De overstap van een Fabia I MPI => Fabia II 1.2 TDI

dlmh

Senior Member
Ha allen,

Zoals een aantal van jullie hebben meegekregen heeft mijn Fabia I 1.4 MPI vroegtijdig het leven gelaten. Slechts 3 maanden na inbouw van een LPG installatie was er 0 compressie op alle cilinders en deed de nokkenas niks meer. Samen met (het vermoeden van) een lekke koppakking was het financieel onaantrekkelijk om deze motor te repareren en een vervangend blok was eveneens een prijzige aangelegenheid. Het werd dus tijd voor een nieuwe.

Ondanks dat de kwalen niks te maken hadden met de LPG inbouw kwam het er bij vrouwlief toch niet meer in om vervangende te zoeken op LPG. Onze eerste auto, een Mazda 323F uit 2001, was tenslotte ook al op relatief jonge leeftijd overleden (= economisch total loss) met een verbrande klep, wat dan weer wel het gevolg was van rijden op gas.

Via mijn werk krijg ik een leasebudget en er waren nog leuke Peugeot 308SW's 1.6 HDI uit 2015 te krijgen met 14% bijtelling en dan begint het wel een beetje te kriebelen. Datzelfde budget mag je echter ook gebruiken om kilometers te declareren (a 0,19 EUR netto per kilometer) en het resterende bedrag wordt bruto uitgekeerd. Even rekenen en dan zie je dat je over 4 jaar tijd toch een behoorlijk duit achterlaat bij het leasebedrijf en de belastingdienst. Met onze 20k kilometers per jaar ben je met een eigen (occasion) auto uiteindelijk toch wel goedkoper uit, dus: op zoek naar de volgende auto!

Ditmaal wilden we toch echt wel een jongere auto. Het liefst eentje die economisch rijdt, ruim genoeg is voor onze lengte (1,94m en 1,85m) en voor de passagiers op de achterbank + bagage. Met ons budget van ongeveer 8000 EUR kom je dan toch al gauw weer uit bij een Skoda Fabia Combi, alhoewel een Seat Ibiza ST en Peugeot 207 SW ook de revue zijn gepasseerd.

En dan sta je voor een volgende keuze: wederom een benzine uitvoering (ditmaal zonder LPG) of toch eens een diesel proberen? De Greenline uitvoeringen rijden behoorlijk economisch (1:22) en samen met de lagere brandstofprijs compenseert dat al gauw voor de hogere wegenbelasting. Een rekensom vertelde mij dat dit over 4 jaar tijd toch al gauw een kleine 2000 EUR kan schelen, en met een beroep als IT-consultant is de kans vrij groot dat ik nog meer kilometers zal gaan maken.

Na een aantal dagen de grote occasion-sites afgestruind te hebben kwam ik tot de conclusie dat er fors wat aanbod was. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de afschaffing van het belastingvoordeel, dus dat voordeel was nu voor mij ;).

We wilden echter eerst even proefrijden om te kijken hoe zo'n 1.2 TDI nou echt rijdt, maar er was er slechts 1 te koop in de buurt van Utrecht. Deze was net iets boven het budget, had niet de kleur die we zochten (champagne/beige), had geen trekhaak en geen dakrails, maar had wel slechts 54k kilometers gereden. De Fabia stond te koop bij een leasebedrijf die hun ex-lease bakken eerst zelf probeerde te verkopen en anders gingen ze naar een handelaar.

Eenmaal aangekomen blijkt de zwarte kleur in het echt toch wel mooi te zijn en is de Businessline uitvoering van binnen ook leuk aangekleed met o.a. klein leer pakket, navigatie en climate control. De proefrit toont dat de 1.2 TDI wat aan de slome kant is, maar boven de 2000 toeren lekker los komt. Bovendien klinkt er een aardige brul uit de motorkap bij het wegrijden die niet zou mistaan bij een Porsche. Eenmaal op de snelweg en op snelheid verdwijnt dit echter en is het comfortabel vertoeven in de Fabia.

En toen sloeg de twijfel toe: het interieur van de Businessline voelt en toont meer luxe dan van de goedkopere uitvoeringen en hoe belangrijk vinden we dan die dakrails, of de trekhaak die ook naderhand geplaatst kan worden? Weinig kilometers en pas 4 jaartjes oud.... toch wel heel erg interessant! Bovendien was het op slechts enkele minuten afstand van onze garage die dan meteen even een aankoopkeuring kon doen.

Het leasebedrijf ging akkoord met een aankoopkeuring en onze garage kon geen gekke dingen ontdekken met uitzondering van wat krasjes en een kleine buts van een trekhaak in de voorbumper. En dus: onderhandelen! Na wat wederzijds moeilijkdoenerij kwamen we op een leuk bedrag uit en zouden we zelf een grote beurt bij onze garage laten doen en zouden zij de buts en krassen wegwerken.

De dag erna konden we 'm ophalen en nu, ruim een week later en een kleine 1000 kilometer verder, zijn we er nog steeds erg happy mee. De eerste 1000 kilometers zijn vlekkeloos verlopen, alhoewel ik erg moet wennen aan het rijgedrag van deze 1.2 TDI. Met de 1.4 MPI konden we lekker vlot doorschakelen en was er redelijk wat koppel beschikbaar laag in de toeren. De 1.2 TDI moet je tot 2000 toeren echt een beetje aanmoedigen, en in zijn derde versnelling een rotonde nemen zit er bij deze dus niet in. Onder de 1500 toeren is het echt een brompot en voel je best wat vibraties.

Vandaag is ie bij de garage geweest voor een grote beurt en hebben ze meteen de EGR-klep gecontroleerd (= waardes uitgelezen) en deze was gelukkig nog in orde. Wat me opvalt is dat hij nu soepeler lijkt te lopen en minder bromt en trilt laag in de toeren. Hierdoor is het comfort in de binnenstad toch wel wat hoger. Echter blijkt dit 1.2 TDI motortje zich ook nog eens aardig goed te laten tunen voor meer koppel laag in de toeren, een lager verbruik en zelfs een iets stiller motortje bij lage toeren. Volgende week zaterdag ga ik daarom langs bij Ventura Tuning in Beilen om te kijken of deze beloftes waargemaakt kunnen worden.

Ik houd jullie op de hoogte! (en excuses voor deze lap tekst).
 

Cordoba

Forumguru
Een TDI moet je voor prestaties gewoon wat meer op toeren houden, anders doet de turbo 'niets', dat is dus echt een verschil in schakelgedrag wat je jezelf moet aanleren.

Wat Ventura betreft: heb je ook gegoogled op dit bedrijf? Ik heb het niet gedaan, maar de naam komt mij vaag bekend voor en niet met een positieve associatie.
 

dlmh

Senior Member
Ja, er zijn wisselende berichten over Ventura, maar ik wil ze het voordeel van de twijfel geven. Mensen met slechte ervaringen zijn nou eenmaal sneller geneigd hun verhaal te doen op internet, dan mensen met goede ervaringen (tenzij ze echt lyrisch zijn ;)). Mocht de tune uiteindelijk niet bevallen dan kan ik de box vast weer doorverkopen.

Voornaamste reden voor de tune is om wat vlotter door te kunnen schakelen en dat ie wat soepeler loopt laag in de toeren. Op deze manier kan ik denk ik zuiniger rijden dan dat doortrekken in zijn toeren. Dit lijkt me ook ten goede komen in de beleving en het rijplezier. Ik ben zelf een heel relaxed rijder passend bij "het nieuwe rijden" en wat dat betreft komen gek genoeg de rijeigenschappen van de 1.4 MPI dichter in de buurt van een diesel dan de 1.2 TDI. Uiteraard vind ik het leuk om 'm af en toe op z'n staart te trappen (zeker in z'n 3 gaat dit erg goed) en hierdoor wordt ie ook even goed schoon geblazen ;).
 

Cordoba

Forumguru
Je maakt een flinke denkfout: dat laag in de toeren rijden maakt een gewone atmosferische motor al niet echt zuiniger (is soms zelfs funest voor de auto), en voor een turbomotor geldt dit helemaal. De turbo zorgt dat de lucht onder druk de motor in gaat, en gebruikt daarvoor de energie in de uitlaatgassen. Bij lage toerentallen komt de turbo niet op snelheid, is de druk waarmee de lucht de motor in gaat te laag, en bijgevolg dus ook het rendement van de motor. (is een heel stukje thermodynamische theorie).

Wat de ervaringen met Ventura betreft: ik ken het bedrijf niet, dus doe er geen harde uitspraken over. Wel moet je in gedachten houden dat er in allerlei branches bedrijven zijn die zelf (of via bekenden of inhuurkrachten) goede recensies neer zetten op het wereld-wijde-netwerk.

