De eerste 500+ km op de teller!

Magic666

Actief lid
Vandaag naar België geweest en zodoende de eerste 500+ km aangetikt met de Scala.

Wat mijn bevindingen zijn hoor ik jullie vragen? Nou.... die zijn uitermate positief!
Wat een heerlijke auto! Met alles een stap hoger dan de Ibiza ST.

Mooie auto: check!
Zuinige auto?: check! (1 op 20eneenbeetje vandaag)
Rijdt ie lekker? check! (al is het nog wel ff wennen met de koppeling)
Minpunten? eh.... neuh... of het moet zijn dat na elke herstart je weer wat aan of moet uitzetten, maar dat irriteert me nog helemaal niet.
Nee, zonder dollen: heerlijke auto en ik snap nu dat mensen Skoda fan zijn en blijven :)

Het eerste merk waarvan ik zeg: de volgende wordt ook een Skoda!
 

Magic666

Actief lid
Snelheids(overtreding)waarschuwing, zijn maar 2 piepjes en niet hard dus soms doe ik het ook niet uitzetten.
rij modus, staat standaard op normaal waar wij hem nog wel eens op eco willen hebben.

Beide geen showstoppers hoor, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit als negatief of irritant ervaren.
Zoals gezegd: beste auto die wij tot nu toe gehad hebben.
 

Magic666

Actief lid
Zijn nog wat aan het zoeken naar het juiste gevoel zeg maar, in de sport modus heb ik daar iig minder last mee :D
Maar bij de eco en normaal zijn we dus nog wat zoekende, kan ook komen omdat we misschien nog wat voorzichter rijden natuurlijk (inrijden).
 
Goed om te lezen dat er wederom een Scala rijder is die uiterst positief is. Zelf heb ik kort geleden een nieuwe Monte Carlo met DSG mogen ophalen en ik heb de eerst >1200km er op zitten. Ik moet eerlijk bekennen ook ik ben positief en herken jouw kleine aandachtspunt m.b.t. het uitzetten van de snelheidsovertredings geluiden. Het zit al bijna in mijn systeem geprogrammeerd om binnen 2 sec. het uit te zetten :LOL: via een paar commando's op het stuur.

Waar ik nog erg aan moet wennen is in de Normal-mode het startstopsysteem en de gasrespons i.c.m. het aanrijden of vertekken van en naar rotondes en verkeerslichten. Hier ben ik niet super positief over en moet ik nog erg aan wennen. De Sport-mode biedt wel een oplossing. Ook het comfort in de auto met het nemen van drempels vergd nog gewenning en ik zit al te denken om veerwegbegrenser/bumperstops te plaatsen :unsure: , maar misschien moet ik nog enkele duizende kilometers ervaring opdoen. Ik kom vanuit 5 jaar Focus rijden en deze stap is toch meer gewenning dat gedacht. Niet negatief bedoeld natuurlijk.

Hoe ervaar jij de wegligging en het comfort?
 

Magic666

Actief lid
Het uitzetten doe ik eigenlijk alleen als het me gaat irriteren, gelukkig doet ie het maar 2x en houdt dan zijn mond :tongue:

Dat wennen hebben wij dus ook, al vindt de Scala het fijn om hoger in de toeren te schakelen maar daar moet je met inrijden (de eerste 1000 km?) nog even voorzichtig mee zijn begreep ik, of is dat tegenwoordig een mythe??

Qua wegligging en comfort, wij komen van een Ibiza ST uit 2001, geen klagen hier: gisteren zei ik het nog tegen mijn vriendin: deze auto ligt, zeker op rotondes, zoveel lekkerder op de weg! De vering is wel zachter/comfortabeler, de ST was een sport uitvoering en die was beduidend stugger geveerd, maar dat ervaren wij als lekker. Onze wijk heeft aardig wat drempels en dat is met deze beter te doen dan met de ST. Nou zegt een bumperstop mij helemaal niks...

Edit: ah, een plakkende bol voor onder je bumper!
 
Laatst bewerkt:
Veerwegbegrenzers zijn eigenlijk bedoeld om de auto minder te laten inveren bij bijvoorbeeld extra aslast in de vorm van een caravan, aanhanger, fietsendrager of kofferbak belading.
Dit heb je natuurlijk in diverse uitvoeringen en maten.

Schermafbeelding 2024-09-29 123602.png Schermafbeelding 2024-09-29 123509.png Schermafbeelding 2024-09-29 123709.png
 

Canon-Eye

Forumguru
vindt de Scala het fijn om hoger in de toeren te schakelen maar daar moet je met inrijden (de eerste 1000 km?) nog even voorzichtig mee zijn begreep ik,
Ik zou eerder voorzichtig zijn met lagere toerentallen. Overbelasting ligt dan op de loer...
Probeer te achterhalen in welk toerengebied de motor minimaal 80% van het maximumkoppel levert en zorg vervolgens dat je bij opschakelen daar weinig of niet onder komt, daar voelt hij zich 't lekkerste bij. Geldt eens te meer bij zware belasting zoals bergop, of met een caravan of zo.
Voor het inrijden*) geldt dat je zware belasting zeker moet vermijden zolang de auto nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is. Let daarvoor op de olietemperatuur: die moet minstens 80° Celsius zijn voordat je 'm flink laat werken. De koelvloeistoftemperatuur is hierbij NÍÉT maatgevend, want die kan door de thermostaatwerking in klein circuit al op 90° staan terwijl de olie nog lang niet echt warmgenoeg is.

*) <edit> Na het inrijden eigenlijk ook, trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan