Dakdragers gladdak

Niels83

Forumguru
p538174_552_376.jpg


Deze zou passen.

maar deze ziet er ook behoorlijke hetzelfde uit als de OEM die ik heb.

Zou het mis gaan wanneer ik gewoon die puntjes er af slijp?
 

Niels83

Forumguru
Ondanks dat ik het idee heb dat je niet geholpen wilt worden ga ik het toch doen :

De Thule kitset 1642 kun je samen met de Thule 754 voeten toepassen wanneer je een dakdrager wilt monteren op een normaal dak. Dit is een dak zonder dakdrails of ingebouwde bevestigingsgaten. Oftewel: een kaal dak.

Handleiding heb ik voor je bijgevoegd; graag gedaan...

:lezen:

thnxs en gek had gebeld en toen zeiden ze dat ook hier de klemmen metveen pikkie vast zaten.
 

Niels83

Forumguru
Dat snap ik peter alleen op die Mont blanc en die Thule zitten ze ook niet. Het zal natuurlijk wel een dom idee zijn...
 

turboturbo

Forumguru
Jeetje dit is wel behelpen zo zeg.

Heeft het gladde dak dan ook helemaal geen fixpoints? (die onder een sierstrip verstopt zitten)
 

Canon-Eye

Forumguru
Die 'puntjes' houden de drager op z'n plek, als remt en de zooi verschuift een paar centimeter heb je flinke krassen.
Met een rubber tussenlaagje en indien goed vastgezet blijven ze ook zonder inhaakpuntje heus wel zitten.

Mijn allereerste dakdragers voor de Audi80 (1985, zo'n vierkant model) stonden nog in de zijgootjes die ervoor zorgden dat er géén plens water op je zitting viel bij het openen van een portier na een regenbui. Voor de volgende Audi80 (dat gladde ronde model) had ik andere voetjes nodig die om de sponning van het portier heen grepen, ook daarbij geen inhaakpunten en -gaten. Wel zacht rubberen tusenlaagjes om krassen en verschuiven te voorkomen. Voordeel daarvan was dan weer dat ik de dragers heel precies zodanig kon positioneren dat de te vervoeren kajaks op hun kant liggend met de voorpunt een paar cm lager uitkwamen dan met de achterpunt. Zodoende werden ze door de rijwind steviger in de steunen gedrukt en niet "losgetrokken": downforce dus.

Moraal: met gezond verstand en een vaste hand de boel goed vastzetten, dan komt het er niet af, ook niet bij een gewone noodstop. Of het ook blijft zitten als je ermee tegen een viaductpijler rijdt is niet zeker, maar in dat onverhoopte geval is het ook niet meer zo relevant...
 

Huibert

Forumguru
Dragers van de seat ibiza hatchback model 2012 zouden ook moeten passen. Heb de dragers van mijn vorige faab ook wel eens op de ibiza van mijn zoon gebruikt, de dragers van mij hadden boutjes en geen puntjes.
 

Canon-Eye

Forumguru
vooral zwaartepunt zullen beduidend anders zijn dan bij jouw kajak's
De kajaks van toen wogen ook rond de 30-32 kilo per stuk en daar gingen er vaak twee van mee. Zwaartepunt ligt dan op een kleine 50 cm boven het dakvlak. Dat zal niet eens zo heel erg veel lager zijn dan van een (niet-elektrische) fiets (bij e-bikes met middenmotor en de accu eruit gaat het zwaartepunt nog een heel eind omlaag).

Overigens had ik van een (oud?) veiligheidsman en ladingzekerings-specialist die reactie niet zien aankomen :D;)
:D
Ik heb niet zonder reden tot 2x toe nadrukkelijk aangegeven dat [1] de zaak goed vastgezet moet worden en [2] er rubber tussen moet zitten voor o.a. antislipwerking. Antikraswerking is eigenlijk bijvangst.
En verder durf ik de stelling wel aan dat zo'n dun gootprofiel, als "halve koker", per saldo niet veel sterker of zwakker zal zijn dan een "hol of bol" carrosseriedeel, aangezien dat deel (ook onderdeel van de veiligheidskooi van de auto!) de eigenschappen van een kokerprofiel heeft.