Ik weet niet welke prijzen Ventura rekent, maar heb je hun prijzen wel eens vergeleken met een gerenommeerde tuner als bijv. Vagtechniek (om een goede tuner met relatief lage prijzen te noemen).
 

dlmh

Senior Member
Met laag in de toeren bedoel ik het gebied van 1500-2000 toeren, daar is de turbo al actief. De schakelindicator activeert al ruim voor de 2000 toeren, maar dan is er nog niks te beleven. Als je dan schakelt zit je daarna met een brommende en morrende motor die echt niet vooruit te branden is. Om te voorkomen dat je na doorschakelen in een gat valt moet je nu doortrekken naar 3500 om daarna boven de 2000 uit te komen waar al een beetje koppel beschikbaar is. Als ik wat extra koppel heb tussen 1500-2000 kan ik al bij 3000 toeren of zelfs eerder opschakelen.

Je wilt bij de 1.2 TDI sowieso niet onder de 2000 toeren zitten tijdens cruisen, want dan sputtert ie tegen. De MPI reed heerlijk met 70 in zijn 5, maar de TDi lijkt bij 80 kmh het meest in zijn element in zijn 4. Hier kan ik prima mee leven, het is met name bij stadsverkeer en file rijden dat het allemaal wat soepeler mag.

Edit:
Ventura rekent op dit moment 350 EUR voor het tunen van een 1.2 TDi. Wat ik lees is dat veel tuners een gelabelde box van danwel Ventura danwel JD Engineering gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@dlmh Toerengebied dat je omschrijft als laag is niet onredelijk, maar ik heb ook al gelezen die met 1200 rpm met een caravan aan de haak een bult op wilden, en dan ook nog serieus versnellen. Daarnaast moet je even in de gaten houden dat een diesel qua toerenbereik veel minder souplesse heeft dan een benzinemotor. Een diesel kan wel iets lagere toerentallen aan, maar dat moet je niet overdrijven en in de hoge toeren houdt het voor een dieselmotor gewoon eerder op. (max. toerental ligt lager voor vrijwel alle dieselblokken)
 

Dree

Nieuw lid
Op marktplaats kwam ik een advertentie tegen van het bedrijf Orange chiptuning die aangeven dat de computer van de cfwa motor(1.2 tdi) sinds kort her programmeerbaar is, misschien even afwachten wat betreft een externe ecu. Als dit namelijk mogelijk is dan zullen de andere tuners hier ook mee komen. Voordeel is dat je dan de EGR klep kunt afsluiten.
Die van onze greenline ging stuk bij +/- 75000 km, gelukkig garantie. Kosten zonder garantie 800 euro. Heb in 2014 vlak na de aankoop overwogen een externe ecu te kopen. Heb vervolgens inlichtingen ingewonnen bij een betrouwbare en deskundige tuner, die kon mij vertellen dat er weliswaar meer PK en NM uit te halen was, echter beneden de 2000 toeren zou je er weinig van merken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Om te voorkomen dat je na doorschakelen in een gat valt moet je nu doortrekken naar 3500 om daarna boven de 2000 uit te komen waar al een beetje koppel beschikbaar is.
Als je de koppelkromme bestudeert, zul je zien dat de 1.2 TDI Greenline zo rond de 1700-1800 rpm 80% van het maximum koppel beschikbaar heeft. Dat is ruimschoots voldoende om bij normale omstandigheden (1 à 2 personen bezetting en geen vracht bakstenen aan boord of caravan erachter) gewoon vlot met het verkeer mee te komen. Bij optrekken tot tegen de 2500 rpm val je beslist niet in een gat, dat is voor mij de gangbare praktijk.

Ik kom maar zelden boven de ca. 2750 rpm uit - doortrekken tot 3500 gebeurt alleen als ik vanuit een wat krappe/korte toerit op een vrij drukke snelweg moet invoegen. Maar feitelijk voegt dat stukje van 3000 naar 3500 per saldo maar heel weinig extra snelheid toe; het is meer psychologisch dan dat je werkelijk sneller opschiet.

Die schakelindicatoradviezen om op te schakelen laat ik eigenlijk altijd voor wat ze zijn.
 

Niels83

Forumguru
Hebben we nu echt een gespreknhier over iemand die zijn 1.2tdi te traag vind...

Gewoon accepteren.
Diesel is traag, 1.2 liter is traag, greenline idee is zuinig dus traag. Gooi er een turbo bij en het lijkt ergens op.

