Defect achterklep

Is er iemand bekend met het niet meer openen van de achterklep? normaal opent deze met alle 4 de overige deuren. Nu alleen openen via hendel naast de bestuurdersstoel. HEEL irritant...

Fabia

† In Memoriam
Dat heb ik ook een keertje gehad. Ff langs de dealer, er was bij mij een stangetje losgeschoten waardoor de klep niet meer opende.

Ronnie

Forumguru
Ook met het middelste knopje van de AB geprobeert? Lukt het niet dan zal het stangetje het zijn.

Is er iemand bekend met het niet meer openen van de achterklep? normaal opent deze met alle 4 de overige deuren. Nu alleen openen via hendel naast de bestuurdersstoel. HEEL irritant...

Vaak een defecte microschakelaar in het achterklepslot, deze herkent dan niet meer dat de klep gesloten is en stuurt daarom ook niet meer de ontgrendelservo aan.

Meten is weten.............

Je lijkt mijn vader wel, dat was echt zijn credo. En vast is vast.

Ik denk dat ik daarvoor niet oud genoeg ben.........(mijn jongste dochter is pas één geworden) en uw vader heeft gelijk "vast is ook vast" er zijn al zoveel twijfelaars onder ons die weer eens een schroefdraad vermoeren "want misschien zit het niet goed vast"

middelste knopje idd al paar keer geprobeerd, maar mocht niet baten.
Ik denk dat het dan wel mechanisch (stangetje) of electronisch (microswitch) zal zijn.

iemand ervaring waar ik moet beginnen met demonteren/zoeken?

van_der_P

Senior Member
Het kan ook met vocht te maken hebben.
Een aantal jaren geleden hadden de sloten die het VAG concern gebruikte daar last van. Bij mijn O1 gebeurde dat ook wel eens dat er een slot niet mee deed.
Bij de dealer werd er dan een ander slot in gebouwd. En het bestaande slot op de verwarming gelegd te drogen en als het droog was werkte het weer.
Dat is misschien een idee dat eerst te proberen voor er kosten aan te maken.

Het kan ook met vocht te maken hebben.
Een aantal jaren geleden hadden de sloten die het VAG concern gebruikte daar last van. Bij mijn O1 gebeurde dat ook wel eens dat er een slot niet mee deed.
Bij de dealer werd er dan een ander slot in gebouwd. En het bestaande slot op de verwarming gelegd te drogen en als het droog was werkte het weer.
Dat is misschien een idee dat eerst te proberen voor er kosten aan te maken.

middelste knopje idd al paar keer geprobeerd, maar mocht niet baten.
Ik denk dat het dan wel mechanisch (stangetje) of electronisch (microswitch) zal zijn.

iemand ervaring waar ik moet beginnen met demonteren/zoeken?

De sloten van het VAG concern hadden (hebben) inderdaad soms last van vochtinsluiting met een haperende cv als gevolg, maar........
dit heeft niets met de achterklep ontgrendeling te maken van een fabia deze staat los van de cv en wordt aangestuurd via de centraal electrischekast (welliswaar met een link naar de comfortmodule)
Een defecte microschakelaar in het achterklepslot is het meest waarschijnlijke.

het zal idd wel de microschakelaar zijn.

sinds gisteren krijg ik de klep opeens weer open, maar dan alleen via de AB (een functie die het nooit bij mij gedaan heeft)

helaas betrof het een 'inruilactie' want het openen van alle deuren met de AB gaat nu opeens niet meer. iemand bekend met deze rare inruilacties van de AB functies?

krijg nog wel alles op slot met de AB, maar openen gaat niet meer, de achterklep gaat nu opeens wel weer open met de AB, maar nog nioet met de hand (microswitch denk toch kapot)

Zo eindelijk kan ik misschien eens van belang zijn hier :)

In ieder geval hoop voor u dat het net zo simpel is als dat het bij mij was/is. Ik heb namelijk ook de nodige problemen met de achterklep. (echter die laatste inruil actie wijst denk ik op iets anders...) Maar goed, is het proberen waard :)

Bij mij is het namelijk:
Bij het slot (achterklep) zit naast de beugel een stekkertje deze maakt bij mij niet altijd even goed contact en geeft ongeveer hetzelfde euvel. Het enige wat ik zozo altijd heb, als het niet allemaal super werkt, is dat er speling in de sluiting van de kofferbak is. Hij zit op slot, maar kan licht bewegen en dat kan normaal niet, normaal is vast is vast ;)

Naja hoop dat u er iets aan heeft en dat het duidelijk is, want ik raak zelf de kluts alweer kwijt :D zit veels te lang achter de pc nu.

Groeten,

Elwin

Cordoba

Forumguru
Weliswaar een oud draadje, maar een nieuwe variatie op het probleem?

Vanmorgen wilde ik behalve mijn voorruit, ook mijn achterruit sproeien, maar alleen de achterwisser reageerde, en je hoort het pompje gaan, maar geen water op de achterruit. Ik dacht misschien nog naweeën van de vorstperiode, en morgen ofzo even kijken of ie het doet.

Vanmiddag wilde ik de achterklep open doen, maar hij blijft op slot zitten (eerder vanmiddag denk ik wel 5-10 keer open geweest, zonder enig probleem). Via de AB (zowel alles ontgrendelen, als alleen de kofferklep), hoor je het motortje, maar hij blijft op slot. Ook de hendel naast de bestuurdersstoel heeft geen resultaat.

Mijn vermoeden is, dat er iets is losgeschoten van de achterruitensproeier in de achterklep, waardoor water storing veroorzaakt, zodat ie niet ontgrendeld. Mijn vraag is, of er iemand is met ervaring met een dergelijk probleem, en hoe ik de achterklep open krijg. Ik denk als ie open is, dat het wel lukt om één en ander los te halen om te checken, maar een handleiding is altijd welkom.

AGTon

Forumguru
@ Cordoba

Ik heb vorig jaar dezelfde problemen gehad, maar los van elkaar.

De achtersproeier: Er was bij mij tijdens de vorstperiode een slangetje losgeschoten waardoor ik de vloeistof wel hoorde pompen, de ruitenwisser ging ook heen en weer, maar er kwam geen vloeistof. Dit is opgelost door de dealer, slangetje vervange ivm knappen.

Mijn achterklep wou ook niet open gaan (stond los van de sproeier). Hup naar de dealer, en daar klom een monteur over de volle achterbank en bak om met een schroefendraaier een palletje omhoog of omlaag te duwen bij het slot. Kwam volgens de monteur wel eens vaker voor dat de klep dan vast bleef zitten terwijl je hem wel hoort ontsluiten.

Zoals ik het lees denk ik dat beide problemen simpel/goedkoop op te lossen zijn.

Bosi

Lid
Hoi
Herken het probleem, vorig jaar staan we met onze volgeladen fabia (combi) klaar om met vouwagen op vakantie te vertrekken.
Ik wilde nog even iets uit de volgeladen kofferbak halen, krijg ik de klep niet open. Hoorde wel de servo maar de klep werd niet ontgrendeld. Vond ergens op het forum een draadje dat er een beugeltje kan verbuigen in de kofferbak (bij de beugel waar de het slot in vergrendeld). Je moet het plastiek klepje bij in de kofferbak (bij de beugel waar het slot invergrendeld) los wippen, daar zie je een gebogen plaatje met daaraan een veer. Als je deze met een schroevendraaier omhoog drukt ontgrendeld de kofferbak deksel. Daarna dit plaatje iets omhoog buigen en het probleem is opgelost.

Dit plaatje kan verbuigen als je zware spullen, bij het laden van je kofferbak, precies op het plastiek afdek plaatje zet.

Ronnie

Forumguru
Ik heb nu tijdens de kou ook het probleem..... Sproeier was bevroren, achterklep tijdens het openen iets naar beneden drukken helpt, de klep gaat dan wel open.(althans bij mijn Fabia...)

Bovenaan Onderaan