Dashboard verlichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

joergarms

Senior Member
Je kan wel merken dat ik nog maar een beginner ben in het Skoda-wereldje.
Alweer een vraag, is de dashboard verlichting dimbaar, ik heb geloof ik toch een redelijk complete uitvoering gekocht, maar kan me zo niet herinneren dat er een knopje zat om de verlichting mee te dimmen.
Ik weet nog helemaal niet wat de sterkte is, misschien is het wel precies goed, groene verlichting is natuurlijk niet snel te fel.
Maar goed, misschien dat iemand dit toevallig weet.

Wallie

Lid
Je kan wel merken dat ik nog maar een beginner ben in het Skoda-wereldje.
Alweer een vraag, is de dashboard verlichting dimbaar, ik heb geloof ik toch een redelijk complete uitvoering gekocht, maar kan me zo niet herinneren dat er een knopje zat om de verlichting mee te dimmen.
Ik weet nog helemaal niet wat de sterkte is, misschien is het wel precies goed, groene verlichting is natuurlijk niet snel te fel.
Maar goed, misschien dat iemand dit toevallig weet.

Zit geloof ik alleen op de elegance uitvoering, dat knopje. Maar ik heb het nog nooit gemist eerlijk gezegd.

Roel

Lid
Dashboard verlichting was in mijn Fabia Comfort plus uit 2002 instelbaar (zit links naast het stuur, samen met de hoogte instelling van de koplampen).

Fabia

† In Memoriam
Ik mis het wel, mijn vorige Fabje was een Elegance en nu heb ik een Equipe Plus waar het dus niet op zit. In mijn Elegance had ik het dashboard verlichting behoorlijk gedimpt. Vind 'm best wel fel schijnen in het donker.

ik dacht dat ik de mijne kon dimmen door te draaien aan dat staafje dat uitsteekt in de tellerklokken (of was dat nu in onze audi).

Als ik er aan denk zal ik er morgen eens op letten hoe waar en wat.

IIG staat hij bij mij op het felste.

ik heb de verlichting vaak ook behoorlijk gedimt.
Deze dashboards met directe verlichting vindt ik eigenlijk helemaal niets. M'n Golf II had twee lampjes die van bovenaf de hele tellerwinkel in het licht zetten. Je krijgt dan indirect licht en dat is veel fijner aan de ogen.

Berry

Senior Member
Alle actie modellen van de Fabia 1 zoals de Spirit Equipe Flash etc zijn een aanvulling op de basis uitvoering en die heeft dat soort dingen niet ook geen lampje in de deur of als je portieren open zijn dus geen dimmer voor je dashboardverlichting

higgy

Forumguru
't Zou me echter niets verbazen als de bedrading voor de dimmer gewoon klaarligt, en het een kwestie is van dimknopje 'nachrüsten' zoals ze in Dld zo mooi kunnen zeggen.

Berry

Senior Member
Dacht ik ook want ik wilde in mijn vorige auto (Comb Flash) speakers achterin en kijken of de rode lampen in mijn portieren konden gaan werken maar er is niets voorbedraad dus werd het te duur onder de mom van Škoda alles wat er niet inzit hoef je niet te betalen.

joergarms

Senior Member
Het blijft een raadsel waarom de ene kabelboom wel helemaal wordt doorgelegd en de andere niet.
In mijn vorige auto, een VW polo van 2001 wilde ik mistlampen hebben, setje besteld (originele en een andere lichtschakelaar).
Wat denk je, boel aangesloten en het werkte direkt.
Kabels, relais, zekeringen, alles zat er al in.
Ik zou ook graag die lampjes in de deuren willen, maar weet niet of de bedrading er ligt, anders maak ik zelf wel iets, is niet moeilijk.

Hetzer

Forumguru
In mijn 1.4 Comfort kan je de verlichting van het dashboard dimmen.

de Fabia voor de facelift heeft vanaf de Comfort uitvoering deze optie, en de Fabia met facelift volgens mij vanaf de Ambiente, maar de zullen niet veel mensen hebben, de meeste willen toch bijvoorbeeld een airco en die zat alleen op de Elegance en de al eerder genoemde op de Classic gebaseerde actie modellen ( Spirit,Equipe,)

De Elegance uitvoering is toch wel lekker uitgerust.
Ik ben echter, wel weer jaloers op de mooie meegespoten handgrepen van de Spirit uitvoeringen!!! en natuurlijk het Maxi-Dot dat zit ook niet standaard op de Elegance.

Gieliovd

Forumguru
Is de Fabia ge-facelift dan? Das ook voor het eerst dat ik het hoor.

Ik zou het ook wel fijn hebben gevonden als de draden er lagen voor de speakers achterin!!

Wij met de elegance kunnen inderdaad de verlichting dimmen op het dashboard, hebben lampies in de deuren etc....

Maar inderdaad! Ik mis ook de meegespoten grepen, want nou krijg je van die zwart (redelijk mat) grepen met vette vingers erop met de kortste keren.

Maxi dot! HAD ik het maar.... haha, dat zijn echt van die dingen dat je net weer wel zou willen hebben. Maar goed ik ben al supertrots op mijn schermpie in de toerenteller. Zat er net nog om te glimlachen in de auto.

Ik ben wel blij met me Fabia'tje hoor!

@ opmerking van Joergarms,
Het ligt er helemaal aan hoe die units etc. worden geproduceerd. Als het kant en klaar van de lijn komt voor meerdere modellen is het duurder om dit anders in te richten als zo doen, als het echter op een andere lijn wordt gemaakt, dan is de keuze om het niet erin te bouwen (kabels, relais, zekeringen) stukken goedkoper.

Reken natuurlijk maar uit wat het kost als je 100.000 Fabia's maakt waar je die extra onderdelen van 20 euro WEL in verwerkt, ben je zomaar 2 miljoen Eurotjes verder. De directie moet ook brood eten :)

Fabia

† In Memoriam
Is de Fabia ge-facelift dan? Das ook voor het eerst dat ik het hoor.
:)

Je kan het o.a. zien aan de mistlampen. Op het "oude" model zijn ze vierkant en op het "nieuwe" model zijn ze heel mooi rond. Ook de achterlichten zijn anders en van binnen is de layout van het dashboard gewijzigd. De wijziging was voor modeljaar 2005.

Gieliovd

Forumguru
Je zult bedoelen, vanaf 2005 zijn ze niet mooi hoekig meer, maar helaas rond :) haha, nee grapje hoor. Ik heb natuurlijk die hoekige.

Aha, ben ik benieuwd naar het dashboard!

Vond de mijne al zo mooi.

joergarms

Senior Member
Ik prijs me elke dag weer gelukkig dat ik uiteindelijk toch voor een facelift versie ben gegaan.
Heb nu echt alles wat ik wil, tot zij-airbags aan toe.
Het enige wat ik echt mis is Xenonverlichting, had ik op mijn vorige auto, en das toch wel heerlijk hoor, al mag ik ook helemaal niet klagen over deze verlichting, maar meer en dan vooral Xenon is altijd leuk.
Verder echt een toppertje, helemaal compleet.

Fabia

† In Memoriam
En heb je ook stoelverwarming? Stel je trouwens niet al te veel voor van het dashboard, alleen achtergrond van de tellers is veranderd.

Bijlagen

• !cid_qkZCErYd3d.jpg
    !cid_qkZCErYd3d.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 19

Gieliovd

Forumguru
Ik deel je mening Joergarms,

Ik heb ook zij airbags, stoelverwarming inderdaad, airco, elektrisch open dak, traction control, ABS etc......

Maar inderdaad! Xenon! Daar had ik het van de week met een collega nog even over.

Het plan is als de auto alles blijft doen naar wens, dan ga ik binnenkort xenon in de auto bouwen! Je koopt al goede setjes, nieuw met garantie, voor onder de 200 euro! Ik heb ze voor 150 euro gezien, bi-xenon.

Ik had laatst bij de dealer al ff in een 2007 gezeten, en merkte weinig verschil tot nog toe. Nu snap ik hem weer :).

Ik had van de week even voor de grap de stoelverwarming aangezet, met 5 seconden was het weer uit. Brrrrrrrrrrrr dacht ik! Misschien is het wel prettig in de winter, maar 's zomers..

Fabia

† In Memoriam
Ik deel je mening Joergarms,

Ik had van de week even voor de grap de stoelverwarming aangezet, met 5 seconden was het weer uit. Brrrrrrrrrrrr dacht ik! Misschien is het wel prettig in de winter, maar 's zomers..

Je hebt wel 5 standen hoor!! Ik heb 'm meestal op 2 of 3 staan.

Gieliovd

Forumguru
Ik weet het, ik draaide hem ffies op 5 want ik dacht dan is hij snel warm, eens kijken of het wel werkt... EN OF!

Brrrrr uit met die rommel :) die gaat pas weer aan als het vriest.

Ik gebruik trouwens mijn airco ook maar sporadisch... angst voor hoog verbruik, ik ben ook zo'n zeurpiet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan