Dempers vervangen

Max5

Senior Member
Hallo allemaal,

De schokdempers vóór van mijn Greenline (2010) beginnen minder te worden, en ik wil ze zelf vervangen.
Denk erover Koni FSD te nemen, dus alle dempers te vervangen.

E.e.a. lijkt me niet moeilijk maar misschien zie ik iets over het hoofd? Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Plan van aanpak, vooralsnog:
- voorkant op bokken.
- stabilisatorstang loshalen van dempers.
- dempers losnemen aan onder en bovenkant.
- tophats loshalen (ja, eerst veren indrukken met verenspanner)
- dempers verwisselen en alles in omgekeerde volgorde weer terugbouwen.

- achterkant op bokken.
- hier geen veren om de dempers of stabilisator stangen, dus onder en boven losnemen en verwisselen.
- bevestiging aan de bovenkant is van onder uit los te halen?

Zijn er nog speciale momenten waar ik rekening mee moet houden?

Bij voorbaat dank voor alle tips!
 

ertromp

Forumguru
Je omschrijving van vooral die voorzijde geeft me een gevoel dat je niet echt een sleutelaar bent maar ik mag me vergissen natuurlijk.
Ik heb zo geen idee hoe het op de Faab 2 zit maar het volgende:
Vooral dat stukje "dempers losnemen aan onder en bovenkant" kan zwaar tegenzitten en moet je ook bijvoorbeeld aan de onderkant nog de aandrijfassen gaan loshalen.
Zijn de bouten aan de voorzijde die waarmee het toplager vastzit goed te bereiken of moet wellicht een gedeelte van de ruitenwisserbak en/of een ruitenwisser gedemonteerd worden?
Denk er aan dat bepaalde moeren bijvoorbeeld die waar je demperstang aan het bovenste "toplager" mee vastgeschroefd zit onder een moment kan staan.

Gebruik goed gereedschap vooral die verenspanner! Dit voor je eigen veiligheid
Spray de moeren bouten van te voren alvast met een roestoplosser

En niet te vergeten: ik zie uitlijnen niet in je lijst staan
 

Pendragon

Donateur
Natuurlijk knap dat je het zelf wilt doen, maar als je het nog nooit gedaan hebt zou ik 100 euro uitgeven en langs @Antera gaan. Die weet precies wat hij doet en goed! Hij kan je ook adviseren over wat je zou kunnen nemen voor de Fabia.
 

Antera

Donateur
Je voorpoten demonteren als je dat zelf gaat doen dan moet je de aandrijfas los halen je fusee en nog de nodige zaken om je complete schokdemper eronder los te krijgen anders krijg je de dempers niet uit het fusee gehaald. Dit gaat vaak veel vloeken kosten omdat de aandrijfas en de fusee vaak er lastig mee willen werken.

Ik doe het op een andere wijze met het speciaal stukje gereedschap waardoor dit een stuk sneller en makkelijker kan, maar dit is niet aan te raden als je niet weet wat je doet. ( gebruik van een pers)

Achter kan je ook los nemen idd van onderen uit. Let daarop op hoogte regeling sensoren/remslangen en leidingen eventueel. Een kant gaat btw simpeler omdat je daar meer speling hebt met de aandrijfas de andere zijde niet die zit geklemt.
 

Huibert

Forumguru
Met het goede gereedschap is het geen ingewikkelde klus, vond het zelf heel goed te doen. Inclusief het compleet verwijderen van de wielkuipen, is niet noodzakelijk maar wel makkelijk, ben ik nog geen 4 uur bezig geweest. Je hebt ook nog een hulpstuk nodig om het fusee te spreiden, een platte bit werkt hiervoor erg goed :). Je moet wel een beetje een weten waar je mee bezig bent omdat het verwijderen van de veren niet geheel zonder risico is.
Zie dat Antera een stuk sneller typt dan ik :) Hier is het gelukt zonder de aandrijfas los te maken, heb toen wel in de auto alvast de veren met de spanner ingedrukt. Dit leverde precies genoeg ruimte op om de poten er onderuit te kunnen halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max5

Max5

Senior Member
Hee, dat zijn al een hoop reacties!

Ik hoopte dat er genoeg ruimte zou zijn om de demper uit de fusee te halen zonder aandrijfassen of delen van de wielophanging los te halen. Jammer, dan maar wat meer sleutelen als het nodig is. Jullie hebben me nog niet bang gemaakt :) Wel wijzer. :thumbsup:

Heb al wel eerder dempers vervangen aan dubbele wishbones maar nog nooit aan een VAG mobiel en/of McPherson ophanging. Vandaar mijn vragen...
 

bobracing

Forumguru
Bij me lupo 3l ook zelf gedaan en bij me aygo toen der tijd..

Achterkant stelt niks voor. kwestie van auto omhoog en losdraaien en wisselen van alles. kan met 30 min klaar zijn.

Voorkant kan ook makkelijk mits je nieuwe set al voorgemonteerd is, dan is het ook kwestie van boven en onder los als de auto omhoog staat en vervangen.

