Dashboard met kleefmat afdruk verwijderen?

kippie

Lid
Wie heeft er tips om "lijmresten" van een kleefmat van de dashboard te verwijderen op een veilige manier?

Canon-Eye

Forumguru
Probeer even met een beetje oplosmiddel, bv. terpentine of wasbenzine: punt van een doekje even invochten en op een onovallende plek eerst testen of het geen schade aan het kunststof aanricht. Daarna pas proberen op de lijmresten.

Cordoba

Forumguru
Je bedoelt zo'n zelfklevend matje om bijvoorbeeld je parkeerkaartje vast te leggen op het dash?
Een paar jaar geleden ook gehad dat zo'n matje steeds meer op een lijmlaag ging lijken, en na verwijderen bleef er een plakkerige laag met iets andere structuur over op het dash. Ik geloof dat ik eerst met keukenpapier zoveel mogelijk van de 'lijm' heb verwijderd, en geloof dat ik er na met APC en een keer met alcohol heb gereinigd en als laatste stap heb ik geloof ik een magic sponge gebruikt. Dat is een speciaal sponsje dat bedoeld is voor het reinigen van interieurdelen.

Ik zal er zo nog even een paar linkjes bijzetten.

Link 1

link 2

Laatst bewerkt:

kippie

Lid
Beste @Canon-Eye @Cordoba,
Bedankt voor jullie tips.

Betreft kleefmat techno smart waar je telefoon in kan klemmen.
Link:http://www.mascot-online.nl/technosmart-kleefmat-pro

Heb 2 dagen getest.
En had daarna een glimmende waas op die plek.

Net met handgel alcohol behandeld. Hielp niet.

Daarna gedenatureerd alcohol 70%. Hielp een beetje met schrobben met tandenborstel.

Laatste en agressieve methode.
Nagelak remover. Is volgens mij aceton. Wondermiddel.

Maar niet goed voor je andere glimmende plastic onderdelen.

Beetje op dashboard gedaan, zonder te morsen en als het goed is, is het weg.

Morgen bij daglicht opnieuw beoordelen.

Cordoba

Forumguru
Aceton op je dash:nailbiting: Veel kunststoffen reageren met aceton/nagellakremover, dat is iets wat ik nooit aan zal raden: de kans dat de kunstmatige oppervlak structuur van kunststof gewoon glad wordt is te groot.

Ik weet niet welke alcohol je geprobeerd hebt, of dat IPA (Iso-Propyl-Alcohol, ook bekend als Isopropanol) was of ethanol (ethyl-alcohol, ook nog bekend onder andere chemische benamingen). Ethanol werkt voor dergelijke zaken beter: lost beter lijmen en vetten op. Daarnaast moet je bijvoorbeeld bij drogisterij zoeken naar een alcohol die minstens 90% zuiver is (90-96% is beslist te vinden). Lukt dat niet, dan zou ik bijvoorbeeld spiritus proberen als alternatief.

Voor het zacht maken van zo'n lijmlaag, pak je bijvoorbeeld een stukje keukenpapier, maakt dat kletsnat met alcohol en laat het even liggen, zodat de lijmresten kunnen reageren met de alcohol (daarna wrijven met bijvoorbeeld oude lap om de lijm te verwijderen).

Jewepe

Forumguru
Ik heb ooit een flesje "sticker remover" (zo heette het) voor dat doel gekocht bij de plaatselijke Doe-Het-Zelf zaak. En inderdaad uitkijken met Aceton. Is té agressief.

Canon-Eye

Forumguru
Je zou ook nog benzeen kunnen proberen, dat werkt net weer effe anders. Wel heel goed ventileren en zorgen dat je het niet inademt, want dat is behoorlijk ongezond.
Als je dit in de handel niet vindt, dan is bisonkit-remover het alternatief.

En nóg een geheime tip: ik heb ook nog wel eens succes bij het verwijderen van bv. prijsplakkertjes en barcodesticket met behulp van kwastenreiniger voor oplosmiddelhoudende verven (het spul waarbij je de kwast na toepassing ervan met water kunt uitspoelen). Ook even laten intrekken.

StefanN

Forumguru
Natufix.... werkt briljant... is niet agressief en ruikt nog eens fris naar sinasappeltjes..
Word in de bouw gebruikt voor oplevering om pur en kitresten te verwijderen

kippie

Lid
Update.

Geluk dat na nagelakremover behandeling geen schade is.
(2x gedaan incl. Goed poetsen met schone tissue en tandenborstel)

Na behandeling. Vlek van kleefmat is minder maar zit er nog steeds.

