De Roomster en lange afstanden

peperskoda

Forumguru
De afgelopen week ben ik met mijn gezin lekker op vakantie geweest. Het was voor ons voor het eerst dat wij een buitenlandse reis zouden ondernemen met een Roomster. Onze reis ging naar Oostenrijk, een afstand van ruim 900 km. Zowel de heen als de terugreis hebben we in 1 dag afgelegd(nee, niet op 1 dag.....) Nu we weer heelhuids zijn thuisgekomen en ik de capaciteiten van de Roomster nog eens de revue heb laten passeren kan ik niet anders dan buitengewoon veel te roemen over de Roomster. Wat een geweldige auto!! Meer dan voldoende ruimte om een gezin met 2 kinderen te vervoeren, alle bagage kon in de kofferruimte en er hoefde geen enkele tas in de cabine te worden gezet.
Ik heb beide keren een vrij stevig tempo aangehouden, heen de teller strak op 160 km/h( komt overeen met 152 km/h op GPS) daar waar het kon en mocht. De weg terug zo hard als het apparaat maar lopen wilde waarbij met enige regelmaat de teller iets over de 200 km/h kwam ( komt overeen met 189 km/h op GPS) ook weer daar waar het kon en mocht. Op de heenrit over 943 km een gemiddelde neergezet van 103 km/h en de retourrit (via een iets andere route) 901 km afgelegd met een gemiddelde van 111 km/h. Terwijl ik deze keer toch redelijk misbruik heb gemaakt van mijn loden rechtervoet viel het gemiddelde verbruik mij erg mee: zowel heen als terug lag het gemiddelde op 1 op 13,1. Nu zijn de stukken waar je als automobilist nog zo hard mag rijden als je zelf verantwoord vindt in Duitsland ook steeds minder, dus vandaar dat het verbruik gemiddeld erg meevalt. Wanneer je het maximale uit het TSI blokje perst dan wil hij best een slokje benzine lusten, de hoogste score die ik heb gezien bij 200+ was net geen 1 op 7......
Ik moet overigens wel vertellen dat ik mijn Roomster al enige tijd voed met 100 RON benzine, daar reageert het motormanagement goed op en verbeteren de prestaties merkbaar, met name de trekkracht van onderuit vind ik merkbaar verbeterd.
Ook de wegligging en het weggedrag van de Roomster hebben mij heel positief gestemd. Ook met volle bepakking gaf het ding geen krimp. Een leuke tocht over de Timmelsjoch maakt dat je je bijna coureur voelt. Doordat de auto enigszins trapeziumvormig op z'n wielen staat( de voorwielen staan dichte bij elkaar als de achterwielen) en de mijne is voorzien van 205/45 r 16 banden plakt hij aan het asfalt waardoor het rijden van bochten(en die heb je nog weleens op een bergpas) echt een lolletje wordt.
Kortom ik ben een heel stuk enthousiaster geworden over de Roomster, ondanks de maar 86 peekaatjes blijkt het ding toch meer te kunnen dan je in eerste instantie denkt!
 

EdK

Forumguru
Tsja je verhaal komt me heel bekend voor in de tijd dat ik RR reed en Noorwegen onveilig maakte met 3 volwassenen en 1 kind en kofferbak ook vol met kleding speelgoed en weet ik wat nog meer ....
 

peperskoda

Forumguru
De snelheid is het probleem niet als je je aanpast aan de omstandigheden en het andere verkeer. Is het nat dan vind je mij op de meest rechtse baan, maar als de weg droog en leeg is OF ik kan aansluiting vinden bij een even snel rijdende voorligger(wel met voldoende afstand natuurlijk....) durf ik dat wel aan. Verder ben ik in het dagelijkse leven een vrij rustige rijder. Tot aan de vakantie scoorde ik een verbruik van ruim 1 op 16 over de tot dan toe gereden 36.000 kms
 

CDK

Forumguru
Leuk verhaal! Fijn dat je zo tevreden bent met je Roomster @peperskoda en goed dat jullie weer heelhuids thuis gekomen zijn!
#ikzounietdurvenomzohardterijden ;)
 

SuperBeeb

Forumguru
Leuke verslaggeving !

