De eerste probleempjes na 10.000 km

Erikje

Actief lid
Geen grote dingen die mis zijn, maar toch:
-krakend onderstel, met name de eerste minuten na de start
-"aluminium" stiping onder het dashboard zit los, kliksysteem lijkt kapot
-diverse krassen op de deurportieren en dashboardkastje: een scherpe rand aan een schoen of tas is oppassen geblazen
- rammels/resonatie in het rechtvoorportier, zonnebrilklepje, en van achter uit de auto bij bepaalde toerentallen en luid volume van de radio
- boven de 100 veel te veel windgeruis, niet normaal meer, lijkt ook erger te worden.

Na 10000 km ervaring beginnen dan toch de verschillen met de A4 (mijn vorige wagen) boven water te komen. Neemt niet weg dat ik nog steeds zeer content ben met de O2. Veel value for money.

PS mijn dealer (Nieuwkoop, Den Bosch) zei vandaag bij elk punt: "dat lossen we op", dus we gaan het zien!
 

Dutch4x4

Senior Member
Hmm, da's toch een verschil met mijn O1.

75k en nog steeds geen krassen, niks kapot en geen rammels.

Het enige dat te lijden heeft gehad, is de stof aan de achterkant van de passagiersstoel. Daar heeft mijn zoon drie jaar met z'n zolen op gesteund, dus het verschil met de bestuurdersstoel is nu wel zichtbaar en helaas onomkeerbaar...

Zou het kwaliteitsniveau van Skoda toch echt inzakken nu ze zo goed verkopen?
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

Geen grote dingen die mis zijn, maar toch:
-krakend onderstel, met name de eerste minuten na de start

[/ QUOTE ]Is garantiewerk, zie apart draadje hierover.
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

- rammels/resonatie in het rechtvoorportier, zonnebrilklepje, en van achter uit de auto bij bepaalde toerentallen en luid volume van de radio

[/ QUOTE ]Als je de zonnebril uit dat vakje haalt, is dan niet 'toevallig' de rammel in je rechterportier weg? Is nl. bekende klacht en ook ik zou zweren dat het uit het rechterportier kwam. Was wel mooi weg toen ik m'n bril uit het klepje bovenin de hemel haalde...
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

- boven de 100 veel te veel windgeruis, niet normaal meer, lijkt ook erger te worden.

[/ QUOTE ]Ook garantiewerk: even teruggaan om je rubbers te laten behandelen/vervangen.
 

Frankie

Actief lid
Hey Erikje... ik heb soortgelijke "klachten". Bij mij is helaas nog niet alles opgelost en is er een week of 2 geleden ook nog eens een kras bijgekomen in het dashboardkastdeurtje:). Krast enorm snel wel ja... Zie hieronder een berichtje van mij van enige tijd geleden:

Problemen O2 Frank

Ik denk dat Škoda inderdaad geen Audi niveau heeft, bereikt. Zo ziet het er bij de eerste aanblik van de O2 wel uit ja... beetje jammer dus...
 

Erikje

Actief lid
Frankie, heb dat draadje nog eens bekeken. Je moet op een gegeven moment accepteren dat het A4-niveau niet wordt gehaald en leren leven met die dingen. KLinkt zwaar, maar als je 50K per jaar rijdt en een liefhebber bent dan moet je je er echt overheen zetten. Maar laat ik niet teveel de zeurpiet uithangen!
 

Frankie

Actief lid
Hey Erik, ben ik HELEMAAL met je eens..!!!! Maar er zijn zijn forumbezoekers die denken/verwachten dat hun O2 daadwerkelijk gelijk/beter is aan/dan een VW of een Audi. Overal heb je auto's tussen zitten die meer klagen/kraken /forum/images/graemlins/smile.gif dan de anderen, maar de kilometers in mijn O2 hebben me wel geleerd dat Škoda wel ERG op het randje is gaan zitten !! Gezien de hoeveelheid berichten op dit forum alleen al geeft aan dat er toch behoorlijk wat minor/major kwaliteits issues zijn ! en dan nog te bedenken dat er zat mensen met de auto rijden en niet op dit forum lezen/posten !!
 

Dutch4x4

Senior Member
Toch zat Skoda met de O1 écht op Audi-niveau (volgens VAG zelf nota bene) voor wat betreft bouwkwaliteit en afwerking. (Let wel, niet wat materiaalkeuze betreft, maar puur op zorgvuldigheid.)

Uit interne kwaliteitscijfers bleek in 2004 - maar dat is dus nog vóór het begin van de O2-productie - dat Mlada Boleslav op een gezamenlijke eerste plaats stond met Neckarsulm, de Audi A8-fabriek. Dus beter dan Ingolstadt en Wolfsburg en zeker beter dan de Seat-fabrieken in België en Spanje. Daar heeft der Spiegel destijds nog over gepubliceerd.

Ik ben benieuwd naar de cijfers over 2005... En ook of de (eventuele) teruggang in kwaliteit vanaf dit jaar of volgend jaar is terug te zien in een terugval in de resultaten van tevredenheidsonderzoeken.
 

