Dat was best even schrikken!

CDO

Forumguru
@Desperado: daar kon je nog wel eens gelijk in hebben dat PON niet de makkelijkste importeur in NL is...... maar ja je moet wat als je zo'n fijne Skoda wilt rijden:deuk:

Voor wat betreft het richten op de zakelijke markt: ook in de zakelijke markt gaat het om de centen en ik denk dat wanneer het hier een lease auto of zakelijke aangeschafte auto was geweest de "eigenaar" (leasemij of bedrijf) er ook niet blij mee was geweest.
 

Leon54

Actief lid
Het lijkt me toch niet dat je hier akkoord mee hoeft te gaan. Zo'n onderdeel moet onder normale omstandigheden toch minimaal 10 jaar of levenslang mee kunnen gaan ? Het lijkt me dat je met het burgerlijk wetboek in de hand toch een eind moet kunnen komen ? Ben je niet lid van de Consumentenbond of heb je een rechtsbijstandverzekering ? Anders misschien maar eens contact opnemen met Radar of Kassa .....
 

Sparkie

Forumguru
@CDO : Denk je dat een leasemaatschappij het wat uitmaakt als het €800 kost? Daar gaan ze echt geen moeite voor doen.
Dat gaat ze veel aan bestede uren kosten dan dat ze eventueel terugkrijgen.

Het eigen risico (in ons geval €300) wordt in dat geval altijd doorberekend aan de berijder/het bedrijf en voor het restbedrag wordt er echt geen tijd ingestoken.
 

Desperado

Forumguru
Mijn ervaring is dat de importeur roept is geen garantie en dat de lm er een telefoontje achteraan doet het opeens wel kan. Als een lm gaat dreigen met overstappen op een ander merk kan er veel.
Edit; in het verleden meegemaakt dat ik dacht Essent over wilde stappen van vw naar citroen. Daar heeft Pon zelf toen nog voor gezorgd dat het niet gebeurde met als gevolg dat Essent lachende derde was.
 

Niels83

Forumguru
Zo werkt het ws wel.. als een bedrijf merkt dat zij bij 10% van de gevallen 300 euro moeten betalen, dan zijn ze gauw weg bij dat merk, dat zal niet zo interessant zijn voor de bakker op de hoek, maar een bedrijf als Essent dat wil overstappen heeft 100den auto's rijden.
Als ik in dit geval die 300 van mijn baas zou krijgen, dan zou ik zeggen, dat is mooi, dan repareer ik het niet, maar dan kan ik dus ook niet rijden! Als je een deuk maakt is het natuurlijk wat anders. Moet de lm hier niet bewijzen dat het door mijn toedoen kapot is? als ik de motoropblaas door continu veel te veel gas te geven dan is het mijn eigenschuld, maar als er iets bij normaal gebruik kapot gaat is dat toch het probleem van de lm?
 

Sparkie

Forumguru
Die discussie heb ik al eens gevoerd met mijn LM. Ik kreeg een reparatie/vervanging van een carterpan voor mijn kiezen, omdat er na drie jaar gebruik twee druppels olie op de vloer van de werkplaats lagen wegens een haarscheurtje in de carterpan deksel. Je kan hoog of laag springen, maar bij een grote LM als Leaseplan ben je als bestuurdertje echt niet belangrijk.
Ze nemen de reparatie voor lief en rekenen gewoon het eigen risico door aan de werkgever/berijder.
 

Desperado

Forumguru
Hoe het tussen lm en bestuurder gaat heb ik geen ervaring mee. De enige keer dat ik er iets mee te maken heb gehad was toen ik een aanvraag moest doen voor nieuwe banden. De bestuurder zou daar wel iets van horen omdat hij veel te veel banden versleet.
 

Niels83

Forumguru
maar een carterpan kan scheuren door op een steen te rijden... dan is het je eigenschuld.. als iets midden in het blok zit dan is het ws niet echt je eigenschuld..
Mijn vrouw heeft het wel eens gehad nadat er een steentje tegen haar airco pomp was gekomen, maar ook dat is niet de schuld van de lm of in dit geval Ford.
 

Desperado

Forumguru
Kan altijd gebeuren. Dat is gewoon het risico lijkt me. Tenzij ze aannemelijk kunnen maken dat je als chauffeur niet goed met het materiaal bent omgegaan.
 

