Dilemma: repareren of niet?

disrasl

Nieuw lid
Goedemiddag,

Onze Skoda Octavia Combi (2004, 150k) gaf zondagavond continue het signaal dat koelvloeistof te warm werd. Uiteindelijk Wegenwacht gebeld en die zei dat het waarschijnlijk de thermostaat was. Heeft ons uiteindelijk wel naar huis gesleept want hij kon het niet maken.

Net de garage (Skoda dealer) aan de lijn gehad en schrok van het verhaal. Koelinstallatie in zijn geheel vervangen (en dus ook riem). Doordat er schade is ontstaan (probleem blijkt al langer aanwezig te zijn geweest) ook bijkomende reparaties (carter o.a.). Totale kosten: 13-1400 euro.

Pas daarna kan men de koppakking testen en weet men of die vervangen moet worden. Dat kost ons eventueel nog 1000 euro.

Als het enkel die eerste reparatie was geweest, dan konden we daar nog over nadenken. Maar dat we nu totaal nog niet weten (garage kon er niets over zeggen) of daar wellicht nog 1000 extra bij komt, dat maakt het wel anders.

Heeft iemand een idee hoe waarschijnlijk het zou kunnen zijn dat de koppakking lekt en of we dit überhaupt zouden moeten doen? Auto bevalt verder prima en is nog in goede staat (nou ja, voor zover we dat kunnen zien..;). Maar dit soort bedragen zijn wel erg veel voor zo'n auto, lijkt me...

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet,
David
 

Rosinfield

† In Memoriam
Altijd lastig, zo'n afweging. Hangt er denk ik vooral van af hoe lang je van plan was er nog mee te doen. Wat betreft de kans dat de koppakking lekt, is ook van belang of de auto altijd rustig wordt warmgereden, heb ik begrepen. En van belang zijn uiteraard ook je mogelijkheden om nu een andere auto aan te schaffen. Ik ken je omstandigheden niet, maar afgezien daarvan zou ik waarschijnlijk wel kiezen voor de aanschaf voor een andere, jongere auto met minder kms op de teller. Simpelweg vanwege de inschatting dat dit zeer wel mogelijk slechts het begin is van een hoop ellende.
 

disrasl

Nieuw lid
We hebben relatief weinig gereden met de auto (ik schat zo'n 12-15k/jaar) en we zijn rustige rijders. Maar wat een defecte koelinstallatie voor een schade aan de koppakking heeft aangericht kunnen we natuurlijk niet zien. Financieel zijn we echt trendvolgers, dat betekent dat we niet echt de ruimte hebben om nu een goede en vooral ruime occasion aan te schaffen. Maar goed, daarbij komt wel de overweging of we dit bedrag nog aan deze auto willen uitgeven.... Een lastige afweging inderdaad....bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Groet,
David
 

dirkie996

Forumguru
Het kan toch gecontroleerd worden of de koppakking lekt of niet.Het volgende heb ik ook geprobeerd op m'n motorfiets en het zal ook wel bij een auto werken: Je vult het koelsysteem tot op maximum en draait de bougies uit. Dan ga je iedere keer een cilinder op eind compressieslag zetten( zuiger in BDP en inlaat- en uitlaatkleppen gesloten.Dan zorg je voor druk in die cilinder met perslucht. Bij een lekkage zal je snel zien dat het niveau v/d koelvloeistof stijgt.
Als je niet te lang met een te hete motor hebt doorgereden, kan het nog meevallen:laugh:
 

disrasl

Nieuw lid
Het kan toch gecontroleerd worden of de koppakking lekt of niet.Het volgende heb ik ook geprobeerd op m'n motorfiets....
Even afgezien van mijn gebrek aan ervaring bij dit soort dingen, de garage liet weten dat men enkel kon gaan testen als het koelsysteem weer gemaakt is (dus in ieder geval thermostaat en pomp). Men kon er nu dus niets over zeggen. Dat maakt de hele situatie nogal vervelend. Maar zeg je nou dat de garage daar dan wel achter kan komen voordat ze het koelsysteem maken?

Als je niet te lang met een te hete motor hebt doorgereden, kan het nog meevallen:laugh:
Ik heb nooit gezien dat er koelproblemen waren voordat de wijzer opeens in het rood sprong. Daarna hebben we niet meer gereden.

Bedankt voor je antwoord.
 

Wijnand850

Forumguru
Waarom doet de garage niet gewoon een compressietest? Als de pakking lek is, moet dat er uit komen. Voor een compressietest hoeft de motor niet de lopen (starten is voldoende) en kan dus zonder dat er een druppel koelvloeistof in zit.

Voor wat betreft de afweging lijkt het mij inderdaad de vraag hoe lang je nog met de auto had willen doen en wat de algehele staat van onderhoud is. Voor dit geld (ondanks dat het een serieus bedrag is) heb je geen goede andere auto. Plus dat de inruil van deze auto zonder dat de reparaties zijn uitgevoerd zijn ook minimaal zal zijn. Dus als de motor verder geen schade heeft opgelopen (verbrandde kleppen, etc) en de rest van de auto ook in goede staat is, zou ik geneigd zijn de reparatie uit te laten voeren.
 

disrasl

Nieuw lid
Dank je, Wijnand, voor het heldere antwoord. Hoewel ik zelf de diepere kennis mis voor dit soort zaken, vroeg ik me ook af waarom de garage pas kan meten als alles gemaakt is. Dat leek me niet voor de hand liggend. Met jouw antwoord in het achterhoofd ga ik eens verder op zoek naar informatie en ze dan nogmaals vragen waarom dat niet kan.
Aan de andere kant snappen ze ook wel dat ik dat graag van tevoren wil weten, dus misschien hebben ze wel een goede reden om dit zo te stellen?

Je toelichting op de afweging lijkt me plausibel. De auto is dan wel wat oud, maar rijdt nog prima en ziet er nog goed uit ('t is een Elegance, dus ook goed uitgerust). Qua inruil is het (door de defecten) nu niet veel meer en een net zo grote en ruime ocassion gaan we niet snel vinden voor een goede prijs. Zeker niet als we voor zekerheid (=garage) willen gaan (met onze autokennis geen slecht idee..;). Maar goed, die 1000 euro extra is nogal wat.

In ieder geval bedankt voor je antwoord!
 

CDO

Forumguru
een second opinion leidt naar mijn ervaring ook vaak tot een sterke verlaging van de reparatiekosten. Een (niet flexibele) dealer is gehouden aan normen en repareert met originele delen en een flink uurtarief. Een universeel repareert met niet originele delen (vaak wel uit dezelfde fabriek en met dezelfde specs) maar tegen een lagere prijs. Ook is het uurtarief vaak aantrekkelijker. Omdat een gedeelte van je kosten in arbeid zit is hier vaak wel het een en ander te besparen.

En misschien is je dealer, als het een goeie is, ook wel bereid om mee te denken in kosten effectieve oplossingen, zoveel auto's uit 2004 zal hij zeker niet meer in zijn klantenbestand hebben! Zoveel trouw mag toch beloond worden??

Ik heb zelf ooit eens een Twingo bij de dealer gehad. Reparatie zou 1600 gulden bedragen, ik was uiteindelijk voor 450 klaar.... en had uiteindelijk dezelfde kwaliteit.
 

motomarz

Senior Member
Is het een idee om bij een andere Skoda-garage eerst even een second opinion te vragen?
Ik vind het een beetje vreemd dat er zoveel schade zou zijn, terwijl je één keer de melding hebt gekregen.
Of je moet met die melding nog ver doorgereden zijn natuurlijk...
 

disrasl

Nieuw lid
Dank CDO en motomarz voor jullie antwoorden: Een second opinion kwam wel even in me op, inderdaad. Een andere Skoda garage lijkt me echter weinig zinvol (hanteert zelfde normen en prijzen), tenzij deze garage echt aan het neppen is, en dat lijkt me stug.

Ik kan wel een merkloze garage de zaak voorleggen en kijken wat hij zegt. Probleem is dat de auto nu moeilijk te verplaatsen is (ik wil er eigenlijk niet meer mee rijden, tenzij het echt moet), dus zal ik het even theoretisch moeten voorleggen.

Hoe de schade zo groot geworden is, terwijl het lampje maar heel kort heeft gebrand weet ik niet, maar ik vermoed dat het onderhoud aan het koelsysteem gewoon niet goed is geweest. Dat was overigens niet bij deze garage, maar bij eentje waar we nooit meer komen...
 

Bakkertje

Forumguru
Waarschijnlijk zit je waterpomp vast als ik het zo lees.
Die waterpomp inclusief riem kost 48 euro: http://www.besteonderdelen.nl/gk-2287898.html
Meestal wordt deze pomp ook vervangen als je de distributieriem vervangt (preventief om onderstaande te voorkomen).

Als je niet hebt doorgereden met die warme motor lijkt er mij niet zo gek veel aan de hand, gewoon vervangen. Die reparatie kost ergens rond de 500 euro.

Vooraf kan zoals eerder gesteld best gecontroleerd worden of je koppakking lek is, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, of hij moet daarvoor al koelvloeistof verbruikt hebben.

Succes in ieder geval!
 

dirkie996

Forumguru
[QUOT Maar zeg je nou dat de garage daar dan wel achter kan komen voordat ze het koelsysteem maken?

Zolang dat er geen grote lekken zijn in het koelsysteem, kan je op deze manier wel controleren of je met een lekke cil.koppakking te maken hebt. Je moet daarvoor de waterpomp toch niet vervangen?Je kan inderdaad zoals Wijnand850 vermeldt ook een compressietest overwegen, maar daar stel je wel een drukverschil of drukverlies vast, maar komt dit dan door de cil.koppakking, zuigerveren of iets anders...? De goedkoopste en eenvoudigste manier vind ik met perslucht, en in mijn geval kon ik direkt vaststellen welke cil.koppakking kaduuk was.En zelfs een kapotte cil.koppakking, wil daarom nog niet het einde v.e. motor te betekenen.
Hopende u hiermee van dienst te zijn,
Dirkie
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Wijnand al heeft aangegeven, kun je de koppakking deels testen door een compressietest te doen (goedkoop en relatief simpel). Met een compressie test kun je echter alleen testen of de afdichting rondom de cilinders dicht is, of de kanalen voor koelvloeistof en olie nog intact zijn bij de koppakking (die kanalen lopen vanuit het blok door de kop en weer terug) is dan nog even een vraagteken. Je kunt kijken of je koelvloeistof in de motorolie vindt (als je aan de peilstok ruikt, moet je dan een zoetige lucht ruiken) en lekkage naar een cilinder heb je afgedekt met de compressie test. Bijft over lekkage van koelvloeistof via de pakking naar buiten, dan moet je op het blok sporen vinden van koelvloeistoflekkage.

Verder heeft de garage gecheck of het koelcircuit (radiateur) open is, of verstopt?

Overigens wat gaat de dealer doen voor dat geld? Nieuwe distributie en nieuwe waterpomp, of wat zijn ze van plan? Overigens zijn er wel gespecialiseerde merkgarages (geen-dealers) die dergelijke klussen prima voor je kunnen doen, en waarschijnlijk voor een veel betere prijs. Gaan rijden zou ik sowieso niet doen met de auto, dan een oprijwagen huren, of auto-aanhanger eventueeel met trekkende auto, en iemand zien te vindden die het voor je kan besturen als je zelf niet het juiste rijbewijs hebt.

Al met al, heb je meer mogelijkheden dan je nu denkt, en er valt ook aardig wat vooraf te checken, waardoor je veel minder moeet gokken. Gedegen onderzoek vooriaf kost je wel wat, maar het lijkt mij beter om 25-100 euro te investeren voor onderzoek, dan 'zomaar' 1300-1400 euro uitgeven aan een reparatie die misschien niet voldoende is.
 

