De Greenline 1.6TDI als caravantrekker...

leo442

Forumguru
Bij veel moderne motoren is een koelwater temperatuur van 100-110 gr. een normaal gegeven.
 

Joske

Forumguru
Bij veel moderne motoren is een koelwater temperatuur van 100-110 gr. een normaal gegeven.
maar bij veel mensen wordt 90°C als de psychologische grens ervaren.. Eens je daar over gaat gaat de helft van de rijders al aan de kant gaan staan uit bezorgdheid ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Gummie

Lid
Combinatie van de koelvloeistof en dat de huidige systemen onder een zekere druk functioneren zorgt er voor dat het kookpunt lager ligt? Oplopende olietemperatuur als de auto zwaar moet werken is ook wel te verklaren maar het zette me toch aan het denken...
Kijk ik in onze frituurpan, dan doet die olie het op zich prima bij 200-180 graden:) en de wok daar gaat het er pas echt "ruig" aan toe.. Maar bij welke temperatuur houdt motorolie nu op motorolie te zijn? Bij 136 graden zal de olie toch nog niet zijn smerende werking verliezen en verbranden? Als je onderhoudsinterval verkort word door extreme belasting zou dat verklaren dat er dan toch iets met de motorolie gebeurt moet zijn? Maar hoe bont kun je het in theorie maken? Het maakt me nieuwsgierig, zo komen we nog terecht in de 'hogere smeerolieleer" op dit forum...
 

Joske

Forumguru
ik heb me steeds laten vertellen:

halfsynthetische olie: maximum 130°C
volsynthetische olie: maximum 150°C

En inderdaad, ga je boven deze waarden zal de olie zijn smerende werking verliezen en sneller desintegreren.
 

leo442

Forumguru
ik heb me steeds laten vertellen:

halfsynthetische olie: maximum 130°C
volsynthetische olie: maximum 150°C

En inderdaad, ga je boven deze waarden zal de olie zijn smerende werking verliezen en sneller desintegreren.


Dit zijn waarden die je gerust aan kunt houden Joske.
 

Gummie

Lid
Bedankt Weer wat wijzer geworden.. De weersberichten blijven goed.. de kans is groot dat we -unsere wohdose-(is een Knaus..) binnenkort nog even uit de stalling halen want de hulpveren zijn inmiddels gemonteerd.
 

west rain

Actief lid
Heb met mijn 1.6 TDI altijd een licht vouwwagentje mee op vakantie. Ca 400 kg incl. belading. Daar heeft ie sowieso helemaal geen last van in de Franse alpen.
o55r.jpg


Vorig jaar zat ik in de Ardeche toen ik een telefoontje van een vriend kreeg. Hij was op een zondag gestrand aan de middellandse zee en ik heb hem toen opgehaald en naar onze camping gebracht (zijn auto is natuurlijk apart gerepatrieerd). 2 volwassenen en 2 kinderen van 10 en 13 + mijzelf en een beladen caravan van ca 1.300 kg en het ging meer dan prima. Ik was echt verrast door het gemak waarmee de 1.6 eraan sleurde.

Super auto en ik heb geen moment spijt van de motorkeuze. Sterker nog. Een nieuwe Superb combi met 1.6 is in bestelling. Je zult er geen spijt van krijgen.
 

surfstation

Nieuw lid
Ik lees hier goede berichten over de 1.6Crtdi als caravan trekker.
Zelf heb ik een Octavia 1.6Crtdi 2011.
Ik vraag me af heeft deze dezelfde versnellingsbak verhoudingen als de super B.
Ik vind de eerste nogal lang en denk dat het van zijn plek komen op een helling heel lastig gaat worden met een 1250kg caravan.
Hiervoor een 1.9Tdi met chip en deze ging als de brandweer met caravan ( ook zonder chip niet slecht )
Ik lees het graag.
 
Bovenaan Onderaan