Anders is het demper loshalen, zit deze in of tegen het fusee ? in het fuse dan moet je hem ff splijten met wig of speciale dop, zit het met schroeven vast dan gewoon losdraaien, boven geld hetzelfde. dan veerpoot eruit halen en in de juiste spanner zetten en dan losdraaien bovenop, dan weer ontspannen rustig en je hebt de veer en demper los.

omgekeerd monteren en uitlijnen :)
 

Max5

Senior Member
Hmm, de bout van de fusee heeft een M14 spline.
De gelegenheid maar te baat genomen om mijn gereedschapsset te verruimen :)
M4 tot M20:
weeuvJ.jpg


Voor de demperswap zou ik nu wel alles in huis moeten hebben, behalve de dempers!
De fsd dempers zijn even niet op voorraad en pas eind april produceert Koni weer een batch (volgens de webshop).
Ik heb niet veel haast maar had het graag gecombineerd met de seizoensbandenwissel, jammer dan.
Wordt vervolgd...
 

bobracing

Forumguru
Mooi setje heb ik ook :)
Ik koop eens in de paar maanden wat van dat soort gereedschap, komt altijd goed van pas en na aanschaf heb je het vaak al terugverdient! Succes kerel en plaats wat foto's van het wisselen voor de overige leden want het is echt een makkelijk klusje met redelijk wat basic tools.

Gr
 
  • Leuk
Waarderingen: Max5

Max5

Senior Member
Dempers zijn vorige week binnengekomen, en vandaag gemonteerd!
Ik heb af en toe een fotootje geschoten. Niet alles vastgelegd, maar wel de punten die me van te voren niet geheel duidelijk waren, of waar ik wat geïmproviseerd heb...

De dempers:
560C23BD-05A7-4DD2-93F9-09869F249EC4_zpsqwygt7sm.jpg



Simpel beginnen, eerst de achterkant.
Binnenkuip moest eruit om bij deze bouten te komen (dop 16):
A7AF8AB8-721B-437F-863B-0856A1AB6F18_zpsiplccgcq.jpg


Losgehaald ziet de bovenkant van de topmount er zo uit.
Met steeksleutel 6 en 16 komt de moer los.
594CAA41-31B0-4276-B53E-365FF1CCD0EB_zpsjyxrg0ar.jpg


Montage van de nieuwe demper in omgekeerde volgorde :)
Het rubber in het onderste oog van de achterdemper kan het best in de ¨normale¨ stand gemonteerd worden.
De wagen staat opgebokt, met een krik kun je de achterarm opkrikken tot ongeveer ¨normaal¨, vervolgens onderste bout/moer aandraaien.
 

Max5

Senior Member
Door aan de voorkant, loshalen is het lastigste...
Ik doe het met spanbanden ;)
Beginnen met de krik onder de fusee te zetten en op te krikken tot 'ie net wel net niet van het bokje loskomt.

CC7AB559-7D55-4535-BF29-375AF4BE35A1_zpsgaxg1tmp.jpg


Vervolgens 2 spanbanden om zoveel mogelijk windingen slaan (en driedubbel)

3D412CC2-4249-47F9-9AF0-830D99ED43DB_zpsicpnjbig.jpg


Krik weer naar beneden, veer zit nu los als het goed is.
Met een dop 21 en inbus 7 (en een pijpje om de inbus te verlengen) de bovenste moer losgehaald:

381E1A02-EA15-4193-A0E5-69821627419E_zpsx0doy4bd.jpg


Om een beetje grip te kunnen hebben moest de dop wat afgeplat worden :)

CEC158F6-845B-422F-A462-907D1C881C0C_zpstqs2xld7.jpg


Stabilisatorstang link en ABS bedrading had ik al losgehaald, dan nu de fusee. Met een plat bitje de fusee opengedraaid (zie ratel hieronder), en na wat heen en weer wrikken komt de veerpoot los! Net genoeg ruimte :cheer:

980BC5DB-B99F-44DB-A08A-4B72B2F60F65_zpspfhjlmqo.jpg


Aan de bovenkant van de poot zit nog een moer die op dezelfde manier loskomt (dop 21, inbus 7), maar dan in een bankschroef. Spanbanden kunnen overigens 180kg houden, keer 6 is meer dan een ton, ben niet zo bang dat het loskomt.
069B3507-0D09-4834-8F18-74D06837494D_zpsgyiulbtn.jpg


Vervolgens alles van de demper schuiven en in dezelfde volgorden op de nieuwe plaatsen:

652D74C2-F13E-4044-BB72-9280EA6E50C1_zpso9vl0l9e.jpg


Nog een vervelend freubelding overzetten voor het ABS kabeltje.

7807F8FF-CA61-440C-B029-140BB7AA45E2_zpsksferdza.jpg


In omgekeerde volgorde alles weer vastzetten. De krik weer onder de fusee zetten, met beleid opkrikken en check of de bovenste veerschotel goed ligt. Als de veer goed in de schotels ligt kunnen de spanbanden er weer af. Ging bij mij de eerste keer mis, kwam ik pas achter toen ik de spanbanden weer los had, kon ik de oefening nog eens doen.:tongue:

Ander bloopertje was de inbus die achter de luchtfilterbox viel, moest ook die eruit. Gaf me daarna wel wat meer ruimte om de bovenste moer los te krijgen.

B2BA2DA8-9901-4D69-B2BD-532DCB0B4654_zpsfgo00pvy.jpg


En dan, na ruim een halve dag pielen, mooie gouwe veerpoten!

De eerste 120 km zitten er weer op, zeker op de snelweg zijn het comfortabele dempers. Gaten, overgangen worden mooi gladgestreken. In stadsverkeer / drempels merk ik niet direct verschil (al deint 'ie nu minder na).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan