Diesel in benzineauto....

JeeWee

Actief lid
Om Maxima maar te citeren: "hij is een beetje dom geweest". Ik heb het gepresteerd om in mijn week oude O2, net na het overschakelen op LPG (gelukkig maar...), op aangeven van de boordcomputer dat de benzinetank bijna leeg zou zijn bijna 48 liter diesel getankt :ahum:. Ik praat de techneuten even na, dat zou niet moeten kunnen. Het was bij pomp 13 :722: wel even wurmen met de vulopening en de brandstofopening, maar na twee 'mislukte' pogingen kreeg ik er toch bijna 48 liter in....... En achteraf vond ik het ook wel vreemd dat ik geen octaangetal boven de slang op het apparaat vond. Maar ik was met mijn hoofd even ergens anders. Héél ergens anders.

'Excuses' heb ik dus wel, maar zijn weinig relevant. Ik heb die slang er ingedrukt, ik heb ook nog afgerekend, en er viel me eigenlijk niets op :shocked:. Gelukkig ben ik (volgens mij) op LPG naar huis gereden, heb m geparkeerd. 's Avonds, bij het lezen op teletekst van de nieuwe recordadviesprijs voor benzine, heb ik mijn bonnetje er maar eens bijgepakt om te kijken wat ik eerder die dag had betaald. Hmmm, EUR 1,309..... F**k, voor diesel. <nog veel meer vloeken>.

Ik heb uiteraard mijn ezelmuts :grin: direct opgezet, en vanmorgen maar eens een telefoontje met de leasemaatschappij gepleegd. Eerste reactie: "dat kan helemaal niet, dat past niet." Nou, als je maar je best doet past alles (no pun intended). Vervolgens afgesleept naar de dichtstbijzijnde dealer, en die heeft in totaal 52 liter 'brandstof' uit het systeem gehaald. Ook hier was de eerste reactie: "da's wel knap, dat kan namelijk helemaal niet." Ze dachten erover een aparte prijs voor me te gaan regelen. En bedankt!

De tank hebben ze niet helemaal leeg kunnen krijgen; er is dus wel een restje diesel (?) blijven zitten, dus zijn ook de leidingen 'doorgespoeld' met benzine, en is het brandstoffilter gereinigd. Inmiddels rijd ik weer op benzine, om ten eerste de diesel zo veel mogelijk te mixen en het aandeel diesel-per-liter zo laag mogelijk te houden en ten tweede de leidingen verder door te spoelen. De kosten? Tja, met een leasebak is het even afwachten, maar ik reken er maar vast op dat er een aardige 'herinnering' komt aan mijn stunt.

Ik ben benieuwd of dit echt een uniek gevalletje is, en waarom het niet zou moeten kunnen. Heeft dat te maken met de grootte van vulopening en slang? Of een 'mismatch' zodat de pomp automatisch af zou moeten slaan? Als er forummers zijn die ervaring hebben met eventuele gevolgen (qua moterschade ofzo) zou ik een reactie ook op prijs stellen. En ja, dit overkomt me geen tweede keer. Denk ik. Hoop ik.
 

van inkel

Forumguru
Ach, ja shit happens. Zal wel geen tweede keer gebeuren.
Diesel in een benziene auto is niet zo erg, maar andersom was erger geweest,
ten eerste kun je met een diesel niet op andere brandstof wegrijden (kan dus gelukkig voor jou wel met LPG)
en de nieuste TDI's HDI etc. kunnen echt niet meer tegen benziene (vroeger wel) de fijne mechanica heeft nl.
de smerende werking van diesel nodig.
 

pufpuf8

Nieuw lid
Hmm, ik moet scherp blijven vanaf volgende week... van benzine naar diesel.... :koffie: Maar euh, is dit rekening man of voor de leasemaatschappij??
 

Lucky Loek

Nieuw lid
Hallo, ik heb het reeds twee keer voor elkaar gekregen benzine in mijn dieselauto te gooien. De eerste keer kwam ik erachter toen ik afrekende. De auto heb ik toen van de pomp naar het parkeerterrein gereden. De tweede keer kwam ik er pas achter bij het stapvoets invoegen (file) van het benzinestation naar de snelweg. De auto moest toen de vluchtstrook opgeduwd worden. Beide keren ben ik perfect door de ANWB geholpen. Zïj "zuigen" de tank net voor de moter leeg. Daarna een paar liter diesel erin, starten en rijden maar. Verder totaal geen probleem.
 

nemo

Senior Member
Ik ben benieuwd of dit echt een uniek gevalletje is, en waarom het niet zou moeten kunnen. Heeft dat te maken met de grootte van vulopening en slang? Of een 'mismatch' zodat de pomp automatisch af zou moeten slaan? Als er forummers zijn die ervaring hebben met eventuele gevolgen (qua moterschade ofzo) zou ik een reactie ook op prijs stellen. En ja, dit overkomt me geen tweede keer. Denk ik. Hoop ik.

Ja, ze zeggen dat het 'niet kan' ivm de grootte van de vulopening. Maar zoals je zelf al zegt, als je goed je best doet, lukt dat wel!
De motorschade zal meevallen maar het leegpompen en reinigen kost wel wat tijd en moeite.. Maar wees blij dat het geen benz in een diesel was!
 
Diesel in een benziene auto is niet zo erg, maar andersom was erger geweest,
ten eerste kun je met een diesel niet op andere brandstof wegrijden (kan dus gelukkig voor jou wel met LPG)
en de nieuste TDI's HDI etc. kunnen echt niet meer tegen benziene (vroeger wel) de fijne mechanica heeft nl.
de smerende werking van diesel nodig.
Ik heb dit eens gehad met mijn vroegere Almera 2.0D. 40 liter benzine d'r in gedaan en dan toch nog 70 Km gereden met een sputterende motor. Ik ben dan maar naar een garage gegaan in de buurt van mijn werk. Zij hebben de dieseltank leeg gezogen via de brandstofpomp en het kostte mij €40. Ik ben wel zo stom geweest van het brandstof mengsel mee naar huis te nemen ipv €10 verwijderingsbijdrage te willen betalen. Met als gevolg dat die 50 liter thuis na zes jaar nog steeds in de garage staat.
 

JeeWee

Actief lid
Hmm, ik moet scherp blijven vanaf volgende week... van benzine naar diesel.... :koffie: Maar euh, is dit rekening man of voor de leasemaatschappij??

In eerste instantie gaat de rekening naar de leasemaatschappij, en zij gaan eens fijn nadenken of ze dit mij in mijn mik willen schuiven. Ik ga voor de veiligheid maar vanuit dat ze me graag een 'tastbare herrinnering' willen geven aan deze 'stunt'.....
 
Hahaha,
Mij is het ook gelukt, maar dan andersom.
Benzine in een dieseltank.
En ik rij al ruim 10 jaar diesel. :D
En dat mag tegenwoordig absoluut niet meer.
Er kan zo een gigantische motorschade optreden, in tegenstelling tot vroeger.
Je hele blok kan zo in de soep lopen.
Gelukkig was het een voorloop auto en heb ik hem 3 weken na het verkeerd tanken ingeleverd en mijn O2 opgehaald.
Of er ook daadwerkelijk schade van gekomen is weet ik dus niet.
 

Fabia

† In Memoriam
Wat dacht je dan van de hele dag vrachtwagen te rijden en die loopt op diesel en je eigen auto loopt op benzine. Dan moet je ook goed nadenken bij de pomp je pakt zo de verkeerde slang zeker als je moe bent.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb tot nu nog nooit gemist in mijn tanken.
Ik moet wel zeggen dat ik nu met met fabia er steeds moet aan denken om benzine erin te gieten . Na meer als 10 jaar diesel te hebben gereden nu terug naar benzine is het steeds opletten dat ik niet mis . Gisteren had ik ook bijna gemist , niet dat het zo erg zou geweest zijn , want had eerst de slang vast voor de 98 octaan ipv 95 octaan. Ik ging gewoon wat minder liters gekregen hebben denk ik . Geloof niet dat dit voor 1 keer zoveel kwaad kan . Heb het gelukkig op tijd gezien , slang terug en dan die van 95 octaan genomen.
 
G

gas_zit_rechts

gazole of gasolie???

Haha, ook een keertje misgeschoten.

Ik ging tanken bij de witte pomp in Zaandam, daar is per brandstofsoort een rij met 4 pompen, echter de laatste pomp in de dieselrij is gasolie. Ik kom veel in Frankrijk (vanwege mijn schoonouders) en diesel heet daar Gazole.

Wat denk je, was net weer in France geweest. Ik lekker tanken en na een litertje of 8 begon ik me opeens af te vragen waarom Gazole zo vreemd gespeld stond.

K*t, f*k, @#*^%$. Volgens de pompbediende was het niet zo'n ramp omdat het niet zo veel was. Lekker volgooien met diesel, zal wel ietsje roken. Inderdaad, helemaal goed gekomen.

Gelukkig was het de auto van mijn broer (Toyota Picnic) die we die ochtend toevallig omgewisseld hadden met mijn Golf i.v.m. trekhaak. Ja, soms ben ik een egoist.
 

Rallye

Forumguru
Gisteren had ik ook bijna gemist, niet dat het zo erg zou geweest zijn, want had eerst de slang vast voor de 98 octaan ipv 95 octaan. Ik ging gewoon wat minder liters gekregen hebben denk ik . Geloof niet dat dit voor 1 keer zoveel kwaad kan.​

Twee vragen:
1) Waarom krijg je minder liters? Of tank je voor een vast bedrag?
2) Sterker nog: het kan helemaal geen kwaad. Je auto is er niet op afgesteld (die van mij wel), dus zul je er geen extra PK's van hebben, maar kwaad kan het zeker niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Gisteren had ik ook bijna gemist , niet dat het zo erg zou geweest zijn , want had eerst de slang vast voor de 98 octaan ipv 95 octaan. Ik ging gewoon wat minder liters gekregen hebben denk ik . Geloof niet dat dit voor 1 keer zoveel kwaad kan . Heb het gelukkig op tijd gezien , slang terug en dan die van 95 octaan genomen.​
Realiseer je dat euro 98 net zo goed of beter is dan euro 95.

Je auto merkt er vrij weinig van, bij de wat meer high-performance auto's gaat hij er wel beter op lopen.

Jij merkt het wel want je portemonnee gaat een stuk sneller leeg bij de NL'se pomp.
 

EdK

Forumguru
Vroeger hadden we normale benzine en super !! Tja en toen zat er ook nog lood in die een functie hadden voor de kleppen !!
Ron 95 is als vervanger gekomen voor de normale benzine en hier was dus het lood uit weggenomen omdat dit natuurlijk mileuvervuilend was !!
Nu er dus oudere wagens zijn en waren die het lood nodig hebben maar het dus uit de benzine moest is er de Ron98 op de markt gekomen !
Dit was dus voor de oudere modellen, hierin zou een toevoeging zitten die minder mileubelastend is en wel de functie van het lood op zich neemt !!
Dus maw Ron 95 is niet minder dan 98 maar is ontwikkeld voor bovenstaand !!
Dus als jou Skodatje een stikker met Ron95 op de tankdeksel heeft staan dan ben je een dief van j e eigen portomonee als je er 98 ingooit !!
 
Bovenaan Onderaan