Differentieel versnellingsbak stuk (wagen iets meer dan 4 j. oud en 50 000 km)

KimDR

Nieuw lid
Beste,

Weet er soms iemand hoelang er garantie is op de differentieel van de versnellingsbak/versnellingsbak bij een Skoda octavia? Hij is ingeschreven op eind feb. 2017 en de differentieel is stukgegaan met nog maar 50 000 km op de teller zonder ook maar enige aanwijzing + zonder ook maar enige melding te krijgen op de boordcomputer?

ertromp

Forumguru
Je fabrieksgarantie is helaas voorbij maar je mag toch zeker meer van het differentieel verwachten dan die 4 jaar /50K. Typisch geval van coulance lijkt me. Je krijgt overigens geen melding op je dashboard als het differentieel defect raakt oid.
Ben je de 1e eigenaar? Is de auto bij de oorspronkelijk verkoper in onderhoud?

KimDR

Nieuw lid
Inderdaad, 2de eigenaar, voor mij was de wagen geleasd (na 3 jaar liep het contract af en heb ik hem gekocht). Maar raar ook want de versnellingsbak werkte prima, nooit geen geluid gehad, iets stroef geweest, ....

Bakboord1

Forumguru
Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet rijden.
Mijn schoonzus heeft ook een pittige rijstijl (altijd volgas ook met koude motor) en zij weet ook de aandrijfassen van een nieuwe auto in no time eruit te rijden omdat souplesse met de koppeling haar ook onbekend is.

Maar zoals gezegd coulance vragen. Succes!

Tees

Donateur
Maakt voor de situatie eigenlijk niet uit. Na 50k hoort een differentieel niet kapot te gaan (en eerlijk gezegd hoor ik niet heel vaak dat een diff kapot gaat), dus dan mag je verwachten dat de dealer je op z'n minst tegemoet komt (en soms zelfs alle kosten op zich neemt, maar dat hoef je bij Pon niet te verwachten...)

hemi24

Forumguru
@Bakboord1 : ik zou serieus niet weten hoe je een auto zou moeten mishandelen zodat je differentieel stuk zou gaan..!

Lijkt me vrijwel zeker een materiaalfout, of fabricagefout.

bert44

Senior Member
Wat voor kwaliteiten heeft ze dan dat je broer nog bij haar is :pieker:

Rechtsbijstand inschakelen en min 80% kosten vergoeding over de hele rekening
Alles wat minder is, ben je keihard genaaid :mad:

Laatst bewerkt door een moderator:

Bakboord1

Forumguru
Het is aan de koude kant en een erg leuke vrouw.
Ze is ingenieur maar qua techniek lijkt ze volgens mij niet te snappen dat je ook mechanische zaken wat liefde moet geven. Ik was in ieder geval niet verbaasd dat ze de aandrijfas van haar Transporter had gemold.

Cordoba

Forumguru
Het zou me niet verbazen als het differentieel ooit al eens een flinke tik gehad heeft bij bijvoorbeeld een aanrijding, en dat dit het lange-termijn gevolg is daarvan.

KimDR

Nieuw lid
Ik blijft maar geen reactie krijgen (invoerder van België d'Ieteren verwijst me naar een verdeler), en de verdeler reageert niet ondanks talrijke mailings + telefonische pogingen.
In tussentijd een offerte gekregen van de garage: 4590 € excl. btw (zonder plaatsingskosten).
Nog nooit zoiets meegemaakt...
En ik kan verzekeren dat ik een rustige chauffeur ben.... op de 20 jaar dat ik rij heb ik nog nooit, maar dan echt nooit een versnellingsbak versleten...
Volgens mij inderdaad een fabricagefout of slechte legering....
Iemand een idee wat ik nog kan doen?
Mijn vrouw had ook in het verleden vaak problemen met haar wagen (volkswagen) door de sjoemelsoftware... non-stop meldingen en "problemen".

Kent er iemand een goede site waar ze versnellingsbakken verkopen/ev. tweedehands of revisie doen? Zou leuk zijn mocht iemand iets weten in België?
En mocht iemand mij nog kunnen helpen of tips geven.... graag.

Want het is blijkbaar normaal dat dergelijke materiaal het na 50 000 km laat afweten...

Tees

Donateur
€4500 voor het vervangen van een versnellingsbak?!? :sterretjes:
Ik zou eens zoeken op de sloop naar een bak met niet te veel kilometers, en dan bij een plaatselijke garage vragen wat het kost om die erin te zetten. Ik denk dat je voor minder dan de helft klaar zou moeten zijn.
Of als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik die maar eens inschakelen...

Okki

Donateur
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Was niet denIgrerend bedoeld hoor; maar het fenomeen is behoorlijk exotisch, dus dan zoek je naar een mogelijke verklaring. En ik verkeerde in de veronderstelling dat de kans dat er onverantwoord of slecht met een auto wordt omgesprongen, wat groter is in het geval van lease rijders. Pure speculatie uiteraard, waarmee zeker niet was bedoeld een uitspraak te doen over lease rijders in algemene zin.

• Leuk
Waarderingen: Okki

KimDR

Nieuw lid
Dit is hoe de versnellingsbak er uit ziet.... garagist zegt dat het een fabricagefout zou zijn maar de verdeler en importeur zullen het niet toegeven.... volledige gaten ontstaan...

Bijlagen

• IMG_4122.JPG
    IMG_4122.JPG
    1 MB · Weergaven: 94

JeSko

Forumguru
VAG dealer: ah, meneer, dat is overduidelijk marterschade."

Ik acht ze er nog toe in staat, niet oké dit, zou bij een lokale dealer gaan aankloppen, desnoods dreigen met gerechtelijke stappen. Of test aankoop inlichten als ze geen medewerking willen verlenen.

dit kan niet, dit mag niet.

Bovenaan Onderaan