Dat was best even schrikken!

YeMii

Senior Member
De laatste tijd vond ik dat onze Yeti een wat vreemd geluid maakte. Het geluid laat zich het beste omschrijven als een schurend geluid of iets wat zonder smering droog loopt. Was het eerst nog op de achtergrond hoorbaar, na verloop van tijd kwam het meer op de voorgrond. Afgelopen maandag viel het geluid mijn vrouw ook op en aangezien we toch in de buurt van de garage waren zijn we daar maar even langs gegaan. Eerst is er een monteur met ons mee gereden en deze zei na 50 mtr. "ik hoor het al". Eerst dacht hij aan een wiellager, maar kwam daar later op terug, dacht toen aan een lager van de versnellingsbak. Was hier ook niet zeker van. Terwijl mijn vrouw en ik in de showroom koffie en thee dronken is er een collega van de monteur nog mee weggaan en heeft hem ook nog even op de brug gehad. Toen hij later naar ons toe kwam zagen we aan zijn gezicht :nono: al dat het niet goed zat. Het (de) lager(s) van het differentieel zijn kapot en ik adviseer u om er niet meer mee verder te rijden. Slik! Ik heb ook al even met PON gebeld, maar van coulance is geen sprake. De auto is met zijn 4 jaar (jan. 2010) en 45.508 km. te oud voor coulance. Nou, verteld u de kosten dan maar, € 807,= :sterretjes:Oeps! Weg Simply Clever gevoel. De vraag dan, "hoe kan dat nu al kapot zijn?", antwoord "heeft gewoon een slecht lager(s) bij de montage tussen gezeten", u heeft gewoon pech. Is dit al meer voor gekomen hier, JA, bij drie verschillende Skoda's, met dus drie verschillende versnellingsbakken. De auto is inmiddels weer gerepareerd, er zijn 2 lagers, een Synchro HUB, schijven en olie vervangen en hij rijd weer als een zonnetje, maar toch......:pieker: Het vertrouwen heeft wel een deukje opgelopen. Ik wilde op dit forum mijn verhaal toch even met de andere YETI rijders delen, want gedeelde smart is halve smart, vandaar.
 

ertromp

Forumguru
Altijd goed om te delen!
Maar ik zou me niet met dit verhaal laten wegsturen aangezien een versnellingsbak meer moet kunnen "draaien" dan die 45.508km's
Overleg nog eens met je dealer want ik neem aan dat je daar komt voor je onderhoud?
Wellicht is het overwegen waard om je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. Geef dit ook aan bij de dealer.
 

CDO

Forumguru
conformiteitsbeginsel. Google is your friend!



Ik zou de dealer waar je hem gekocht hebt (en zeker als die altijd netjes zijn onderhoud gehad heeft) toch eens even een brief sturen....
 

The bone collector

Senior Member
sowieso wel goed dat je het meteen hebt laten repareren, verder rijden met een kapot lager kan voor meer schade zorgen. Hopelijk kan je nog een deel van de kosten recupereren.
 

Desperado

Forumguru
Lijkt mij niet meer dan logisch een coulance geval. Gezien het al bij meerdere auto's is gebeurt is dit niet gewoon een slecht lager geweest.
 

EdK

Forumguru
antwoord "heeft gewoon een slecht lager(s) bij de montage tussen gezeten", u heeft gewoon pech.

Toegeven dat het onderdeel niet goed zou geweest zijn en dan met de woorden "u heeft gewoon pech" ermee weg willen komen ?
Mmmm, gaat er bij mij niet in, dat je geen volledige vergoeding krijgt kan ik nog mee leven, maar een coulance van in ieder geval de helft van de kosten zou ik niet meer dan normaal vinden.
En ja PON zal geen nee zeggen, word tijd dat alle VAG rijders eens NEE tegen PON gaan zeggen bij de vraag of we weer een wagen uit het VAG concern gaan rijden.

Dus eerst maar eens met de dealer gaan praten en anders een kijken wat je kansen zijn met je rechtsbijstandsverzekering ?
Al zit je daar niet op te wachten
 

Blackokkie2

Forumguru
Bovendien heeft de dealer mooi pech als PON geen coulance wil geven, hij moet dat wel doen en dat kost hem geld als PON hem niet wil vergoeden.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me overduidelijk een gevalletje 'garantie' waarbij het logisch is dat je een deel wel moet betalen: er zijn nieuwe lagers in gegaan, dus de auto kan in principe langer mee. Een km-stand waarbij dit normaal/acceptabel is, lijkt me 200.000 of 250.000 km, en dan zou je dus zelf iets 25% of 20% moeten betalen. Dat zijn kosten waar je nog steeds niet blij van wordt, maar is al een behoorlijk ander bedrag dan zelf voor 100% de kosten moeten betalen.
 

