Diesel in benzineauto....

Gieliovd

Forumguru
Dus als jou Skodatje een stikker met Ron95 op de tankdeksel heeft staan dan ben je een dief van j e eigen portomonee als je er 98 ingooit !!
Precies.

In Duitsland heben ze ook "Benzin" met RON91, dat heb ik wel eens eerder gepost hier. Dat begon ik te tanken in mijn 1.0 Micra tot ik opeens zag staan in het klein op de kast dat het 91 was.

Gauw die pomp weer terug en betalen :tongue: Had er niet zo'n vertrouwen in.

98 heeft een hogere bestendigheid voor veel toeren en hoge temperatuur, tegen het kloppen van de motor of pingelen genaamd. Beetje diesel effect, zelfontbranding.

Fout, fout en nogeens fout.
En het is zo makkelijk. Nog een keertje dan.
Zie eerst maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Vroeger: normale benzine en super benzine.
Normale benzine voor de meeste motoren. Ongeveer RON91
Super benzine (ongeveer RON98) voor motoren die dat vereisten meestal vanwege hoge compressieverhouding. Deze motoren gingen detoneren, kloppen, pingelen op normale benzine. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kloppen
Zowel normale als super benzine bevatten (verleden tijd) lood voor smering van o.a. kleppen.
Introductie katalysator. Katalysator zet schadelijke uitlaatgassen om in schone uitlaagassen.
Katalysator gaat kapot door lood in benzine.
Introductie Euro95. Loodvrij. Nog geen loodvrije benzine met hoger octaangetal leverbaar omdat dit technisch lastig was.
Daarom maken autofabrikanten auto's met katalysator die op RON95 kunnen rijden, geen RON98 nodig hebben omdat ze een lagere compressieverhouding hebben en geen lood nodig hebben voor de smering van de kleppen.
Normale benzine niet meer leverbaar. Eigenaren van auto's geschikt voor normale benzine die lood in benzine nodig hebben voor smering kleppen moeten toevoeging bijmengen, (loodhoudende) superbenzine tanken of auto's laten ombouwen.
Autofabrikanten willen loodvrije RON98 omdat ze dan compressieverhouding kunnen verhogen wat een hoger rendement van de motor geeft.
Brandstofleveranciers introduceren loodvrij RON98. Superbenzine komt te vervallen. Moderne wagens met katalysator en RON98 vereist kunnen dus nu loodvrije benzine tanken die optimaal is voor hun wagen. Eigenaren van oudere wagens die nog lood nodig hebben dienen toevoeging bij benzine te doen of wagens (motoren) te laten ombouwen.

Samenvattend: benzine met hoog octaangetal zoals RON98 is voor motoren die dat vereisen vanwege de hoge compressieverhouding. Als je met deze motoren benzine met een laag octaangetal tankt gaan deze motoren detoneren, kloppen, pingelen. Heeft je wagen geen RON98 nodig, hoef je het ook niet te tanken, het zal je niets opleveren enkel een lichtere portemonnaie. Loodvrije benzine is er voor wagens met een katalysator. Tank je met zo'n wagen loodhoudende benzine (volgens mij wereldwijd niet eens meer verkrijgbaar) dan gaat je katalysator op den duur kapot.

Zo, en nu aub (svp) geen onzin meer over over benzine op dit forum. Wekelijks komen er posts voorbij over dit onderwerp waarbij men kennelijk niet de moeite neemt om even te zoeken op dit forum of op internet voordat men allerhande onzin opschrijft alsof het de waarheid is. Niet meer doen.

Fabia

† In Memoriam
Vandaar dat Skoda adviseert om voor de 1.4 16V 101pk Ron 98 te tanken omdat die speciaal voor dit octaangehalte ontwikkeld is.

Gieliovd

Forumguru
Maar in mijn beleving klopt het toch aardig wat ik zeg. Ik ben voorzichtig met iets te zeggen dat ik niet weet dus ja.... Als ik zeg dat een wat meer getunede auto vaak euro 98 behoeft vanwege meer belasting waardoor detonatie (zelfontbranding) ofwel pingelen kan ontstaan, dan zeg ik hetzelfde als jij doet.

