Dilemma: repareren of niet?

Er wordt gesproken over een lekkage aan de stuurbekrachtiging. Bij mijn weten wordt er bij de O2 alleen een elektrische bekrachtiging gebruikt. Zonder vloeistof.
 

andrehj

Forumguru
@disrasl: Je hebt je probleem ook in nl.auto gepost. Daar heb je inmiddels 32 reacties gekregen, maar je laat niet meer van je horen. Dat is niet zo netjes. Kun je de mensen daar (die nog uitgebreid zitten te gissen) ook even wat antwoorden geven?
 

Cordoba

Forumguru
Prijsvergelijk voor distributiewissel incl. waterpomp bij Vagtechniek:
img.php
Iedere distributiewissel wordt naar fabrieksspecificatie uitgevoerd, er wordt vervangen de distributieriem, alle rollen, spanner en de waterpomp.

  • Distributieriem 1.9 TDI Verdeelpomp (Golf4 en bouwgelijk) 560,- euro
  • Distributieriem 1.9 TDI Pompverstuiver (Golf4, Golf5, Passat 3C, A3 8L, 8P, Leon 1M, 1P)475,- euro
  • Distributieriem 1.9 TDI Pompverstuiver (Passat 3B, 3BG, Audi A4, Skoda Superb) 630,- euro
  • Distributieriem 2.0 TDI Pompverstuiver (Golf5, Passat 3C, A3 8P, Leon 1P) 530,- euro
  • Distributieriem 2.0 TDI Pompverstuiver (Audi A4, A6) 695,- euro
  • Distributieriem 2.0 TDI Commonrail (Golf6, Passat 3C-3AA, A3 8P) 550,- euro
  • Distributieriem 2.0 TDI Commonrail (Audi A4, A5, A6, Q3) 710,- euro
  • Distributieriem 1.4/1.6 16v (Golf 4,5, Leon 1M, 1P) 540,- euro
  • Distributieriem 1.8 20VT (Golf4, Leon 1M, A3 8L) 450,- euro
  • Distributieriem 2.0 FSI & TFSI (Golf5, Passat 3C, A3 8P, Leon 1P) 515,- euro
Voor overige motoren en distributiekettingen, neem contact met ons op voor een prijsopgave.
Op basis van uw kenteken of chassisnummer kunnen wij een exacte prijsopgave doen, klik hier om contact op te nemen.

Is toch een ander beeld, als je aangeeft in welk deel van het land je woont, zijn er wel meer goede en goedkopere adressen te vinden. Ook door de andere 'mankementen', krijg ik het idee dat je gevraagd bent als persoonlijke sponsor van de dealer. Een second opinion van een andere garage (of misschien de ANWB??) kan wel eens een heel ander licht op de zaak werpen.

@3234dmtr: er zijn maar heel weinig auto's met een 100% electrische bekrachtiging (zonder hydraulische olie). Vroegah, hadden auto's een mechanisch aangedreven pomp voor de stuurbekrachtiging (aandrijving bijv. via multi-riem/v-snaar), later is de mechanische aandrijving van de pomp voor de stuurbekrachtiging vervangen door een electromotortje. Het is dus niet de bekrachtiging die elektrisch is, maar de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp is elektrisch.
 

andrehj

Forumguru
Over die stuurbekrachtiging: Ik dacht dat deze tegenwoordig geheel elektrisch was? Zowel bij onze Twingo (van 2011) als bij onze S2 (ook van 2011) heb ik namelijk ook geen reservoir meer van de olie van de stuurbekrachtiging....
 

disrasl

Nieuw lid
Dank jullie hartelijk voor de antwoorden, jongens. Ik kan het gat tussen de officiële Skodaprijzen en deze garage niet verklaren. Of ik heb hem verkeerd begrepen (maar vervangen pomp/riem is volgens mij redelijk duidelijk) of er zit een enorme marge op. Heel vreemd.

Ik ga morgenochtend verder rondbellen in en rond Amsterdam (Nuenen is dus helaas te ver weg, Noord26), wellicht weten jullie nog een bedrijf dat ik kan proberen?

Wederom bedankt voor jullie antwoorden!
 

Cordoba

Forumguru
Dat is het vervelende met een niet-rijdende auto, maar ik ben destijds ook naar Nuenen gereden vanwege de forse prijsverschillen (voor mij 135 km enkele reis). Ik ken ook nog wat adressen in het oosten/noorden van het land, maar daar schiet je ten opzichte van Nuenen niet echt mee op. Je kunt natuurlijk de waterpomp/distributie laten doen bij de dealer, en dan naar een ander rijden voor second opinion voor de andere zaken.

