dieselrook bij 2.0TDI

yup

Lid
EGR helemaal afsluiten (mechanisch en softwarematig) zorgt voor 80% minder rook bij vlot tot snel rijden.

Mijn Octavia 2.0 TDi van 2005 zonder roetfilter rookte ook als een gek, EGR deraf gegaan het rook was bijna verdwenen. Alleen als je een tijdje rustig rijd en opeens flink gasgeeft een lichte rookpluimpje...

Trouwens EGR afsluiten is zowiezo beter voor je motor omdat je hele inlaatsysteem (inlaatspruitstuk etc.) schoon blijft van roet.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ik wet eerlijk gezegd niet hoe het nu is maar met alleen softwarematig dichtzetten kon hij nog redelijk roken, nu met plaatje weet ik het niet en stoort me ook niet echt het blijft een diesel......
 

TL@

Forumguru
Af en toe in D door de kick-down heen trappen; gewoon poot op pedaal houden, gaat ie vanzelf door tot aan de 4500tpm meen ik (iets in het rode gebied).

Doe dit eenmaal per tank (als de motor goed warm is) en je hebt nooit last van roet...

Ik rij altijd zo en de mijn rookt dan ook nooit :laugh:
 

octaaf11

Actief lid
Ik heb na een aantal dagen nog steeds een vraag over het roeten van onze 2.0TDI. het wordt alleen maar erger!!
Ik heb voor as week een afspraak met de garage(ivm garantie) dat ze een en ander gaan checken. En eind van de maand om af te doppen bij JB.
Mijn vraag is of jullie mee willen/kunnen denken over wat er aan d ehand kan zijn waardoor de auto zo toet.
Het roken/roeten; soms komt er bij het starten al een wolkje zwarte rook, soms niks. Altijd nadat we een stuk op de snelweg hebben gereden en dan versnellen, hupsa daar is de zwarte wolk.
ik heb een cleaner in de tank gehad en "geblazen". met 120 in de 5 en zelfs 110km/h in de 4.
Het roeten maakt niet uit of ik een stuk van 150km nu riustig rij of door heb gereden. Dus de hele rit een 105 a 110km/h of doorrijden 120 a 130km/h. Heb beiden enkele keren uit geprobeert. Ik tank ook altijd bij dezelfde Shell pomp.( is de goedkoopste in de buurt)
Ik heb een paar keer het gevoel gehad dat het roeten pas komt nadat de motor lekker op temperatuur is gekomen en ik een stuk gereden heb.
Om een en ander uit te sluiten heb ik de lange stukken met CC en zonder CC gereden. Zowel in D als in S als manueel. De laatste weken veelduldig de A28 heen en weer gereden van begin tot eind. Deze ochtend de snelweg op nadat de auto 2 uur stil had gestaan, en ik gaf gas nadat we van de oprit kwamen, en echt een grote zwarte wolk achter latend. En daarna is de lucht weer opgeklaard. Tot ik weer gas geef.
Van de snelweg af en de stad is tot 50km/h of ringweg 70 km/h geeft dan geen zwarte wolk. Gisteren wel overigens!.
Een heel verhaal met veel info, ik hoor graag suggesties en of ideeen. Over de kosten maak ik me geen zorgen, er is nog 2 maande garantie op de auto.Mijn vrouw geeft nog aan dat ze de auto minder soepel vindt rijden, er is ook (soms) een dip ergens bij de 2000 - 2400 toeren. Met dip bedoel ik alsof de auto even flink inhoud!. Dit gebeurd bij het optrekken, maar ook niet elke keer.
Kortom, willen jullie je eens uitleven in suggesties? Dan kan ik me een beetje voorbereiden voor de garage a.s. woensdag. Het gaat nog om de verkopende garage en helaas nog niet JB.
Daar ga ik na toe zodra de garantie voorbij is!!
Johan
 

Mettes

Forumguru
Het lijkt mij dat je hier meer in de richting van een defecte luchtmassa-meter moet gaan kijken.
Wanneer deze defect is (verkeerde gemeten waarde)is het aangemaakte mengsel niet optimaal (slecht mengsel zuurstof,brandstof=slechte verbranding=roet)
Ook ik heb dit probleem gehad met mijn vorige PD-motoren.
Naar garage is de boodschap en al rijdend gegevens checken met laptop van de doorgestuurde waarden.
Indien deze stuk is ,is er dikwijls een dip merkbaar in het motorvermogen,of het totaal ontbreken van accelleratie-vermogen.(soepelheid is helemaal ver te zoeken)
Dit is al een probleem sinds de komst van vag Tdi motoren,en het onderdeel blijft een achileshiel van deze motoren.
Tevens is de prijs van dit onderdeel sterk verlaagd wegens het geregeld defect geraken.
 

yup

Lid
Die van mij heeft ook nooit een andere lmm gehad, staat meer dan 3 ton op. Wat ook kan is dat je een kleine lekkage hebt ergens bij het intercooler systeem, dan krijg je ook flinke zwarte rook en minder soepel rijden. En dat hoef je echt niet te horen hoor... Ik zou dus ook dat laten nakijken.
 

Mettes

Forumguru
Ik heb 3 maal een defecte LMM gehad bij 3 verschillende wagens.(allen minder dan 100000km)
Nu het effect van een defecte LMM is ook niet goed merkbaar,het vermogen verdwijnt slechts geleidelijk ,TOT de motor echt moet werken.
Bijvoorbeeld bij het nemen van een bergpasje,waar ik de eerste keer merkte dat er iets mis was.
 

octaaf11

Actief lid
Naar aanleiding van het item "EGR afdichten" is me nog iets opgevallen. In dit item geeft iemand aan dat het in de winter langer duurt voordat de motor warm is, met een afgedopte EGR.
Bij onze auto is er een verschil in de tijd waarin de motor op temperatuur komt. Wanneer ik vanaf de koude start in de D of in de S rij maakt nogal wat uit. In de S is de motor opvallend sneller op temperatuur. het gaat dan om een kilometer of 4 voor ik de snelweg op kan. In S is de motor dan al richting bedrijfstemperatuur, in D gaat de wijzer aanstalte maken om in beweging te komen. Vanuit onze ervaring met de C5 weet ik wel dat iets hoger in toeren komen de motor sneller op bedrijfstemperatuur doet komen.
is dit ook zo bij de 2.0TDI? En ook jullie ervaring?
Johan
 

VEEJAY

Forumguru
Natuurlijk zorgt meer toeren voor snellere opwarming. Echter krijg ik persoonlijk kippenvel als ik een koude diesel veel toeren laat draaien.

Er is maar zoveel wat je via een forum kunt oplossen, denk dat het goed is als Jos een rijdende log maakt en op basis daarvan een diagnose kan stellen. Een oplossing zal dan niet lang op zich laten wachten. Even geduld :-)
 

octaaf11

Actief lid
Veejay,
Dank voor je wijze woorden, je hebt helemaal gelijk.Een guru waardig:winkie:. Ik vind het alleen geen gezicht, zo'n grote zwarte walm achter me latend.
Donderdag eerst maar eens langs de garage(ivm garantie), daarna Jos.
Johan
 

yup

Lid
Oh ja, er hoeft niet per se wat mis te zijn, mijn O2 rookte ook als een gek voor die EGR klep modificatie. Was ook echt bizar. Gewoon hele rookwolken bij plankgas. Rustig gasgeven resulteerde ook in heel veel rook. Auto reed perfect. Na die modificatie geloofde ik mijn ogen niet, voor 99% verdwenen. Alleen bij heel lang rustig rijden en opeens op het gas staan een klein pluimpje..
 

octaaf11

Actief lid
Yup,
Dank voor je ervaring. Ik had al een afspraak bij JD voor een vakblik, zeg maar een soort "einde garantie keuring" oid. En ook de vraag of hij ook de EGR wilde afdoppen ivm roeten.
Hij zou eerst kijken of er niet iets anders was. Dus die blik gebeurd gelukkig. En er zijn wat meer klachten dan alleen maar het roeten. Daarvoor had ik al een reiniger in de tank gedaan en even "door geblazen". Dat het roeten minder zal zijn na de EGR aanpassing neem ik zo van je aan. Alleen in combinatie met oa een dip/echt inhouden bij een 2000 toeren, toegenomen verbruik, en stationair wat onregelmatig draaien, aantal keer afgeslagen direct na het starten, mogelijk ook andere dingen die niet goed zijn. En vooral omdat het toch wel vrij plotseling gekomen is. De eerste 2 maanden geen enkel probleem of wolkje gezien. Nadat we met de caravan een weekend weg waren geweest viel het me pas op en zo langzamerhand word het dus ook meer merkbaar.
Ik wacht verder idd even af. Jammer van JD is dat je weken van te voren afspraken moet maken, en ik wat ongeduldig ben.
Johan
 

octaaf11

Actief lid
Omdat de auto nog steeds onder garantie valt heb ik hem vandaag eerst gezet bij de garage waar ik de auto kocht(occasiondealer zeg maar).
Er kwam op mijn vragen/klachten een heel verhaal over dat we in Nederland ook veel te langzaam rijden met deze diesels. In Duitsland was er geen probleem met roeken/roeten.
Ze zouden de auto uitlezen en kijken0f er problemen uit kwamen. Maar hij verwachtte geen probleem te vinden!

Jongens wat ben ik blij met garages als Jos. Ik ken ook enkele van dit kaliber toen ik nog C5 reed. Ik heb inmiddels al kunnen lezen en horen dat je bv EGR, LMM niet altijd uit kunt lezen. Of dit teminste rijdend moet doen met de VAGCOM.
Maar feit is dat we de auto nu eenmaal daar hebben gekocht en ik in eerste instantie nog even kijk ivm garantie.
Komt er niks uit dan zijn er geen klachten en noodzaak voor reparatie geeft de garage(op voorhand) dus aan.

Ik was eergister even bij Jos (wat is even trouwens daar:D en daar komt gewoon veel begrip en kennis naar voren. Ik voel me ook nog eens als klant serieus genomen.

Kijk, mijn autotechnische kennis is van veel jaren geleden, en ook nog eens uit een PSA garage:winkie:, maar het gevoel dat iets wel of niet goed aanvoelt ben ik niet kwijt.
Onze old-timers campers, oa een Saviem SG2 buscamper 1972, heb ik ook altijd zelf grotendeels onderhouden. Na fysieke afkeuring gaan studeren en heel ander werk gaan doen in de organisatie sfeer.
Ik ben getraind als personeelsfunctionaris/arbeidsbemiddelaar in argumentering en houding/informatie/eerlijkheid van mensen proberen op te merken.
Je hoort me niet zeggen dat in het gesprek de monteur liegt. Maar wel dat er vrij eenzijdig argumenten op tafel komen zal ik maar zeggen.
En alleen meten met de computer is heilig zolang het garantieperiode is. Verder kijken en zoeken naar storingen/problemen/vragen die niet direct, of wat moelijker, uit te lezen zijn, is er niet.
Het argument is eigenlijk dat we in nederland te langzaamrijden voor deze diesels, en er vanuit gaand dat ik dat dus ook doe.
Zonder te vragen naar mijn manier van rijden en wat ik al aan "doorblazen/reinigen" etc gedaan heb.
Op mijn opmerking dat ik 1 a 2 keer per week de A28 helemaal af rij komt dan de opmerking dat dat in filetijd is en altijd te langzaam.
Ik kan echter kiezen om altijd buiten file tijd, ook in de avonden, te rijden en dus gewoon wel 120 a 130 km/h door kan rijden.
Soms ook in de S omdat dan de 6e versnelling niet gebruikt wordt. Staat vermeld in instructieboekje overigens.

PPfffffffff, een heel verhaal geworden wat eigenlijk alleen maar even hart luchten is.
Maar eens afwachten wat eruit komt en dan echt uit laten lezen!

Wat ik met Jos vooral leuk vond is dat je bij hen kan praten over preventief onderhoud. Een voorbeeld: de tandempomp is nog niet echt stuk, maar het brandstoffilter is wel erg zwart.
De kans dat er dus problemen komen is reeel. Dus vervangen. Dat is een kwestie van vakmanschap waar ik op kan, en durf, vertrouwen.
Sorry dat dit draadje met een technische vraag een beetje richting "stoom uit de oren" gaat.
Gelukkig zijn we nog steeds erg tevreden met de octavia. dat vinden we belangrijk. Mocht de EGR stuk zijn, geen punt dus. Hij gaat toch afgedopt worden!
Het gevoel hebben van een oor aangenaaid zijn met het aankopen van een extra garantiepakket bij de aanschaf, is dan maar zo. Kan dat helaas niet meer veranderen.
Geen storingsmeldingen bij het uitlezen, terwijl er wel klachten zijn, is vechten tegen de bierkaai lijkt het wel.
Eerst nog wel een second opinion wanneer dat nodig is. Rijdend uitlezen bij de dealer. Dan nog niks, de afsprak met Jos staat eind van de maand gelukkig!
 

octaaf11

Actief lid
Onze auto is vandaag bij de garage geweest. En tot mijn verrassing gaven ze aan dat ze wel aan de autoi gewerkt hebben. De EGR is eraf geweest en hebben ze schoongemaakt. Ze gaven aan dat ze de dealer zijn geweest om uit te laten lezen, vonden geen foutmeldingen. Ik kan aan de afdrukken op het EGR huis zien dat er aan gewerkt is, prima dus. Er zit nu ook een dunne pakking tussen die er eerder niet tussen zat. Lijkt me een pakking met dun ijzer en beide kanten grijze beschermlaag. Vroeger zouden ze daar asbest voor gebruiken denk ik. Geen idee of dat afgedopt is dus. Hoort er eigenlijk een pakking te zitten tussen de EGR behuizing en de ijzeren buis naar het uitlaatspruitstuk.
Ik ben dus blij dat het achteraf toch geen kwestie is geworden van erover praten en niks aan doen dan uitlezen en het verwijzen naar een te rustige rijstijl.
Ik ben ook duidelijk geweest dat ik graag een second opinion wilde. Prima dat ze dat zelf al bij de dealer hebben gedaan. De volgende stap is gewoon echt afdoppen en uitschrijven bij JB.

De auto reed echt weer een stuk beter overigens van de garage naar huis. Er zat weer die soepelheid en snelheid in zoals in het begin:super:. Slechts 1 keer een pluim kunnen waarnemen. je kunt niet de hele tijd in de achteruitkijk spiegel kijken wanneer je rijdt:)
Wat er nog wel in zat was die dip bij een 2000 toeren, alsof er iemand de auto even tegenhoud bij het optrekken.

Maar al met al is het dus niet bij een ontkenning gebleven, en heb ik het gevoel dat er meer aan de auto gewerkt is dan ze me vertellen. Daar heb ik in elk geval een beter gevoel over dan ik in een eerder bericht aangaf. Misschien was het gesprek van deze ochtend met de monteur ook goed.
Ik laat het nu gewoon verder rusten, een tweede blik door de dealer is niet nodig. Ik wacht mijn afspraak met Jos wel af.
Ik laat het jullie weten.
Johan
 

TL@

Forumguru
Mijn broer heeft exact dezelfde klachten gehad op zijn Golf IV, bleek een pompinjector die zijn geest aan het geven was. Hij had toen een serviceplan op z'n Golf (vast maandelijks bedrag voor alle kosten aan onderhoud die er kwamen) en ze waren er niet zo blij mee in de garage dat zo'n grote kost op een relatief jonge auto voorkwam, heeft dus wat voeten in de aarde gehad om de pompinjector te vervangen.
 

piair1982

Forumguru
welke garage heeft die EGR klep gereinigd? mijn schoonvader heeft denk ik hetzelfde probleem met weinig vermogen en veel roken....
 
Bovenaan Onderaan