dlmh
Senior Member
Ha allen,
Zoals een aantal van jullie hebben meegekregen heeft mijn Fabia I 1.4 MPI vroegtijdig het leven gelaten. Slechts 3 maanden na inbouw van een LPG installatie was er 0 compressie op alle cilinders en deed de nokkenas niks meer. Samen met (het vermoeden van) een lekke koppakking was het financieel onaantrekkelijk om deze motor te repareren en een vervangend blok was eveneens een prijzige aangelegenheid. Het werd dus tijd voor een nieuwe.
Ondanks dat de kwalen niks te maken hadden met de LPG inbouw kwam het er bij vrouwlief toch niet meer in om vervangende te zoeken op LPG. Onze eerste auto, een Mazda 323F uit 2001, was tenslotte ook al op relatief jonge leeftijd overleden (= economisch total loss) met een verbrande klep, wat dan weer wel het gevolg was van rijden op gas.
Via mijn werk krijg ik een leasebudget en er waren nog leuke Peugeot 308SW's 1.6 HDI uit 2015 te krijgen met 14% bijtelling en dan begint het wel een beetje te kriebelen. Datzelfde budget mag je echter ook gebruiken om kilometers te declareren (a 0,19 EUR netto per kilometer) en het resterende bedrag wordt bruto uitgekeerd. Even rekenen en dan zie je dat je over 4 jaar tijd toch een behoorlijk duit achterlaat bij het leasebedrijf en de belastingdienst. Met onze 20k kilometers per jaar ben je met een eigen (occasion) auto uiteindelijk toch wel goedkoper uit, dus: op zoek naar de volgende auto!
Ditmaal wilden we toch echt wel een jongere auto. Het liefst eentje die economisch rijdt, ruim genoeg is voor onze lengte (1,94m en 1,85m) en voor de passagiers op de achterbank + bagage. Met ons budget van ongeveer 8000 EUR kom je dan toch al gauw weer uit bij een Skoda Fabia Combi, alhoewel een Seat Ibiza ST en Peugeot 207 SW ook de revue zijn gepasseerd.
En dan sta je voor een volgende keuze: wederom een benzine uitvoering (ditmaal zonder LPG) of toch eens een diesel proberen? De Greenline uitvoeringen rijden behoorlijk economisch (1:22) en samen met de lagere brandstofprijs compenseert dat al gauw voor de hogere wegenbelasting. Een rekensom vertelde mij dat dit over 4 jaar tijd toch al gauw een kleine 2000 EUR kan schelen, en met een beroep als IT-consultant is de kans vrij groot dat ik nog meer kilometers zal gaan maken.
Na een aantal dagen de grote occasion-sites afgestruind te hebben kwam ik tot de conclusie dat er fors wat aanbod was. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de afschaffing van het belastingvoordeel, dus dat voordeel was nu voor mij .
We wilden echter eerst even proefrijden om te kijken hoe zo'n 1.2 TDI nou echt rijdt, maar er was er slechts 1 te koop in de buurt van Utrecht. Deze was net iets boven het budget, had niet de kleur die we zochten (champagne/beige), had geen trekhaak en geen dakrails, maar had wel slechts 54k kilometers gereden. De Fabia stond te koop bij een leasebedrijf die hun ex-lease bakken eerst zelf probeerde te verkopen en anders gingen ze naar een handelaar.
Eenmaal aangekomen blijkt de zwarte kleur in het echt toch wel mooi te zijn en is de Businessline uitvoering van binnen ook leuk aangekleed met o.a. klein leer pakket, navigatie en climate control. De proefrit toont dat de 1.2 TDI wat aan de slome kant is, maar boven de 2000 toeren lekker los komt. Bovendien klinkt er een aardige brul uit de motorkap bij het wegrijden die niet zou mistaan bij een Porsche. Eenmaal op de snelweg en op snelheid verdwijnt dit echter en is het comfortabel vertoeven in de Fabia.
En toen sloeg de twijfel toe: het interieur van de Businessline voelt en toont meer luxe dan van de goedkopere uitvoeringen en hoe belangrijk vinden we dan die dakrails, of de trekhaak die ook naderhand geplaatst kan worden? Weinig kilometers en pas 4 jaartjes oud.... toch wel heel erg interessant! Bovendien was het op slechts enkele minuten afstand van onze garage die dan meteen even een aankoopkeuring kon doen.
Het leasebedrijf ging akkoord met een aankoopkeuring en onze garage kon geen gekke dingen ontdekken met uitzondering van wat krasjes en een kleine buts van een trekhaak in de voorbumper. En dus: onderhandelen! Na wat wederzijds moeilijkdoenerij kwamen we op een leuk bedrag uit en zouden we zelf een grote beurt bij onze garage laten doen en zouden zij de buts en krassen wegwerken.
De dag erna konden we 'm ophalen en nu, ruim een week later en een kleine 1000 kilometer verder, zijn we er nog steeds erg happy mee. De eerste 1000 kilometers zijn vlekkeloos verlopen, alhoewel ik erg moet wennen aan het rijgedrag van deze 1.2 TDI. Met de 1.4 MPI konden we lekker vlot doorschakelen en was er redelijk wat koppel beschikbaar laag in de toeren. De 1.2 TDI moet je tot 2000 toeren echt een beetje aanmoedigen, en in zijn derde versnelling een rotonde nemen zit er bij deze dus niet in. Onder de 1500 toeren is het echt een brompot en voel je best wat vibraties.
Vandaag is ie bij de garage geweest voor een grote beurt en hebben ze meteen de EGR-klep gecontroleerd (= waardes uitgelezen) en deze was gelukkig nog in orde. Wat me opvalt is dat hij nu soepeler lijkt te lopen en minder bromt en trilt laag in de toeren. Hierdoor is het comfort in de binnenstad toch wel wat hoger. Echter blijkt dit 1.2 TDI motortje zich ook nog eens aardig goed te laten tunen voor meer koppel laag in de toeren, een lager verbruik en zelfs een iets stiller motortje bij lage toeren. Volgende week zaterdag ga ik daarom langs bij Ventura Tuning in Beilen om te kijken of deze beloftes waargemaakt kunnen worden.
Ik houd jullie op de hoogte! (en excuses voor deze lap tekst).
Zoals een aantal van jullie hebben meegekregen heeft mijn Fabia I 1.4 MPI vroegtijdig het leven gelaten. Slechts 3 maanden na inbouw van een LPG installatie was er 0 compressie op alle cilinders en deed de nokkenas niks meer. Samen met (het vermoeden van) een lekke koppakking was het financieel onaantrekkelijk om deze motor te repareren en een vervangend blok was eveneens een prijzige aangelegenheid. Het werd dus tijd voor een nieuwe.
Ondanks dat de kwalen niks te maken hadden met de LPG inbouw kwam het er bij vrouwlief toch niet meer in om vervangende te zoeken op LPG. Onze eerste auto, een Mazda 323F uit 2001, was tenslotte ook al op relatief jonge leeftijd overleden (= economisch total loss) met een verbrande klep, wat dan weer wel het gevolg was van rijden op gas.
Via mijn werk krijg ik een leasebudget en er waren nog leuke Peugeot 308SW's 1.6 HDI uit 2015 te krijgen met 14% bijtelling en dan begint het wel een beetje te kriebelen. Datzelfde budget mag je echter ook gebruiken om kilometers te declareren (a 0,19 EUR netto per kilometer) en het resterende bedrag wordt bruto uitgekeerd. Even rekenen en dan zie je dat je over 4 jaar tijd toch een behoorlijk duit achterlaat bij het leasebedrijf en de belastingdienst. Met onze 20k kilometers per jaar ben je met een eigen (occasion) auto uiteindelijk toch wel goedkoper uit, dus: op zoek naar de volgende auto!
Ditmaal wilden we toch echt wel een jongere auto. Het liefst eentje die economisch rijdt, ruim genoeg is voor onze lengte (1,94m en 1,85m) en voor de passagiers op de achterbank + bagage. Met ons budget van ongeveer 8000 EUR kom je dan toch al gauw weer uit bij een Skoda Fabia Combi, alhoewel een Seat Ibiza ST en Peugeot 207 SW ook de revue zijn gepasseerd.
En dan sta je voor een volgende keuze: wederom een benzine uitvoering (ditmaal zonder LPG) of toch eens een diesel proberen? De Greenline uitvoeringen rijden behoorlijk economisch (1:22) en samen met de lagere brandstofprijs compenseert dat al gauw voor de hogere wegenbelasting. Een rekensom vertelde mij dat dit over 4 jaar tijd toch al gauw een kleine 2000 EUR kan schelen, en met een beroep als IT-consultant is de kans vrij groot dat ik nog meer kilometers zal gaan maken.
Na een aantal dagen de grote occasion-sites afgestruind te hebben kwam ik tot de conclusie dat er fors wat aanbod was. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de afschaffing van het belastingvoordeel, dus dat voordeel was nu voor mij .
We wilden echter eerst even proefrijden om te kijken hoe zo'n 1.2 TDI nou echt rijdt, maar er was er slechts 1 te koop in de buurt van Utrecht. Deze was net iets boven het budget, had niet de kleur die we zochten (champagne/beige), had geen trekhaak en geen dakrails, maar had wel slechts 54k kilometers gereden. De Fabia stond te koop bij een leasebedrijf die hun ex-lease bakken eerst zelf probeerde te verkopen en anders gingen ze naar een handelaar.
Eenmaal aangekomen blijkt de zwarte kleur in het echt toch wel mooi te zijn en is de Businessline uitvoering van binnen ook leuk aangekleed met o.a. klein leer pakket, navigatie en climate control. De proefrit toont dat de 1.2 TDI wat aan de slome kant is, maar boven de 2000 toeren lekker los komt. Bovendien klinkt er een aardige brul uit de motorkap bij het wegrijden die niet zou mistaan bij een Porsche. Eenmaal op de snelweg en op snelheid verdwijnt dit echter en is het comfortabel vertoeven in de Fabia.
En toen sloeg de twijfel toe: het interieur van de Businessline voelt en toont meer luxe dan van de goedkopere uitvoeringen en hoe belangrijk vinden we dan die dakrails, of de trekhaak die ook naderhand geplaatst kan worden? Weinig kilometers en pas 4 jaartjes oud.... toch wel heel erg interessant! Bovendien was het op slechts enkele minuten afstand van onze garage die dan meteen even een aankoopkeuring kon doen.
Het leasebedrijf ging akkoord met een aankoopkeuring en onze garage kon geen gekke dingen ontdekken met uitzondering van wat krasjes en een kleine buts van een trekhaak in de voorbumper. En dus: onderhandelen! Na wat wederzijds moeilijkdoenerij kwamen we op een leuk bedrag uit en zouden we zelf een grote beurt bij onze garage laten doen en zouden zij de buts en krassen wegwerken.
De dag erna konden we 'm ophalen en nu, ruim een week later en een kleine 1000 kilometer verder, zijn we er nog steeds erg happy mee. De eerste 1000 kilometers zijn vlekkeloos verlopen, alhoewel ik erg moet wennen aan het rijgedrag van deze 1.2 TDI. Met de 1.4 MPI konden we lekker vlot doorschakelen en was er redelijk wat koppel beschikbaar laag in de toeren. De 1.2 TDI moet je tot 2000 toeren echt een beetje aanmoedigen, en in zijn derde versnelling een rotonde nemen zit er bij deze dus niet in. Onder de 1500 toeren is het echt een brompot en voel je best wat vibraties.
Vandaag is ie bij de garage geweest voor een grote beurt en hebben ze meteen de EGR-klep gecontroleerd (= waardes uitgelezen) en deze was gelukkig nog in orde. Wat me opvalt is dat hij nu soepeler lijkt te lopen en minder bromt en trilt laag in de toeren. Hierdoor is het comfort in de binnenstad toch wel wat hoger. Echter blijkt dit 1.2 TDI motortje zich ook nog eens aardig goed te laten tunen voor meer koppel laag in de toeren, een lager verbruik en zelfs een iets stiller motortje bij lage toeren. Volgende week zaterdag ga ik daarom langs bij Ventura Tuning in Beilen om te kijken of deze beloftes waargemaakt kunnen worden.
Ik houd jullie op de hoogte! (en excuses voor deze lap tekst).