De eerste onderhoudsbeurt (30.000 km) van mijn O III Combi

AdB

Senior Member
Afgelopen vrijdag de eerste onderhoudsbeurt van mijn Octavia laten uitvoeren. Op de nota van het VAG-autobedrijf staat o.a. Longlife service, oliefilter en interieurluchtfilter. Kosten: 271 euro. Naar aanleiding hiervan: ik kreeg naast de factuur geen onderhoudslijst wat ik gewend ben te ontvangen en waarop precies staat vermeld wat ze gecheckt hebben. Ook heb ik nu geen idee wat de bandenslijtage is (stond hier ook altijd op vermeld). Even gebeld en kreeg toen te horen dat zo'n onderhoudslijst voor zo'n nieuwe auto niet gebruikt werd. Beetje vreemd. Want bij aflevering van de auto in juni 2013 werd er door Skoda Centrum Utrecht zo'n onderhoudslijstje bijgevoegd bij km-stand 10! Ik vind het altijd fijn om te weten op welke punten mijn auto is gecheckt en dat zwart op wit te hebben. Mag ook wel voor die 271 euro. Toch?

En dan nog iets anders: omdat ik geveld was door griep kon ik zelf mijn auto niet ophalen toen hij klaar was. Mijn schoonzoon wilde dat wel voor me doen. Ik zei tegen hem: ze hebben mijn mobiele nummer dus ze kunnen me altijd bellen als ze 100% zekerheid willen. Mijn schoonzoon kreeg echter zomaar mijn autosleutels mee en kon zo zonder problemen wegrijden met mijn auto. Ik heb daar ook wel mijn bedenkingen bij en heb ook hierover gebeld. De receptionist van het autobedrijf zei: als er iemand is die precies weet dat die Octavia van u is en uw naam ook weet, dan vertrouw ik het en vind ik het een beetje overbodig om dat alsnog bij u al klant te verifiëren en u daarover te bellen. Wat vinden jullie??
 

VWim

Forumguru
Tja, als ze de auto niet meegeven en zijn argwanend dan is het ook niet goed. In dit geval terecht vertrouwen. Als je auto verdwenen is dan hebben zij het probleem, niet jij.

Voor wat betreft het onderhoud, dan doen ze tegenwoordig digitaal heb ik vernomen. Wellicht kan het geprint worden?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Artbij

Senior Member
Idd, dealer levert service door de auto zo mee te geven. Trouwens als ze jou bellen, hoe weten ze dan dat jij het echt bent?
 

AdB

Senior Member
Ze hebben mijn unieke mobiele nummer en kennen mij goed, ik ben daar al vele jaren klant. Als er iets extra's gedaan moet worden qua onderhoud dan bellen ze mij daar ook direct netjes over? Misschien is het te 'gezocht' van mij maar het zit me toch niet helemaal lekker dat zo'n kleine moeite niet genomen wordt.

En wat betreft dat onderhoudslijstje: ik vind het fijn dat zo'n overzichtje wordt overhandigd: je ziet precies wat gecheckt is via meetapparatuur of door de monteur zelf. Misschien overbodig maar dat geeft mij een goed gevoel, ik heb nu ook niks waar ik op kan terugvallen.
 

VWim

Forumguru
Je schuift trouwens fijn de schuld in de schoenen van de dealer terwijl je op voorhand kennelijk het idee had dat ze de auto zo ook mee zouden geven. Ik lees tenminste in je bericht niet dat je heb overwogen om op voorhand te bellen met de betreffende dealer om aan te kondigen dat je de auto niet zelf op komt halen. Ik veronderstel tenminste dat jij ook in bezit bent van het unieke (wat een woordkeuze :banghead:) telefoonnummer van de betreffende garage.
 

RefleCs

Forumguru
Het onderhoudslijstje zou ik inderdaad ook missen dus daar heb je een punt.

Voor wat betreft puntje 2 kan je hand in eigen boezem steken. Zelf aankondigen dat er iemand anders de auto op komt halen is daarin de enige en beste optie.
 

AdB

Senior Member
VWim: daar heb je een punt. Had normaalgesproken ook zelf vooraf gebeld maar op dat moment stond mijn hoofd er totaal niet naar. En het is niet zo dat er hier sprake is van 'schuld', laat staan het afschuiven van de schuld. Ik vroeg me alleen af wat in zo'n situatie een correcte afhandeling mag worden genoemd. En uit de eerste reacties mag ik concluderen dat de dealer niets te verwijten valt. :)
 

mikehotel

Actief lid
Ik vind het altijd fijn om te weten op welke punten mijn auto is gecheckt en dat zwart op wit te hebben. Mag ook wel voor die 271 euro. Toch?

Persoonlijk zegt mijn zo'n netjes ingevulde afvinklijst helemaal niets; papier is gewillig en het is en blijft een momentopname. Daarnaast is het meer van belang hoe ze het hebben gecheckt en daar krijg je toch geen zicht op met zo'n lijstje. Kreeg die dingen ook altijd bij mijn vorige auto, maar achteraf bleek dat ook niet alles te zeggen.

Ook heb ik nu geen idee wat de bandenslijtage is (stond hier ook altijd op vermeld).
Mijns inziens zou je dat als bestuurder zelf in de gaten moeten houden. Niet alleen de profieldiepte, maar ook het slijtagebeeld is van belang om te weten of bijvoorbeeld je bandenspanning correct is.
 

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met @mikehotel

Lijstjes zeggen nog niets. Kijk zelf eens onder de motorkap en kijk of een oliefilter nieuw is en trek gelijk na een beurt eens de pijlstok van de olie eruit om te kijken of er nieuwe olie in zit
 

RefleCs

Forumguru
Tja daar zit ook weer wat in. Maar met een lijstje ernaast kan je nog wel even de ingevulde punten langslopen.

Aan de andere kant.... wil je 100% zeker zijn dat je niet bedonderd wordt dan moet je ernaast gaan staan en uit ervaring weet ik dat men daar niet heel happig op is.
 

vRS

Actief lid
Sorry, ik vind het een beetje overdreven, je had ook zelf even kunnen bellen om te melden dat je auto door een ander wordt opgehaald.
En wat betreft die checklist, als je daar om vraagt en zegt dat je daar prijs op stelt, denk ik haast wel zeker dat je er eentje krijgt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb tot nu wel altijd (ook de eerste keer, na 30.000km) zo'n lijstje gekregen, ongevraagd. Het wekt wel vertrouwen, maar zoals iemand andere hier al noemde, het suggereert weliswaar dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, maar bewijs niets. Het invullen zou ook zomaar een automatisme kunnen zijn. Maar toch geeft het me wel een goed gevoel.

Wat betreft het ophalen door iemand anders, ik sluit me bij de vorige sprekers aan :)
 

AdB

Senior Member
Ik mag verwachten dat mijn auto op verschillende punten wordt nagekeken. Welke punten dat zijn, dat weet ik uiteraard niet uit mijn blote hoofd, en al heb je geen 100% zekerheid óf die punten ook allemaal netjes zijn nagelopen, je wordt er dan wel weer aan herinnerd wát er wél en wat er allemaal niet gedaan wordt bij zo'n grote beurt. Altijd weer fijn om te weten.
 

niels912

Nieuw lid
Afgelopen vrijdag de eerste onderhoudsbeurt van mijn Octavia laten uitvoeren. Op de nota van het VAG-autobedrijf staat o.a. Longlife service, oliefilter en interieurluchtfilter. Kosten: 271 euro. Naar aanleiding hiervan: ik kreeg naast de factuur geen onderhoudslijst wat ik gewend ben te ontvangen en waarop precies staat vermeld wat ze gecheckt hebben. Ook heb ik nu geen idee wat de bandenslijtage is (stond hier ook altijd op vermeld). Even gebeld en kreeg toen te horen dat zo'n onderhoudslijst voor zo'n nieuwe auto niet gebruikt werd. Beetje vreemd. Want bij aflevering van de auto in juni 2013 werd er door Skoda Centrum Utrecht zo'n onderhoudslijstje bijgevoegd bij km-stand 10! Ik vind het altijd fijn om te weten op welke punten mijn auto is gecheckt en dat zwart op wit te hebben. Mag ook wel voor die 271 euro. Toch?

En dan nog iets anders: omdat ik geveld was door griep kon ik zelf mijn auto niet ophalen toen hij klaar was. Mijn schoonzoon wilde dat wel voor me doen. Ik zei tegen hem: ze hebben mijn mobiele nummer dus ze kunnen me altijd bellen als ze 100% zekerheid willen. Mijn schoonzoon kreeg echter zomaar mijn autosleutels mee en kon zo zonder problemen wegrijden met mijn auto. Ik heb daar ook wel mijn bedenkingen bij en heb ook hierover gebeld. De receptionist van het autobedrijf zei: als er iemand is die precies weet dat die Octavia van u is en uw naam ook weet, dan vertrouw ik het en vind ik het een beetje overbodig om dat alsnog bij u al klant te verifiëren en u daarover te bellen. Wat vinden jullie??
 

chefkok

Actief lid
Voor wat betreft de lijst met uitgevoerde werkzaamheden: ik heb m'n dealers altijd vertrouwd en heb geen lijst "nodig" om er van uit te gaan dat de in rekening gebrachte werkzaamheden/controles zijn gedaan.
Het zomaar meegeven van de auto aan schoonzoon zit mij ook "niet lekker": ik zou inderdaad ook even een belletje hebben verwacht (gewoon ter controle of het wel uw schoonzoon is).

Mvg,

Koert
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, dan zou er dus iemand bij de dealer zich verstopt moeten hebben en dan net doen of hij jouw schoonzoon is. Met het risico dat jij tegelijk je auto komt ophalen, want hij weet natuurlijk niet wie jij bent en hoe laat je dat komt doen.
Of een boef die jou in je eigen huis gegijzeld houdt en je de info heeft ontfutseld. Het kan natuurlijk allemaal.
Ik krijg altijd zo'n checklist, incl. de profieldiepte van de banden
 

MaRco2

Forumguru
Afgelopen vrijdag de eerste onderhoudsbeurt van mijn Octavia laten uitvoeren. Op de nota van het VAG-autobedrijf staat o.a. Longlife service, oliefilter en interieurluchtfilter. Kosten: 271 euro. Naar aanleiding hiervan: ik kreeg naast de factuur geen onderhoudslijst wat ik gewend ben te ontvangen en waarop precies staat vermeld wat ze gecheckt hebben. Ook heb ik nu geen idee wat de bandenslijtage is (stond hier ook altijd op vermeld).

Grappig, juist dit formulier waar alles aangevinkt staat en de bandenprofielen (winterbanden) op stonden, viel me juist als positief iets op pas toen de mijne voor de 30.000 km beurt ging.

Overigens: zó snel een pollenfilter? Is bij mij gelukkig niet gedaan, had ik ook niet snel geaccepteerd (ben gewend zo rond de 70.000 km deze te vervangen). Dus elke 2e beurt is voor mij o.k.

Bij Honda maken ze het helemaal bont: in de historie van de S2000 werd elk jaar (=7.000 km) bij de vorige eigenaar het pollenfilter (incl. arbeid plm. € 70!!!) vervangen bij de jaarlijkse beurt, net als de ruitenwisserbladen (duh... zelfs met mijn vorige daily die wel regen ziet waren ze na 190.000 km nog o.k.).

Gék... wilden ze toen in 2011 (andere dealer, kon het toen zelf niet op tijd doen) ook doen... bij een auto die 99% open rijdt! Het pollenfilter vangt het op en via de 'achterkant' komt het ook naar binnen (letterlijk... soms geel van het stuifmeel na een dagje Eifel). Inmiddels zelf een voorraadje aangelegd (4 voor € 40 imitatie) en een nieuwe er in geschoven voor de zekerheid).
 
Bovenaan Onderaan