Ik heb zelf de 1.4tdi greenline (en1.9tdi). Die is niet echt snel, maar daarvoor rijdt je die auto ook niet. Kom goed mee, en kan ook buiten de snelweg inhalen. Ik koos een 1.4tdi want de 1.2 zou wel heel traag zijn. Bij een reperatie eensvde 1.2 waar we tussen hebben getwijfeld bij aankoop. Vond het bar weinig uit maken.

Irritant is de versnellingsbak, rotonde in zijn 2, in de file altijd klooien tussen 1 en 2, bij ons in de straat in zijn 1 want in zijn 2 is versnellen na een drempel onmogelijk etc etc. Lijkt me stug dat een tune die gaat oplossen. Ik zie dit altijd als het greenline effect.

Voordeel is wel dat als hij eenmaal 2000 toeren draait hij ook wel echt wil draaien.
 

Niels83

Forumguru
Als je de koppelkromme bestudeert, zul je zien dat de 1.2 TDI Greenline zo rond de 1700-1800 rpm 80% van het maximum koppel beschikbaar heeft. Dat is ruimschoots voldoende om bij normale omstandigheden (1 à 2 personen bezetting en geen vracht bakstenen aan boord of caravan erachter) gewoon vlot met het verkeer mee te komen. Bij optrekken tot tegen de 2500 rpm val je beslist niet in een gat, dat is voor mij de gangbare praktijk.

Ik kom maar zelden boven de ca. 2750 rpm uit - doortrekken tot 3500 gebeurt alleen als ik vanuit een wat krappe/korte toerit op een vrij drukke snelweg moet invoegen. Maar feitelijk voegt dat stukje van 3000 naar 3500 per saldo maar heel weinig extra snelheid toe; het is meer psychologisch dan dat je werkelijk sneller opschiet.

Die schakelindicatoradviezen om op te schakelen laat ik eigenlijk altijd voor wat ze zijn.

Wat hier aan de hand is, is dat iemand een diesel kiest en een benzine verwacht...
 

Noord26

Forumguru
1.2tdi is op zich een prima motortje. Wat hem wat nekt zijn de overdreven lange versnellingen van de 5 bak.

Prima kar om naar Spanje mee te rijden is mijn ervaring. Maar verwacht gewoon geen wonderen.
 

dlmh

Senior Member
@Dree dank voor de info, dat is zeker het afwachten waard.

@Canon-Eye @Niels83 @Noord26 het is niet zozeer dat ik de 1.2 TDI langzaam vind, maar vooral dat je bij "normaal" schakelgedrag enorm terug valt in de toeren wat bij de Fabia resulteert in gebrom uit motor. Het voelt gewoon allemaal niet zo soepel. Het gekke(?) is dat je prima 1300 toeren kan maken in zijn 3, maar 1300 toeren in zijn 4 vindt de Fabia niet leuk. Laat dat nou net het toerental bij 50-55 km/h zijn, wat betekent dat je binnen de bebouwde kom nooit hoger dan de 3 zult rijden, ook niet op een lang recht stuk.

Afgelopen weekend heb ik een paar honderd kilometer heb gemaakt, nadat de Fabia vrijdag voor groot onderhoud bij de garage is geweest, en het lijkt wel alsof de Fabia nu veel beter en soepeler rijdt dan ervoor. Het ergste gebrom is weg, alles trilt veel minder en hij gaat veel soepeler door zijn versnellingen heen bij wegrijden. Het verschil met daarvoor is zo groot dat ik besloten heb om 'm voorlopig nog niet te laten tunen. Dan kan ik mooi afwachten of ze inderdaad vooruitgang hebben geboekt met de chip zelf en later opnieuw de afweging maken of het voordelen biedt.

Ik zal inderdaad maar moeten accepteren dat ik wat minder schakellui moet rijden zoals ik bij de 1.4 MPI gewend was, en ook wellicht moet cruisen in een andere versnelling (50 in 3, 70 in 4).

Dank, allen, voor de reacties!
 

Canon-Eye

Forumguru
@dlmh Het is maar net wat je definitie van "normaal schakelgedrag" is natuurlijk.
Ik ervaar die 1300/1400 rpm bij 50-54 km/u (op de gps dan hè, het wijzertje staat dan wel tegen de 60) als een goed hanteerbare constante snelheid die op een redelijk vlak parcours bij mijn Greenline geen hinderlijk gebrom geeft. Wil ik van daaruit echter versnellen naar buitenwegtempo, dan moet hij wel even terug naar de 3e.