Cordoba

Forumguru
Eh, er is wel een uitzondering op de regel dat je in principe niet met Pon te maken hebt: als de dealer waar je de auto gekocht hebt, ondertussen failliet dan kun je alleen nog terugvallen op de importeursgarantie, en heeft de dealer die het dán (dus na het faillissement van de oorspronkelijke dealer) oplost in principe geen wettelijke verplichtingen, en strikt genomen de importeur ook niet.
 

YeMii

Senior Member
Aan CDO en allen die op dit bericht hebben gereageerd en of gelezen hebben.

Wij zijn akkoord gegaan met de door onze dealer voorgestelde 30/70 regeling betreffende de reparatie. Deze regeling dekt in ieder geval de onderdelen op de nota. Ik vind dit persoonlijk een nette oplossing, daar zij toch de nodige arbeid hebben moeten verrichten.

Alleen kreeg de reparatie nog wel een vervolg, ik schreef in mijn eerste bericht "hij rijd weer als een zonnetje", maar dat was maar van korte duur. Al snel manifesteerde zich in de 5e en 6e versnelling een "hoog gierend" geluid (zoiets als een gehoorapparaat wat rondzingt). Dat was de ene keer harder dan de andere keer, maar altijd in zijn 5 of 6 en boven de 80 km/u. Dit gemeld aan de garage, langs geweest en door monteur vastgesteld dat het zo was. Maar de vakmensen konden er geen verklaring voor geven. Mogelijk kwam het doordat alles uit elkaar was geweest en nog moest in lopen. Als het erger werd of ik kreeg weer (meer) klachten, direct melden. Afgelopen week dacht ik dat het weg was. Te vroeg gejuicht. Afgelopen zondag gingen we richting Schiphol (we brachten dochter en schoonzoon weg) en ja hoor daar was het geluid weer. Maar nu duidelijk harder dan anders. Auto geparkeerd en een paar uur later wilden we uit de parkeergarage weg, nou echt NIET! :nono: De YETI had verlatings-angst? :maakmegek: Hij was niet in zijn achteruit en/of 1e versnelling te krijgen. Uiteindelijk de auto maar achteruit geduwd en gelukkig in zijn 2e versnelling de parkeergarage uit kunnen komen. Daarbuiten even geprobeerd of 3,4,5 en 6 ook werkten en ja hoor, deze deden het wel. Op de terugweg bij vrienden langs geweest en een paar uur later daar weer vertrokken. Of er niets aan de hand was. Alleen voelde het schakelen wat hakerig aan. Afgelopen maandag maar met de garage gebeld en het verhaal verteld. Wij willen de auto graag hier hebben, dit klinkt niet goed.
Inmiddels de auto gisteren weer op gehaald en uitgebreid getest en beluisterd. Hij schakelt als nieuw.:thumbsup: Op de vraag wat ze hadden gevonden, kwam het volgende antwoord: in het groepje tandwielen van 1e en achteruitversnelling, zit een tandwiel op een naaldlager wat op zijn beurt weer op een kunststofbus (huls) zit. Ik hoop dat ik het allemaal juist na vertel. Deze is/was misschien al beschadigd ten tijde van de eerste reparatie. In ieder geval niet opgevallen. Deze bus (huls) was vermoedelijk ook de oorzaak van het "gierende geluid" en is afgelopen zondag verder kapot gegaan, gesmolten door teveel wrijving en heeft in de parkeergarage, na te zijn afgekoeld, de 1e en achteruitversnelling vast gezet.
Op de terugweg is het restant van de bus (huls) weer zacht geworden en heeft verder geen problemen meer gegeven. Het gemis van de bus (huls) uitte zich in het hakerig schakelen. Ik heb er vertrouwen in dat alles nu weer goed is en we nog veel plezier van onze YETI mogen blijven beleven, want het is een geweldige auto. Ook ben ik zeer tevreden over onze dealer en de manier waar op het is opgelost. TOPPIE! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Dit klinkt alsaf de problemen nu eindelijk zijn opgelost: alle eerdere problemen kunnen hiermee verklaard worden, en alles is weer in orde. Eerlijk gezegd vind ik wel dat de garage in eerste instantie gemakzuchtig gereageerd heeft met 'het moet nog inlopen'.
 

CDO

Forumguru
@mctreb fijn dat het opgelost is. Het belangrijkste is dat je blij bent met de oplossing en de afhandeling daarvan.

En het gevolg is denk ik ook professioneel en snel opgelost.

Nu maar hopen dat je de komende kilometers geen problemen meer gaat ondervinden en lekker kunt genieten...
 
Bovenaan Onderaan