Zelf zou ik graag opteren voor de funtie om automatisch het dimlicht aan te schakelen wanneer je de auto start. Ik rijdt namelijk altijd met licht aan.

Daglicht sofwarematig aan laten zetten is inderdaad mogelijk op de Octavia 2.
We hebben dat bij een skoda dealer in jelenia gora te Polen laten doen.
Kosten 35 euries!!

nomad

Senior Member
Kosten 35 euries!!

Hier is toch al eerder een discussie over geweest ? Je kan dagrij verlichting op diverse manieren inschakelen. Gewoon de normale verlichting permanent, of via de mistlampen. Ben je bij mij nog goedkoper af :cheer:

Octavia_II

Actief lid
Bij de facelift staat dat de mistlampen ook fungeren als dagrijverlichting. Dit zou dan niet kunnen gezien het bovenstaande.

Iemand een idee hoe dat dan zit?

Zelf zou ik graag opteren voor de funtie om automatisch het dimlicht aan te schakelen wanneer je de auto start. Ik rijdt namelijk altijd met licht aan.

Hoi Okki,

geen idee hoe ze na de facelift de mistlampen wel als dagrijlichten mogen gebruiken (aanpassing van het lichtbeeld + typegoedkeuring)?

Het dimlicht gebruiken als dagrijlicht is mogelijk !! :489:
Je kunt nl. kiezen (in VAG-COM) of je de mistlampen of de dimlicht als dagrijlicht wilt gebruiken.
Bij de dagrijlicht funktie branden alleen de dagrijlichten (mist of dimlicht) en niet de resterende verlichting (dashboard, kentekenplaatverlichting, verlichting aan de achterkant van de auto...)

Tevens kunt je de dimming (hoeveelheid licht) ook nog aanpassen.

Het enige wat niet kan is xenon lampen gedimt laten branden (hebben xenon's toch nog een nadeel... :crazy:)

Groet,

Charlie

Octavia_II

Actief lid
Kosten 35 euries!!

Hoi delahaye,

bij mij was je met een fles witte wijn (als was het een fles van 2 euro) ook een heel eind gekomen!

(Voordat jullie beginnen dat ik een zuipschuit ben, i.p.v. fles witte wijn had net zo goed een pak koekjes, doos dickmans o.i.d. kunnen staan...:winkie:)

Groet,

Charlie

Aiii

Lid
Omdat ik voor eens en altijd nu eens wilde weten hoe het zit heb ik eens aan de PON gevraagd of het mogelijk was in de oude Octy 2 de dagrijverlichting in te laten schakelen bij de dealer. Aangezien de nieuwe dit ook via de mistlampen heeft, had ik gehoopt dat de optie nu mogelijk zou zijn... Helaas niet dus, hun antwoord:

Geachte heer ,

Hierbij reageren wij naar aanleiding van uw bericht van 23 januari jongstleden. De afhandeling heeft langer geduurd dan voor ons doen
gebruikelijk is, waarvoor wij onze excuses aanbieden.

Naar aanleiding van uw vraag, kunnen wij u melden dat het technisch niet mogelijk is dit aan te passen op de Octavia II. De dagrijverlichting bij de nieuwe Octavia werkt door middel van een separate lamp.
In de mistlampunit zijn twee lampen gemonteerd, een dagrij en een mistlamp. Hierdoor lijkt het inderdaad of de mistlamp als dagrijlamp functioneert.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

Neriman Gungor
Klantencontact
De mistlamp als daglicht is dus volgens PON geen optie. Een NL dealer vinden die het gaat aanzetten is dus in ieder geval ijdele hoop. :D

Octavia_II

Actief lid
Omdat ik voor eens en altijd nu eens wilde weten hoe het zit heb ik eens aan de PON gevraagd of het mogelijk was in de oude Octy 2 de dagrijverlichting in te laten schakelen bij de dealer. Aangezien de nieuwe dit ook via de mistlampen heeft, had ik gehoopt dat de optie nu mogelijk zou zijn... Helaas niet dus, hun antwoord:

De mistlamp als daglicht is dus volgens PON geen optie. Een NL dealer vinden die het gaat aanzetten is dus in ieder geval ijdele hoop. :D

Hoi Aiii,

onzin, het is wel degelijk mogelijk om de mistlampen van "oude" O2 als dagrijverlichting te laten funktioneren (is instelbaar met VAG-Com).
Wel is het zo dat dit niet toegestaan is omdat de mistlamp van de "oude" O2 echt een mistlamp is en GEEN typegoedkeuring als dagrijverlichting heeft (vandaar de extra lamp in de nieuwe O2).

Dus : het is wel mogelijk, maar officieel mag het niet (en je kunt er dus voor bekeurd worden :biggthumpdown: )

Groet,

Charlie

Als ik de schakelaar bij mijn Octavia voor verlichting op dimlicht (Xenon) zet, dan branden ze wanneer het contact aanstaat. Zet ik het contact uit en trek de sleutel er uit, dan gaat alle verlichting uit, inclusief de stadslichten! De schakelaar staat dan dus bij mij altijd op dimlicht. Lijkt mij zowaar op dagrijverlichting toch?

LenK

Forumguru
Dagrijverlichting houdt ook in dat de instrumenten verlichting op de lichtsensor reageert.
In het geval van navigatie wel handig. Dan gaat overdag je scherm niet op verminderde achtergrondverlichting als de lampen aan zijn, maar blijft het op volle sterkte branden totdat het buiten donker wordt.

In de handleiding van de nieuwe Octavia op skoda-auto.com, ik neem aan dat dit een accesoires is en dus niet standaard?

Daylight driving lights*
In some countries, the national legislation requires that the vehicles are equipped with the function daylight driving lights.
Switching on daylight driving lights

Switch on the ignition without turning the light switch out of the position 0.
Deactivate function daylight driving lights

Pull the turn signal light lever towards the steering wheel up to 3 seconds after switching on the ignition and at the same time, slide it to the bottom and hold it in this position for at least 3 seconds.
Activate function daylight driving lights

Pull the turn signal light lever towards the steering wheel up to 3 seconds after switching on the ignition and at the same time, slide it to the top and hold it in this position for at least 3 seconds.

When the daylight driving lights are switched on, the side lights and the low beam shine together.
On vehicles which are fitted with bulbs for daylight driving lights* in the fog lights, the parking lights do not switch on when activating the function daylight driving lights.
When the daylight driving lights are switched on, the illumination of the instrument cluster is switched off, however, it is switched on in the position
v028sk
v048sk
v047sk
v042sk
when it is dark and the low beam shines with full brightness (100 % of the performance).
On vehicles fitted with an information display*, you can activate or deactivate in the menu the function daylight driving lights:

SETUP (Settings)

Lights & Vision (Lights & Vision)

Bovenaan Onderaan