Dakrails waarom wel/niet?

Hetzer

Forumguru
de verstelbare aluminium dwars dakdragers voor Fabia Combi (LAS 620 002A), passen wel , maar dan alleen op de DAKRAILS !

dit is de LAS 620 002A, hier gemonteerd op de dakrails van een RR

4heblc.jpg
 
Een aantal redenen voor mij om ze mee te bestellen waren:
- Geregeld ( +4x per jaar ) met wat mensen naar plekken om te gaan fietsen dus racefietsen op het dak ( 3 stuks ).
- Vond het zelf mooier staan, oogt iets sportiever ( dat is dan smaak )
- Skibox heb ik nog niet, maar vanwege het ontbreken van een trekhaak kan dit wel een aangename toevoeging qua ruimte zijn voor vakanties.
- Als je aardig lang bent zoals ik, kan je als je tegen je auto leunt mooi tegen je dakdragers aan staan leunen :) Als je hem bijvoorbeeld aan je collega's laat zien :)

Naar ik heb gehoord, iemand die een ANWB test had gelezen, schijnt het ook zuiniger te zijn om je fietsen op het dak te hebben dan op de trekhaak. Vanwege de aerodynamica. Bovenop lijken ze meer wind te vangen, maar dat valt dus wel mee. Als ze aan de achterkant uitsteken breken ze meer wind.
 

icecube

Actief lid
Bedankt voor alle overweldiggende reacties! Het maakt het er niet makkelijker op zeker aangezien je ze dus wel nodig hebt als je ooit iets op je dak wil zetten... Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen ;)
 

NielsW

Lid
Hoe vaak doe je dat nu?
Als je het niet verwacht nodig te hebben zul je het dus ook nooit gebruiken.
 

NielsW

Lid
Naar ik heb gehoord, iemand die een ANWB test had gelezen, schijnt het ook zuiniger te zijn om je fietsen op het dak te hebben dan op de trekhaak. Vanwege de aerodynamica. Bovenop lijken ze meer wind te vangen, maar dat valt dus wel mee. Als ze aan de achterkant uitsteken breken ze meer wind.

No Offence naar jou orange X maar naar die persoon zou ik niet luisteren. Dat is dus echt klinkklare onzin. Boven op het dak vangt de fiets in zijn geheel de wind en breekt het meer dan een paar uitsteeksels.
Was dat je dealer die dat vertelde toen je twijfelde over de dakrails :D

Als het niet om praktische reden is dan is het omdat je het mooi vindt, niet meer niet minder.
 

EdK

Forumguru
Tja Niels de één wat vaker dan de ander !!
Daar zijn we mensen voor ! en die zijn allemaal anders !

of bedoel je met "hoe vaak doe je dat nu " het nachtje wat icecube er over wil slapen ?
 

icecube

Actief lid
Niels,

ik ben het wel met je eens. Als het nou onze enige auto is en we er mee op vakantie zouden gaan zou ik er nog wel nut in zien. Maar dit is dus niet het geval aangezien ik van mijn werk ook nog een auto kan leasen (op het moment even niet in verband met een klus dicht bij huis). Wordt dan waarschijnlijk een Octavia. Neem ik daar wel dakrails op :super: :grin:
 

rweersch

Actief lid
Sterker nog: een Octavia combi kun je niet eens krijgen zonder dakrails, helaas.
Ik heb nog nooit een dakdrage gebruikt, en zal dat ook nooit. Bij de Focus Wagon kon je ze weg laten. Dat kon bij de O2 eventueel ook (maar je krijgt ze wel erbij), maar dan heb je van die lelijke schroefgaten in je dak, diet niet fatsoenlijk afgewerkt zijn.
 

LenK

Forumguru
zuiniger te zijn om je fietsen op het dak te hebben
Behalve dat dit niet zo is: wie wil fietsen op zijn dak?

1 Hoe krijg je ze er op als het geen lichtgewicht fietsen zijn en hoe groot is de kans dat je dak beschadigt omdat je er tegen stoot
2 Hoe veilig is het? Hoe hard kun je er mee door de bocht zonder dat de boel eraf vliegt? En wordt het bocht gedrag niet erg beinvloed door het hogere zwaartepunt?
3 Auto wordt een stuk hoger met fietsen op het dak. Je zult de eerste niet zijn die dat vergeet bij het inrijden van een parkeergarage :)
 
@Niels, nee was niet de dealer zelf ;) Maar theeft blijkbaar in dat blad van de ANWB gestaan dan ofzo. Weet et verder ook niet, als het niet klopt ook goed :) Maakt me eigenlijk vrij weinig uit.

@LenK,
1. je gaat geen volwassen fietsen of elektrische omafietsen op je dak vervoeren nee. Maar racefietsen zijn over het algemeen nog geen 10kg per stuk dus dat gewicht valt echt wel reuze mee, en ik heb al zovaak fietsen op en van het dak gehaald, en nog nooit het dak beschadigd ofzo.
2. Veilig, dat ligt er een beetje aan wat voor systeem je gebruikt. Maar met trekbandjes en alles blijft het prima staan en kan je zonder problemen 120 of harder rijden. Bochten is ook weinig problemen mee. Als er al zoveel fietsen opstaan betekent dat er minstens zoveel mensen in de auto zitten, en dat gewicht is echt wel wat meer dan een paar fietsen van minder dan 10kg per fiets. De auto zelf weegt al 1159 ofzo?
3. Hoger, daar moet je rekening mee houden, mensen die voor het verkeerde tolpoortje gaan staan of een garage er mee inrijden zijn niet bewust genoeg. Dat probleem kan je moeilijk bij de dakdragers zelf neerleggen hoor :tongue:

Maar nogmaals, niemand is veprlicht voor het kopen van etc :) Ik vind het zelf ook mooier. Soms wordt er hier gepraat alsof met en zonder goed of fout is of andersom. Het blijft altijd een meningsverschil en er wordt eigenlijk weinig over feiten gesproken :) Wat betreft dat hogere zwaartepunt is dat dus gewoon pure onzin. Tenzij je er misschien idd 3 van die zware gemotoriseerde omafietsen op gaat zetten ( als je die er al op krijgt ).
 

robbiebee

Actief lid
Ik heb ze er ook al jaren opzitten, en ik vindt het gewoon mooi, en het maakt het plaatsen van dragers voor wat dan ook erg makkelijk, ik heb universele dragers en die passen tot nu toe op elke auto met dakrails die ik gehad heb, en als je geen dakrails heb moet je errug dure speciale dragers kopen.

Suc6 met je keuze

Bedankt voor alle overweldiggende reacties! Het maakt het er niet makkelijker op zeker aangezien je ze dus wel nodig hebt als je ooit iets op je dak wil zetten... Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen ;)
 
Bovenaan Onderaan