DCC SuperB

R058

Nieuw lid
Per abuis onder Superb III gezet ipv IV, kan deze door een moderator verplaatst worden?

Goedendag ik ben nieuw hier en al veel ingelezen en meegelezen.

Wij staan op het punt om een tweetal auto's te bezichtigen aankomend weekend.
Wij hebben een 10tal jaar naar volle tevredenheid gereden in een Passat Highline 1.4 TSI sedan.

Nu opzoek naar een waardige opvolger.
We hebben twee voertuigen op het oog.
- Skoda Octavia RS PHEV.
- Skoda Superb PHEV sportline business.

Beide prachtige voertuigen maar er zit toch twijfel tussen beide.
Enerzijds is de RS prachtig, anderzijds lees ik toch nog wel wat verstoringen met de infotaiment. Daarnaast geen fysieke knoppen van bijvoorbeeld stoelverwarming etc. Wel heel compleet uitgerust en standaard met DCC van wat ik las.
De Superb is ook rijkelijk uitgerust maar kan nou niet ontdekken of de Sportline Business standaard DCC heeft?
Hoe kan ik dit eventueel ontdekken?

Comfort vinden wij fijn, maar alles moet niet te slap zijn geveerd. Bij aanschaf van een Octavia denken wij aan een eibach verlaging omdat met name de octavia vrij hoog op de poten lijkt te staan. Met de superb stoort mij dit minder.
SuperB oogt het infotaiment wat oudbolliger dan de Octavia RS.

Zodra de aanschaf voltooid is, zal ik mij nader voorstellen inclusief foto's van het voertuig.

• Leuk
Waarderingen: Tees

R058

Nieuw lid
Als je op zoek bent naar een (gebruikte) Superb iV van voor 2024 staat het goed in het S3 forum deel, lijkt mij?
Je hebt helemaal gelijk. Plaats maar terug naar 3.
Ik haalde de Octavia door elkaar met de SuperB.

Aanstaande zaterdag gaan we een SuperB bekijken.
Het betreft een Sportline Business. Is deze nou wel of niet voor zien van DCC?

Tman0961

Forumguru
Als ik me niet vergis hebben alle “nieuwere” superbs DCC, dus deze zou het ook moeten hebben. Je komt er as zat snel genoeg achter.

Als je instapt en deze knop ziet dan heeft ie DCC. Als je daarop drukt dan kom je in een snel menu waarin je instellingen irt o.a. het chassis kan instellen. Normal is standaard. Verder is er nog eco, comfort, sport en individual. Individual kun je alles zelf instellen naar wens. Echter deze moet je na elke rit opnieuw selecteren via de knop. IMG_8215.jpeg

R058

Nieuw lid
Als ik me niet vergis hebben alle “nieuwere” superbs DCC, dus deze zou het ook moeten hebben. Je komt er as zat snel genoeg achter.

Als je instapt en deze knop ziet dan heeft ie DCC. Als je daarop drukt dan kom je in een snel menu waarin je instellingen irt o.a. het chassis kan instellen. Normal is standaard. Verder is er nog eco, comfort, sport en individual. Individual kun je alles zelf instellen naar wens. Echter deze moet je na elke rit opnieuw selecteren via de knop. Bekijk bijlage 115708
Dank voor de heldere uitleg. Het zit erop als ik het zo bekijk.

Bijlagen

• Screenshot_20250306-223530.png
    Screenshot_20250306-223530.png
    1,9 MB · Weergaven: 18

R058

Nieuw lid
Dan ben je waarschijnlijk ook wel berichten tegen gekomen om je even voor te stellen in de "meet en greet " en dat dit door vele actieve leden op prijs word gesteld ...... :koffie:
Dat heb ik inderdaad gezien. Zoals je wellicht hebt gelezen ga ik mij voorstellen wanneer ik definitief in bezit ben van een mooie Skoda. En zullen er ook een aantal foto's gedeeld gaan worden.
:thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: EdK

R058

Nieuw lid
De knop die daar zit is van de rijmodus selectie. Deze heeft mijn 2023 Superb ook maar mijn auto is absoluut niet uitgerust met DCC.

Wat jij aangeeft is alleen de modus van het vroegtijdiger schakelen of het langer doortrekken in sportmode etc.
Dus dan zou ik nog steeds niet weten of het erop zit ja of nee.
Andere manier? Ik las iets dat bij de dempers kabeltjes zouden moeten lopen?

Hij staat bij een officiële dealer. Die zou zo de optie lijst kunnen uitdraaien, en het mij ook kunnen vertellen. Het is een hele lange optielijst online. Maar zag nergens DCC staan. Vandaar de twijfel.

