Diesel of benzine/lpg

rikjan

Lid
Als volgende auto neem ik een Octavia 2, dat staat vast. Ik heb nu een Fabia 1.9Tdi en die motor bevalt prima. Proefritje gemaakt in de Octavia 1.9Tdi, beviel ook prima, is gewoon een goede motor. Toen stapte ik in de Octavia 1.6MPI en die was eigenlijk ook prima, en veel stiller dan de diesel (natuurlijk wel minder kracht). Bij mijn werkgever maakt het niet uit wat ik lease (diesel/benzine/lpg), dus denk ik er wel over om de 1.6MPI te kiezen i.c.m. LPG. Heeft iemand hier ervaring daarmee? Is dit betrouwbaar en lever je geen vermogen in bij rijden op LPG?

Erikje

Actief lid
nee, wel jarenlang ervaring met lpg in 2 toyota's en een A4: altijd gedoe gehad (inhouden, afslaan, stotteren, etc.). Daarom stap ik nu zeker over op diesel, waarbij de trekkracht en het vermogen natuurlijk veel groter zijn.

higgy

Forumguru
He, jat m'n draadje niet! /forum/images/graemlins/wink.gif
Ik ben op zich dik tevreden over HOE de 1.6MPI op lpg rijdt: geen vergelijk met de oude lpg-installaties vroeger.
Er rust alleen geen zegen op die 80% klep van de mijne.
Ik DENK dat Skoda de banden met de leverancier van AG Gasinstallaties gaat verbreken: teveel gezeik hiermee.
En er zijn andere goede merken.

Als het niet uit maakt of je diesel of lpg moet rijden, dan zou ik kiezen voor de diesel. Gas installaties in auto's blijven toch heel erg vaak voor problemen zorgen. Als je geen problemen hebt, dan is er niks mis met lpg rijden. Maar op het moment dat je problemen hebt, dan blijf je die over het algemeen lang houden. Groot pluspunt voor diesel rijden, je staat niet zo snel bij de pomp en als je veel kilometers maakt, zou ik dat zwaar mee laten tellen!!

Ik heb zelf 4 jaar lang een laguna 1.8 gehad op lpg, en 4 jaar lang geen problemen.

Ik heb nu een 1.9 TDi gekozen, maar alleen maar omdat er op de 1.9 en 2.0 benzine motoren geen LPG geinstalleerd wordt, en 1,6 vind ik te weinig vermogen hebben.

Anders had ik zo weer LPG genomen, als is het maar omdat dat ook goedkoper in de lease is. /forum/images/graemlins/1819.gif

deusjevo

Forumguru
LPG scheelt je behoorlijk qua bijtelling /forum/images/graemlins/471.gif

Diesel rijdt fijner, groter rijbereik, geen gekloot met slecht lopen op gas, meer kofferruimte /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
meer kofferrruimte?
ja, in 1980 misschien /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Ja, peace man /forum/images/graemlins/rockon.gif, ben ook geen twintig meer.
Tegenwoordig stouwen ze zo'n tank geloof ik in je reservewiel gat /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
Waar blijft je wiel dan eigenlijk.

Gas is maar voor 1 ding goed en dat is om op te koken /forum/images/graemlins/cool.gif

EricG

Nieuw lid
Ben jij er ook zo 1?
geweldig, dank zij jouw "soort" blijven mensen te dure benzine en diesel rijden vanwege een vage angst "vermogen" of "ruimte" te verliezen of wat dan ook zodat de LPG prijzen belachelijk laag blijven /forum/images/graemlins/545.gif

higgy

Forumguru
Dezelfde soort (grapje hoor) die 'ons lpg-rijders' verbiedt parkeergarages in te rijden.
Da's wel zo'n gelul: het laatste wat er ongeveer kapot gaat na een crash is wel de lpg-tank.

