peperskoda
Forumguru
De afgelopen week ben ik met mijn gezin lekker op vakantie geweest. Het was voor ons voor het eerst dat wij een buitenlandse reis zouden ondernemen met een Roomster. Onze reis ging naar Oostenrijk, een afstand van ruim 900 km. Zowel de heen als de terugreis hebben we in 1 dag afgelegd(nee, niet op 1 dag.....) Nu we weer heelhuids zijn thuisgekomen en ik de capaciteiten van de Roomster nog eens de revue heb laten passeren kan ik niet anders dan buitengewoon veel te roemen over de Roomster. Wat een geweldige auto!! Meer dan voldoende ruimte om een gezin met 2 kinderen te vervoeren, alle bagage kon in de kofferruimte en er hoefde geen enkele tas in de cabine te worden gezet.
Ik heb beide keren een vrij stevig tempo aangehouden, heen de teller strak op 160 km/h( komt overeen met 152 km/h op GPS) daar waar het kon en mocht. De weg terug zo hard als het apparaat maar lopen wilde waarbij met enige regelmaat de teller iets over de 200 km/h kwam ( komt overeen met 189 km/h op GPS) ook weer daar waar het kon en mocht. Op de heenrit over 943 km een gemiddelde neergezet van 103 km/h en de retourrit (via een iets andere route) 901 km afgelegd met een gemiddelde van 111 km/h. Terwijl ik deze keer toch redelijk misbruik heb gemaakt van mijn loden rechtervoet viel het gemiddelde verbruik mij erg mee: zowel heen als terug lag het gemiddelde op 1 op 13,1. Nu zijn de stukken waar je als automobilist nog zo hard mag rijden als je zelf verantwoord vindt in Duitsland ook steeds minder, dus vandaar dat het verbruik gemiddeld erg meevalt. Wanneer je het maximale uit het TSI blokje perst dan wil hij best een slokje benzine lusten, de hoogste score die ik heb gezien bij 200+ was net geen 1 op 7......
Ik moet overigens wel vertellen dat ik mijn Roomster al enige tijd voed met 100 RON benzine, daar reageert het motormanagement goed op en verbeteren de prestaties merkbaar, met name de trekkracht van onderuit vind ik merkbaar verbeterd.
Ook de wegligging en het weggedrag van de Roomster hebben mij heel positief gestemd. Ook met volle bepakking gaf het ding geen krimp. Een leuke tocht over de Timmelsjoch maakt dat je je bijna coureur voelt. Doordat de auto enigszins trapeziumvormig op z'n wielen staat( de voorwielen staan dichte bij elkaar als de achterwielen) en de mijne is voorzien van 205/45 r 16 banden plakt hij aan het asfalt waardoor het rijden van bochten(en die heb je nog weleens op een bergpas) echt een lolletje wordt.
Kortom ik ben een heel stuk enthousiaster geworden over de Roomster, ondanks de maar 86 peekaatjes blijkt het ding toch meer te kunnen dan je in eerste instantie denkt!
Ik heb beide keren een vrij stevig tempo aangehouden, heen de teller strak op 160 km/h( komt overeen met 152 km/h op GPS) daar waar het kon en mocht. De weg terug zo hard als het apparaat maar lopen wilde waarbij met enige regelmaat de teller iets over de 200 km/h kwam ( komt overeen met 189 km/h op GPS) ook weer daar waar het kon en mocht. Op de heenrit over 943 km een gemiddelde neergezet van 103 km/h en de retourrit (via een iets andere route) 901 km afgelegd met een gemiddelde van 111 km/h. Terwijl ik deze keer toch redelijk misbruik heb gemaakt van mijn loden rechtervoet viel het gemiddelde verbruik mij erg mee: zowel heen als terug lag het gemiddelde op 1 op 13,1. Nu zijn de stukken waar je als automobilist nog zo hard mag rijden als je zelf verantwoord vindt in Duitsland ook steeds minder, dus vandaar dat het verbruik gemiddeld erg meevalt. Wanneer je het maximale uit het TSI blokje perst dan wil hij best een slokje benzine lusten, de hoogste score die ik heb gezien bij 200+ was net geen 1 op 7......
Ik moet overigens wel vertellen dat ik mijn Roomster al enige tijd voed met 100 RON benzine, daar reageert het motormanagement goed op en verbeteren de prestaties merkbaar, met name de trekkracht van onderuit vind ik merkbaar verbeterd.
Ook de wegligging en het weggedrag van de Roomster hebben mij heel positief gestemd. Ook met volle bepakking gaf het ding geen krimp. Een leuke tocht over de Timmelsjoch maakt dat je je bijna coureur voelt. Doordat de auto enigszins trapeziumvormig op z'n wielen staat( de voorwielen staan dichte bij elkaar als de achterwielen) en de mijne is voorzien van 205/45 r 16 banden plakt hij aan het asfalt waardoor het rijden van bochten(en die heb je nog weleens op een bergpas) echt een lolletje wordt.
Kortom ik ben een heel stuk enthousiaster geworden over de Roomster, ondanks de maar 86 peekaatjes blijkt het ding toch meer te kunnen dan je in eerste instantie denkt!