Erikje

Actief lid
Laten we niet direct generaliseren qua teruggang van kwaliteit. Ik kan dat zelf ook niet beoordelen omdat ik de O1 niet ken, ik alleen vergelijken met A4. Je zult van mij geen klachten horen over rijeigenschappen, power, vormgeving etc. Dat is prima in orde. Het is bij mij vooral de kwaliteitsbeleving tijdens het rijden waaraan ik me nogal eens kan storen, maar ja, dat zit dan ook in de aard van het beestje...
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik generaliseer ook niet, Erik, vandaar dat 'eventueel' tussen haakjes. Juist om die reden ben ik benieuwd naar nieuwe cijfers en nieuwe tevredenheidservaringen. Wel is 't zo dat ik een gut feeling heb dat de O2 weliswaar in materiaalkeuze dik vooruit is gegaan, dichter naar Audi toe en IMHO zelfs over de Golf heen, maar dat men in de kwaliteitscontrole af en toe een steekje laat vallen. Maar staven kan ik het inderdaad niet.

En de bulletproof kwaliteitsbeleving van de O1, tja, mogelijk is die van mij ook alleen maar exemplarisch in positieve zin, maar die wordt in ieder geval wel onderbouwd door feiten. Voor de O2 zijn die er nog niet, maar daarom wil ik ze ook zo graag weten. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Matra_Murena

Actief lid
Bij het zoeken naar een opvolger van mijn Golf IV ben ik eerst een Golf V gaan proberen, maar dat bleek een gigantische teleurstelling! Zeer slechte materiaalkeuze en een zeer laag kwaliteitsniveua, terwijl de Golf IV helemaal niet slecht was.. De Golf plus was iets beter maar liep nog steeds achter op de Golf IV.... Reden hiervoor is mij onduidelijk...

Dus om onder andere deze reden voor de Octi gekozen.. Verschil met de Audi A4? Ik rij af en toe een A4 van een collega, maar ben blij als ik mijn eigen Octi weer in mag. Ik vind de A4 klein, lelijke middenconsole (maar dat is persoonlijk) en te veel een scheiding tussen bestuurder en passagier. Je rijd als het ware in een (te klein) hokje achter het stuur.. En ik hou ervan om in de Octi te rijden alsof ik met mijn vrouw in een loveseat zit /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

Erikje

Actief lid
Fijn, was gisteren in een parkeergarage in Den Haag (zo'n laag ding), maak m'n achterklep open: BAM, tegen het plafond... Lak beschadigd, sh*t. Mijn fout.
 
Ik vind de octavia echt een heel erg fijne auto, kwalitatief goed, goede materialen e.d.

Maar een audi ligt echt op een beduidend hoger niveau, dat merk je echt wel als je uit een A4 laat staan een (A6) stapt. Audi is momenteel HET automerk als het gaat om kwaliteit materialen,afwerking e.d. En uitaard profiteerd o.a. Skoda daar op afstand ook van. Ik verbaas me dagelijks over het enorme kwaliteitsverschil tussen mijn vorige citroen xsara en huidige Octavia. Maar dit is absoluut geen audi-niveau, maar dat geeft ook niet want een skoda is een stuk goedkoper!
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />
@veejay: Onder de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, dus geen openbare

[/ QUOTE ]

aan de Plesmanlaan ?? Daar ben ik al in geen tijden meer geweest ... !! De laatste keer had ik nog een GolfIV. Kan me niet meer herinneren of ik daar ooit onder heb gestaan en de klep heb moeten openmaken...
 

Erikje

Actief lid
nee, op de Nieuwe Uitleg, daar zit o.a. e-Government, daar werk ik nu voor. Tegenover de zwaarbewaakte US-ambassade.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: urquattro83</font><hr />

Audi is momenteel HET automerk als het gaat om kwaliteit materialen

[/ QUOTE ]

Ik had het ook niet over de materialen, die sloot ik zelfs woordelijk uit.

Maar de degelijke manier waarop alles in elkaar geschroefd is, is wel van Audi-niveau. Vindt VAG zelf. En zo vreemd is 't niet, want de Skoda-fabriek is een van de modernste binnen het VAG-concern.
 

Erikje

Actief lid
Zo, vandaag staat ie bij de dealer. De volgende zaken worden onderhanden genomen:
- losse strips links van het stuur
- krassen op dashboardkastje
- windgeruis vanaf 50 km/h
- loszittende schroef voorstoel (!)
- krasverwijdering slot rechts
- carjack-functie aan
- indien mogelijk: auditieve feedback (ont)grendeling portieren. De monteur wist niet af dit kon, hij zou nakijken in de computer.

Afgelopen vrijdag nog flinke krassen op het achterbumper opgelopen, weet niet hoe, was er niet bij. Op zwart is dat erg zichtbaar /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb na de eerste 10.000km eigenlijk alleen maar last van een krakende bestuurdersstoel. Zou de dealer hier iets eigenlijk aan kunnen verhelpen ?
 
Bovenaan Onderaan