De Roomster en lange afstanden

peperskoda

Forumguru
Volgens mij ging dit topic niet over het feit of 200km/h verantwoord is of niet. Het topic is door mij gestart om duidelijk te maken dat ik enthousiaster ben geworden over de Roomster sinds ik de lange afstandscapaciteiten heb ontdekt. Ik was daar namelijk niet zo van overtuigd. Dat ik het verantwoord vond om zo hard te rijden is volledig mijn verantwoordelijkheid, maar ik vind het soms onverantwoorder om 30 km/h te rijden op een plaats waar dat is toegestaan dan dat ik onverantwoord vind om op een lege(!!) autobahn 200km/h. Wat mij betreft gaan we nu lekker BOT.
Mijn Roomster rijdt dus geweldig op de lange afstanden, meer mensen die ook ervaring hebben?
 

niek

Lid
Ik kom net terug met de Roomster uit Frankrijk. Veel rond gereisd, met volle bepakking toch een 3500 km afgelegd. En dik tevreden net als vorig jaar in Italie. De auto is compact en er past echt heel veel in, gemiddeld 1:18 gereden (TDI), met veel bergachtig gebied. Maar ik rij op lange stukken gemiddeld nooit harder dan 130/135km. Als reisauto blijft de Roomster voor mij perfekt.

Niek
 

Kire

Actief lid
@SuperBeeb: helemaal mijn idee. Einde van de week naar Zuid-Italie met de Top2000 allertijden op de achtergrond. Dat zal ze leren met pa en ma op vakantie te gaan :deuk::D:tegek:
 

EdZ

Donateur
3 keer zuid Duitsland, 2 x met z'n vieren, 1 x met z'n vijven. In het laatste geval was het een beetje prakken met de bagage, maar het meeste past toch achterin. Achter het hondenrek, dat wel. Geen zin in een thermosfles in m'n nek bij een aanrijding.

Na 10 uur rijden ben ik niet echt vermoeid, en dat is dus prima. Ik rij meestal tussen de 120 en 140 met uitschieters naar 155, afhankelijk van de rest van het verkeer. Plankgas zal hij 170 moeten halen. Rijgedrag is op punten zelfs prettiger dan de Focus; als ik langssporen tegenkom blijft de auto behoorlijk goed rechtuit rijden.

Wel geven de stoelen vrij weinig steun in bochten en zijn wat smal, maar dat is inherent aan het model (Fabia) waar de voorkant van afstamt. Natuurlijk zou hij best ietsjes groter kunnen zijn, maar dan wordt het categorie Touran en het is nu juist prettig dat in zo'n relatief kleine auto zo vreselijk veel bagage past. Onlangs vergeleken met een Yeti en die heeft onder de hoedenplank aanmerkelijk minder ruimte en tussen de voor- en achterstoelen ook.

Een echt punt van kritiek, en daarom wordt hij binnenkort voor een andere ingeruild, is het motorvermogen van de 1.4. In sterk heuvelachtig terrein moet je niet onderweg naar boven, jezelf achter een vrachtauto klem rijden want je komt er niet meer voorbij.

Een 2e punt van kritiek is de middenconsole: daar zat ik vrij snel met m'n knie tegenaan en die heb ik snel vervangen door een 1,5 DINs-console, omdat er toch geen radio inzat bij aanschaf. Of dat ooit bij het model is gewijzigd weet ik niet, ik lees wel vaker die kritiek en de laatste keer dat ik in een nieuwe Roomster stapte leek het of ik er minder last van had.

De "nieuwe" 2e hands wordt voor 90% zeker weer een Roomster. Een groene met half leder interieur, hoop ik :-)
 

EdZ

Donateur
@peperskoda : wat ik overigens niet helemaal volg met betrekking tot de topsnelheid is dat je 189km/u meldt, terwijl volgens de specificaties de 1.2TSI63kw maximaal 172 haalt. In theorie haalt mijn 1.4 86pk iets van 171, maar dan zit ik tegen het rode gebied aan, het lijkt me dat de 1.2tsi63kw bij 189km/u dik in het rood staat?
 

