Dashcam

Hypodermic

Donateur
Is er toevallig iemand die in de Enyaq een dashcam heeft geplaatst? Het is mijn eerste elektrische auto en ben benieuwd of dit een beetje hetzelfde is als met een benzine auto.
Kan je gewoon een hardwire kit aansluiten op 1 van de zekeringen?

Ben wel benieuwd naar de ervaringen hiermee.

SkodaBart

Actief lid
In mijn Kodiaq durfde ik het niet aan om in de bedrading en zekeringen te zitten vanwege de nog lopende garantie en omdat deze iets meer elektrische systemen heeft dan mijn oude auto. Ik heb het opgelost door de dashcam aan te sluiten een ODB stekker van Garmin. Installatie was makkelijk, misschien iets om te overwegen.

AlwinKruijt

Nieuw lid
Ik ben voor de volledig verstopt FitcamX gegaan. Aan de buitenkant zie je niet dat er een dashcam in zit, tenzij je het weet en vergelijkt met een Enyaq die geen camera achter de spiegel heeft. Kan het alleen maar aanraden. Er is zelfs een smaak MET achteruit camera en er zijn sinds kort ook polaroid filters bij te bestellen tegen de spiegelingen van je dashbord..
Installatie is zo gebeurd, je haalt de plastic cap achter je binnenspiegel los, sluit het stekkertje aan op de regensensor en plaatst de plastic cap incl camera van FitcamX terug. Niets gedoe met zekeringen en kabeltjes trekken. Aan de zijkant zit de microUSB slot en met je telefoon en Wifi kom je bij de camera als je live wilt meekijken of de vastgezette foto's of filmpjes wilt downloaden.
Qua hardware zijn alle dashcams zo'n beetje hetzelfde concluderen verscheidene vergelijkers. Er zijn ruwweg maar 2 leveranciers camera modules, de rest eromheen (casing, software) ziet er anders uit. Dit betekend dat de beeldkwaliteit ook nauwelijks uitmaakt tussen een 50EUR en een 200+EUR ding.
model-B_456a9702-bef8-4102-9754-bdd684edd0de.jpg

@Hypodermic ; daar is absoluut niets anders aan. Je kunt gewoon een bestaande plek gebruiken, eventueel met een constante 12 Volt i.c.m. een onderspanning beschermer.

@SkodaBart ; wat een onzin?
je kunt gewoon gebruik maken van een zekering adapter (dat zou @Hypodermic dus ook moeten doen) en dan hoeft er nergens iets in bedrading worden aangepast. Enige wat je moet doen is de negatieve draad even ergens bij een massapunt steken. Je mag gewoon een zekering er uit en in doen hoor. Dat gaat geen garantie problemen opleveren.

AlwinKruijt

Nieuw lid
FitcamX heeft helaas GEEN GPS registratie. Dus als je je strafbare snelheden wilt vastleggen moet je een andere zoeken ;).
Zelf vond ik dat ook niets extra's toevoegen, het ging mij erom om discussies bij een eventuele aanrijding met aantoonbare feiten/beeldmateriaal te kunnen doen. Wees je er van bewust dat als je snelheid is geregistreerd op beeld de de verzekering dit ook tegen je kan gebruiken bij een claim.

Hypodermic

Donateur
Ik heb gelukkig geen hele zware linkervoet. Maar het gaat er bij mij om dat wij met vakanties precies onze route kunnen volgen en weten waar de beelden zijn opgenomen.

JCS88

Nieuw lid
Vind het zelf een gemiste kans dat Skoda daar niet zo’n USB aansluiting geplaatst heeft zoals in de vorige generatie Octavia: die was zo logisch en handig voor een dashcam.

Sauce

Actief lid
Vind het zelf een gemiste kans dat Skoda daar niet zo’n USB aansluiting geplaatst heeft zoals in de vorige generatie Octavia: die was zo logisch en handig voor een dashcam.
Inde nieuwe karoq's kan je dat wel aanduiden in belgie als ik me niet vergis

AlwinKruijt

Nieuw lid
Ik heb gelukkig geen hele zware linkervoet. Maar het gaat er bij mij om dat wij met vakanties precies onze route kunnen volgen en weten waar de beelden zijn opgenomen.
Herkenbaar, en daar gebruik ik mijn telefoon voor. Gelukkig houdt Google/Apple dit ongevraagd allemaal voor je bij ;) Met Google Timeline kun je terugwandelen in de GPS tijd en als je ergens een foto maakt wordt de GPS locatie opgeslagen in de foto.

Ik heb gisteren de CPL polaroid clic-on filter foor de FitcamX besteld om de irritante reflectie van het dashboard te verminderen of zelfs helemaal weg te halen.

Zo’n C-POL filter is bijzonder handig ja.. zeker met nat wegdek en schitteringen ziet de camera geen moer.. enige nadeel is dat je vaak 1 F-stop verliest, bij een slecht filter misschien wel meer… en dat is in het donker weer nadelig als de sensor een matige lichtgevoeligheid heeft..

Bovenaan Onderaan