deusjevo

Forumguru
Ben jij er ook zo 1?
geweldig, dank zij jouw "soort" blijven mensen te dure benzine en diesel rijden vanwege een vage angst "vermogen" of "ruimte" te verliezen of wat dan ook zodat de LPG prijzen belachelijk laag blijven /forum/images/graemlins/545.gif

[/ QUOTE ]
Yep, heb in een vaag verleden ook eens een LPG auto gereden, stond elke 300 km bij de pomp, werd daar op een gegeven moment doodziek van.
Ben overigens soms wel blij met gas, er gaat elke zomer een tankje mee op vakantie /forum/images/graemlins/945.gif

EricG

Nieuw lid
Een vaag verleden?
I rest my case...

Bovendien: wat is er leuker dan tanken als je LPG rijdt?
Al die mensen naast je die vertwijfeld naar het display van de pomp kijken waaraan jij tankt?
niks leuker toch?

deusjevo

Forumguru
Een vaag verleden?
I rest my case...

[/ QUOTE ]

Opa vertelt een verhaaltje van héééél vroeger:

Ik meen bijna 100 jaar geleden, zat er een LPG installatie in mijn T-Ford......

Bovendien: wat is er leuker dan tanken als je LPG rijdt?
Al die mensen naast je die vertwijfeld naar het display van de pomp kijken waaraan jij tankt?
niks leuker toch?

[/ QUOTE ]

Naar het display van de pomp kijk ik niet eens meer tegenwoordig, heb een tankpas van mijn baas /forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/cheer.gif

Ach, de keuze voor benzine/LPG of diesel wordt als je zakelijk rijd meestal voor je gemaakt.
Als je wel mag kiezen volg dan lekker je gevoel.
Mijn gevoel zegt dan: diesel

Blacky

Forumguru
Voor mij nooit geen benzine auto meer. Auto op gas gehad. Nooit weer,alleen maar problemen. De laatste 5 auto's allen diesel.Weinig problemen,zuinig,meestal een goed koppel wat je benzine minder hebt.

EricG

Nieuw lid
Niet bang voor diesle-pesterijen zoals km heffing, roetfilters, verbod om in steden te rijden, etc etc?
Ik snap dat diesels duurzamer zijn.
LPG bevalt me echter prima.

higgy

Forumguru
LPG was zakelijk veel aantrekkelijker voor me.
Anders (met een dikke Xantia HDI 110 pk als privé-auto hiervoor, m'n eerste diesel die over de 200 huppelde alsof het niks was) echt wel een dikke diesel.

Chris

Lid
Het is puur persoonlijk, maar na net weer eens een jaar in een benzine gereden te hebben zeg ik, Nooit meer een benzine. Benzine overweeg ik alleen als je echt weinig rijdt zoals bijvoorbeeld met een tweede auto. LPG, tja, ik hoor veel positieve ervaringen, maar er is nog niet zo lang geleden een situatie geweest dat de fabrieksgarantie verviel geloof ik als je LPG in je Skoda (en andere auto's van de VW groep) had, toch zeker in België. Ikzelf heb niks met LPG, mijn Pa had vroeger een volvo 740 op LPG, alleen maar ellende... Dat zou nu beter zijn maar toch, eens het idee blijft het in je hoofd zitten.

Alle milieufreaks en roetfilter adapten, vergeet die overheid, want met biodiesel en PPO zouden we veel milleuvriendelijker kunnen zijn. Maar ja, zalmpje wil geld zien. Net als die belachelijke extra BPM op diesel, afgelopen vrijdag in principe weer 10000€ in de schatkist gegooid.

Ga op je gevoel af maar vergeet niet te rekenen, doe desnoods indien mogelijk een testrit met vergelijkbare auto's op gas/benzine en diesel

Chris

Lid
PS, niet zo katten heren, het is een persoonlijke keuze. Kies wat je zelf wilt en wat je een goed gevoel geeft. Vergeet niet dat zowel diesel als LPG de laatste 15 jaar enorm verbeterd zijn

Bovenaan Onderaan