Dat het met lood en katalysatoren te maken heeft is niet meer van deze tijd, dus niet de moeite waard te melden.

Als ik ron 91 tank krijg ik naar mijn bescheiden idee in de Micra vreemde situaties als ik 160 over de autobaan wil knallen.

In de Fabia schijnt het te kunnen omdat deze daar een beetje voor gemaakt is. Toch wordt 98 geadviseerd, omdat dit optimaler is. 95 kan ook prima, naar men zegt.

Dus ja.... wat is nou onzin en mag ik niet meer schrijven en wat komt er nou overeen, of wat is toch misschien weer anders?

Frankie

Actief lid
Zo, en nu aub (svp) geen onzin meer over over benzine op dit forum. Wekelijks komen er posts voorbij over dit onderwerp waarbij men kennelijk niet de moeite neemt om even te zoeken op dit forum of op internet voordat men allerhande onzin opschrijft alsof het de waarheid is. Niet meer doen.

Ik heb je lange bericht maar ff snel doorgenomen, dus dikke kans dat ik t straks weer ben vergeten. Maarre je laatste statement is meer iets voor n mod, dus dat negeer ik maar ff. Lijkt wel een beetje op mijn stijl van posten af en toe. Wordt mij ook niet altijd in dank afgenomen :-) Er zijn zoveel "never-ending" discussies over andere onderwerpen gaande. En nu zou deze moeten stoppen omdat jij het zgn. enige sluitende antwoord hebt bedacht ?

Dolf

Actief lid
Heb met mijn auto in duitsland toch een paar keer RON 91 getankt, merkte er weinig van, Auto bleef gaan als een speer

Morgen voor het eerst sinds paar maanden weer diesel

Morgen mag ik mijn O2 eindelijk ophalen, en aangezien ik nu benzine rij sinds een paar maanden al weer, zal het weer ff wennen zijn diesel te tanken....

Grtz,
Roland

Gieliovd

Forumguru
Heb met mijn auto in duitsland toch een paar keer RON 91 getankt, merkte er weinig van, Auto bleef gaan als een speer
Gaat ook ongetwijfeld prima!
Morgen mag ik mijn O2 eindelijk ophalen, en aangezien ik nu benzine rij sinds een paar maanden al weer, zal het weer ff wennen zijn diesel te tanken....

Grtz,
Roland
Liever benzine als diesel tanken, die troep stinkt :)

Even goed opletten en dan komt het gewoon goed. Simpel gezegd zijn die grepen altijd zwart volgens mij.

edit: dit is een text-book voorbeeld van mijn "stok-tussen-de-deur" modus welke inschakelt bij 98 procent zekerheid.

Gieliovd

Forumguru
Da's wel echt het statement van de dag. 'Volgens mij' twijfel je zelf aan het altijd zwart zijn van die grepen, niet !?! ;)
Nouja, twijfel... ik ben niet 100 procent zeker, meer richting de 98 procent. Ik ben er een beetje vanaf gestapt om dingen met zekerheid te stellen hier op het forum (en andere plaatsen) gezien er nogal eens fel tegenin wordt gegaan, vaak onterecht, soms terecht.

Dus ik heb zoiets van, houd een stok tussen de deur, wordt er ook zo niet gez.... :aangenaam:

Anyways... standaard diesel is naar mijn bescheiden kennis zwart. V-power wellicht groen ofzo, weeeeet ik het, ik tank GAS die zijn altijd metaalkleur!

Oja, en ik tank benzine een paar keer per jaar :uitlachen:

Desperado

Forumguru
De handgrepen zijn zwart, de labels die erop zitten zijn rood, geel, groen, blauw afhankelijk van de soort brandstof.
Tenminste......daar waar ik altijd tank is het zo.

Bovenaan Onderaan