Detailen van je auto, kennis nodig?

Altos

Banned
Ik zou nog even terug komen op het gebruik van WetCoat...
Ik heb het nu op 2 auto's gebruikt (Citigo en O3) en ik moet zeggen dat het voor mij doet wat het moet doen.
Ik spay 1 keer per carrosserie deel nadat ik deze zo nat mogelijk heb gemaakt (valt niet mee na er een goed ge-curde EX-P laag op gezet te hebben kwam ik achter:facepalm:)
Daarna goed afspoelen en zo verder gaan...het dak voldeed met 2x spray. Daarna alles gewoon drogen met een goede MF doek en de auto is schoon en droog.
Natuurlijk dezelfde avond meteen regen...maar het rolt er meteen af! Moest nog even wat afgeven bij iemand in de buurt, stukje rijden...hele voorruit als een waterval na een goeie rembeurt op de hoek van de straat hahaha.
Rondje gereden, regen inmiddels weer gestopt, en ik kom terug met een droge auto!:maakmegek: ik heb me staan lachen als een kind met een rammelaar...nu nog afwachten wat de werkelijke standtijd is en of er nog nadelen naar boven komen...keep you posted!
 

H@RM

Senior Member
Dan kom je helemaal niet meer bij als je met je raam open de bocht om gaat en de druppels staan nog op het dak. Die liggen dan in je schoot. Dat was mijn beginnersfout :deuk:

Standtijd zal bij jou minder lang zijn omdat het minder goed hecht aan exp dan rechtstreeks aan de lak
 

Altos

Banned
Nou! Da's een goeie om te onthouden idd...ik zal erop letten (hoop ik)
Ok, standtijd zal ik ook in de gaten houden...wil binnenkort de Collinite 845 gaan proberen als wax...ook zeer waterafstotend lees ik zo hier en daar...met een langere standtijd!
 

Cordoba

Forumguru
Collinite Insulator wax heeft een goede standtijd, maar ik vermoed (geen ervaring met wetcoat) dat wetcoat het langer volhoudt. Mijn glans/beschermlagen hebben het afgelopen winter in elk geval 3-4 maanden vol gehouden zonder dat ik shampoo met toegevoegde wax heb gebruikt. Mijn glans/beschermlagen waren: Poorboys World Black Hole (de glaze voor extra glans), Poorboys World Exp (sealant) als eerste beschermlaag, en daarover heen de Collinite Insulator wax (=845).
 

H@RM

Senior Member
Collinite heeft een lagere standtijd. De wetcoat heeft maar een standtijd van 4-6 weken
(natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren zoals het binnen of buiten staan van de auto en van de shampoo waarmee de auto gewassen word. Laat staan de mengverhouding!)
 

Noord26

Forumguru
Wat gebruiken jullie het liefste voor de velgen? Vind van Monello de non-ferro erg goed, alleen zo'n flesje gaat er wel erg rap doorheen en de prijzen zijn ook niet mals..
 

smutzkanone

Forumguru
als er nog een waxlaag op de velgen zit gebruik ik een sprayfles met gewoon autoshampoo en een kwastje.
een normale velg is na het foamen al voor 75% schoon.daarnaast gebruik ik velgenreiniger van kruitvat met een kwast, en daarna een paar pufjes non-ferro.Aangezien die dan alleen voor de ijzerdeeltjes/roest is gebruik je er maar weinig van dan.
 

Joske

Forumguru
Monello non-ferro gebruik ik ook, maar niet elke keer als ik de velgen doe. Alleen als ze ernstig vervuild zijn of net voor ik de velgen in de wax zet. Al de andere keren was ik gewoon met hetzelfde product als waar ik de auto mee doe. Shampoo verrijkt met wax.

deze dus:

2818_lg.jpg
 

Magic666

Actief lid
ok ok..... bijna een 10 jaar oud topic wat ik een mega schop geef!

Ten tijde van Ibiza ST een hele bak vol detailspullen gekocht bij carclean: wax, klei, foamlans etc etc.
In het begin ook fanatiek elke maand de auto wassen, kleien en waxen. Dagje werk zeg maar, maar het resultaat was meer dan prima.
Echter... wij wonen aan de kust de dagelijks te maken met zand en zout...
De hele schoonmaakroutine werd op den duur een "zinloos" gehannes.

Nu de nieuwe Scala natuurlijk en ik wil toch eens kijken of we het makkelijker en sneller kunnen doen.
Ik zit te denken aan: alleen wassen (al dan niet in een wasbox met een microvezelcover over de borstel!) en daarna de auto voorzien van een spray sealant ala ceramic seal van detailrs of the paddock.
Scheelt tijd, is makkelijk aan te brengen en dat kan prima eens per maand of eens per 2 maanden.
Zijn er mensen die ervaring hebben met die produkten?
 

Frank

Forumguru
Zou sterk overwegen een “permanente” (lees: jaar of 2) lakbescherming te nemen. Zou wel niet de “waxoyl” nemen die je dealer je ongetwijfeld gaat voorstellen
 

Magic666

Actief lid
De waxoyl zit er al op ;) (al ben ik daar geen fan van)

Ik vind het niet erg om elke maand (of elke 3 maanden) een keer de auto helemaal te wassen en een seal erover heen te doen. En gezien de hoeveelheid meeuwen hier zal dat ook echt moeten ;)
Ik ben echter niet bekend met een "permanente" lakbescherming... heb je een merk of bedrijf die dat doet?

Met als snelle vraag erbij: houdt zo'n permanente bescherming ook de meeuwenflatsen tegen? (en ja, de auto zit vaak onder ;) )
 

Herperduin

Forumguru
Ik heb na aanschaf van auto ook zitten twijfelen tussen een (semi)permanente lakbescherming of een wax. Kwam toen na veel zoeken tot twee opties. Colinite 845 (wax) of Q2 CanCoat Evo (o.a. hier verkrijgbaar). Heb uiteindelijk toch voor de wax gekozen. Werkt super goed en simpel te doen. Reden voor mij was dat wax iets meer vergevingsgezind voelt dan een semi permanente coating. De wax moet je wel vaker toepassen maar is zoveel werk ook niet als auto eenmaal goed gewassen is. Meeuwen heb ik hier geen last van dus kan ik niet goed inschatten welke beter helpt tegen de meeuw.
 

EdK

Forumguru
Denk dat je beter in een jachtgeweer kunt investeren, kun je al je beetje goed bent het aantal flatsen zeker verminderen..... :koffie:
 

Magic666

Actief lid
ah, die Colinite doet wel ergens een belletje rinkelen... die ben ik wel eens tegen gekomen toen we ooit voor de Seat begonnen met wax e.d.
En nu ik op jouw link heb geklikt komt Gyeon me ook wel bekend voor ja. :giggle:
Krijg eerst wat spullen van the-paddock binnen, is kijken hoe dat bevalt. Misschien daarna toch weer terug naar de good old wax?
 
Bovenaan Onderaan