De eerste onderhoudsbeurt (30.000 km) van mijn O III Combi

Desperado

Forumguru
Ik vervang mijn pollenfilter elk jaar en dat is normaal. Liever een keer te vaak als smerige lucht in de auto.
 

ertromp

Forumguru
Zou bij mij juist hoog op het lijstje staan dat pollen cq het interieur luchtfilter.
Ik zou het zeker jaarlijks doen want als de filters vervuild / vochtig raken dan beslaan ook je ramen des te sneller
 

MaRco2

Forumguru
Dat wil niemand, hetzelfde als een luchtfilter, die vervang je ook niet elke beurt (die van mij nooit meer, alleen 1 keer per jaar reinigen en verse olie sprayen), toch?

Trek hem er maar eens uit, een pollenfilter is bone dry en als er wat dingetjes in zitten, kwestie van uitkloppen/zuigen en dan kan hij weer een rondje mee. Meedenkende dealers doen dat uit zichzelf.:)

Er zijn zat dealers die, gezien de omstandigheden begrijpelijk, bij leken alles vervangen, elke beurt een airco reiniging aansmeren (bij tijdig uitzetten zodat de boel schoongeblazen is, is ook dit niet nodig), een brandstoftoevoeging, allemaal met enorme marges (gaat meerdere malen over de kop) en je bent snel 100 euro extra per bezoekje kwijt.:tongue:

Met een daily elk jaar een nieuw pollenfilter is o.k. (elke 60.000 km).
 

RefleCs

Forumguru
En om die reden heb ik onze prive auto in onderhoud bij familie. Om een klein voorbeeldje te geven. Vorige auto laten controleren door een garage in de buurt en daar kwam uit dat er vanalles vervangen zou moeten worden (tot zelfs remleidingen aan toe)! Kostenplaatje zou 843 euro zijn!!! Ik heb ze vriendelijk bedankt, ben naar mijn oom gereden en was klaar voor 110 euri en er hoefde niks geks vervangen te worden. Kortom als je niet oplet wordt je wel degelijk opgelicht waar je bij staat.

Voor mijn gevoel is het zelfs meer schering dan inslag. Er moet toch geld worden verdiend en ja dat moet toch over de rug van de klant. Het is erg dat het zo is maar de ervaringen liegen er niet om. Om die reden ben ik ook voor mijn leaseauto altijd heel erg op mijn hoede en ook bij de Skoda dealer heb ik al eens een dergelijke ervaring + aanvaaring gehad.

Het meest voor de hand liggende voorbeeld is het bijvullen van de ruitewisser vloeistof terwijl je dat net zelf hebt gedaan. Het is misschien een klein iets maar het is een principe kwestie. Hoe klein ook en het maakt wat mij betreft geen verschil of het een prive of een lease auto is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Meer schering dan inslag, geweldig:laugh:
Maar wel handig om zo'n oom te hebben natuurlijk.Ik peins er niet over Henk door mijn familie te laten onderhouden. Die zien me al aankomen, trouwens;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

RefleCs

Forumguru
Beetje creatieve aanpassing/toepassing van die standaardspreuken ;) Ben d'r gek op!

Mijn oom is chef monteur/werkplaats (geweest bij Citroen) en nu bij Profile. Gewone beurten voor nagenoeg de gehele familie doet hij gewoon thuis en keuren en grotere zaken mag hij bij Profile doen.
 

MaRco2

Forumguru
Het meest voor de hand liggende voorbeeld is het bijvullen van de ruitewisser vloeistof terwijl je dat net zelf hebt gedaan. Het is misschien een klein iets maar het is een principe kwestie. Hoe klein ook en het maakt wat mij betreft geen verschil of het een prive of een lease auto is.


Yep, vul ik altijd af en geef ik altijd door. Voor dat 'bijvullen', heb ik meer dan een jerrycan met 5 liter in bulk, soms wel twee (€ 2,99 per stuk).

Hetzelfde als zelf een APK voorkeuring doen, gaat in 99,9% van de gevallen er zo door heen. Ashoesje zat vorig jaar een scheur in, gek genoeg was het van de steekas die net ruim een jaar daarvoor er nieuw onder gegaan was onder garantie. Ja, ik stond erbij en nee, niet op de brug gecontroleerd (een auto van 3 jaar oud, eerste APK, ja 3 jaar i.v.m. LPG).
 

ertromp

Forumguru
Dat wil niemand, hetzelfde als een luchtfilter, die vervang je ook niet elke beurt (die van mij nooit meer, alleen 1 keer per jaar reinigen en verse olie sprayen), toch?

Trek hem er maar eens uit, een pollenfilter is bone dry en als er wat dingetjes in zitten, kwestie van uitkloppen/zuigen en dan kan hij weer een rondje mee. Meedenkende dealers doen dat uit zichzelf.:)

Er zijn zat dealers die, gezien de omstandigheden begrijpelijk, bij leken alles vervangen, elke beurt een airco reiniging aansmeren (bij tijdig uitzetten zodat de boel schoongeblazen is, is ook dit niet nodig), een brandstoftoevoeging, allemaal met enorme marges (gaat meerdere malen over de kop) en je bent snel 100 euro extra per bezoekje kwijt.:tongue:

Met een daily elk jaar een nieuw pollenfilter is o.k. (elke 60.000 km).
Dat wil niemand?
Nou ik wel. Gelukkig ben ik zelf in de omstandigheid dat ik het onderhoud zelf kan doen en zelf condities van onderdelen kan bepalen. En er zitten niet alleen wat "dingetjes" in je filter maar dat filter gaat ook dichtzitten door stof wat hecht aan de filtervezels. De onderdelen die ik haal zijn origineel VAG daar hecht ik wel waarde aan
 
Bovenaan Onderaan