krijgt er een misbruikt exemplaar voor in de plek
Hééé, wacht 'ns even... Wel even consequent blijven, hè?
Heb ik juist vanochtend / gisteravond niet allerlei opmerkingen gelezen waarvan de essentie is dat de moderne motoren prima tegen tuning kunnen omdat ze toch al op hogere vermogens zijn berekend en echt dus niet "in de puin draaien" door tuning?
Ik ben wel benieuwd naar een verhaal van iemand die door chiptuning zijn/haar motor in puin heeft gedraaid. Ken er namelijk niet een! Zit toch al heel wat jaren op forums.
auto's rollen de fabriek uit met een vermogen die overal ter wereld gehaald moet worden, dus ook in landen met slechte benzine en een laag octaan getal.
Dat, plus het feit dat je in veel gevallen ook dezelfde motor met meer vermogen zo uit de fabriek kunt kopen.
Ga me nou niet vertellen dat het voor de slijtage van lagers, aandrijfassen en alle andere draaiende delen verschil maakt of de zwaardere belasting wordt bereikt door
in- of
externe aanpassing van het motormanagement, want dat wil er bij mij echt niet in.
- Alle slijtage komt op enig moment tot uitdrukking in de reparatiekosten.
- Zwaardere belasting van de hardware = extra slijtage.
- Die extra slijtage manifesteert zich bij een lager aantal km dan anders te verwachten is.
- Dus hogere reparatie/onderhoudskosten per km.
Q.e.d. ...
Tenslotte citeer ik mezelf dan maar even:
Dus, strikt voor mezelf sprekend: nee dank u, ik laat het wel zoals het is.
En als ik dan toch een auto met meer vermogen wil?
Zou best nodig kunnen blijken, na onze komende (eerste) caravanvakantie - ik ben zelf ook benieuwd.
Nou, dán koop ik er wel gewoon eentje die dat al aan boord heeft.