De Greenline 1.6TDI als caravantrekker...

Gummie

Lid
Beste forumleden, binnenkort komt onze Skoda Superb 1.6TDi greenline op de oprit...Ik had kunnen gaan voor een 2.0 maar rationeel beschouwd was dit voor een paar weken vakantie met de caravan toch de meest ideale auto voor ons. We rijden hem particulier, van onszelf, niet gehuurd of geleend of wat dan ook, dus dat speelde ook een rol. Kortom het moet zich nog bewijzen maar afgaande op de ervaringen van anderen moet het goed komen... hoop ik..
Toen ik onlangs op http://www.mysuperb.nl/mysup/mysupcaravan-praktijk.html de ervaringen las van iemand (misschien ook lid van dit forum?) die een caravan trekt met een 1.6TDI Greenline zag ik helemaal zitten.
Ik had op dit forum namelijk ook al positieve verhalen gelezen maar ook schreef er iemand over oplopende motortemperatuur... Nog geen een auto voor de (3)caravans gehad die het af en toe niet warm kreeg van hard werken (hebben wij zelf ook..) maar nog redelijk onbekend met TDI motoren staat me ook iets bij van "verzwaarde koeling". Bij bepaalde VW motoren werd verzwaarde koeling noodzakelijk geacht als er een trekhaak gemonteerd werd.
Heden ten dage lees je daar eigenlijk niets meer over... zou het desondanks een mogelijke optie zijn? Kun je eigenlijk wel een grotere radiateur kwijt in een superb combi 1.6 Greenline? Ondanks dat het vaak met iets minder haast en mogelijk wat meer omwentelingen best lukte om te hoog oplopende temperaturen in extreme situaties voor te blijven is dit iets wat ik mij toh afvraag iz de 1.6TDI. Wie weet iets over verzwaarde koeling?
 

Noord26

Forumguru
Dat is helemaal niet nodig bij je 1.6Tdi. Gewoon een versnelling lager intikken > in 4 dus en gaan met de banaan.
 

Ericw

Forumguru
@Gummie, kom net terug van bijna 3 weken zuid-frankrijk met m'n 1,6TDI greenline met 1400Kg caravan aan de haak.
Uiteraard moet er af en toe teruggeschakeld worden, maar dat is en geen straf en ook geen probleem om dan boven te komen.
De helling bij Luik red ik net in de 4de versnelling met rond de 85km/h op de teller. Op de snelwegen in Frankrijk hou ik rond de 110km/h aan en dan is de 5de versnelling prima te gebruiken. Watertemperatuur zit dan op de 90 graden en olie tussen 115 en 120 graden.
Bij Lyon zijn wij richting Grenoble gegaan om vervolgens de Col de la Croix Haute over te gaan. Dit is een redelijk steile en lange klim. Deze "neem" ik in de 3de versnelling (rond de 75km/h). Bij een buitentemperatuur van 30 graden loopt alles wel een beetje op (water 100 graden en olie 136 graden), maar niet meer dan logisch gezien de omstandigheden.
Verbruik: heen 1 op 10,5 en terug 1 op 10,8 :-)
Al met al ben ik erg tevreden over de rij en trekprestaties van de Superb icm de 1,6 TDI! (zonder verzwaarde koeling)
 

Gummie

Lid
Bedankt, komt me bekend voor... met de vorige.. een 136pk op 320nm met 1500kg Sudwind aan de haak was het niet anders.. 5 kon maar meestal alles in 4(zuiniger dan 5) soms zelfs even in 3. Bij aanschaf ingecalculeerd om de wagen voor de volgende vakantie te voorzien van chiptuning.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies, hier ook dezelfde ervaring met een 1500 kg (max) Wilk aan de haak. Het zal met een 2.0 uiteraard soepeler en makkelijker gaan, maar voor die paar keer per jaar dat de caravan erachter hangt maakt het mij niet uit.
Van de andere kant als ik privé een Superb zou kopen en er dus ook een kleinere financiële stimulans is, dan zou ik denk ik toch voor de 2.0 zijn gegaan.
 

Gummie

Lid
Prima, dat zijn goede berichten. De keuze voor een zuiniger 1.6, kwam voort uit een mix van rekenwerk en emotie zal ik maar zeggen. Hoewel.. 22.000km prive km is eigenlijk te weinig om diesel te rijden maar met wat langer afschrijven paste deze ook wat betreft belastingen toch nog in ons totaal plaatje. Gelet op mogelijke toekomstige factoren in de familie sfeer op langere afstand en waarschijnlijk ook vanwege mijn emotionele voorkeur voor diesel is het de 1.6 geworden. Dat we er komende uit een V50 er wat auto en ruimte betreft behoorlijk op vooruit gaan spreekt voor zich.. Kan bijna niet wachten totdat de wagen bij ons op de oprit staat.
 