Het een heel licht glimmende waas die bij bepaalde lichtinval te zien is.

Wordt er vervelend zo. Betreft een nieuwe superb3. Lukt me ff niet om foto te uploaden. Doe later.

Misschien ga ik advies vragen bij dealer?
Of laten intrekken met puur alcohol?

Altos

Banned
Als alles eraf is zijn er genoeg middeltjes te krijgen om alles weer mooi mat te krijgen maar om het eerst te verwijderen heb ik helaas geen raad buiten bovenstaande adviezen.
Ik zou geen alcohol laten intrekken iig.
Heb je een foto?

Jee13

Forumguru
niet doorgaan met allerlei oplosmiddel bevattende producten !

Als alle kleef verwijderd is, zou ik er met een kunstofdetailer overheen gaan, dit voedt het kunstof zodat alles weer een egale kleur krijgt.

waarschijnlijk is het kleurverschil dat je nu ziet ook obv uit lokaal uitdrogen van kunstof

kippie

Lid
Beste iedereen,

Hier de foto.

Ben echt blij me jullie tips en enthousiasme..

@Jee13 dat is een goede.
Het kan inderdaad uitgedroogd zijn of de toplaag is eraf door de kleefmat.

Denk dat na meerdere behandelingen geen lijmresten meer zitten. Mat geeft geen lijmresten stond in de specs.
Het plakt ook niet.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 95

Altos

Banned
Als je de lijmresten kunt verwijderen zal idd een kunststof voeding voldoende zijn om dit weer aan te vullen en egaal te krijgen met de rest.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Poorboy's World - Natural Look Dressing of iets dergelijks.

kippie

Lid
Misschien is het kleefmateriaal van de mat ingetrokken het kunststof van het dashboard.

Dan moet ik het maar professioneel laten reinigen?( kosten verhalen op mascot dealer van matjes). Wellicht hebben ze deze klachten vaker.

Ik weet dat alcohol en zelfs aceton niets met mijn dashboard doet, maar een kleefmatje daar kan die niet tegen : (

Cordoba

Forumguru
Update.

Geluk dat na nagelakremover behandeling geen schade is.
(2x gedaan incl. Goed poetsen met schone tissue en tandenborstel)

Na behandeling. Vlek van kleefmat is minder maar zit er nog steeds.

Het een heel licht glimmende waas die bij bepaalde lichtinval te zien is.

Wordt er vervelend zo. Betreft een nieuwe superb3. Lukt me ff niet om foto te uploaden. Doe later.

Misschien ga ik advies vragen bij dealer?
Of laten intrekken met puur alcohol?

Inderdaad zoals Altos aangeeft, met natural look behandelen, en misschien na een poosje een keer herhalen om de vlek definitief kwijt te zijn. Natural look is overigens mooi spul om met mooi poetsweer een keer je hele interieur (de harde kunststof) onder handen te nemen.

kippie

Lid
@Jee13 ,
Wat een mooi aanbod zeg!!!
Wat forum gebruikers wel niet voor elkaar over hebben. Echt top van je man!

Ik ga er graag op in.
Wanneer zal je kunnen?

Het is belangrijk te weten wat het probleem precies is (diagnose), zodat het gericht behandeld kan worden.

Bv.
1.Toplaag dashboard aangetast?
2.Filmlaag lijm toch aanwezig?
3.Of een condenszuignapvlek dat langzaam zelf wegtrekt?
4. Siliconenvlek

Ik ben wel heel blij met jullie tips en adviezen.

Ik zit in regio almere, amsterdam, lelystad (en apeldoorn). Ik kom met regelmaat op die plekken.
Het is een lease auto dus ben ook vrij mobiel.

Mijn plan:

A). Ik heb een klacht bij de leverancier van kleefmat gedaan en gevraagd wat volgens hem de beste oplossing is. Wat is de kleeftroep precies en met wat krijg je het veilig weg?

B). Verder wil ik informeren voor diagnose bij de
1. Dealer
2. Auto interieur restijl bedrijf?

Sportmaatje zei net dat het vermoedelijk een siliconenlaag is, dat is neergeslagen op of ingetrokken is in het kunststof.
Dus siliconen verwijderaar gebruiken. Citroenzuur schuimreiniger?
(Update: citroenzuur even laten intrekken. Resultaat =0)

Anyways ik heb een wijze les geleerd.
Ik hou jullie op de hoogte.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan