Dashboardverlichting kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvl123

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb vorige maand een skoda fabia bj 2000 gekocht. Ik heb de auto alleen overdag gezien en dus niet op de verlichting van het dashboard gelet. De verlichting was dus kapot vanaf de 60 km. Is dit gemakkelijk te maken?

alvast bedankt.

mister9

Actief lid
Zou ik bij de dealer doen. Om de lampjes te vervangen moet je hele klokkenstel los. Kan wel zelf, maar ligt eraan hoe handig je bent. Maar weet je zeker da het geen zekering is?

Desperado

Forumguru
Heb je geen garantie gekregen?
Dit lijkt mij gewoon onder garantie te vallen, anders kan het nog wel eens een dure worden.

joergarms

Senior Member
Zou ik bij de dealer doen. Om de lampjes te vervangen moet je hele klokkenstel los. Kan wel zelf, maar ligt eraan hoe handig je bent. Maar weet je zeker da het geen zekering is?

Als het een zekering is, dan zijn er meerdere dingen uitgevallen, want de dashboard verlichting heeft niet een losse zekering.
Het kan ook de dimmer van de verlichting zijn, als die kapot is, dan valt het ook uit.
Is te controleren door de lichtschakelaar los te halen, daarin zit ook die dimmer, dan kun je de draden doorverbinden en zie je of de verlichting wel werkt.

higgy

Forumguru
PVL schrijft dat de verlichting kapot is vanaf de 60km/u
De cijfertjes daarvoor zijn dus blijkbaar wel verlicht. Ergo: geen zekeringkwestie maar domweg kapotte lampjes. En die zijn vervangbaar. Maar of je dat zelf moet gaan doen is inderdaad de vraag.

joergarms

Senior Member
tsja, ik dacht met mijn ochtendhoofd dat de verlichting kapot was gegaan nadat hij 60 km had gereden, nu vat ik m.
Maar inderdaad, dan is het een kwestie van 1 of 2 lampjes vervangen, dat is te doen.

Desperado

Forumguru
Als het klokkenwerk van de Fabia net zo *kuch* makkelijk gaat als dat van de Felicia, zou ik gelijk alle lampjes maar vervangen.
Het demonteren ging wel aardig, maar voor het monteren moest het stuur los en de kabel van de km teller aan de klok en aan de bak.
Dti om voldoende ruimte te creëren om de "grolsch" beugeltjes waar de klokken mee vastzitten aan de dash weer vast te zetten.

mister9

Actief lid
Ik wel eens zelf de de lampjes vervangen van mijn fiat punto. Dat ging opvallend gemakkelijk. Je moet alleen niet schrikken als alles uit elkaar ligt wat dat ziet er niet uit. Maar ik weet niet hoe het met de fabia zit.

van_der_P

Senior Member
Voor je hieraan begint kijk eerst eens hoe het vast zit. Welke soort schroevedraaier heb je nodig. Dat los draaien zal wel gaan. Het zijn aparte lampjes.
Ik heb er een afbeelding van gemaakt. Dit is een 24 V 1.2 W
Het zijn lampjes uit een touringcar maar die zijn in de auto hetzelfde. 12 V natuurlijk. Voor je naar de automatrialenzaak gaat eerst even kijken of het de juiste zijn dat spreekt natuurlijk voor zich. Het is enkel als voorbeeld

pvl123

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.

Ik heb het dashboard opgehaald, maar nu zag ik dat de lampjes op de printplaat zijn vast gesoldeerd. Het zijn geen losse lampjes :crazy:.

Dus dat zal inhouden dat ik een hele nieuwe unit nodig heb. Maar die zullen wel flink prijzig zijn!

van_der_P

Senior Member

Ik heb het dashboard opgehaald, maar nu zag ik dat de lampjes op de printplaat zijn vast gesoldeerd. Het zijn geen losse lampjes :crazy:.

Dus dat zal inhouden dat ik een hele nieuwe unit nodig heb. Maar die zullen wel flink prijzig zijn!

Kijk eens op de sloop. Je kunt wellicht de kilometerstand omzetten wie weet, Succes

mister9

Actief lid
Vind het wel raar dat ze vast zitten. Dus als je 'm naar de dealer brengen moet die al die lampjes afbreken, of weer lossmelten. Snap niet waarom daarvoor gekozen is...

van_der_P

Senior Member
Hoe ziet de achterkant uit maak er een foto van, dan kunnen we je misschien wel helpen. Volgens mij zitten die lampjes in de printplaat gedraait.
Je kunt eens proberen of je ze voorzichtig met je vingers gedraait krijgt, dat is maar een kwart slag dan zijn ze los.
Je moet die lampjes kunnen vervangen. Want zonder verlichte meters mag je eigenlijk niet rijden. Als het bij de APK geconstateerd wordt is dat volgens mij afkeur.

cvegreen

Forumguru

Meen je dat ? Dan is dat wel een heel erge foute boel hoor , een lampje hoor je gewoon te kunnen vervangen toch ?

pvl123

Nieuw lid
Ja dat hoorde ik al dat ie waarschijnlijk afgekeurd wordt bij de APK. Ik zal morgen even langs de garage gaan. Die zullen er wel meer ervaring mee hebben. Ik hou jullie op de hoogte.

cvegreen

Forumguru
Ja dat hoorde ik al dat ie waarschijnlijk afgekeurd wordt bij de APK. Ik zal morgen even langs de garage gaan. Die zullen er wel meer ervaring mee hebben. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik wacht vol verwachting , kan het me bijna niet voorstellen dat lampjes van een dashboard vast gesoldeerd zijn . Lampjes kunnen altijd stuk gaan toch?

EdK

Forumguru
Ik wacht vol verwachting , kan het me bijna niet voorstellen dat lampjes van een dashboard vast gesoldeerd zijn . Lampjes kunnen altijd stuk gaan toch?

Als het lampjes met een gloeidraad zijn dan gaan ze sneller stuk dan lampjes op LED basis !!

cvegreen

Forumguru
Als het lampjes met een gloeidraad zijn dan gaan ze sneller stuk dan lampjes op LED basis !!

Denk eerlijk gezegd niet dat een wagen van het jaar 2000 toen al met led voorzien werd , led is nog maar een paar jaar een opkomende trend , dus denk ik dat dit nog gewoon gloeilampjes zijn.

Desperado

Forumguru
Denk eerlijk gezegd niet dat een wagen van het jaar 2000 toen al met led voorzien werd , led is nog maar een paar jaar een opkomende trend , dus denk ik dat dit nog gewoon gloeilampjes zijn.
Mee eens, de Felicia is ook van 2000 en hangt nog helemaal vol met kleine gloeilampjes.Ik denk niet dat ze dat direct met het nieuwe model al veranderd hebben.

pvl123

Nieuw lid
Net bij de dealer geweest. Ze zijn inderdaad vast gesoldeerd in deze reeks van fabia's. Hij had nog een oud dashboard liggen waarvan de lampjes het nog wel doen. Volgende week zal hij ze over zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan