Omdat de auto nog steeds onder garantie valt heb ik hem vandaag eerst gezet bij de garage waar ik de auto kocht(occasiondealer zeg maar).
Er kwam op mijn vragen/klachten een heel verhaal over dat we in Nederland ook veel te langzaam rijden met deze diesels. In Duitsland was er geen probleem met roeken/roeten.
Ze zouden de auto uitlezen en kijken0f er problemen uit kwamen. Maar hij verwachtte geen probleem te vinden!
Jongens wat ben ik blij met garages als Jos. Ik ken ook enkele van dit kaliber toen ik nog C5 reed. Ik heb inmiddels al kunnen lezen en horen dat je bv EGR, LMM niet altijd uit kunt lezen. Of dit teminste rijdend moet doen met de VAGCOM.
Maar feit is dat we de auto nu eenmaal daar hebben gekocht en ik in eerste instantie nog even kijk ivm garantie.
Komt er niks uit dan zijn er geen klachten en noodzaak voor reparatie geeft de garage(op voorhand) dus aan.
Ik was eergister even bij Jos (wat is even trouwens daar
en daar komt gewoon veel begrip en kennis naar voren. Ik voel me ook nog eens als klant serieus genomen.
Kijk, mijn autotechnische kennis is van veel jaren geleden, en ook nog eens uit een PSA garage:winkie:, maar het gevoel dat iets wel of niet goed aanvoelt ben ik niet kwijt.
Onze old-timers campers, oa een Saviem SG2 buscamper 1972, heb ik ook altijd zelf grotendeels onderhouden. Na fysieke afkeuring gaan studeren en heel ander werk gaan doen in de organisatie sfeer.
Ik ben getraind als personeelsfunctionaris/arbeidsbemiddelaar in argumentering en houding/informatie/eerlijkheid van mensen proberen op te merken.
Je hoort me niet zeggen dat in het gesprek de monteur liegt. Maar wel dat er vrij eenzijdig argumenten op tafel komen zal ik maar zeggen.
En alleen meten met de computer is heilig zolang het garantieperiode is. Verder kijken en zoeken naar storingen/problemen/vragen die niet direct, of wat moelijker, uit te lezen zijn, is er niet.
Het argument is eigenlijk dat we in nederland te langzaamrijden voor deze diesels, en er vanuit gaand dat ik dat dus ook doe.
Zonder te vragen naar mijn manier van rijden en wat ik al aan "doorblazen/reinigen" etc gedaan heb.
Op mijn opmerking dat ik 1 a 2 keer per week de A28 helemaal af rij komt dan de opmerking dat dat in filetijd is en altijd te langzaam.
Ik kan echter kiezen om altijd buiten file tijd, ook in de avonden, te rijden en dus gewoon wel 120 a 130 km/h door kan rijden.
Soms ook in de S omdat dan de 6e versnelling niet gebruikt wordt. Staat vermeld in instructieboekje overigens.
PPfffffffff, een heel verhaal geworden wat eigenlijk alleen maar even hart luchten is.
Maar eens afwachten wat eruit komt en dan echt uit laten lezen!
Wat ik met Jos vooral leuk vond is dat je bij hen kan praten over preventief onderhoud. Een voorbeeld: de tandempomp is nog niet echt stuk, maar het brandstoffilter is wel erg zwart.
De kans dat er dus problemen komen is reeel. Dus vervangen. Dat is een kwestie van vakmanschap waar ik op kan, en durf, vertrouwen.
Sorry dat dit draadje met een technische vraag een beetje richting "stoom uit de oren" gaat.
Gelukkig zijn we nog steeds erg tevreden met de octavia. dat vinden we belangrijk. Mocht de EGR stuk zijn, geen punt dus. Hij gaat toch afgedopt worden!
Het gevoel hebben van een oor aangenaaid zijn met het aankopen van een extra garantiepakket bij de aanschaf, is dan maar zo. Kan dat helaas niet meer veranderen.
Geen storingsmeldingen bij het uitlezen, terwijl er wel klachten zijn, is vechten tegen de bierkaai lijkt het wel.
Eerst nog wel een second opinion wanneer dat nodig is. Rijdend uitlezen bij de dealer. Dan nog niks, de afsprak met Jos staat eind van de maand gelukkig!