Aan
CDO en
allen die op dit bericht hebben gereageerd en of gelezen hebben.
Wij zijn akkoord gegaan met de door onze dealer voorgestelde 30/70 regeling betreffende de reparatie. Deze regeling dekt in ieder geval de onderdelen op de nota. Ik vind dit persoonlijk een nette oplossing, daar zij toch de nodige arbeid hebben moeten verrichten.
Alleen kreeg de reparatie nog wel een vervolg, ik schreef in mijn eerste bericht "hij rijd weer als een zonnetje", maar dat was maar van korte duur. Al snel manifesteerde zich in de 5e en 6e versnelling een "hoog gierend" geluid (zoiets als een gehoorapparaat wat rondzingt). Dat was de ene keer harder dan de andere keer, maar altijd in zijn 5 of 6 en boven de 80 km/u. Dit gemeld aan de garage, langs geweest en door monteur vastgesteld dat het zo was. Maar de vakmensen konden er geen verklaring voor geven. Mogelijk kwam het doordat alles uit elkaar was geweest en nog moest in lopen. Als het erger werd of ik kreeg weer (meer) klachten, direct melden. Afgelopen week dacht ik dat het weg was. Te vroeg gejuicht. Afgelopen zondag gingen we richting Schiphol (we brachten dochter en schoonzoon weg) en ja hoor daar was het geluid weer. Maar nu duidelijk harder dan anders. Auto geparkeerd en een paar uur later wilden we uit de parkeergarage weg, nou echt
NIET! De
YETI had verlatings-angst?
Hij was niet in zijn achteruit en/of 1e versnelling te krijgen. Uiteindelijk de auto maar achteruit geduwd en gelukkig in zijn 2e versnelling de parkeergarage uit kunnen komen. Daarbuiten even geprobeerd of 3,4,5 en 6 ook werkten en ja hoor, deze deden het wel. Op de terugweg bij vrienden langs geweest en een paar uur later daar weer vertrokken. Of er niets aan de hand was. Alleen voelde het schakelen wat hakerig aan. Afgelopen maandag maar met de garage gebeld en het verhaal verteld. Wij willen de auto graag hier hebben, dit klinkt niet goed.
Inmiddels de auto gisteren weer op gehaald en uitgebreid getest en beluisterd. Hij schakelt als nieuw.
Op de vraag wat ze hadden gevonden, kwam het volgende antwoord: in het groepje tandwielen van 1e en achteruitversnelling, zit een tandwiel op een naaldlager wat op zijn beurt weer op een kunststofbus (huls) zit.
Ik hoop dat ik het allemaal juist na vertel. Deze is/was misschien al beschadigd ten tijde van de eerste reparatie. In ieder geval niet opgevallen. Deze bus (huls) was vermoedelijk ook de oorzaak van het "gierende geluid" en is afgelopen zondag verder kapot gegaan, gesmolten door teveel wrijving en heeft in de parkeergarage, na te zijn afgekoeld, de 1e en achteruitversnelling vast gezet.
Op de terugweg is het restant van de bus (huls) weer zacht geworden en heeft verder geen problemen meer gegeven. Het gemis van de bus (huls) uitte zich in het hakerig schakelen. Ik heb er vertrouwen in dat alles nu weer goed is en we nog veel plezier van onze
YETI mogen blijven beleven, want het is een geweldige auto. Ook ben ik zeer tevreden over onze dealer en de manier waar op het is opgelost.
TOPPIE!