Alleen persoonlijk, ben ik niet zo een fan van die snelheden waar vrouw en kinderen bij zitten... ;)
Ach, als je dan gaat, ga je met z'n allen:wavecry:
Als wij in Dld rijden, houden we ons ook niet in. 2 jaar geleden 234 op de tomtom in de Passat. Met familie en bagage. Kruissnelheid meestal rond de 180. Heeft gelukkig niemand in de auto problemen mee.
 

CharlesTucker

Forumguru
Leuke beschrijving, en aan dat Timmelsjoch heb ik ook wel leuke herinneringen, wel heel lang geleden (zal al gauw 30-35 jaar geleden zijn dat ik daar met m'n ouders geweest ben, met een Simca 1000 denk ik, misschien was het al een Talbot Horizon, die kwam na die 2 van die Simca's).

Wat betreft die snelheden, ik rij ook regelmatig door Duitsland, en ik ben gestopt met hard doorrijden. In het verleden wilde ik ook nog wel eens met 160 of meer kruisen. Er worden op de wegen waar ik regelmatig kom (A61, A6, A3) steeds meer snelheidsbeperkingen ingevoerd. Verder wordt je er moe van, scheelt het met mijn auto best veel brandstof, en blijkt het niet heel veel tijdwinst op te leveren. Dat ligt op andere wegen, en op andere tijdstippen wellicht anders, en levert het wel wat op. Ook valt het me op dat gedurende de jaren er ook steeds minder Duitsers nog snappen waar die spiegels in je auto voor dienen.

Ik hou het nu op 130, bevalt me prima. Ik ben het verder wel eens met opmerkingen zoals die van Corne, bij de juiste omstandigheden (en juiste inschatting van die omstandigheden!) is het niet onveilig of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kire

Actief lid
..........waardoor het rijden van bochten(en die heb je nog weleens op een bergpas) echt een lolletje wordt.
Heb hierover toch iets andere herinneringen: BMW 3 Touring, Italië, bergpas tussen Abruzzo en Umbria. Na enkele leuke bochten (ter verduidelijking: voor de chauffeur) begint dochter van 1 op de achterbank te pruttelen. Haar gehele ontbijt - brood en nog veel meer chocolademelk - komt naar boven. Resultaat: deur, dochter, stoel, achterbank en grotere broer zitten vol bruine smurrie. De rest van de dag besteed aan het schoonmaken van de auto (moeders deed de kinderen :D).
Moraal van dit verhaal: stilte in de auto betekent niet altijd instemmen met het als leuk ervaren van een bepaald traject, zij het aan hoge snelheid of met leuk bochtenwerk.
 

Boet

Actief lid
Heb ik ook wel eens gedaan onderweg naar wintersport. Kind slaapt, vrouw ook (soort van). En dan zo af en toe 200 op de teller aantikken:).

Tegenwoordig gaat het wat rustiger aan. Qua reistijd maakt het weinig uit. Qua brandstof des te meer.
 

Joske

Forumguru
@henriz

eigenlijk niet, is eerder principe van mij persoonlijk :)

Uiteraard vind mijn vrouw het ook niet leuk en al zeker niet meer na ons zwaar ongeval met de O2.. Ze zit nog steeds niet gerust in de auto :(
Als je dochter van 3 jaar na bijna 2 maanden nog steeds op willekeurige momenten zegt: "Papa, de rooie auto gaat toch niet meer komen é?"
Dan rij je automatisch wel wat zachter hoor..
 

peterrapid

Forumguru
Persoonlijk en ik veroordeel ook niemand vind ik ook als je met passagiers onder de baan bent een beetje zelfbeheersing niet slecht. Maar nogmaals iedereen doet wat hij zelf Ok vindt.
 
Bovenaan Onderaan