vooral zwaartepunt zullen beduidend anders zijn dan bij jouw kajak's
De kajaks van toen wogen ook rond de 30-32 kilo per stuk en daar gingen er vaak twee van mee. Zwaartepunt ligt dan op een kleine 50 cm boven het dakvlak. Dat zal niet eens zo heel erg veel lager zijn dan van een (niet-elektrische) fiets
(bij e-bikes met middenmotor en de accu eruit gaat het zwaartepunt nog een heel eind omlaag).
Overigens had ik van een (oud?) veiligheidsman en ladingzekerings-specialist die reactie niet zien aankomen
Ik heb niet zonder reden tot 2x toe nadrukkelijk aangegeven dat [1] de zaak
goed vastgezet moet worden en [2] er rubber tussen moet zitten voor o.a. antislipwerking. Antikraswerking is eigenlijk bijvangst.
En verder durf ik de stelling wel aan dat zo'n dun gootprofiel, als "halve koker", per saldo niet veel sterker of zwakker zal zijn dan een "hol of bol" carrosseriedeel, aangezien dat deel (ook onderdeel van de veiligheidskooi van de auto!) de eigenschappen van een kokerprofiel heeft.
Trouwens, in een nog vroeger stadium (jaren 80-90) hadden we een Holtkamper Flyer vouwwagen. Op de metalen randen van het deksel had ik over de hele lengte aan beide zijden een afgerond aluminium "trapneus-profiel" ondersteboven vastgezet met boutjes van binnenuit, zodanig dat de nu opstaande rand net buiten het deksel uitstak. In die aldus gecreëerde gootjes pasten de Thule bestelwagendakdragers (langere buizen, iets bredere voetjes). Met 5 Automaxis fietsdragers daarop vastgezet ontstond zodoende een fietsimperiaal waarop (met de sturen om en om gepositioneerd) alle 5 de fietsen van het gezin pasten. En door dat hele imperiaal met fietsen en al wat naar voren of naar achteren te verschuiven kon ik de kogeldruk precies naar wens instellen om daarna de bouten van de imperiaalvoeten stevig aan te draaien. Neem maar van mij aan dat het geheel er zeer stevig en volledig gefixeerd op stond...