Tachi

Actief lid
Ik had met mijn O1 ook een kapotte waterpomp. Koelvloeistof lamp ging branden en piepen. Schrok me een hoedje. Er was koelvloeistof via het expansievat eruit gelopen. Auto aan de kant even laten afkoelen en daarna langzaam doorgereden naar de garage.
Daar compressietest laten uitvoeren. Niks aan de hand. Uiteindelijk bleek het de waterpomp te zijn. De schoepen zaten niet vast aan het asje. Koelvloeistof bijgevuld en geen daling in niveau tot nu toe.
 

passatboy

Forumguru
men schrikt toch altijd wat ze voor sommige reparaties vragen , 1200 euro voor waterpomp en
thermostaat, voor dat geld kan ik al een ruil motor vinden ,
 

disrasl

Nieuw lid
Dank jullie allen voor de antwoorden. Goed om de adviezen te lezen voordat ik een beslissing neem.

Ik ga de garage nog eens bellen en vragen waarom ze niet vooraf de koppakking kunnen testen en een betere specificatie van de kosten. Jullie horen nog van me. Bedankt!

Groet,
David
 

disrasl

Nieuw lid
Dag, voor wie het nog interesseert...;)

Intussen wat langer met de garage gesproken en dit is zijn verhaal: waterpomp is stuk en dient vervangen te worden. Meteen nieuwe distributieriem. Totale kosten: 895.-
Bij het onderzoek hebben ze andere defecten gevonden, die hier los van staan. (lekkende stuurbekrachtiging en lekkende carter). Ze raden aan die wel te laten maken: 400.-

Hij zegt dat ze na reparatie koelsysteem pas een "cilinderkoppaking-lektest" (zo vat ik het ff samen) kunnen doen. De compressietest is meer bedoeld voor mechanische defecten, en de lektest die hij wil doen kan alleen bij een volledig functionerend koelsysteem. Hij zegt dat de kans klein is dat er een lek zit ('deze 2.0 motorblokken zijn sterk'), maar hij wil het toch even van tevoren zeggen.

Alhoewel ik direct gestopt ben na het rode lampje, kan ik blijkbaar al veel langer met een defecte pomp gereden hebben. Het lampje is verbonden met de thermostaat en die geeft een andere temperatuur door dan die van het motorblok (die een stuk hoger heeft kunnen liggen). Het is dus niet te zeggen hoe lang ik precies heb gereden. Maar goed, mocht het mis zijn dan komt er minstens 1000 bij (en moet ik sowieso die andere 900 euro betalen). Hij zegt dat de auto het zeker waard is om de eerste reparatie te doen...de tweede wordt lastiger....hmmja, zo zag ik 't ook al...;)

De andere universele garage moet nog met een prijs komen. Maar ik schat dat die zo rond de 5-600 gaat zitten voor de pomp/riem. Misschien iets minder. Maar dan moet de auto nog daar naar toe (staat nu bij de dealergarage)...

We gaan eens even goed nadenken vanavond. Dank voor jullie aandacht.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik vind 895 voor een riemwissel met waterpomp stevig aan de prijs. Weet niet precies wat voor type motor je hebt, maar de onderhoudstarieven van Skoda (zie de Skoda website) hebben het over 565 voor een 2.0 fsi motor. Tel daar een waterpomp bij op (80 euro?), dan vraag ik mij af hoe ze aan dat bedrag komen. Ook 1000 euro voor een koppakkingwissel vind ik behoorlijk aan de prijs. Het lijkt mij dat er goedkopere opties mogelijk zijn.
 

Noord26

Forumguru
Ik weet niet waar je ergens woont, want dat staat niet in je gegevens, maar heb je al eens geïnformeerd bij VAG-techniek?
 

Bakkertje

Forumguru
Zie mijn post #11 waterpomp + riem kosten 48 euro. Het is voor een vakgarage een uurtje of 3 a 4 werk. Totaal mag een dergelijke wissel echt niet meer kosten dan een 500 euro. Zoals Wijnand al aangeeft 565 euro bij de dealer en daar wordt ook de waterpomp vervangen bij een distributie wissel.

Gewoon even een rondje bellen naar wat garages in de buurt, het moet echt voor minder dan 895 kunnen!
Als de auto verder nog gewoon liep zou ik me niet al te druk maken over koppakkingen en gewoon de riem laten wisselen met pomp, daarna kun je waarschijnlijk weer gewoon verder rijden met je Octavia
 
Bovenaan Onderaan