Hallo volgers van dit topic.
Na een aantal maanden 'offline' te zijn geweest is het weer eens tijd voor een update van mijn twee Tsjechische schonen.
De Octavia gaat nog steeds als een speer, voor zover mogelijk met een 1.2 TSI. Het was al een hele verbetering na vervanging van de defecte turbo-actuator. Naderhand heb ik via racechip.nl nog een powerbox besteld. Instelbaar op 7 standen en zou een verbetering geven van +15pk en +50Nm. Ocootje rijdt rond op stand 5 en daarmee doet ze het prima. Ze is voor de rest niet helemaal lief geweest want afgelopen december vertoonde ze ineens wat incontinentie, m.a.w. lekkage. Van hemelwater welteverstaan. Het bleek dat er een afvoer van het schuifdak verstopt zat. Deze (en de overige 3) gereinigd en ook dat probleem is weer de wereld uit. Tussendoor via een ander bedrijf nog een APK geregeld en zij hadden nog nooit zo'n goede auto gezien met die kilometerstand/leeftijd. Ze had toen ergens tussen de 225.000 en 230.000 achter haar wielen. Waarvan akte. Momenteel is ze wat hulpbehoevend, er brandt al een paar maanden een lampje van de airbag (versnellingssensor rechtsachter) en ze wil heel graag weer een beurt krijgen... Dat gaat een klein beurtje worden met 2 banden, remvloeistof en aircoservice. Ook zal ik dan de sensor van de airbag gelijk vervangen. Qua verbruik doet ze gemiddeld 1:16 a 1:17 en dat vind ik uitzonderlijk goed gezien het feit dat haar wettelijke eigenaresse meestal korte stukjes rijdt. Een klassebak is het!
Dan de Citigo. Ook dat nog steeds een prima wagentje. Maar toch is het besluit gevallen dat zij ons waarschijnlijk gaat verlaten. Gezien het feit ik uitzonderlijk tevreden ben met de Octavia wil er toch graag een tweede naast hebben. Wederom een 1.2 TSI, want een 1.4 en 1.8 zijn gewoon niet zo zuinig als een 1.2. Plus dat ik de (mogelijke) ellende van een 1.4 en 1.8 gewoon niet wil. Eerst dacht ik aan een Fabia, maar na meerdere proefritten is mijn persoonlijke mening dat een Octavia toch een slagje meer zitcomfort biedt. Momenteel bevindt ik me nog in een orienterende fase en blijft de Citigo gewoon. We zullen zien.
En dan komt er sowieso nog een Skoda bij in onze familie! Na maandenlang er over nagedacht te hebben zijn ook mijn ouders gezwicht voor een Skoda. Het wordt een zwarte Karoq 1.0 TSI DSG van 2018. 126K gelopen en het is (dacht ik) een Style. Verlichting, ruitenwissers en airco automatisch, keyless, privacy glass, uitklapbare trekhaak en vast nog een hoop meer. Komende zaterdag mag de Karoq opgehaald worden. Het wordt wel een omschakeling, want momenteel hebben ze een handgeschakelde Subaru Forester diesel (wat overigens ook een prima auto is). Maar als je als particulier in een diesel rijdt in NL ben je een soort van crimineel. En de kostenpost is de hoofdoorzaak om de Subaru op te ruimen.
Tot zo ver weer een update van mijn kant.
Groetjes,
Sander.
Na een aantal maanden 'offline' te zijn geweest is het weer eens tijd voor een update van mijn twee Tsjechische schonen.
De Octavia gaat nog steeds als een speer, voor zover mogelijk met een 1.2 TSI. Het was al een hele verbetering na vervanging van de defecte turbo-actuator. Naderhand heb ik via racechip.nl nog een powerbox besteld. Instelbaar op 7 standen en zou een verbetering geven van +15pk en +50Nm. Ocootje rijdt rond op stand 5 en daarmee doet ze het prima. Ze is voor de rest niet helemaal lief geweest want afgelopen december vertoonde ze ineens wat incontinentie, m.a.w. lekkage. Van hemelwater welteverstaan. Het bleek dat er een afvoer van het schuifdak verstopt zat. Deze (en de overige 3) gereinigd en ook dat probleem is weer de wereld uit. Tussendoor via een ander bedrijf nog een APK geregeld en zij hadden nog nooit zo'n goede auto gezien met die kilometerstand/leeftijd. Ze had toen ergens tussen de 225.000 en 230.000 achter haar wielen. Waarvan akte. Momenteel is ze wat hulpbehoevend, er brandt al een paar maanden een lampje van de airbag (versnellingssensor rechtsachter) en ze wil heel graag weer een beurt krijgen... Dat gaat een klein beurtje worden met 2 banden, remvloeistof en aircoservice. Ook zal ik dan de sensor van de airbag gelijk vervangen. Qua verbruik doet ze gemiddeld 1:16 a 1:17 en dat vind ik uitzonderlijk goed gezien het feit dat haar wettelijke eigenaresse meestal korte stukjes rijdt. Een klassebak is het!
Dan de Citigo. Ook dat nog steeds een prima wagentje. Maar toch is het besluit gevallen dat zij ons waarschijnlijk gaat verlaten. Gezien het feit ik uitzonderlijk tevreden ben met de Octavia wil er toch graag een tweede naast hebben. Wederom een 1.2 TSI, want een 1.4 en 1.8 zijn gewoon niet zo zuinig als een 1.2. Plus dat ik de (mogelijke) ellende van een 1.4 en 1.8 gewoon niet wil. Eerst dacht ik aan een Fabia, maar na meerdere proefritten is mijn persoonlijke mening dat een Octavia toch een slagje meer zitcomfort biedt. Momenteel bevindt ik me nog in een orienterende fase en blijft de Citigo gewoon. We zullen zien.
En dan komt er sowieso nog een Skoda bij in onze familie! Na maandenlang er over nagedacht te hebben zijn ook mijn ouders gezwicht voor een Skoda. Het wordt een zwarte Karoq 1.0 TSI DSG van 2018. 126K gelopen en het is (dacht ik) een Style. Verlichting, ruitenwissers en airco automatisch, keyless, privacy glass, uitklapbare trekhaak en vast nog een hoop meer. Komende zaterdag mag de Karoq opgehaald worden. Het wordt wel een omschakeling, want momenteel hebben ze een handgeschakelde Subaru Forester diesel (wat overigens ook een prima auto is). Maar als je als particulier in een diesel rijdt in NL ben je een soort van crimineel. En de kostenpost is de hoofdoorzaak om de Subaru op te ruimen.
Tot zo ver weer een update van mijn kant.
Groetjes,
Sander.