@Andrejh: het gaat hier om een auto uit 2004, dat is een fors verschil met 2011. Het zal wel een generatieverschil zijn, net als de mechanisch aangedreven pomp van de generatie ervoor.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een tijdje in Amstelveen gewerkt en daar een flyer onder m'n wisser gekregen van ik dacht Zenith in Amstelveen. Navraag bij een mede-skodarijder daar uit de buurt leerde dat hij daar ook heen ging en tevreden erover was, wellicht is dat een idee? (wellicht kan iemand het hier bevestigen?)
 

disrasl

Nieuw lid
@disrasl: Je hebt je probleem ook in nl.auto gepost. Daar heb je inmiddels 32 reacties gekregen, maar je laat niet meer van je horen. Dat is niet zo netjes. Kun je de mensen daar (die nog uitgebreid zitten te gissen) ook even wat antwoorden geven?

Oeps, ik was er van overtuigd dat ik een mailtje zou krijgen als ik een antwoord kreeg (had dat ingesteld, dacht ik); maar dat is dus niet goed gegaan. Ik ga er direct kijken, dank voor de tip.
 

disrasl

Nieuw lid
Ik heb een tijdje in Amstelveen gewerkt en daar een flyer onder m'n wisser gekregen van ik dacht Zenith in Amstelveen. Navraag bij een mede-skodarijder daar uit de buurt leerde dat hij daar ook heen ging en tevreden erover was, wellicht is dat een idee? (wellicht kan iemand het hier bevestigen?)

Ik ga er morgen eens informeren, dank voor de tip!
 

disrasl

Nieuw lid
Even een antwoord op mezelf. Ik heb vandaag de werkorder nog opgestuurd gekregen van de Skoda garage. Er staan toch wat dingen op die ik nog niet had gehoord (en misschien wel nodig zijn). Het zijn natuurlijk Skodaprijzen, maar klopt het zo wel een beetje?

Lek koelsysteem opsporen (55.-)
waterpomp vervangen (170)
tandriemset vervangen (340)
thermostaat en watermond vervangen (300)

test koppakking (29) <- en dan hopelijk goed nieuws....;)

daarnaast:
carter ontluchten en ringen vervangen (65)
stuurbekrachtiging leiding stuk (315)


Groet,
David
 
@3234dmtr: er zijn maar heel weinig auto's met een 100% electrische bekrachtiging (zonder hydraulische olie). Vroegah, hadden auto's een mechanisch aangedreven pomp voor de stuurbekrachtiging (aandrijving bijv. via multi-riem/v-snaar), later is de mechanische aandrijving van de pomp voor de stuurbekrachtiging vervangen door een electromotortje. Het is dus niet de bekrachtiging die elektrisch is, maar de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp is elektrisch.

De O2 heeft een volledig elektromechanische bekrachtiging zonder vloeistof. Er zijn heden ten dage nog steeds courante auto's met de 'klassieke' hydraulische bekrachtiging, bijvoorbeeld de Ford Focus II.
 

EdZ

Donateur
Lek koelsysteem opsporen (55.-)
waterpomp vervangen (170)
tandriemset vervangen (340)
thermostaat en watermond vervangen (300)
.....
stuurbekrachtiging leiding stuk (315)

Dit is met een vork schrijven. Het tarief voor de waterpomp is waarschijnlijk als ze alleen de waterpomp vervangen, maar als ze de distributieriem toch al doen, is de pomp (van nog geen 5 tientjes verkoopprijs) vervangen een kleine moeite.
Termostaat zelfde verhaal. En Watermond? Wasda? Een stuurbekrachting leiding vervangen voor 315 euro?
 

Bakkertje

Forumguru
Met de watermond bedoelen ze waarschijnlijk het huis waar de thermostaat inzit. Een dealer gaat dat niet open schroeven, de thermostaat los vervangen en weer dichtmaken, die pakken gewoon een compleet huis uit het magazijn.. Compleet huis is 155 euro, thermostaat +/- 15 euro...

Riem en waterpomp kost bij een dealer 565 euro, dus dat klopt wel ongeveer..

Toch maar naar een universele garage ?
 

disrasl

Nieuw lid
Dit is met een vork schrijven. Het tarief voor de waterpomp is waarschijnlijk als ze alleen de waterpomp vervangen, maar als ze de distributieriem toch al doen, is de pomp (van nog geen 5 tientjes verkoopprijs) vervangen een kleine moeite.
Termostaat zelfde verhaal.
Arbeidsloon lijkt inderdaad gewoon per onderdeel genomen. Moet natuurlijk wel gecompenseerd worden als je er toch al bezig bent. Ik ga dat navragen. Bedankt voor het antwoord.

En Watermond? Wasda? Een stuurbekrachtiging leiding vervangen voor 315 euro?
Watermond is volgens mij verbindingsstuk waar de thermostaat ook zit. Maar dan beetje moeilijk opgeschreven. Die kan natuurlijk versleten zijn.

Stuurbekrachtiging schijnt wel duur te zijn, maar of dit een reële prijs is....

Ik ga ' t navragen. Thanks!
 
Bovenaan Onderaan