Trouwens, in een nog vroeger stadium (jaren 80-90) hadden we een Holtkamper Flyer vouwwagen. Op de metalen randen van het deksel had ik over de hele lengte aan beide zijden een afgerond aluminium "trapneus-profiel" ondersteboven vastgezet met boutjes van binnenuit, zodanig dat de nu opstaande rand net buiten het deksel uitstak. In die aldus gecreëerde gootjes pasten de Thule bestelwagendakdragers (langere buizen, iets bredere voetjes). Met 5 Automaxis fietsdragers daarop vastgezet ontstond zodoende een fietsimperiaal waarop (met de sturen om en om gepositioneerd) alle 5 de fietsen van het gezin pasten. En door dat hele imperiaal met fietsen en al wat naar voren of naar achteren te verschuiven kon ik de kogeldruk precies naar wens instellen om daarna de bouten van de imperiaalvoeten stevig aan te draaien. Neem maar van mij aan dat het geheel er zeer stevig en volledig gefixeerd op stond...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
9 van de 10 keer zitten dakdragers op dakrails ook alleen maar met het rubber geklemd toch..?
 

JeSko

Forumguru
Damon van DDE had zelfs een Thule box op zijn Huracan, gewoon met zuignappen, kan je snelheden tot 150 met rijden zonder zorgen, is dat niet wat voor je @Niels83 ?
 

Canon-Eye

Forumguru
9 van de 10 keer zitten dakdragers op dakrails ook alleen maar met het rubber geklemd toch..?
Correct - misschien zelfs wel 999 van de 1000 keer...
En uiteindelijk houdt het dan op die 4 (of soms 6) boutjes die de dakdragers moeten vasthouden. Maar daarvoor geldt hetzelfde: die worden voornamelijk op afschuifkracht belast - niet of nauwelijks op trekkracht - en deze afschuifkracht wordt dan weer flink ingeperkt door het laagje rubber of kunststof dat ertussen geklemd zit.
 

Niels83

Forumguru
Damon van DDE had zelfs een Thule box op zijn Huracan, gewoon met zuignappen, kan je snelheden tot 150 met rijden zonder zorgen, is dat niet wat voor je @Niels83 ?
Een snelle blik leert mij dat datvergens tussen de 400 en 800 euro kost. Schitterend spul, maar wel heel erg prijzig.
 

Niels83

Forumguru
Hhmm misschien moet ik eens testen, ze zullen met de caravan gebruikt worden, dus harder dan 100 zal het niet gaan, en een noodstop is relatief.

Er zit nu geen rubber om, dus ik moet ergens een plak zachtrubber zien te vinden.
 

JeSko

Forumguru
Vind het zelf nog meevallen eerlijk gezegd, misschien kan je zo'n setje tweedehands op de kop tikken? Zelf zit ik ook met een budget hoor, dus begrijp het wel, daarom dat ik eerst altijd iets tweedehands zoek.
 

Canon-Eye

Forumguru
In een ver verleden (jaren 70) heb ik wel eens bijzondere transporten begeleid met een oranje zwaailicht op het dak van mijn VW Kever. Dat zwaailicht stond op 3 gewone zuignappen van ca. 7 cm doorsnee. Ik zorgde er altijd voor dat er 2 aan de voorkant zaten en de 3e middenachter; even met een natte spons over dak en zuignap en dan goed vastdrukken.
En het geheel bleef ook tijdens het naar huis rijden bij de topsnelheid (volle 120 op de teller :jaja: ) keurig netjes zitten.
Bijkomend voordeel van die (witte) kever was dat ik vaak voorrang kreeg... :D
 

Huibert

Forumguru
Bij de hatchback zitten daar inderdaad fix points, duidelijk zichtbaar maar hier schijnbaar niet.
 
Bovenaan Onderaan