Bij het optrekken toer ik normaal gesproken (dus niet met caravan of anderszins zwaar belast) niet veel verder op dan 2400/2500 rpm zodat ik bij doorschakelen niet lager dan zo'n 1750/1800 uitkom. Dan zit je op een 80% van het maximum koppel, dus daarboven is niet heel veel extra koppel meer te winnen. Afgemeten aan het verkeer naast en achter mij kan ik absoluut niet zeggen dat mijn Fabia dan traag overkomt.
Ik moet het natuurlijk niet willen winnen van een 1.2 / 1.4 Tsi die bewust wegsprint, dat is logisch :pardon: , maar hij doet wel gewoon vlot mee. Ik ben zelfs wel blij dat het geen 6-bak is, want dan blijf je schakelen... DSG was op de Greenline jammer genoeg niet mogelijk.
 

Niels83

Forumguru
Ik herken geen gebrom, maar kan exemplarisch zijn.

Mijn 1.4 is bij 50 in zijn 3 zuiniger dan in zijn 4. Bij 55 op de teller is het omgedraaid.

Verder herken ik je issue niet.
 

turboturbo

Forumguru
Zeker een turbo-motor moet niet hoeven zwoegen. Dus moet je versnellen, kies een toerental waarbij de motor ook echt het momentum heeft om iets te kunnen leveren. Cruisen door de stad moet zeker wel kunnen (deellast) in een hogere versnelling. Maar waarom zou je eigenlijk als de motor dan bromt (een beetje zwoegt)?

Ik heb het nieuwe rijden min of meer ook vaarwel gezegd; lekker in z'n 3 in de stad, soms in z'n 4. Het is zoveel moeite voor zo'n kleine besparing. En de EGR van de 1.2TDI is berucht, dus nog een reden om niet al te afgeknepen toerentallen aan te houden!

Verder: leuke tekst en van harte gefeliciteerd met je nieuwe Faab! Hopelijk gaat eea qua techniek wat langer mee zonder al te grote storingen sinds de pech met jullie vorige Fabia.
 

dlmh

Senior Member
@turboturbo dank! :) ondanks alle problemen met de oude Faab vond ik het een heerlijke auto om in te rijden. Het MPI motortje was vlot, stil en relatief zuinig en buiten de total loss heb ik de jaren ervoor nauwelijks grote kosten aan onderhoud gehad.
 

Vlaar032

Senior Member
In een 1,2 TDI rijden en vroeg opschakelen is zoiets als een Mercedes200d uit 1970, heerlijk onthaasten in een drukke wereld...En toch loopt ie ook prima mee op de linkerbaan in mn dagelijkse a2 race van Utrecht naar Zaltbommel.
 

Canon-Eye

Forumguru
In een 1,2 TDI rijden en vroeg opschakelen
Het is maar wat je onder "vroeg" opschakelen verstaat: als je weinig gas geeft en de schakelindicator gehoorzaamt, dan schakel je inderdaad (erg) vroeg op. Als je iets vlotter gasgeeft en zo rond 2300 toeren opschakelt, zul je niet terugvallen beneden de ca. 1700/1800 toeren en dan kun je prima meekomen. Stoer optoeren naar 3000 tot 3500 is soms nuttig in de 4e versnelling bij invoegen op de snelweg, verder geeft het weinig extra.
 

dlmh

Senior Member
Inmiddels een bijna 2500km verder en het rijgedrag begint inderdaad aardig te wennen.

Wat me nu echter opvalt, en waarvan ik eerder dacht dat het motorgeluid was, is een soort van ratel die hoorbaar is tussen bepaalde toerentallen bij het optrekken en welke verdwijnt bij constante snelheid. Het lijkt achter uit het dashboard te komen en is met name waarneembaar als je achter het stuur zit. Ik ben bij de garage langs geweest met dit probleem en die heeft een stukje gereden waarbij ik op de bijrijdersstoel zat. Hierbij moest ik echt mijn best doen om het te kunnen horen, terwijl toen ik later zelf wegreed ik het meteen weer hoorde. De beste man van de garage hoorde zelf niks vreemds, maar ik ben nu natuurlijk helemaal gespitst op dit geluid.

Aangezien ik het moeilijk aanwijsbaar vind waar dit geluid vandaan komt, zijn er dingen die ik zou kunnen proberen/vastzetten om te kijken of dit de oorzaak is van het probleem? Ik heb alle kabels en kabelbomen achter de Amundsen+ al in oude sokken gewikkeld zodat dit harde plastic niet meer tegen elkaar kan klapperen, maar dat heeft helaas niet geholpen.
 
Bovenaan Onderaan