3 keer zuid Duitsland, 2 x met z'n vieren, 1 x met z'n vijven. In het laatste geval was het een beetje prakken met de bagage, maar het meeste past toch achterin. Achter het hondenrek, dat wel. Geen zin in een thermosfles in m'n nek bij een aanrijding.
Na 10 uur rijden ben ik niet echt vermoeid, en dat is dus prima. Ik rij meestal tussen de 120 en 140 met uitschieters naar 155, afhankelijk van de rest van het verkeer. Plankgas zal hij 170 moeten halen. Rijgedrag is op punten zelfs prettiger dan de Focus; als ik langssporen tegenkom blijft de auto behoorlijk goed rechtuit rijden.
Wel geven de stoelen vrij weinig steun in bochten en zijn wat smal, maar dat is inherent aan het model (Fabia) waar de voorkant van afstamt. Natuurlijk zou hij best ietsjes groter kunnen zijn, maar dan wordt het categorie Touran en het is nu juist prettig dat in zo'n relatief kleine auto zo vreselijk veel bagage past. Onlangs vergeleken met een Yeti en die heeft onder de hoedenplank aanmerkelijk minder ruimte en tussen de voor- en achterstoelen ook.
Een echt punt van kritiek, en daarom wordt hij binnenkort voor een andere ingeruild, is het motorvermogen van de 1.4. In sterk heuvelachtig terrein moet je niet onderweg naar boven, jezelf achter een vrachtauto klem rijden want je komt er niet meer voorbij.
Een 2e punt van kritiek is de middenconsole: daar zat ik vrij snel met m'n knie tegenaan en die heb ik snel vervangen door een 1,5 DINs-console, omdat er toch geen radio inzat bij aanschaf. Of dat ooit bij het model is gewijzigd weet ik niet, ik lees wel vaker die kritiek en de laatste keer dat ik in een nieuwe Roomster stapte leek het of ik er minder last van had.
De "nieuwe" 2e hands wordt voor 90% zeker weer een Roomster. Een groene met half leder interieur, hoop ik :-)