Digitale brandstofmeter zit vast.

Beste mede forumleden,
Ik heb een Fabia van 2009. Sinds kort zit de digitale brandstofmeter vast. Of de tank nu vol, half vol en bijna leeg is, de meter geeft altijd maximaal/vol aan. Ik heb gezocht in het service boekje maar ik vind er niks over ook niet of de meter een zekering heeft .
Kent iemand dit probleem? Is dit zelf te verhelpen, zo ja, hoe? Of wordt het toch een bezoekje aan de dealer ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

CDO

Forumguru
vlotter in de tank? Kijk ook even op problemcar.nl, staat een soortgelijk probleem volgens mij met een POLO.
 
Dank CDO en Desperado voor jullie reacties. Ik denk nu ook dat het de vlotter wel moet zijn. Sinds twee dagen begint de meter weer "iets" aan te geven, dus er zit weer wat "leven" in. Mocht het hierbij blijven dan wordt het misschien toch een garage bezoekje. Nogmaals dank voor jullie meedenken.
Joske dank voor je reactie, s-liner moet nog een hoop leren!
Groet,
Fabioso2
 
Tuurlijk, maar kon het effe niet laten:jaja: ik zocht naar serieuze antwoorden en ja, dan kan je humor natuurlijk ook verwachten. Nogmaals iedereen bedankt. :)
 

Cordoba

Forumguru
@Fabioso2 Wat wijst de meter aan als je de sleutel uit het contact hebt? Wijst ie dan ook 'max' of staat ie gewoon onderin (dus normaal als het contact uit staat).
Als ie zonder dat de auto op contact staat ook max. aanwijst, zal het probleem waarschijnlijk in de meter/instrumentenbord zitten.
 
Goede vraag!
Hij werkt, echter, voor mijn gevoel ...:pieker:...'k weet het nog niet. Gelijk naar de dealer "rennen", daar ben ik het mannetje niet naar. Tegenwoordig rijden we niet meer zoveel, dus duurt het even voor ik weer moet tanken. Tot op dit moment geeft 'ie wel wat aan, maar met 250 km gereden één blokje naar beneden, ik weet 't niet! In mijn beleving was dat eerst iets meer.
Na mijn eerstvolgende tankbeurt ga ik hier in Alkmaar een test maken en over een prachtige kasseien weg rijden (is natuurmonument, dus super beroerd), misschien krijgt die vlotter dan nog een extra opdonder.
Ik houd jullie op de hoogte. Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken.:thumbsup:
 
Aanvulling n.a.v. vraag Cordoba.
Als ik de sleutel in het contact stop zie ik de meter nog helemaal niet in het schermpje. Pas wanneer ik contact omdraai en start gaat de hele handel werken en zie ik de meter. Eerst vol en daarna (zoals gezegd) één blokje naar beneden. Ik denk dan ook (o.a. n.a.v. opmerkingen van andere leden) dat de vlotter kuren vertoont. Het begint steeds meer een uitdaging te worden. Ik houd het op een mechanisch iets, volgens mij is de elektronica oké. Als ik de sleutel eruit haal is de meter weg uit het scherm. Nogmaals ik houd jullie op de hoogte, (wordt vervolgt!) :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Misschien ietsje voller getankt: bij mij kan ik normaal pas rond de 200 km na een tankbeurt zien dat ie een naalddikte onder max staat, dan tot de meter half vol aangeeft, zakt ie erg langzaam, is ie eenmaal onder de helft dan gaat het vrij hard (heeft met de vorm van de tank te maken, en is eigenlijk bij iedere Fabia zo.)
 
Zou kunnen. We waren een paar daagjes in Duitsland:(! En je raadt het al, wat was 'ie daar goedkoop:maakmegek:, dus lekker door tanken. Misschien "storm in een glas water". Maar zoals belooft ik houd jullie op de hoogte.
 

Joske

Forumguru
zou het dan niet kunnen zijn dat je zo bijzonder slechte kwaliteit brandstof getankt hebt dat je vlotter nu zodanig vervuild is geraakt?
(weet niet of het kan in Duitsland, maar misschien hebben andere leden er ervaring mee?)
 
Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik heb getankt bij een JET-tankstelle. Ik houd het er op dat ik misschien te gulzig ben geweest met volgooien.
 

Joske

Forumguru
dan denk ik aan een verstropte tankontluchting, waardoor de tank vacuüm kan trekken en je vlotter ook niet meer goed zal functioneren. Rij eens een ritje van 50km en draai je dop van de brandstoftank eens los, doet ie dan "pssst"? (aleja, je snapt wel welk geluid ik bedoel é ;) ) Dit geluid komt bij mij soms ook nog wel voor maar dan beperkt en voornamelijk in de zomer.
 
Nu je het zegt. Een aantal dagen geleden (tijdens mijn vele probeerseltjes) heb ik de tankdop losgedraaid om te kijken of dat palletje rechts in de vulopening soms vast zat. Misschien had ik wel een vacuüm, en is mij dat niet opgevallen, want (nu terugdenkend) een paar dagen later ging hij wel wat zakken (rond 250 km gereden). Maar ik heb géén "psssst" gehoord, ook niet op gelet moet ik eerlijkheidshalve opmerken.
 

Joske

Forumguru
dan zou je koolstoffilter verstopt geraakt kunnen zijn, @turboturbo weet daar alles van.. (een duur grapje, achteraf bezien)

(er even van uitgaande dat het op jouw auto aanwezig is natuurlijk, systemen kunnen verschillen.) Welk type motor heb je? (bij voorkeur ook een motorcode)
 
Bovenaan Onderaan