Bakkertje

Forumguru
Gewoon even de knop indrukken tijdens de proefrit en bij individual kijken of je de demping aan kunt passen.
Op zich een grappige feature maar in mijn geval (Passat) vind ik de standaard instelling helemaal prima. Sport is te stug en comfort is te slap. Leuk voor als je een keer door een straat rijd met oude klinkers en kuilen. Op de gemiddelde Nederlandse weg niet nodig.

Verder vraag ik me af hoe representatief het is als je ook nog eibach veren gaat monteren. De auto wordt dan sowieso iets stugger lijkt me?

Hoe dan ook veel plezier met het kiezen!

Tman0961

Forumguru
De knop die daar zit is van de rijmodus selectie. Deze heeft mijn 2023 Superb ook maar mijn auto is absoluut niet uitgerust met DCC.
Klopt het is ook niet de DCC knop. Maar een scala aan instellingen, waaronder DCC, bij de nieuwere Superbs, aangepast worden. Daarnaast worden gasrespons en stuurwielweerstand, ACC, etc aangepast.

Dus ja bij overige voertuigen is dit geen zwart/wit lakmoesproef. In dit geval bij de Superb een makkelijke dubbelcheck.

Zoals ik zei, druk even op de knop en je merkt snel genoeg of het erop zit. Door

1. Weggedrag, stugheid, drempels etc
2. Ga naar individual en kijk wat je daar in kan stellen dan zie je:

IMG_8220.jpeg

richardo128

Nieuw lid
En als hij DCC heeft, laat het dan door @Rainesh aanpassen. Ik heb ook een sportline business van 2021 (uit Dld geïmporteerd), en deze vond ik niet lekker rijden in de comfort of normaal stand (te veel doorzwaaien in de kont). Er is een DCC-slider mod, die er voor zorgt dat je de DCC in 15 standen kan verstellen. Als de DCC aansturing daarbij ook nog wordt voorzien van de software/aansturing van een Arteon, rijd het ineens een stuk beter. Het is voor de iV lastiger vanwege de hybride modi. Maar, Rainesh heeft het voor elkaar en als bonus blijft de laatste modus (vaak individual) ook bewaard over een stop/start heen.

R058

Nieuw lid
Gister in de RS gereden. Prachtige auto, vol opties en eigenlijk heel tevreden over.
Vandaag in de SuperB gereden ook een fantastische wagen. Tsja wat kies je dan...

Uiteindelijk knoop doorgehakt. Het is de SuperB geworden.

Het betreft een Skoda SuperB PHEV sportline business in de kleur steel grey uit 2021.
Zoals gezegd een auto vol opties inclusief bijvoorbeeld 360 camera. Ook zit er af fabriek een wegklapbare trekhaak onder. Expleciet naar trekgewicht gevraagd. En dit zou geen probleem zijn. Alles zou goed geregistreerd worden. Kenteken moet nog aangevraagd worden.

De auto is voorzien van DCC. Getest met drempels en wat een verschil tussen bijvoorbeeld comfort en sport. Ook het sturen veranderd bij elke instelling.

Software dient wel geupdate worden en zal de nieuwste versie hebben bij aflevering begin april.
Software is nu: 0276.

Zodra die binnen zal ik mijzelf voorstellen inclusief foto's.

EdwardP

Actief lid
Gefeliciteerd! Ik vind de Superb PHEV een heerlijke auto.
Ik zou wel zeker willen weten dat trekgewicht geregeld wordt en dit vast laten leggen. "Dit zou geen probleem zijn" vind ik zelf nog wat vaag.
Die van mij mag overigens 1600 kg trekken.

R058

Nieuw lid
Gefeliciteerd! Ik vind de Superb PHEV een heerlijke auto.
Ik zou wel zeker willen weten dat trekgewicht geregeld wordt en dit vast laten leggen. "Dit zou geen probleem zijn" vind ik zelf nog wat vaag.
Die van mij mag overigens 1600 kg trekken.

Dank!
Je opmerking is zeker terecht hoor.
Het staat ook op de getekende overeenkomst. Ik zal dit goed in de gaten houden.
Zal er zometeen nog eens een mailtje achteraan sturen. Zodra het kenteken bekend is zal ik het ook gelijk checken.

Er zijn een aantal doorslag gevende factoren geweest voor de keus voor de Superb.
1. De binnen ruimte, met name achterin.
2. Infotaiment. De Superb lijkt iets stabieler dan de octavia en daarnaast toch nog een aantal fysieke opties. Persoonlijk toch prettiger.
3. Km stand. 35.000 tegen 80.000.

Nu nog heeeel lang wachten tot 4 april. ;)

Bovenaan Onderaan