peperskoda

Forumguru
Je kritiek op de 1.4 herken ik. Dat had ik bij mijn eerste Roomster ook, het gevoel dat je op sommige momenten ondergemotoriseerd bent. De TSi die er nu voorin ligt heeft mij dat gevoel, ondanks hetzelfde aantal peekaas, nooit gegeven. Dat komt doordat het veel hogere koppel bij een veel lager toerental vrijkomt. Dus als je je Roomster gaat inruilen probeer dan in elk geval die TSi te pakken te krijgen.
 

peperskoda

Forumguru
@EdZ Dat valt heel erg mee. Blijkbaar heeft de TSi andere tandwielverhoudingen in de bak. Mijn Roomster draait bij 120 km/h op de teller nog geen 3000 rpm (ongeveer 2700) en komt bij de door mij gereden snelheid nog niet aan het rode vlak op de toerenteller. Ik weet nog van de 1.4 die ik heb gehad dat die bij 120 km/h al dicht tegen de 4000 rpm aan zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Boet

Actief lid
Heel even nog:).

@Falcon. Elke keer als ik met vrouw en kind me in het verkeer begeef, breng ik hun levens in gevaar.
Het grootste gevaar zijn helaas mijn medeweggebruikers:(

In de regel kom ik niet boven de maximum snelheden uit, maar als de ruimte er is, wil zo héél af en toe wel eens sneller gaan dan dat (denk dan aan een rustige weg in Duitsland).

O.t.: Roomster is m.i. perfect geschikt voor langere afstanden. Wegligging is strak en comfortabel genoeg om het uren uit te houden onderweg. Stoelen zelfde laken een pak. Achterpassagiers heb ik nog nooit horen klagen. Ook met een volle kofferbak blijft de wegligging rustig en voorspelbaar.
 

EdK

Forumguru
Tsja de RR is nu eenmaal gemaakt voor hogere snelheden, jammer alleen dat er zo'n lullig motortje in gezet wordt van de fabriek uit........... kon je hem echt tot ze max uitproberen.....
 

Falcon

Donateur
@Boet: Als jouw vrouw en kinderen het daar ook mee eens zijn, hey wie ben ik.. maar ik heb zo'n vermoeden dat je die discussie met bovenstaande punten niet gaat winnen ;)

Meer energie ga ik ook trouwens er even niet insteken, want wil geen 2e Koos Spee worden :)
 

Roco

Lid
Jammer, dat de reacties zo over de snelheid gaan. Wij zijn in de vakantie ook voor het eerst met de Roomster naar Praag gegaan. Ruimte te over, vooral de ruimte achter de voorstoelen is beduidend groter dan bij de fabia II. Alle bagage ging er ruim in en daardoor heb je in de auto meer luchtruimte. De fabia II was vaak zo vol ( en met de hond) dat de luchtverversing soms in het gedrang kwam. de Roomster zoeft echt over de weg, ligt stukken beter dan de Fabia II en bij 160 km/u ( gps) vrijwel ongevoelig voor zijwind en ook daar was de fabia listig. Hij stuurt als een scheermes en helt vrijwel niet over, hobbels worden perfect genomen. Na 782 km ( incl 4 stops) stapte ik monter uit de auto. het viel me ook op, dat hij langzaam in de file beter doet dan de fabII. Die wilde snel gaan schokken, maar de Roomster tufte keurig heel zacht voorwaarts en dat scheelt krampjes. Enige nadeel was, dat vanwege de 4 schijfremmen alle velgen snel vies worden, maar ze remmen dan wel weer super. We waren zeer gehecht aan de Fab II en zullen haar niet laten horen, dan we nu nog meer tevreden zijn over de Roomster. En zuiniger was ze ook. Van hetzelfde heen en terug budget hielden we nu 35 euro over...... Wat ik ook fijn vond was dat de rechte achterruit veel minder vies wordt, dan de achterruit van de FabII Combi. Heerlijke auto deze FRESH!
 

EdZ

Donateur
Ook net terug van 3000km vakantie in Zwarte woud en Beieren. RR 1.4 heeft zich keurig gedragen, ondanks tekort aan vermogen op sommige stukken. Met 4 personen waarvan 2 kinderen van 10 en 14 jaar bleef de hoedenplank nog vrijwel leeg. Verbruik was met gemiddeld 6,5 lr/100km een stuk beter dan in NL.
 
Bovenaan Onderaan