Differentieel versnellingsbak stuk (wagen iets meer dan 4 j. oud en 50 000 km)

Tees

Donateur
Das een producteigenschap!
Man, wat een ellende dit, dit is écht niet normaal en acceptabel. Ongeacht garantie of wat dan ook, in een rechtzaak houdt dit echt geen stand.

Is dit door een dealer of een algemene garage geconstateerd? De dealer kan dit toch niet gemist hebben... Ik zou dit heel uitgebreid documenteren en ermee naar de verkopende dealer gaan. D'Ieteren zal altijd duiken, want geen verkoper, maar de verkopende dealer is verantwoordelijk. En dat jij niet de originele koper bent doet daar niets aan af.
 

Cordoba

Forumguru
Dit is hoe de versnellingsbak er uit ziet.... garagist zegt dat het een fabricagefout zou zijn maar de verdeler en importeur zullen het niet toegeven.... volledige gaten ontstaan...

Eerlijk gezegd denk ik dat de kans klein is dat dit een fabricagefout is, ik denk dat het een materiaalfout is: er heeft waarschijnlijk 'vreemd' materiaal gezeten in het uitgangsmateriaal waar het onderdeel van is gemaakt, waardoor de sterkte van het onderdeel belabberd is. Overigens ook voor een materiaalfout is de fabrikant verantwoordelijk, alleen kan ie dat mogelijk weer verhalen op de leverancier van het materiaal. Overigens als de dealer jou de auto heeft verkocht is dat de partij die jouw schade moet vergoeden, en hoe hij de schade van D'Ieteren terug krijgt mag hij met D'Ieteren regelen. Ik denk dat je juridisch advies moet inwinnen om de dealer volgens Europees consumentenrecht verantwoordelijk te stellen.
 

Bakboord1

Forumguru
Kennen ze in België ook rechtsbijstandsverzekering?

Aan die foto te zien is er iets goed mis geweest met deze auto en deze schade lukt (lijkt me) zelfs niet met het afraggen van je auto.
 

Kanerr

Forumguru
Laten we even dingen duidelijk maken.
1. Waar heeft u de auto gekocht?
2. Waar staat de auto nu? (U heeft het over een garagist, lijkt me niet dat u doet op een Skoda garage)


Daarnaast lijkt het toch een geval van pech. Dit kan voorkomen, maar ik zou persoonlijk zoeken naar de goedkoopste uitweg, dat wil zeggen een tweedehands jong gebruikt exemplaar en deze laten inbouwen. Met geluk bent u dan voor 1/3e van de versnellingsbak prijs klaar incl. Inbouwen.

Ik kan trouwens ten harte de website onderdelenlijn.nl aanraden. Hier zitten bijna alle sloopgarages op aangesloten (onder andere Klein Gunnewiek welke echt een bekende is) die u kunnen helpen.
 

Roronoa

Actief lid
Als je in België geen onderhoudsboekje hebt bij een erkende Skoda dealer dan geven ze geen coulance. Juridisch weet ik niet of het stand houdt, maar zal een aardige duit kosten al die gerechtskosten als je verliest. Juridisch advies inwinnen en dat advies volgen.
 

KimDR

Nieuw lid
Hallo, wil jullie nog even verder updaten:
Wagen is altijd perfect onderhouden geweest bij een officiële garage die alles van volkswagen-groep doet (dus ook skoda). Volgende onderhoud was op 60 000 km wat dus nooit gehaald werd.
De wagen werd tevens gekocht een garage (niets illegaals/slechte kwaliteit dus).
Ik werd wel doorverwezen naar de grote verdeler uit mijn regio (garage Thoen). Deze houden mij nu al 2,5 weken aan het lijntje. Ze hebben enkel even kort gereageerd op een aangetekend schrijven dat ze dit niet appreciërden en waar ik het recht vandaan haalde.... Niets van uitleg dat ze er met bezig zijn, navraag doen, skoda gecontacteerd hebben, .... Noch geven ze mij de mogelijkheid om de versnellingsbak er te laten uithalen (want wagen is uiteraard immobiel) om die dan bij hun te laten open leggen. Is inderdaad precies een implosie geweest van binnen naar buiten (bevestigd door 3 garagisten in tussentijd), maar garage Thoen legt dit gewoon naast hun neer en blijven vasthouden aan wagen naar hun te laten slepen en een zware diagnosekost (goed voor samen 1000 € zonder return). Voorstellen worden genegeerd, .... Ben volledig het vertrouwen kwijt hoe er met cliënten wordt omgesprongen van de groep volkswagen.
Zelfs toen ik aangaf dat het belangrijk was voor andere cliënten/dat er misschien nog fouten konden zitten bij andere versnellingsbakken >wat kan leiden zelfs tot een ongeval met/zonder dodelijk afloop, raakt hun dit niet/interesseert hun dit niet.
Het enigste waar ze precies op wachten is of ik er een advocaat op zet en naar de rechtbank stap of niet.... Uiteraard maken ze ook mijn rekening (of ik bereid ben er voldoende kosten in te investeren nog) en proberen ze mij zo klem te zetten. Ook niets van communicatie....ik ben zwaar ontgoocheld hoe een importeur ook dergelijke verdelers steunen.... men zou zeggen dat veiligheid (en nazicht bij dit) toch wel belangrijk zou zijn.... niet dus.

PS, de garage staat inderdaad bij een gewone garagist (doet alles van wagens) - was uit praktisch oogpunt, ik geraakte niet binnen bij de garage. Ik moest ook nog thuis geraken en die garage was het dichtst bij mijn schoonouders. Mijn vrouw en ik werken beiden in de zorg en dat maakt het niet altijd een evidentie => met twee kindjes en onze uren is het niet gemakkelijk alles te regelen.... van daar kon ik naar huis gebracht worden.
Het onderhoudsboekje is prima in orde btw, dus is ook geen issue
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als de auto anders ook niet bij hun in onderhoud is geweest snap ik wel dat ze de boot afhouden…
 

KimDR

Nieuw lid
Misschien, maar ze verwijzen me ook niet door, geven geen advies, zeggen niet wat wel kan of wat niet, tot wie ik mij dan moet richten, ....
+ moest ik mijn wagen nu binnen doen voor het eerste onderhoud sinds hij in mijn bezit is, aangezien ze op 200 m van mijn werk zitten was de kans groot dat ik daar zou gaan...
 

Tees

Donateur
Lijkt me dat ze denken dat als zij moeilijk doen, jij de zaak wel laat zitten. Is geen ongebruikelijke tactiek bij grote bedrijven als ze geen zin hebben om mee te werken. Als je dan doorzet, kunnen ze soms opeens poeslief worden en meewerken (vaak weten ze ook wel dat t in een rechtzaal geen stand houdt).

Hopelijk komt t goed zo!
 

JeSko

Forumguru
Ik vind dit tans niet normaal, al helemaal niet omdat er gevraagd word waar meneer het lef vandaan haalt, welke garage praat zo boertig met klanten?
 

Roronoa

Actief lid
Van in het verleden bij een vriend herinner ik mij dat Volkswagen vlakaf zei dat als de wagen niet bij hen in onderhoud ging er geen sprake is van coulance... en ook gewoon de boot afhielden en dus de enige optie was om dit voor de rechtbank te trekken wat hij niet gedaan heeft. Ging toen om een gebroken distributieketting.

Verder begrijp ik niet goed waarom je naar een andere garage gaat voor een coulance, terwijl je huidige garagist bij de VAG groep hoort en zij zelf dit met u kunnen "oplossen"?
 

hemi24

Forumguru
Dat de garage alles van de VAG groep doet, betekend nog niet dat het een VAG garage is…

Volgens mij ligt daar het grote probleem
 
Bovenaan Onderaan