krikke5150
Senior Member
Hallo.
Onverwacht kreeg ik te maken met een defect aan onze 2018 Skoda Kodiaq.
Hij werd, zonder problemen vast te stellen door ons geparkeerd voor ons huis.
Toen ik een tijdje later wegreed was er een luid tikkend geluid waarneembaar.
De takeldienst deed hem naar een officiële VAG garage waar ze een prijsvoorstel maakten voor herstelling.
Er waren 1800€ kosten voorzien om het defect te maken, en de bediende ging me een foto doorsturen van het probleem.
Uiteindelijk werden de kosten net géén 2000€.
Op de foto is een losgekomen vijs te zien op de poelie waar ook de distributieriem op ligt...
Je ziet een kleine beschadiging waar de vijs de behuizing raakte.
Wat me echter verbaasde was dit deze vijs loskomt.
Een bevriende mechanieker zei me dat dit zeer ongebruikelijk is, en dat er evenmin sporen van loctide op de vijs te zien zijn.
Normaal gezien worden dit soort onderdelen voorzien van vijzen die geborgd worden met een kleefmiddel zoals loctide én met de momentsleutel op een voorgeschreven aantal newton vastgedraaid.
Hij zei me dat er waarschijnlijk een fout gebeurd is tijdens de productie van de auto.
Een goed aangebrachte vijs zou dan eerder breken dan loskomen...
Sowieso kan het in feite niet dat op dit soort draaiende belaste onderdelen vijzen loskomen...
De garage zei me dat er, gezien de leeftijd van de wagen, géén tussenkomst voorzien is...
Op mijn klachtenmail naar de Belgische invoerder werd eveneens negatief geantwoord.
Zijn er mensen die een identiek probleem hadden aan hun 1.4 benzine motor?
Zijn er mensen die ervaring hebben in de beste manier om dit soort problemen aan te pakken?
Alvast bedankt voor de hulp!
Chris.
Onverwacht kreeg ik te maken met een defect aan onze 2018 Skoda Kodiaq.
Hij werd, zonder problemen vast te stellen door ons geparkeerd voor ons huis.
Toen ik een tijdje later wegreed was er een luid tikkend geluid waarneembaar.
De takeldienst deed hem naar een officiële VAG garage waar ze een prijsvoorstel maakten voor herstelling.
Er waren 1800€ kosten voorzien om het defect te maken, en de bediende ging me een foto doorsturen van het probleem.
Uiteindelijk werden de kosten net géén 2000€.
Op de foto is een losgekomen vijs te zien op de poelie waar ook de distributieriem op ligt...
Je ziet een kleine beschadiging waar de vijs de behuizing raakte.
Wat me echter verbaasde was dit deze vijs loskomt.
Een bevriende mechanieker zei me dat dit zeer ongebruikelijk is, en dat er evenmin sporen van loctide op de vijs te zien zijn.
Normaal gezien worden dit soort onderdelen voorzien van vijzen die geborgd worden met een kleefmiddel zoals loctide én met de momentsleutel op een voorgeschreven aantal newton vastgedraaid.
Hij zei me dat er waarschijnlijk een fout gebeurd is tijdens de productie van de auto.
Een goed aangebrachte vijs zou dan eerder breken dan loskomen...
Sowieso kan het in feite niet dat op dit soort draaiende belaste onderdelen vijzen loskomen...
De garage zei me dat er, gezien de leeftijd van de wagen, géén tussenkomst voorzien is...
Op mijn klachtenmail naar de Belgische invoerder werd eveneens negatief geantwoord.
Zijn er mensen die een identiek probleem hadden aan hun 1.4 benzine motor?
Zijn er mensen die ervaring hebben in de beste manier om dit soort problemen aan te pakken?
Alvast bedankt voor de hulp!
Chris.