Dnet

Senior Member
Poeh, dat is een dure grap. Ik hoop dat je nog iets geregeld krijgt.
Ik heb al 2x een slecht onderdeel probleem meegemaakt met eenzelfde kilometerstand. Bij Opel wel coulance gekregen, bij Hyundai niet... Uiteindelijk misschien langer moeten doorzetten...
 

Niels83

Forumguru
Ik snap dat je schrikt, maar de dealer zal het gooien op einde garantie.. Dingen kapot we kunnen niet oneindig coulant blijven...

Maar wat wel geinig is, wat PON zich niet lijkt te realiseren is dat hij nu al verloren heeft. Als er 1 iemand door dit bericht denkt doe mij maar even geen Skoda of VW (etc) verliezen ze flink. Als ze gelijk hadden gezegd, ook prima 50/50 had jij een heel ander bericht gestuurd, en had ze ca 200 euro gekost.

Maar jah iets met de grootste en Monopoly positie maakt dat het ze weinig zal inreresseren.
 

Desperado

Forumguru
Dat gevoel heb ik ook bij Pon. Ze hebben een monopoly positie en maken zich veel drukker om de fleetowners als om die enkele particulier die zeurt.
 

Dnet

Senior Member
Hoewel je natuurlijk niet alleen negatieve dingen hier op de forum wil zien, denk ik wel dat een 'skodaforum.nl' sticker op de auto wel behoorlijk wat zin heeft... Je kan er als dealer dan bijna vanuit gaan dat een negatieve ervaring als dit natuurlijk hier verschijnt... Uiteindelijk vorm je als forum zijnde eenzelfde krachtige druk als een fleetowner zou doen.
 

CDO

Forumguru
PON is juridisch gezien geen partij. Dealer is degene waar je je product hebt afgenomen.

Als je een i-pad koopt bij de mediamarkt en die doet het niet ga je ook niet gelijk naar Apple NL maar eerst naar de mediamarkt. Die moet eerst de kans krijgen om het op te lossen. Genoeg jurisprudentie over te vinden.
 

Desperado

Forumguru
Dat zie je dan denk ik toch verkeerd. Pon is in deze namelijk degene die voor de kosten op moet draaien. Ik denk ook niet dat je een auto met een ipad e.d kunt vergelijken. En Pon is hier ook altijd degene die moeilijk doet, niet de dealers.
 

EdK

Forumguru
@Desperado ja en nee !
Jij hebt met de dealer te maken en de dealer doet verhaal bij de importeur.
En zegt de importeur nee tegen de dealer dan hoeft het niet te wezen dat t voor jou ook nee is.
De dealers verschuilen zich vaak achter de importeur in deze.

Jij bent volgens de wet een contract aangegaan met de dealer, en dat is de partij waar jij het mee hoort uit te vechten.
En met het consumenten recht wat je hebt en de mondelinge uitspraak van de dealer met als laatste woorden je hebt dus pech. Zul jij het moeten uitvechten met de dealer ! En wat de dealer uiteindelijk regelt met zijn importeur, PON in dit geval is niet ter zaken voor jou. die dekt alleen een financieel plaatje voor de dealer de ja of de nee.
 

CDO

Forumguru
@Desperado. Volgens mij heb jij een boel ervaring op dealer gebied:jaja: en weet je precies wat voor gezeur dealers hebben met hun importeurs om de garantiekosten betaald te krijgen........maar ik heb het over het juridische verhaal.

Je koopt een product (Yeti) bij een winkel (skoda dealer). Dat product gaat kapot (zie hierboven) en je vindt dat je mag verwachten dat het onderdeel wat kapot gegaan is het veel langer had moeten volhouden.
Er is geen auto bij PON gekocht maar door een consument bij een dealer (consumentenrecht). De dealer heeft op zijn beurt weer een auto bij PON gekocht en mag zijn schadeverhaal met PON afhandelen (business to business met hele andere wettelijke regels).

Zoek maar eens op de term die ik hierboven genoemd heb. Mctreb kan niets beginnen met PON, zal eerst langs de dealer moeten.

Leuke voor de rechtsbijstandsverzekering en anders voor de BOVAG (als de dealer tenminste lid is http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-bemiddeling ).

Zal niet makkelijk zijn maar netjes blijven, poot stijf houden en goed je rechten kennen helpt je een stuk op weg.
 

Desperado

Forumguru
2 keer duidelijke uitleg, dank u wel :D
Mijn dealer ervaring was trouwens dat de overkoepelende organisatie niet zo moeilijk was.
M.i is Pon in deze gewoon een bedrijf dat teveel op de zakelijke markt speelt en heel populair gezegd schijt heeft aan de kleine man.
 
Bovenaan Onderaan