Rivawo

Nieuw lid
Beste forumleden, binnenkort komt onze Skoda Superb 1.6TDi greenline op de oprit...Ik had kunnen gaan voor een 2.0 maar rationeel beschouwd was dit voor een paar weken vakantie met de caravan toch de meest ideale auto voor ons. We rijden hem particulier, van onszelf, niet gehuurd of geleend of wat dan ook, dus dat speelde ook een rol. Kortom het moet zich nog bewijzen maar afgaande op de ervaringen van anderen moet het goed komen... hoop ik..
Toen ik onlangs op http://www.mysuperb.nl/mysup/mysupcaravan-praktijk.html de ervaringen las van iemand (misschien ook lid van dit forum?) die een caravan trekt met een 1.6TDI Greenline zag ik helemaal zitten.
Ik had op dit forum namelijk ook al positieve verhalen gelezen maar ook schreef er iemand over oplopende motortemperatuur... Nog geen een auto voor de (3)caravans gehad die het af en toe niet warm kreeg van hard werken (hebben wij zelf ook..) maar nog redelijk onbekend met TDI motoren staat me ook iets bij van "verzwaarde koeling". Bij bepaalde VW motoren werd verzwaarde koeling noodzakelijk geacht als er een trekhaak gemonteerd werd.
Heden ten dage lees je daar eigenlijk niets meer over... zou het desondanks een mogelijke optie zijn? Kun je eigenlijk wel een grotere radiateur kwijt in een superb combi 1.6 Greenline? Ondanks dat het vaak met iets minder haast en mogelijk wat meer omwentelingen best lukte om te hoog oplopende temperaturen in extreme situaties voor te blijven is dit iets wat ik mij toh afvraag iz de 1.6TDI. Wie weet iets over verzwaarde koeling?
 

Rivawo

Nieuw lid
Beste Gummie,
Ik rijd ook de Superb Amb.b.line 1.6tdi. Deze zomer ook met 1230 kg wegende caravan door de bergen getuft. Geen pijntje last, soms loopt de temp wel op maar tot max 120graden bij mij. De superb trok geweldig goed.
Nu in 1 jaar 76800 km gereden. 2 beurten gehad zonder reparaties.
De volgende wordt weer een superb.
 

Snor

Lid
IMG_20130804_072435.jpg Afgelopen zomer 4 weken op pad geweest met Superb en 1300 Kg caravan + 3 personen + 200 Kg boot in de kofferbak. Ik heb wel een MAD verenset (luchtbalg) in de auto en ABT chip op de 1.6 Tdi. Cruisecontrol op 100 Km/u, meestal (vlak) in 5 en af en toe in 4 gereden (heuvel op). Route was Utrecht-Wurzburg-Passau-Zagreb-Split en weer terug. Totale verbruik 1:10 tot 1:11 Dit is mijn 3e Skoda met de zelfde caravan. (Octavia II 1.9 Tdi - Superb II 1.9 Tdi en nu Superb II 1.6 Tdi). Nooit 1 x problemen gehad tijdens de reis of op een camping (ook af en toe zeer steile stukken).
 
Laatst bewerkt:
Watertemperatuur zit dan op de 90 graden en olie tussen 115 en 120 graden.
Bij Lyon zijn wij richting Grenoble gegaan om vervolgens de Col de la Croix Haute over te gaan. Dit is een redelijk steile en lange klim. Deze "neem" ik in de 3de versnelling (rond de 75km/h). Bij een buitentemperatuur van 30 graden loopt alles wel een beetje op (water 100 graden en olie 136 graden), maar niet meer dan logisch gezien de omstandigheden.
Zo, dat is wel een behoorlijk hoge temperatuur! Alleen een goede olie zal dan niet uit elkaar vallen. Ik weet niet wat er standaard voor olie in gaat maar bij 136°c olie- en 90°c koelwater-temperatuur is toch echt wel de max lijkt me.
Ik zou zelf het niet zo ver laten komen.
Op weg naar Zuid Frankrijk (waar ik nu nog zit lol) heb ik een keer kort de 123°c aangetikt bij nog steeds 100°c koelwater temperatuur.
Ik zou bij hogere temperaturen toch zachter gaan rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening...
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
@RoadXY: heb dit al eens bij de garage voorgelegd en hij (chef monteur) gaf aan dat dit geen enkel probleem is voor deze motor onder deze omstandigheden. Olie verouderd we eerder op deze manier, maar wordt dan ook eerder ververst :D
 
@RoadXY: heb dit al eens bij de garage voorgelegd en hij (chef monteur) gaf aan dat dit geen enkel probleem is voor deze motor onder deze omstandigheden. Olie verouderd we eerder op deze manier, maar wordt dan ook eerder ververst :D
Aha, het is dus werk iets om in de gaten te houden bij die temperaturen.
Bedankt.
 

Ericw

Forumguru
zeker in de gaten houden die temperaturen, het eerder verversen van de olie geeft de auto zelf aan (zelf al na 2 vakanties ervaren, paar 1000km eerder dan normaal):jaja:
 
zeker in de gaten houden die temperaturen, het eerder verversen van de olie geeft de auto zelf aan (zelf al na 2 vakanties ervaren, paar 1000km eerder dan normaal):jaja:
Net terug van vakantie in zuid Frankrijk.
Met 105km/h terug gereden en beduidend hogere olie temperatuur dan met 95km/h: een keer 126°c olietemp maar nog steeds 90°c water temp.
Komt ook door de lagere buiten temperatuur en de lichtere caravan die ik erachter heb tov jou...
 

Ericw

Forumguru
@RoadXY: de hogere watertemp was alleen als er echt geklommen moest worden. Bij "normale" snelheid op de tolweg ook netjes 90graden. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan